MuscleMeat

een spiergroep per dag 5x pw

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
TS zegt dat hem is aangeraden 5x per week 1 spiergroep te trainen, dus blijkbaar heeft TS geen benul nog van wat de effectievste manier van trainen is. Maar vertel mij nou is, waarom je de ene spier meer rust zou willen geven en de ander meer wil trainen?

Je hoeft geen spier meer te trainen dan een andere, dat bepaal je zelf...
 
Je hoeft geen spier meer te trainen dan een andere, dat bepaal je zelf...
Maar jij traint dus je borst en armen 2x per week en de rest 1x per week? of zeg ik dat fout?
 
Maar jij traint dus je borst en armen 2x per week en de rest 1x per week? of zeg ik dat fout?

Dat heb je fout. Het zijn slechts voorbeelden hoe je dit schema naar eigen wens kan aanpassen en aanvullen.

Je kan altijd spieren die achterlopen wat meer pakken. (meer niet altijd beter maar goed) en sommige spieren hebben meer training nodig dan anderen. Wil ik iets gaan zien van mijn traps moet ik ze echt een aantal keer per week aanpakken, bij borst is dit weer niet nodig.

Genoeg voorbeelden van personen bij wie armen wat achter lopen, vandaar pak de triceps nog even aan na het bankdrukken als je denkt dit te kunnen gebruiken, ze zijn dan al belast maar kan ze net met een goede oefening nog even aanpakken dat ze een volledige training hebben gekregen.
 
TS zegt dat hem is aangeraden 5x per week 1 spiergroep te trainen, dus blijkbaar heeft TS geen benul nog van wat de effectievste manier van trainen is. Maar vertel mij nou is, waarom je de ene spier meer rust zou willen geven en de ander meer wil trainen?
Wat is volgens jou dan het effectiefste? Alles 2x/week, 3x/week, zelfs 4 of 5 keer? En met hoeveel volume? Moet je dat volume dan ook veranderen als je frequentie verandert?
Wat zou er in vredesnaam mis zijn met het meer of minder aandacht besteden aan een spiergroep?
 
45 min is perfect ja, maar ik dacht dat je sneller klaar zou zijn. ik train al een paar jaar en zoals ik zei 3x per week full body maar wil nu iets nieuws proberen en vaker trainen, maar dan wel op een effectieve manier..
 
Wat is volgens jou dan het effectiefste? Alles 2x/week, 3x/week, zelfs 4 of 5 keer? En met hoeveel volume? Moet je dat volume dan ook veranderen als je frequentie verandert?
Wat zou er in vredesnaam mis zijn met het meer of minder aandacht besteden aan een spiergroep?
Er is niks mis met meer aandacht besteden aan een spiergroep. alleen waarom zou je minder aandacht besteden aan een spiergroep, als er ook schema's zijn waarbij ze net zoveel worden aangesproken worden als alle andere spiergroepen? en als je dan toch denkt ik wil iets meer aandacht besteden aan deze spiergroep, dan doe je toch 1 of 2 oefeningen meer?
 
Er is niks mis met meer aandacht besteden aan een spiergroep. alleen waarom zou je minder aandacht besteden aan een spiergroep, als er ook schema's zijn waarbij ze net zoveel worden aangesproken worden als alle andere spiergroepen? en als je dan toch denkt ik wil iets meer aandacht besteden aan deze spiergroep, dan doe je toch 1 of 2 oefeningen meer?
Als je aan een bepaalde spiergroep meer aandacht wilt besteden is het bijna niet te voorkomen dat je andere spiergroepen wat minder aandacht kan geven. Je loopt nu eenmaal snel tegen de grenzen van je herstel aan. Sommigen doen dat door het volume van de sterkere spiergroepen te verlagen, anderen verlagen de frequentie. Het een is niet perse beter dan het ander.
Simpel een extra oefening of twee toevoegen aan je huidige programma gaat ook in de meeste gevallen een domme keuze zijn.
 
Als je aan een bepaalde spiergroep meer aandacht wilt besteden is het bijna niet te voorkomen dat je andere spiergroepen wat minder aandacht kan geven. Je loopt nu eenmaal snel tegen de grenzen van je herstel aan. Sommigen doen dat door het volume van de sterkere spiergroepen te verlagen, anderen verlagen de frequentie. Het een is niet perse beter dan het ander.
Simpel een extra oefening of twee toevoegen aan je huidige programma gaat ook in de meeste gevallen een domme keuze zijn.

Mee eens. Wel als toevoeging dat als een andere spier minder aandacht krijgt dit niet betekent dat deze spier niet voldoende wordt getraind. Het kan zijn dat voor de ene spier het best reageert op een ander voulume en/of frequentie. Soms kan het verlagen van de frequentie zelfs uitkomst zijn. Sommige spiergroepen willen meer, anderen juist minder. Pas daarom altijd een standaard schema aan naar je eigen gevoel, je komt er snel genoeg achter.
 
Zou 3x per week full body dan net zo effectief kunnen zijn als 5 dagen split?
 
Zou 3x per week full body dan net zo effectief kunnen zijn als 5 dagen split?

Dat denk ik wel. Ik vind zelf alleen de wat langere trainingen niks, ga automatisch toch wat sneller door de setjes heen omdat ik zoveel moet doen en wil toch binnen het uur klaar zijn.
Na een tijd fullbody is bijvoorbeeld een dag alleen armen of alleen benen trainen toch wel genieten.

Heb ik tijd genoeg doe ik split, in drukke periode fullbody om in 3 dagen toch alles effectief te kunnen pakken. Je kan het ook per week aankijken hoeveel tijd je hebt, vast zitten aan een schema is natuurlijk geen must en vooral niet als je geen 9 tot 5 baan hebt is wekelijks kunnen afwisselen ideaal. Ik heb bovendien nog nergens gelezen dat variatie in een schema slecht is voor groei. Te weinig variatie daarentegen wel.
 
  • Like
Waarderingen: Dawg
Werd mij aangeraden om één spiergroep per dag te pakken, verdeeld over 5 dagen in de week. Nu vraag ik me af of iemand goed advies heeft wat de goeie volgorde is qua week indeling en welke oefeningen ik allemaal kan pakken per spiergroep.

Wanneer je genoeg ervaring heb en de intensiteit voldoende hoog is (denk HIT) dan kan dit prima werken.

Wat volgorde betreft moet je er voor zorgen dat er zo min mogelijk overlap is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven