XXL Nutrition

Stelling Een wereld zonder religie zou een betere wereld zijn (2 bezoekers)

Stelling: een wereld zonder religie zou een betere wereld zijn


  • Totaal stemmers
    106

Bezoekers in dit topic

Er zijn maar twee mogelijkheden in het leven, controle of geen controle.

Atheisten, liberalen, kapitalisten maken de vaststelling dat er niets is na de dood, waaruit ze hun levenswijze en toekomst beeld structureren. Gelovigen behouden de hoop dat er wat is na de dood en structureren hieruit eveneens hun levenswijze. Beide buigen de toekomst om in controle te zijn van zichzelf.

Een betere wereld is om geen vaststellingen te maken, alles is mogelijk zolang de toekomst zich nog niet heeft afgespeeld. Als je immers met je voeten denkbeeldig in het toekomstige tracht te treden, probeer je te buigen en sta je onder contractie. Atheisten en religeuzen zijn inherent hetzelfde, alleen hun keuze voor de mantel verschilt onderling.

Wees passief, kies niets, doe niets, wil niets, ontplooi niets, wees niets, weet niets, denk niets. Wees gewoon dat rare wezen in z'n gedaante.

bullshit. dat rare wezen is maar een wezen in zover zij geëngageerd is in een gedeelde praktijk van leven met anderen. zich hieraan onttrekken (en dus ook aan de morele daad) is zijn eigen menselijkheid ontkennen, en hiermee vervallen een tot pathetisch hoopje vlees dat te angstig is om in het leven te staan, ook al blijft de toekomst radicaal open ze dwingt ons tot keuzes.
 
en hiermee vervallen een tot pathetisch hoopje vlees dat te angstig is om in het leven te staan, ook al blijft de toekomst radicaal open ze dwingt ons tot keuzes.

Ik zal het je nimmer kwalijk nemen, maar ik onthou je wel de wetenschap van welke ridderrol je hier vervuld in de naam van.
 
Wat?


Waar haal je dat vandaan? Die doden vallen er op dit moment, net door religie btw.


Die doden vallen veelal uit naam van religie, zeker. Maar denk je niet dat je dit net zo goed had gebeurd in naam van andere identiteit bepalende culturele verschillen, of vanwege territoriale/materiële factoren?

Mensen bevechten elkaar in de kern niet om verschillende religieuze opvattingen maar men bevecht elkaar puur om verschillen. Zij en Wij, ons bezit en hun bezit, recht en onrecht, verschillende opvattingen over goed en kwaad. In mijn opinie. Het lijkt mij een nogal naïeve gedachte dat we zonder religie een grote happy family waren zonder zij en wij kampen.
 
Het voordeel van geen religie is dat het verschillen tussen bevolkingsgroepen weghaald. Dus weer een reden minder om elkaar te onthoofden in de naam van Gristus.
 
Er gaan niet elk uur miljoenen mensen dood...

Welk vreemd jeugdjournaal kijk jij..?
Heb ik ook nooit beweerd. Wel dat er op dit moment doden vallen door religie. Jij gaat er vanuit dat er meer doden vallen zonder religie. Op wat baseer je dit?

In mijn hypothetische vraag ga ik er niet vanuit dat we religie afschaffen of mensen dwingen hun religie op te geven. Het gaat over een wereld waarin niemand aan religie denkt, alsof het er niet meer is, ook niet in de hoofden van mensen.

Persoonlijk denk ik niet dat een wereld zonder geweld mogelijk is, maar mijn vermoeden is dat religie meer geweld toevoegt dan dat het wegneemt.
 
Big T zei:
Heb ik ook nooit beweerd.
Dat heb je niet beweerd?

apfelstrudel zei:
Either way, haal religie nu weg bij de wereldbevolking en je hebt totale chaos met miljoenen doden binnen een uur.
Big T zei:
Waar haal je dat vandaan? Die doden vallen er op dit moment, net door religie btw.



Jij gaat er vanuit dat er meer doden vallen zonder religie. Op wat baseer je dit?
Ik baseer dit op logisch redeneren. Als van het 1 of het andere moment alle religie verdwijnt dan flippen mensen em door. Wat valt hier niet te begrijpen?
 
Dat heb je niet beweerd?
"Die doden" =/ "al die doden".

Ik baseer dit op logisch redeneren. Als van het 1 of het andere moment alle religie verdwijnt dan flippen mensen em door. Wat valt hier niet te begrijpen?
Waarom zouden mensen beginnen flippen als ik aangeef dat ze überhaupt niets verliezen? Nogmaals: er wordt niets ontnomen, het gaat over een wereld waarin religie simpelweg niet bestaat, mensen denken er niet aan, iedereen is van nature atheïst. De vraag is dan of de wereld er beter zou uitzien.
 
Heb ik ook nooit beweerd. Wel dat er op dit moment doden vallen door religie. Jij gaat er vanuit dat er meer doden vallen zonder religie. Op wat baseer je dit?


Ik denk dat het wegvallen van het morele raamwerk dat geloof biedt aan vele miljoenen havenots (in vooral Azië, Afrika) op deze wereld ervoor kan zorgen dat er veel grotere slachtpartijen afspelen dan we ooit gekend hebben, chaos dat alleen beteugeld kan worden door keiharde repressie van bovenaf waardoor er allerlei dictaturen ontstaan, in het beste geval.

Echt ergens op baseren kan je dit echter niet, het is nogal speculatief gelul maar dat heb je al snel als je schetsen moet maken van omstandigheden die onmogelijk zijn.
 
Een wereld waar religie niet bestaat is onmogelijk.

Een wereld waar religie nooit bestaan heeft zal nooit zo ver komen als wij. Zonder religie zouden er geen pyramides zijn, geen schrift en dus geen literatuur, Astronomie zou nooit ver komen en spiritueel zouden we ook achterblijven.

Een wereld zonder religie is gewoon niet mogelijk.
 
Waar zit die eric nou?
 
Een wereld waar religie niet bestaat is onmogelijk.
Het is een hypothetische vraag in dit topic.

Verder is het niet uitgesloten dat de wereld in de verre toekomst kan evolueren naar een wereld zonder gelovigen. We zien dat intelligentie toeneemt, en we zien dat intelligentie en geloof vaak als water en vuur zijn.
 
Omdat er dan niet rekening gehouden hoeft te worden met andermans belangen.
Mijn ideaalbeeld is een wereld helemaal zonder religies. Een wereld zonder eeuwenoude boeken met teksten die iedereen te pas en te onpas uitlegt zoals het hem of haar het beste uitkomt. Boeken waarin door de eeuwen heen velen de legitimatie meenden te vinden om medemensen te mogen intimideren, onderdrukken, hun wil op te leggen, uit te buiten, te vervolgen, te martelen, te doden en ga zo maar door.
Ik ben katholiek opgevoed en heb katholieke onderwijs genoten, maar het zegt me allemaal helemaal niets meer. Het enige dat ik in de RK kerk zie is poppenkast en machtsmisbruik.

Velen vinden steun en troost in hun geloof. Ik gun ze dat van ganser harte, maar ik voel dat zelf niet zo.
Ik snap ook niet waarom mensen zoveel waarde hechten aan de bijbel en de koran. Alles wat daar in staat wordt vertaald naar deze tijd, maar is dat wel terecht? Moet je die teksten niet gewoon laten in de tijd dat ze geschreven zijn en interpreteren naar de omstandidgheden van toen? Net als nu gebeurden er toen ook dingen die mensen niet kunnen verklaren. Kan het niet zo zijn dat de mensen destijds gewoon een verklaring zochten voor die onverklaarbare gebeurtenissen en die, omdat ze er niet uitkwamen, toen maar hebben toegeschreven aan iemand die ze God noemden?
 
Vrijwel alle problemen in de wereld komen voort uit religie.

Een wereld zonder religies zou veel beter zijn dus, heel simpel.
 
Ondanks dat ik religie niet als iets goeds beschouw, zou een wereld zonder religie nooit zo ver gekomen zijn als de onze nu is. Ondanks de vele oorlogen die worden gevochten vanwege religie, heeft religie(en de oorlogen) wel gezorgd voor technologische vooruitgang.
 
Ondanks dat ik religie niet als iets goeds beschouw, zou een wereld zonder religie nooit zo ver gekomen zijn als de onze nu is. Ondanks de vele oorlogen die worden gevochten vanwege religie, heeft religie(en de oorlogen) wel gezorgd voor technologische vooruitgang.
Zo valt er uit elk nadeel wel een voordeel te trekken, he johan:D
 
Back
Naar boven