XXL Nutrition

Eerst het streefgewicht en daarna starten met spieren trainen ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sam1980

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
30 sep 2009
Berichten
68
Waardering
33
Beste allemaal,
Iets over mijzelf, ben 40 jaar , 173cm , gewicht nu 105kg
Ben 7 oktober 2019 met een gewicht van 135kg begonnen met afvallen, door alleen maar op mijn voeding te letten.

Schema van het eten is:
ochtend: kop sterke koffie en 6 plakjes kipfilet
tussendoor: grote appel of kiwi of ananas (max 100gr)
middag: sla met gerookte kipfilet
tussendoor: grote appel of kiwi of ananas (max 100gr)
avond: 100gr zilvervlies rijst, (200gr)kipfilet of rundvlees of vis
voor slapen: appel
hele dag door Pellegrino water

De afgelopen 30 weken fiets ik op de hometrainer elke dag 30 minuten in de ochtend voor het ochtend tussendoortje. en dan met een hartslag tussen de 100 en 110bpm om in verbranding fase te blijven.

Nu wil ik naar de 90kg toe, en daarna pas mijn spieren gaan trainen, omdat ik het idee heb, dat als dat vet allemaal een beetje weg is de spieren meer tot uiting komen. Of heb ik dit mis?
Nu voelt het goed om elke week op de weegschaal vooruit gang te zien dat ik afval.
Heb namelijk een paar maanden geleden weer eens een dumbel gepakt, maar kreeg echt vreselijk veel honger, waardoor ik daar meteen mee stopte na een paar dagen. De minimale voeding die ik inneem is daar natuurlijk niet op berekend.
Of kan ik wel alvast licht trainen en mijn voeding inname verhogen?

Ik sta open voor alle opmerkingen ,tips en adviezen.
Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou meer groenten toevoegen voor verzadiging en wat gevarieerder eten. Hoeveel gram vetten krijg je nu per dag binnen? Verder wat chrash zegt, nu al krachttraining doen en sowieso wat carbs en eiwitten rondom je training plannen.
 
BB_
Bedoel je daarmee vooral groene groenten ?
Word ik niet zwaarder als ik carbs en eiwitten rondom de training plan ?
 
BB_
Bedoel je daarmee vooral groene groenten ?
Word ik niet zwaarder als ik carbs en eiwitten rondom de training plan ?
Allerlei soorten groenten zijn prima, niet per se groene. Zwaarder wordt je indien je meer calorieen binnenkrijgt dan dat je verbruikt en wanneer je deze op de dag inneemt heeft hier niet zo veel invloed op. Ik bedoel je ook niet te zeggen dat je meer moet gaan eten, maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je zo weinig eet je niet zo veel energie hebt en koolhydraten rondom je training kunnen hierbij helpen. Daarnaast zijn koolhydraten en eiwitten bevordelijk voor je herstel, maar zo heel nauw komt mealtiming niet.
 
Als dit alles is wat je eet zit je nog nier eens op 1000 kcal.
Dan is t niet gek als je je inspant dat je honger krijgt. Je zit al langer dan een jaar op een crash dieet.
Je lijf is er waarschijnlijk aan gewend om met zo een extreem lage inname met je huidige inspanning om te gaan. Maar ga je je inspanning aanpassen dan zal je ook je voeding aan moeten passen.
Dus eten rondom je training.
Een getal zien dalen is leuk. Maar je houdt ook geen spieren over zo.
Dus ga trainen en bekijk eens goed hoe je eet. Als t echt zo weinig is en je gaat zo door sloop je echt je lijf.
Je kan ook "ondervoed" raken op overgewicht (tekorten krijgen)
 
Hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten eet je? En hoeveel kcal totaal.
 
marina1975
Ik merk ook dat al mijn spieren gekrompen zijn.
Vandaar dat ik ook advies vraag of ik hiermee moet doorgaan of dat ik spieren moet gaan trainen, en dat wel mijn gewicht blijft afnemen.
Ik begrijp dus dat ik mijn voeding moet aanpassen als ik ga trainen. Wat is een richtlijn ? Kan ik mijn huidige voeding patroon aanhouden en er bijvoorbeeld eiwit of gainer shake tussenvoegen ??
 
BB_
4B86EEFE-2AA9-4A67-B373-73C8BC330305.jpeg
 
Oke, je eet dus 2200 kcal? Als ik je OP zie kom ik op ca. 1100-1200 kcal, dus ik denk dat er wat mist. Ik zie hierboven niet hoe je verdeling is.
 
BB_
De app die ik gebruik gaf aan dat ik 2200 kcal kan eten om af te vallen. Maar dat doe ik niet.
E17FA2F0-FCED-47DA-B584-AEDFBDC100B8.png
 
Allereerst wil ik je feliciteren met de presentatie die je al hebt neergezet.

1. HS voor trainingen lijkt me erg laag, al weet ik dat het met fietsen lager ligt dan hardlopen, wat bedoel je precies met verbrandingszone, denk je dat als je harder gaat je geen kcals verbrandt;
2. Kcal afstemmen op geleidelijke daling, iets onder verbruik;
3. Eiwitten 1,6-2x BW in grammen, vetten minstens 1x BW in grammen;
4. Eet je groenten!
5. Het beste moment om KT te beginnen was gisteren, het eennabeste moment vandaag, dus doe maar morgen;
 
Mentat
Bedankt!

1. Ik had gelezen dat als mijn hartslag op 80% zou zitten tijdens het fietsen ik meer met conditie bezig zou zijn dan met vetverbranding. Maar ik merk op in jou schrijven dat ik ernaast zit ?
3. Wat is BW (excuus) en kun je een voorbeeld geven ?
 
Laatst bewerkt:
Mentat
Bedankt!

1. Ik had gelezen dat als mijn hartslag op 80% zou zitten tijdens het fietsen ik meer met conditie bezig zou zijn dan met vetverbranding. Maar ik merk op in jou schrijven dat ik ernaast zit ?
3. Wat is BW (excuus) en kun je een voorbeeld geven ?
Hoe sneller je loopt/fietst, hoe meer kcal je verbrand. Indien je op ca. 70% van je max hartslag loopt zal je lichaam echter meer in de vetverbrandingszone liggen. Als je sneller gaat zul je dat ook minder lang volhouden aangezien je glycogeenvoorraad uitgeput raakt je weinig koolhydraten eet. Je wilt ook niet dat je lichaam spieren gaat verbranden.

BW is Body Weight, dus lichaamsgewicht.
 
Bw=Body weight
Dus je weegt ca 100 kg. Je hebt dan ca 180 gr eiwit nodig (1,6-2gram per kg)
Dat is 720 kcal (180×4)
Ca. 100 gr vet = ca 900 kcal
Dus de rest koolhydraten
Stel je eet 2200 kcal dan moet je dus nog 2200-900-720=580kcal =580/4=145 gr koolhydraten eten.
 
Allereerst wil ik je feliciteren met de presentatie die je al hebt neergezet.

1. HS voor trainingen lijkt me erg laag, al weet ik dat het met fietsen lager ligt dan hardlopen, wat bedoel je precies met verbrandingszone, denk je dat als je harder gaat je geen kcals verbrandt;
2. Kcal afstemmen op geleidelijke daling, iets onder verbruik;
3. Eiwitten 1,6-2x BW in grammen, vetten minstens 1x BW in grammen;
4. Eet je groenten!
5. Het beste moment om KT te beginnen was gisteren, het eennabeste moment vandaag, dus doe maar morgen;
Groei post. Mee eens, behalve met dat minstens 1 gram vet per kg BW. Tijdens de cut en wanneer je laag in je kcal zit kan je meer baat hebben bij carbs, anders blijft er niet veel over. Tenzij je echt bewust keto of PSMF wilt eten, maar dat zou ik icm sporten niet zo gauw aanraden.
 
Bw=Body weight
Dus je weegt ca 100 kg. Je hebt dan ca 180 gr eiwit nodig (1,6-2gram per kg)
Dat is 720 kcal (180×4)
Ca. 100 gr vet = ca 900 kcal
Dus de rest koolhydraten
Stel je eet 2200 kcal dan moet je dus nog 2200-900-720=580kcal =580/4=145 gr koolhydraten eten.
Zou ik niet aanraden en TS zit lang niet aan de 2200 kcal. In zijn geval zou er geen ruimte meer zijn voor carbs. Ik zou tijdens cutten/afvallen als ondergrens 0,6-0,7 gram vet per kg BW aanhouden.
 
Groei post. Mee eens, behalve met dat minstens 1 gram vet per kg BW. Tijdens de cut en wanneer je laag in je kcal zit kan je meer baat hebben bij carbs, anders blijft er niet veel over. Tenzij je echt bewust keto of PSMF wilt eten, maar dat zou ik icm sporten niet zo gauw aanraden.
Dank, ook voor de secretariële werkzaamheden! :D

Maar, hoewel enigszins semantisch, ik noem dit niet cutten, maar afvallen.

Bij 173 op 100+kg met weinig spiermassa heb ik niet het idee dat je snel een tekort hebt in enige macro.

Het gebrek aan groente, door jou ook al genoemd, zie ik als een groter probleem.
 
Zou ik niet aanraden en TS zit lang niet aan de 2200 kcal. In zijn geval zou er geen ruimte meer zijn voor carbs. Ik zou tijdens cutten/afvallen als ondergrens 0,6-0,7 gram vet per kg BW aanhouden.
Was een voorbeeld ;)
Hij noemde dat getal en dat rekende even makkelijk uit mijn hoofd :)

Lager in vet kan zeker. Maar gezien hij al zo lang zo laag zit in kcal en vet zou ik zeggen ga eerst even wat hoger in kcal zitten (rustig ophogen) bijvoorbeeld 1500 om je lijf even wat "goeds" te geven en wat rust van alle metabole stress van t zo weinig eten.
 
Back
Naar boven