XXL Nutrition

Sticky Eenvoudig fitness schema voor startende vrouwen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

en buikspieren dan?
Mag men om de dag toevoegen (bijv. crunches 5 setjes van 10), heb je als beginner niet echt gewichten of bankje voor nodig vandaar dat het er niet expliciet bij vermeld staat.
 
hey BIG T, ik ben mijn vriendin nu aan het helpen met jou schema en het gaat erg goed , vroeg me alleen af hoelang ze dit vol moet houden tot een ander schema , of is het beter voor vrouwen om alleen full body te trainen ?
gr
 
Full-body kan je blijven doen tot je de oefeningen goed onder de knie hebt, zelfzekerder bent, en echt progressief wil gaan trainen (dus gewicht verhogen om sterker of gespierder te worden). Ook bijvoorbeeld als je van 3 naar 4 of 5 dagen per week wilt gaan kan je naar een split overstappen. Maar het hoeft niet perse. Je kan ook full-body blijven doen (zoek maar eens op HST training). Persoonlijk stapte ik over op een splitschema na 3 maanden full-body in mijn beginnersperiode. Ik vond dat een goede tijd om alles te leren en daarna serieus te beginnen. Ga zelf beter op één grote spiergroep per dag, maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn.
 
Goed idee! Gaan zeker mensen mee geholpen zijn.
 
Ok ga zo ff kijken voor dat hst schema , full body is voorlopig het beste denk ik ook ,grappig dat je dat zegt over 1 grote spiergroep per dag want zo train ik nu ook een tijdje en dat bevalt me echt prima , ik raffel niets af en ga echt tot het gaatje , heerlijk:D

bedankt voor je reactie gr
 
Vraagje,
als beginner wil ik een halterkit kopen. wat is de beste optie en waar zal ik het verst mee raken?
Set met lange staaf, twee kortjes en 93kg gewichten? Of moet ik lichter/ zwaarder gaan?

Grtz
 
FF vraagje....
Hoelang kun je zo'n schema doen..?? 2 maanden..?? 3 maanden..??
En dan..?? kun je dan deze schema blijven doen, maar dan zwaarder..? of moet je dan weer een ander schema doen..??
En hoe moet zo'n vervolg schema er uit zien..??

Ik vraag dit omdat ik 'vroeger' haha...:P ook getraind heb, alleen trainde ik wel erg veel. Probleem was dat er nooit iemand tegen mij gezegd had dat ik meer rust moest nemen. En niet steeds zo zwaar moest trainen. Conclusie......ik heb mij toen overbelast en wel zo erg dat ik er nu nog steeds last van heb als ik iets te zwaar train.
Tuurlijk kan dat nu ook van de fybromyalgie komen, alleen het feit blijft dat ik toen te veel en te zwaar getraind heb.

Nou ja, ik hoor het graag van jullie..:)

:wave:
 
vind ik gewoonweg super van jou:), zijn er inderdaad te weinig voor kinderen!!
 
Enig idee met welke hoeveelheid gewichten te starten?
(Ik ben zo'n vrouw die binnenkort met dit schema wil starten, en afhankelijk van resultaten wellicht wat oefeningen wil inwisselen voor apparaten - ga naar een sportschool toe)
Ik ben niet heel erg 'slap', maar meteen binnen een paar weken overtraind staat ook zo lullig...
 
Als je niet zeker bent kan je best zo licht mogelijk beginnen. Beter te licht dan net te zwaar. Je kan dan elke training waar nodig een beetje toevoegen. Als je rustig opbouwt weet je zeker dat er geen te zware inspanningen worden gevraagd die mogelijk voor blessures kunnen zorgen. Correcte uitvoering en gewenning van de oefeningen zijn de belangrijkste zaken waar een beginner (of iemand die alweer een tijdje gestopt is) zich op hoort te focussen.

Als er later echt getraind moet worden op groei en kracht is het mogelijk om je 1RM te gaan bepalen. Je bent dan in een fase dat je pakweg 3 maanden training achter de rug hebt en de oefeningen onder de knie hebt, jezelf hebt leren kennen tijdens het trainen...

Bij de 1RM bepaling ga je dan 1rep doen per oefening, met een zo zwaar mogelijk gewicht. Stel dat je dumbbell curl 1x kan met 15KG. Je hebt dan een cijfer (1RM=15) waarmee vervolgens kan berekend worden welk gewicht je kan gebruiken als je 6-8 reps wilt doen.

Waarom 6-8 reps? Omdat dit ligt tussen krachttraining en bodybuilding training. We gaan er namelijk vanuit dat mensen graag én sterker én wat gespierder wensen te worden.

Hopelijk is één en ander iets duidelijker.
 
Helder.
Ik denk dat er niks meer in de weg staat om per 1 januari te beginnen met het kweken van een ander (beter) lijf.
 
Ben zelf vorige week begonnen met krachttraining en ik met behulp van heel wat topics over schema's e.d. zelf een split schema opgebouwd. Maar nu zag ik dit schema en vroeg ik me af of het slimmer is om met te beginnen met een FB work-out voor de eerste maand(-en)?

En misschien een beetje off-topic; ik ben 1.81 en ongeveer 80 kilo en ik ben heel erg aan het twijfelen of ik eerst mijn vet % omlaag moet gaan brengen en dan eigenlijk vanaf het gewenste vet% moet gaan bulken (met mijn % in de gaten te houden) of dat ik juist gewoon vanaf nu moet gaan trainen en dan voor de zomer moet gaan cutten om iets aan mijn vet % te doen? Ik ben de afgelopen 2 jaar 25 kilo afgevallen en ben daarom nog al huiverig om weer veel aan te komen in vet.

Misschien dat ik in jullie ogen hele domme vragen stel, maar ik stel ze toch maar:p
 
Laatst bewerkt:
Dankje Big T! Dat zijn handige oefeningen. Ik sport gewoon bij een sportschool 4 x in de week waar ik krachttraining en cardio meestal afwissel. Qua gewichtjes van 6 kilo wist ik nooit echt goede oefeningen dus ging ik meestal maar squaten etc.. dus dankje voor deze heldere uitleg! ik had nog een extra vraagje..misschien een beetje een domme hoor maarja ik heb daar niet heel veel verstand van.. ik ga dus samen met mijn vriend beginnen met een eiwit dieet dus ook shakes etc maar nu vertellen heel veel mensen mij dat je heel dik wordt van die shake.. is dat waar?

X Nesje
 
Graag gedaan.

Eigenlijk kan je van alles wel dik worden als je in totaal een bepaalde hoeveelheid energie overschrijdt. De eiwitten in shakes kunnen mogelijk ongebruikt blijven (spieren) en dan moeten ze ergens naartoe. Aangezien het om een hoop eiwitten tegelijk gaat, kan het zijn dat ze omgezet worden in lichaamsvet. Als je het echt goed wilt uitzoeken kan je best alles opschrijven en dat schema eens posten in het voedingssubforum.

Maar verder vind ik elk dieet dat de basis legt bij eiwit ok, gewoonlijk eet je dan ook minder suikers en vetten dus via die weg zal je ook minder kans hebben om dikker te worden.
 
Ik zie in dit schema alleen krachttraining..

wat nou als je niet dik bent maar wel beetje babyphat hebt op je buik en je wil daarvan af en tegelijkertijd je armen nog slanker maken... heeft zo'n schema dan nut of word je hier alleen gespierder en breder door?

En hoe zit het met cardio.. k zie totaal geen cardio in dit schema
 
Nee dit is puur een KT schema idd.
 
is dit schema goed voor iemand met mijn stat's?
 
Zolang je met lichte gewichten begint en eventueel begeleiding van iemand in begin moet dat geen probleem vormen.
 
yeah ben net klaar met de Woensdag

de fly is wel de moeilijkste,jammer dat er niet meer been oefeningen zijn!

toch hartelijk bedankt!
 
Back
Naar boven