XXL Nutrition

Stelling Een wereld zonder religie zou een betere wereld zijn (1 bezoeker)

Stelling: een wereld zonder religie zou een betere wereld zijn


  • Totaal stemmers
    106

Bezoekers in dit topic

Onze enige hoop ik genetische manipulatie.
 
we moeten zien naar nu apelstudel de toekomst is voor een probleem voor een andere generatie,5000 jaar dat zijn ongeveer 100 generaties,ik ben van plan maar een 60 te worden ze!
Ligt aan je ideologen ;)
De mensheid staat nu op een best belangrijk punt in zijn leven. Met de kennis en technologie die we nu hebben kunnen we voor mooie dingen zorgen, maar we kunnen ook de wereld 40x opblazen.

Persoonlijk leef ik van dag tot dag maar filosoferen over de toekomst is nooit onverstandig ;) Het creërd mogelijkheden.
 
Ik moet trouwens zeggen: EINDELIJK weer een leuke interessante discussie op DBB:p

Alleen zullen we er snel achter komen, zoals altijd, dat iedereen toch bij zijn standpunt blijft en dat de discussie totaal zinloos is.
 
Er leven 7 miljard mensen op deze planeet.
Hoeveel hiervan zijn programmeurs, technici, installateurs, designers, ingenieurs?
Maar ik sprak over de toekomst, jij spreekt hier over het heden. In de toekomst zal bijna zeker heel veel van het manuele werk automatiseren. Daar ben je het mee eens heb ik gemerkt. Welnu, dit wil zeggen dat heel veel eenvoudige taken, niet meer door de mens zullen gedaan worden. Eenvoudige taken, zijn namelijk het makkelijkst te automatiseren. Denken we maar aan het in elkaar monteren van allerlei toestellen, auto's, etc. Arbeiders zullen dus naar ander werk moeten zoeken. Dit is nu trouwens volop aan de gang. En raad eens waarvoor op dit moment steeds meer opleidingen worden gevolgd? Juist de IT. En waar is momenteel veel werkgelegenheid? In de IT en aan het computerscherm in het algemeen. De doeners vallen weg en de denkers nemen hun plaats in. De toekomst zal volledig gaan draaien rond mensen die een pc ontwerpen, een pc plaatsen, aan een pc werken, of die pc gebruiken om een andere functie uit te oefenen. Binnen honderden jaren zullen mensen in huizen wonen en auto's rijden die voor 99% in een fabriek zijn gemaakt door robots. Robots die ontworpen, onderhouden en bestuurt worden door mensen. Mensen die lui en mager of vet zullen zijn, maar wel met een enorm hoofd erop omdat ze alleen nog maar moeten denken ipv te doen. Er zullen altijd mensen zijn met minder IQ, dus die blijven wel bestaan, maar het gemiddelde zal eerder stijgen dan dalen.


Ik denk dat de behoefte aan beroepen waar menselijke inzichten noodzakelijk zijn altijd wel blijven bestaan. Leidinggevende functies, werk in de medische zorg etc. Daarnaast natuurlijk inderdaad mensen van de research en development afdeling. Maar de assembly van producten zal natuurlijk totaal automatisch gaan.

Werk zat, en inderdaad vaak voor de intelligentere en hoogopgeleide mensen. Maar het gaat er om dat het punt van jou Big-T, dat de mensheid in zijn geheel intelligenter wordt door de toenemende technologische ontwikkelingen gewoon niet klopt.

Sowieso wordt het ontwikkelen en bedenken van nieuwe producten en technologieën ook steeds makkelijker en goedkoper door nieuwe materialen, inzichten etc. Natuurlijk, de mensheid doet nieuwe kennis op, maar de gemiddelde mens doet deze inzichten niet op en komt er alleen indirect mee in aanraking via de producten die het consumeert.
Feit is dat arbeid steeds minder belangrijk wordt in Europa. We laten de arbeid doen door de Chinezen. Wij zijn ons meer gaan richten op creativiteit en innovatie. Ontwikkelen, bedenken, ontwerpen, enz. We kiezen steeds meer voor beroepen waarbij ons hoofd een grotere rol speelt dan onze spieren. Die evolutie is er één die zal blijven doorgaan. Er is geen enkele indicatie dat een vermindering van fysieke arbeid, en toename van automatisering, tot een vermindert IQ leidt. Integendeel, het is tot op heden net het omgekeerde geweest.

Maar laten we weer naar de oorspronkelijke discussie gaan ;)
 
Ik moet trouwens zeggen: EINDELIJK weer een leuke interessante discussie op DBB:p

Alleen zullen we er snel achter komen, zoals altijd, dat iedereen toch bij zijn standpunt blijft en dat de discussie totaal zinloos is.
apelstrudel is toch al met sterke argumenten gekomen waarbij ik hem gelijk in moet geven,zolang ze er maar geen god bestaat,god bestaat niet duscussie van gaan maken want dat is hopeloos,dus hou die maar uit dit topic:p is het best wel leerrijk,en interesant meningen van andere te horen;)
 
Feit is dat arbeid steeds minder belangrijk wordt in Europa. We laten de arbeid doen door de Chinezen. Wij zijn ons meer gaan richten op creativiteit en innovatie.


Ik zou zeggen geniet hier nog even van nu het nog kan :D

China heeft 5 maal zoveel academici in opleiding dan de Verenigde Staten en Europa bij elkaar heb ik me weleens laten vertellen.
 
De kans dat God bestaat is zo ongelofelijk klein dat ik er maar gewoon vanuit ga dat hij niet bestaat. Kan dus wel stellen: "God bestaat niet".

Natuurlijk zou je er eigenlijk agnostisch tegenover moeten staan aangezien het wel of niet bestaan van God niet te bewijzen valt. Maar in de praktijk ben ik gewoon atheistisch.
 
Religie is een achterhaald systeem met als enige doelstelling het onder controle houden van het volk. Tegenwoordig weten we beter, en toch zit religie daarbij in de weg. Onder valse voorwendselen moeten we dit nog steeds respecteren terwijl de oorspronkelijke doelstelling allang niet meer functioneert.

Het belangrijkste effect dat religie door de eeuwen heen heeft gehad en nog steeds heeft is strijd tussen volkeren of groepen van mensen onderling omdat ze elkaar de eigen religie willen opleggen.

De sociale functie die religie heeft binnen de eigen gemeenschap zou op andere wijze ook kunnen ontstaan.
 
Als dat betekent dat er ook geen agnosten meer zijn: JA! :D
 
Als dat betekent dat er ook geen agnosten meer zijn: JA! :D
Maar hebben agnosten niet tenminste deels een punt? Kan jij echt bewijzen dat er geen god is?
 
Religie heeft ook voor mooie dingen gezorgd.. Vergeet niet dat er ontzettend veel religies zijn.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Er zijn echt mooie dingen gebouwd vanwege religie.

En stel voor hoe de wereld zou zijn als iedereen budhist was. Dan zou de wereld een stuk vriendelijker zijn. Niet elke religie is persé slecht.
 
China heeft 5 maal zoveel academici in opleiding dan de Verenigde Staten en Europa bij elkaar heb ik me weleens laten vertellen.

Inderdaad, en hun langdurig aanhoudende dedicatie is als volksaard van een magnifiek kaliber. Als je kijkt hoe die Olympische topsporters stipt hun schema's afwerkten dan weet je waarom de VS zwaar het nakijken had. Geen sterrengedrag of flistende shows Op tijd naar bed en het laten zien als het moet.

Ik geloof dat China een veel evenwichtigere en stabielere economie op kan bouwen waarin een stuk meer gegrond besef is van wat echt is en wat kunstmatig is, minder warrige speculatie en meer bewerkstelligen alvorens vooruit te lopen.

Net als een fysiek, dat moet naturel heel stevig staan en dan met matige dosissen AS gestaag nieuwe opbouw krijgen zodat het tot het 80ste levensjaar staat. Dat, in plaats van een PRO die op z'n 50 ste uitgeblust is met een enorme terugval.
 
ik heb oneens gestemd omdat de mensen die niets anders te doen hebben dan heel hun leven hun tijd kunnen verspillen met de vraag of god al dan niet bestaat.
 
Religie heeft ook voor mooie dingen gezorgd.. Vergeet niet dat er ontzettend veel religies zijn.

Er zijn echt mooie dingen gebouwd vanwege religie.

En stel voor hoe de wereld zou zijn als iedereen budhist was. Dan zou de wereld een stuk vriendelijker zijn. Niet elke religie is persé slecht.

Die mooie dingen zijn vaak onder druk van de religieuzen gebouwd, dat was geen feest voor de bouwers. Onder het mom van religie werd op de gelovigen sociale druk uitgeoefend om financieel aan het systeem bij te dragen.
Dat zijn de minder mooie kanten van religie.

Wat er onder die druk is gebouwd is vaak fraai, maar dat zijn de Duitse autobahnen ook, onder druk van Hitler.... Op zich dus geen rechtvaardiging.

Het Boeddhisme lijkt inderdaad een prettige uitzondering. Maar daar weet er niet genoeg van.
 
Ik heb een beetje een afkeer van religie, wat dat betreft zou ik graag een wereld zonder religies zien.

Aan de andere kant: zolang gelovigen niemand in de weg zitten of iets proberen op te leggen aan anderen, zouden zij het recht moeten hebben zelf te bepalen wat ze willen geloven. Een verbod is daarbij sowieso niet realistisch.


Verder is religieus geloven natuurlijk een belangrijk onderdeel van het menselijk wezen. Er zijn in de menselijke geschiedenis duizenden religies geweest. Wat dat betreft zal een wereld zonder religies wel niet goed mogelijk zijn geweest. Dat er in Nederland zoveel niet-religieuzen zijn komt natuurlijk voor een groot deel door de gunstige economische omstandigheden.

Kijk eens naar het huidige Nederland in de middeleeuwen. Voor velen bestond iedere dag uit opstaan, lichamelijke arbeid, en weer slapen. Het eten was zeer eentonig en smakeloos. De kans dat men vroegtijdig kwam te overlijden was zeer groot. Er waren zeer veel onzekerheden.

Moet je nagaan hoeveel steun je dan hebt aan zo'n religie, al wordt deze geleid door een corrupte kliek. Het biedt je de mogelijkheid het saaie, maar tegelijkertijd ook weer gevaarlijke en onzekere leven een betekenisvolle invulling te geven, een doel. Ga je vroegtijdig dood maar heb je als een goed mens geleefd? Dan wacht je het paradijs.

Onder veel omstandigheden heeft de mens een religie nodig, anders zou het leven onleefbaar worden.
 
Religie heeft ook voor mooie dingen gezorgd.. Vergeet niet dat er ontzettend veel religies zijn.

Er zijn echt mooie dingen gebouwd vanwege religie.

En stel voor hoe de wereld zou zijn als iedereen budhist was. Dan zou de wereld een stuk vriendelijker zijn. Niet elke religie is persé slecht.
Zeer mooie bouwwerken, helemaal eens. Maar je vergeet waarschijnlijk hoeveel mensen moesten sterven om deze bouwwerken te realiseren. Vaak door slaven gebouwd.
 
En stel voor hoe de wereld zou zijn als iedereen budhist was. Dan zou de wereld een stuk vriendelijker zijn. Niet elke religie is persé slecht.

Boeddhisme moet ook niet overschat worden. In Tibet bestond onder het boeddhistische lamabewind gewoon een feodaal stelsel waarbij de normale bevolking stevig onderdrukt werd.

In Thailand is het boeddhisme ook lang niet altijd vreedzaam geweest en het is in ieder geval geen recept voor een harmonische samenleving met respect voor andere groepen dan de Thai zelf. Racisme richting minderheidsgroepen is daar aan de orde van de dag.
 
Maar hebben agnosten niet tenminste deels een punt? Kan jij echt bewijzen dat er geen god is?

Ten eerste ligt de bewijslast elders. Anders kunnen we voor iedere theepot van Russell en iedere UFO-bewering alles aan de kant gaan zetten.

De mens leeft niet met 100% zekerheden. Daar ineens om gaan vragen is niet alleen onpraktisch, de stelling dat het niet bewezen kan worden dat god niet bestaat is sowieso een negatieve knieval van heb ik jou daar. Niets om het geloof in een god op te baseren. (al zal de agnost dat dan niet doen)

Binnen de zekerheden die wij als mens hanteren is er meer dan genoeg zekerheid om er zeker van te zijn dat god niet bestaat. Bescheiden opstellen in die discussie vind ik onnodig, helemaal aangezien het godidee van verreweg het grootste deel van de gelovigen/agnosten omschreven wordt met zaken die te bewijzen zijn (bijv god heeft de aarde geschapen, de aarde wordt gedragen door een schildpad/olifant, god geneest de zieken, etc.) Let wel: de bewijslast om deze vragen goed te beantwoorden in het 'voordeel' van een god, ligt bij de gelovigen/agnosten. Atheïsten hebben wel wat beters te doen.

Ik vraag me dus af hoeveel god er overblijft als al die banale en veelal antropocentrische argumenten worden verlaten, want alhoewel het bewijsbare zaken zijn, is er geen bewijs voor en zal het ook nooit geleverd worden. Ik vind, mede daardoor, het agnostisch gedachtengoed volslagen zinloos. De enige god die ik me kan bedenken is een volslagen nutteloos ding.

Atheïsme zie ik meer als het stellen van andere vragen, vragen die hier in de wereld zin hebben en daarbij hoort zeker het niet stellen van de uiterst zinloze 'godvraag'. Er zijn genoeg zinnige dingen en goede vraagstukken om ons mee bezig te houden. :D

Als je het agnosticisme/atheïsme in termen van '100% zekerheid' wilt gaan opdelen, is de uitgangspositie al onwerkbaar. Weet je bijvoorbeeld met 100% zekerheid te zeggen dat god misschien bestaat? Waarop wordt die aanname gebaseerd?
 
Eigenlijk oneens, maar toch eens. Omdat mensen foolish zijn. Achterlijke wezens (mijzelf incluis) die meevaren op de 'vorm' van de dag. Objectiviteit is een verschijnsel dat alleen mijn kleur ontlasting nog kent. Normaal gesproken is religie de rode draad door onze levens. Maar mensen hebben door de jaren heen bewezen er niet mee om te kunnen gaan. Islamieten, Christenen, Joden, Hindoe's. Iedereen is van zijn of haar pad geraakt door invloeden van buitenaf. Het is m.i. zelfs zo erg dat door de teloorgang van de mensheid, religie plots wordt beschouwt als een sekte met labiele aanhangers die zich voor een breezer op laten lichten.
 
Ik zeg oneens, omdat: als mensen nergens meer gaan in geloven, we vervallen in het nihilisme: de mens heeft geen geloof meer, wil niet meer werken, doen gewoon nog alles om te blijven leven, om het leven zo lang mogelijk te rekken, neemt regelmatig drugs, heeft geen doel meer, alle problemen zijn te moeilijk, maken geen ruzie meer, alles is te lastig enz..


Wat we moeten hebben is een nieuw geloof, een nieuw doel, en het enige juiste, goede geloof is dat van de Bovenmens, nl het religieus attheïsme van Nietzsche. Die man heeft niets voor niets zijn ganse leven daar aan gewijd, dus begin alvast te lezen : http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/nietzsche/zarathoestraindex.htm (het noemt een bijbel van volwassen geloof, een geloof die niet meer gelooft in een god, maar in jezelf als schepper van alle dingen)


Stel je eens de vraag, als er geen religie meer is, wat is er dan wel nog? Wat is dan nog goed en kwaad? Ga voorbij goed en kwaad, lees Nietzsche, wordt je eigen schepper, maak je eigen waarden enz, bouw aan de toekomst van onze kinderen..
 
Back
Naar boven