MuscleMeat

Een paar ei-weetjes

Bezoekers in dit topic

BB-girl

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
17 mei 2005
Berichten
105
Waardering
0
De meeste bb-ers eten wel eieren, dus hier heb ik wat handige tipjes om te kijken of het ei nog vers is en hoe je het kan bewaren. :grinny:

De kwaliteit van verse eieren gaat achteruit, de poreuze schaal laat vocht door, waardoor de inhoud krimpt. Schimmels en bacteriën kunnen er ook doorheen.

Kwaliteit kan beoordeeld worden door;

-Drijfproef; 1 L water, 80 g zout, ei erin leggen. Een ouder ei gaat schuin staan, gaat het ei drijven dan is het ongeschikt voor consumptie.

-Rolproef; een oud ei rolt lang en stabiel dit omdat de hagelsnoeren verslapt zijn en de dooier dan naar het midden kan, een vers ei zal waggelen.

-Breekproef; een vers ei heeft na het breken een bolle stevige dooier en veel dikwit ten opzichte van dunwit.

-Schudden; inhoud van oud ei klotst bij het schudden ivm grote luchtkamer.

-Plaats van dooier; na het koken kan men de versheid bepalen.


Bewaren

Verse eieren zijn 6 weken in de koelkast houdbaar. Men dient de eieren regelmatig te draaien. Bewaar het grootste deel van de tijd het ei met de punt naar beneden, dit ivm de luchtstreng die dan geen zuurstof in het ei laat.

Wassen van eieren met schaal wordt afgeraden ivm beschermlaag. Dooiers zijn enkele dagen afgedekt in koelkast houdbaar.

Eiwit blijft onder olie of in water goed afgedekt een week goed. Gekookte eieren zijn enkele dagen in koelkast houdbaar.

Bij 0 °C zijn eieren 6 maanden te bewaren. Hierna moeten ze wel binnen een week verwerkt worden. (dus niet voor consument)

Een ei is oud wanneer het eigeel onder ligt en niet meer drijft. Wanneer er veel wit is en de dooier is mooi rond en bol dan is het ei vers.
Van de dooier naar de schil zit een strengetje vast die het ei van lucht kan voor zien.

Salmonella kan in het hele ei zitten, dus het eigeel en het eiwit, het veroorzaakt diaree of iets dat ernstiger is. In 70% van de eieren zit wel salmonella. Wanneer je de eieren kookt boven de 74°C gaat de salmonellabacterie dood gaan. Zorg dus dat het ei goed gaar is.

Checken of een ei gekookt is of niet; laat het ei rollen, leg 1 tel je vinger er op gaat het ei daarna weer draaien dan is het rauw.
 
Laatst bewerkt:
bij mijn staat er een datum op, na deze datum eet ik hem niet meer op :D
 
hey dat zijn best goeie tips... ik gooi namelijk regelmatig eieren weg omdat ik ze niet meer vertrouw....thx
 
Big Steve zei:
bij mijn staat er een datum op, na deze datum eet ik hem niet meer op :D

ja daar let ik nooit op :p ...mischien heeft dat iets te maken met mijn voedselvergiftiging vorig jaar. :D
 
eddycaminos zei:
ja daar let ik nooit op :p ...mischien heeft dat iets te maken met mijn voedselvergiftiging vorig jaar. :D

LoL :p
 
Big Steve zei:
bij mijn staat er een datum op, na deze datum eet ik hem niet meer op :D


Dat is makkelijk, maar de datum staat niet op alle eieren, vandaar toch deze tips. ;)
 
eieren kopen waarop dat wel staat of ff op de doos kijken :D

nee hoor BB-Girl nice tips
 
ik dacht toch echt dat salmonella alleen op de schaal van het ei voor kwam :rolleyes:

i could be wrong, even kijken of ik er nog iets over kan vinden.
 
Ik had eerst eieren vers van de boer die te lang bleven staan en paste met succes de schudproef en de watertruc toe. Heb tegenwoordig eigen eieren met stempel, ook lekker groot.

Wil daarbij nog aangeven dat mij sterk is afgeraden om eieren in de koelkast te bewaren.
 
Goeie tips, alleen zijn de eieren bij mij zo snel op dat ze niet eens de kans hebben om die einddatum te benaderen.
 
Ik eet altijd één ei uit de doos, en als ik dan niet ziek wordt eet ik de rest.
Het is een feilloze methode.
 
Lauw zei:
Ik eet altijd één ei uit de doos, en als ik dan niet ziek wordt eet ik de rest.
Het is een feilloze methode.

LOL.......logica is weer super hier :D
 
Rondtollen: snel rondtollend ei is gekookt, langzaam rondtollend ei is ongekookt.

Die drijftest is wel handig..

Espi, die 60-90 eieren per week aankoopt. 35 voor mezelf (vnl hele eieren) , 30-60 voor mijn vriend (vnl eiwitten)
 
aha leuke tips!

ga zo even paar eieren op kop zetten :D

Thnx BB_girl!
 
Esperantisto zei:
Rondtollen: snel rondtollend ei is gekookt, langzaam rondtollend ei is ongekookt.

Die drijftest is wel handig..

Espi, die 60-90 eieren per week aankoopt. 35 voor mezelf (vnl hele eieren) , 30-60 voor mijn vriend (vnl eiwitten)
90 eieren op een week, lijkt me leuk als jij aan de kassa staat :D
 
jorasho zei:
Ik had eerst eieren vers van de boer die te lang bleven staan en paste met succes de schudproef en de watertruc toe. Heb tegenwoordig eigen eieren met stempel, ook lekker groot.

Wil daarbij nog aangeven dat mij sterk is afgeraden om eieren in de koelkast te bewaren.

Ja, dat is half waar.

Bij langdurig bewaren, een aantal dagen of meer. moeten de eieren koel en donker bewaart worden. Dus in de koelkast.

Bij regelmatig gebruik, de eieren liever niet in de koelkast bewaren. dit is in verband met versneld uitdrogen.

Bij langer bewaren wordt wel weer geadviseerd om de eieren in de koelkast te bewaren. men dient in dit geval de eieren regelmatig te draaien.

Beetje vaag maar het staat echt zo in mijn lesboek over levensmiddelen.


Moet zeggen dat ik ook elke dag eieren nodig heb maar heb ze gewoon in de koelkast liggen. en ja ik koop mijn eieren ook op de markt, kost maar 5 euro voor 40 xxl eieren, helaas geen scharrel, maar anders kost het me een fortuin en ik ben een arm studentje dus :rolleyes: .
 
Hmm, nogal vreemd zoals het er staat. Het is mij zelf aangeraden door een eierenverkoper om het erbuiten te houden, maar wel buiten de zon, redelijk koel.

Verschil tussen scharreleieren en gewone eieren zal qua prijs niet enorm zijn, ik betaal voor 10 stuks vrije uitloop grootste categorie 1,95. Als je het verschil in dierenleed ziet wat je daarmee voorkomt vind ik het meer dan waard.
 
Heb je gelijk in, ben wel vegetarisch maar ik koop slechte eieren... Dat ga ik vanaf morgen aanpassen. Sorry kippetjes. vanaf nu ga ik goeie eitjes kopen.
 
jorasho zei:
Ik had eerst eieren vers van de boer die te lang bleven staan en paste met succes de schudproef en de watertruc toe. Heb tegenwoordig eigen eieren met stempel, ook lekker groot.

Leg jij deze eieren zelf dan?
 
ik koop ook 'slechte' eieren: 30 stuks voor 1,95 euro (soms zelfs 1,75e). In een Iraakse toko.
 
Back
Naar boven