XXL Nutrition

Eén ouder op de vijf trekt zich niets aan van gezonde voeding

Users who are viewing this thread

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
12 mei 2003
Eén ouder op de vijf trekt zich niets aan van gezonde voeding

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Cornflakes zijn erg populair.

Hoewel de meeste Vlaamse ouders (67 procent) in mindere of meerdere mate wel weten wat gezonde voeding inhoudt, blijkt uit een rondvraag van het maandblad 'Goed Gevoel' in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos dat ze in de praktijk toch nog heel wat steken laten vallen. Eén ouder op de vijf trekt zich zelfs helemaal niets aan van gezonde voeding.

Televisie aan
Bijna één Vlaamse ouder op de vier ontbijt zelden of nooit. Bij 34 procent van de gezinnen duurt het ontbijt maximum tien minuten. Brood valt daarbij stilaan uit de gratie, cornflakes zijn daarentegen erg populair. Opvallend is ook dat bij bijna de helft van de gezinnen de televisie soms tot altijd aan staat tijdens het avondeten.

Boterham met choco
Liefst 41 procent van de ouders weegt te veel. Van de Vlaamse kinderen tussen 3 en 17 jaar kampt 6 procent met overgewicht. 37 procent van de ouders vindt het niet ongezond om systematisch een maaltijd over te slaan. Eén ouder op de vijf geeft zijn kind ook liever elke dag een boterham met choco dan het te verplichten om iets anders te eten. Bij ouders van 13- tot 17-jarigen wordt dat zelfs één op de drie. (belga/hln)

Hoe kan je jezelf nu niks aantrekken van de gezondheid van je eigen kind?!?

Jesaja

Colossal Veteran
+10 jaar member
Lid geworden
24 okt 2006
Hoe kan je jezelf nu niks aantrekken van de gezondheid van je eigen kind?!?

Dat gaat er bij mjij ook nooit in.. een boterham met chocopasta ipv een lekkere wortel.. how dare they!!!

Robke78

Town Drunk
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
18 dec 2006
Lengte
1m72
Massa
105kg
Vetpercentage
15%
De haast-haast-cultuur heeft op alles zijn effect...
En de mensen liggen liever 5 minuten langer in bed omdat ze dan nog de late film kunnen kijken met een zak chips erbij.

Nu ja, het is tegenwoordig niet anders, beide ouders hebben gewoon geen tijd meer
door hun werk en sociaal leven. Slaven van de luxe zijn we geworden.

jacoba

Ripped Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
10 apr 2006
Een boterham met choco is niet erg maar wel liever bruin brood dan.
Als het ook nog een keer wit is dan is het niet zo gezond natuurlijk maar altijd beter dan helemaal niet ontbijten wat veel kinderen tegenwoordig ook doen en in de puuze zich volstouwen met van alles en nog wat omdat ze dan zo´n honger hebben....................##

Je bent maar een keer kind en waarom zou je geen lekkere dingen op je brood doen als r maar balans is.........

En snoep verbieden ben ik ook niet mee ens want dan maakt dat juist extra aatrekkelijk
lijkt me

jacoba

Ripped Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
10 apr 2006
De haast-haast-cultuur heeft op alles zijn effect...
En de mensen liggen liever 5 minuten langer in bed omdat ze dan nog de late film kunnen kijken met een zak chips erbij.

Nu ja, het is tegenwoordig niet anders, beide ouders hebben gewoon geen tijd meer
door hun werk en sociaal leven. Slaven van de luxe zijn we geworden.

Is ook waar......

Liever ligt men 5 mminuten langer in bed ipv een onmtbijtje nemen voor het werken.

OP
bart82

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
12 mei 2003
Slaven van de luxe zijn we geworden.

Dat idee krijg ik de laaste tijd ook meer en meer. Maar wat heb je uiteindelijk aan luxe als je je gezondheid er voor moet laten varen? :o

ArnieProportio

Advanced Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
27 feb 2007
1 op 5 maar? Met dat verhaal eronder zou je juist meer verwachten. Maar wat er staat is zowat standaard. Nederland zal wel hetzelfde zijn. We ontbijten niet of nauwelijks. Vreemd eigenlijk, want je hebt meteen energie nodig als je opstaat, en liefst energie die een lange tijd meegaat. Dieren beginnen morgenvroeg meteen met het eten van hun voer. Cornflakes smaakt natuurlijk lekkerder dan een boterham.
Gezondheid zijn we helemaal vergeten door ons hectisch leven. Erg jammer. Dit verklaart vooral de welvaartziektes zoals: diabetes, long en darmkanker, hartaanvallen enz enz.

jacoba

Ripped Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
10 apr 2006
Je rookt´te veel:zeur niet,ik moet ergens aan dood gaan.
je eet te vet:ja ik weet t maar ik leef maar 1 keer.
Je beweegt te weinig:Ja waarom zou ik me moe maken.#
Je gaat te laat naar bed:Ja nou en me slaap haal ik morgen wel in.

En dan zeggen ze:Ik heb een oom die werd 90 en die rookte als een ketter hij at als een beest feestte toen hij jong was.Zoop als een alcoholist kijk die wertd 90.Iedereen kent wel zo´n iemand en die fungeert dan als voorbeeld.

Of ze hadden een tante die leefde heel gezond bla bla bla en die werd maar 40.

Enjee

Freaky Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
17 apr 2007
Lengte
1m80
Massa
93kg
Vetpercentage
22%
hoe kan het dan dat 1op de 3 vet is :D of ecto!

Mighty

Monstrous Giant
+15 jaar member
Lid geworden
21 aug 2005
Lengte
1m95
Massa
99kg
Vetpercentage
10%
Tja; hoe kunnen ouders überhaupt nog nadenken over hun kinderen, hun opvoeding en hun welzijn? De meeste ouders van tegenwoordig vinden het belangrijker om hun carriëre voort te zetten dan hun kind op te voeden; het kind is dan meer een bijzaak, die men "moet" nemen.
Ik vraag me allang niet meer af, waarom onze wereld naar de klote gaat. Zolang wij mensen ons zo dom blijven gedragen is het alleen maar terecht, dat we uitsterven. Misschien is het maar beter als dat zo snel mogelijk gebeurt; kunnen de dieren tenminste nog de vruchten plukken van deze planeet, voordat wij ze allemaal verorberd hebben.:D

OP
bart82

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
12 mei 2003
een reply op het artikel: (HLN.be: gezond - Eén ouder op de vijf trekt zich niets aan van gezonde voeding (567030))

S H Ninove zei:
"Bijna één Vlaamse ouder op de vier ontbijt zelden of nooit." Mag ik erop wijzen dat het overslaan van maaltijden gezond is. Het periodiek vasten (een dag eten en een dag niet) brengt zelfs dezelfde gezondheidsvoordelen mee als calorie restrictie. Dat wil zeggen bijna geen enkel geval van hart- en vaatziekten, kanker, diabetes,...

daar gaat je stofwisseling dan :rolleyes:

RichardV

Colossal Veteran
+15 jaar member
Lid geworden
9 dec 2002
Te druk als excuus kan dus echt niet.
Ongeacht hoe of wat.

Luister ik heb ook tijd om te sporten en andere dingen te doen, dan moet ik ook maar tijd maken om de kids fatsoenlijk eten te geven en te verzorgen.

SHUTTERSPEED

Enormous Athlete
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
13 jun 2005
hoop ouders zouden ze moeten verbieden nog kids erbij te ketsen.

Naar boven