Fitness Seller

Een wrak... opzoek naar hulp....

Bezoekers in dit topic

JorisK

Novice
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
1
Waardering
2
Lengte
1m90
Massa
100kg
Vetpercentage
31%
Beste lezers,

Hier zit een IT'er die psychologisch compleet is weggebrand tussen een hoop atleten, ik zit in een burnout en wat het allemaal nog minder makkelijk maakt: ik sta er alleen voor, geen vriendin, geen vrouw. Ik ga jullie niet lastig vallen met verhalen hoe mijn leven de afgelopen 5 jaar zijn verlopen. Mijn leven op dit moment zit vol met angst en twijfel, terwijl ik vroeger toen ik trainde het tegenovergestelde was. Ik ben lichamelijk nu opgeblazen (teveel eten en drinken) en schrik enorm van hoe mijn lichaam reageert op signalen van mijn bovenkamer.

Ik gok dat een hoop van jullie niet weten wat een burnout is en hoe je dat beleeft, en wat het psychisch met je doet, maar ik ben er echt helemaal klaar mee. De tank en vent die ik vroeger was is veranderd in een hoopje puin, en heb hulp nodig van mensen met verstand en kennis hoe een gezond lichaam functioneert. Ik heb psychologische hulp maar op 1 of andere manier geeft me dat niet genoeg voldoening.

Mijn geestelijke gezondheid laat me momenteel toe 1 uur lang geconcentreerd dingen te doen, zoals b.v. werk, of puzzelen, of gamen, of whatever. De ruimte voor fysieke belasting is vele malen groter, en ik hoop dat ik die ruimte kan gebruiken om mijn geestelijke gesteldheid in rustiger vaarwater te krijgen. Dingen als vissen, wandelen, motorrijden helpen me enorm, maar ik mis nog het gevoel dat ik ook fysiek weer progressie maak.

Aangezien sportscholen voorlopig niks worden (dankzij Corona) vraag ik aan jullie experts, wat is de stap die ik moet zetten? Wat moet ik kopen zodat ik thuis mezelf fysiek kan uitdagen? (en ja het mag best wat kosten)
 
Eerst en vooral vind ik het sterk dat je jezelf zo blootgeeft. Dat vergt wel moed.

Ik ga mezelf geen expert noemen, maar merk wel dat er mensen in de buurt nodig zijn om energie te krijgen. Het valt me op dat de dingen die je opsomt niet meteen sociale activiteiten zijn en mijn gevoel is dat daar het schoentje wat wringt.

Het is niet mijn bedoeling om te doen alsof ik je ken, maar misschien ontbreekt er op dat vlak iets wat ervoor zorgt dat je niet goed in je vel zit. Volgens mij hangen lichaam en geest sterk samen.
 
Klinkt eerder als een klinische depressie.
Ik heb psychologische hulp maar op 1 of andere manier geeft me dat niet genoeg voldoening.
Ik ben enigszins gefascineerd door mensen op wie het wel effect heeft. Doorgaans is het een biochemisch probleem. Je zou dus medicatie kunnen overwegen.
 
Psychogolische hulp werd voor mij pas effectief nadat ik mezelf volledig durfde open te stellen over mijn diepste gedachten. Dingen die ik wel of niet heb gedaan en mijn overtuigingen daarover en over mezelf en de wereld om mij heen. Oefenen en aanleren van nieuwe betere kerngedachtes over mezelf en de wereld. Bijvoorbeeld ik lees in jouw verhaal dat je de overtuiging heb dat je iets moet kopen om jezelf uit te dagen. Die gedachten klopt niet. In die gedachten komt in mijn ogen jouw gevoel van machteloosheid naar voren. Als ik aan machteloosheid denk, denk ik aan angst als ik aan angste denk wordt ik verdrietig. Bij mij hielp het om in dit soort situaties precies het tegenovergestelde te doen van wat mijn hoofd dacht. Wat zou bijvoorbeeld een meer helpende gedachten zijn: ik kan nu gaan fietsen of gaan hardlopen om mezelf uit te dagen. En het kost niets, ik hoef het alleen maar te doen. Als je het heb gedaan laat je jezelf zien dat je niet machteloos bent. Zo onkracht je niet helpende kerngedachtes en overtuiging. Je hoofd zit vol met dit soort niet kloppende gedachtes.

Probleem is dat je het eerst moet gaan erkennen dat je dit doet en herkennen wanneer je dit doet en meestal lukt dat niet in je eentje. Een therapeut of ervaringsdeskundige die jou durven aan te spreken op je gedrag en jouw gedachtes durven uit te dagen, zoals ik net heb gedaan, kunnen hier bij helpen. Verwacht geen quickfix. Het is net als bodybuilding een marathon en geen sprint.

Krankzinnigheid van het denken is hetzelfde blijven doen en een andere uitkomst verwachten. Je hoeft niet alles te geloven wat je denkt.
 
Luctor et Emergo. Het wordt lekker weer. Ga wandelen en fietsen. Geniet van de natuur om je heen. Eet gezond. Niet te veel masturberen. Werk aan je levensdoelen, hobbies en ga eens naar je vrienden toe. Denk niet teveel aan wijven. Zo klim je geleidelijk aan uit je dal zonder medicijnen. Dat is het laatste wat je wilt.
 
Hoe is het ondertussen met jou?
 
Back
Naar boven