XXL Nutrition

Eerste keer cutten, is dit een goed schema voor cutten (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Zey079

Novice
Lid geworden
7 jun 2022
Berichten
9
Waardering
5
Lengte
1m82
Massa
79kg
Vetpercentage
15%
Hallo iedereen,

Ik fitness nu ongeveer 9 maanden, waarvan de laatste 4 maanden serieuzer met een split schema en let nu meer op eiwitten.

De laatste 5 weken ben ik bezig met cutten en ben benieuwd wat jullie van mijn voedingsschema vinden. Main goal van mijn huidige schema = droger worden en zo min mogelijk spierverlies.
Dit zijn mijn huidige stats:
29 jaar
79 kg
1,82m
15/16 % bodyfat

Mijn schema:
Ontbijt

Magere kwark 250gr
50gr cruesli

Tussendoor
Banaan
25gr ongezouten amandelen

Lunch
70gr noodles
100gr kipfilet onbereid
1/2 el olijfolie

Tussendoor
tonijn in water 100gr

Avondeten
70gr noodles
100gr kipfilet(onbereid)
1/2 el olijfolie

Voor het slapen
Magere kwark 250gr
50gr cruesli

Na trainen
1x whey scoop

Supplementen
1x 1000mg visolie
1x multivitamine tablet
1x ZMA tablet
3gr creapure

Macros
kcal 2282
eiwit 165gr
vetten 72gr
koolhydraten 230gr

Wat vinden jullie van de kcal + macro's in combinatie met mijn stats? Goed of lager in kcal zitten?
 
Laatst bewerkt:
Of de kcals goed zijn hangt af van hoe snel je gewicht verliest.

Je zit mogelijk redelijk hoog in eiwitten.
Je zit heel erg laag in vetten, dat zou ik hoger doen.
 
Of de kcals goed zijn hangt af van hoe snel je gewicht verliest.

Je zit mogelijk redelijk hoog in eiwitten.
Je zit heel erg laag in vetten, dat zou ik hoger doen.
5 weken geleden zat ik op 81 maar ik ben ook begonnen toen met gebruik van creatine (3gr per dag).
Ik heb wel foto's gemaakt van een aantal weken geleden en die vergeleken en zie wel dat ik iets droger ben geworden. Ik heb minimaal 2kg vet verloren.

Hoe kan ik vetten verhogen zonder dat er teveel kcal bij komt? Wat voor producten bevatten veel vetten? Misschien een scoop whey overslaan en een handvol noten?
 
Hoe kan ik vetten verhogen zonder dat er teveel kcal bij komt? Wat voor producten bevatten veel vetten? Misschien een scoop whey overslaan en een handvol noten?
Volle kwark, noten, pindakaas, avocado, vette vis zoals zalm :)
 
Volle kwark, noten, pindakaas, avocado, vette vis zoals zalm :)
Thanks, dan ga ik een scoop whey links laten liggen in de middag en een handvol (25gr) noten eten. Ik dacht zelf aan ongezouten amandelen.
 
Zou zelf de whey als pre-ontbijt nemen vanwege de snelle opname. Twee of drie scoops maakt echt niet uit zolang je ook goed eet (verdeeld over de dag uiteraard).
Whey voor het slapen is een beetje raar, beter zou je dan casseïne nemen. Wat vetten zouden de opname van de whey enigszins vertragen (met volle melk aanmaken bv), maar is niet de gangbare manier.
 
Zou zelf de whey als pre-ontbijt nemen vanwege de snelle opname. Twee of drie scoops maakt echt niet uit zolang je ook goed eet (verdeeld over de dag uiteraard).
Whey voor het slapen is een beetje raar, beter zou je dan casseïne nemen. Wat vetten zouden de opname van de whey enigszins vertragen (met volle melk aanmaken bv), maar is niet de gangbare manier.
Bedankt voor je advies. Ik ga proberen om de lunch kwark te verplaatsen naar voor het slapen gaan. Hopen dat ik geen maagzuur krijg.
Verder verspreid ik mijn wheys over de dag inderdaad. Meestal 1 voor het trainen, 1 na het trainen en tot nu toe 1 voor het slapen. Ik train 's middags meestal. Verder zal ik vanaf vandaag een handvol amandelen eten om mijn vetten te verhogen en iets minder rijst met het avondeten zodat ik rond 2300 kcal blijf.
 
Je hebt ook een groente afdeling. Als je die niet kan vinden zal jou cut 100% falen.
Ik eet altijd iets van groente met het avondeten (meestal brocolli) of salade (een hele tomaat + halve komkommer oid). Ik heb het niet genoemd, omdat ik dacht dat het amper kcal bevat dus niet veel voor mijn macro's doet.
Los hiervan neem ik dagelijks 3gr creatine, 's morgens 1 omega3 pil, multivitamine pillen en voor het slapen gaan 1 pil ZMA. (allemaal bodyandfitshop huismerk)
 
500gr kwark / 100gr muesli en een banaan tot je avond eten. Dit houd je niet veel en ga je opgeven. Uiteraard denk je van wel, maar je bent net bezig. Kom over paar weken maar terug.

Low kcal / high volume voeding er veel meer in.
 
500gr kwark / 100gr muesli en een banaan tot je avond eten. Dit houd je niet veel en ga je opgeven. Uiteraard denk je van wel, maar je bent net bezig. Kom over paar weken maar terug.

Low kcal / high volume voeding er veel meer in.
Dat klopt. Ik ben nu 5 weken bezig en heb geen enkele moeite tot nu toe. ik eet mijn avondeten meestal rond half 6. Het is een flinke portie die ik eigenlijk in tweeën zou moeten verdelen, dus een beetje kip rijst groente(100gr rijst en kip) om 3 uur smiddags bijvoorbeeld en dan om 6/7 uur weer. Misschien ga ik dat wel doen ja! Vergis je niet dat ik niet jouw body stats heb, jij hebt enorm veel spieren als ik je stats + profielfoto zie, die vragen enorm veel macro's voor onderhoud. Ik kom net om de hoek kijken en heb echt niet veel spieren. Bedankt voor je advies in ieder geval!
 
Gooit je vet wat omhoog, en haal dat weg bij carbs. 50-55gr vind ik echt wel minimum. je kunt dit makkelijk aanvullen met oa lijnzaadolie(ook goed voor je stoelgang)
Thanks, die kende ik nog niet. Inderdaad mega hoog in vetten als ik de voedingswaarde bekijk. Neutrale smaak dus zou het desnoods door me kwark kunnen gooien of rijst. Ik ga wel even puzzelen met mijn schema op basis van jullie advies en kom morgen wel met een aangepaste schema :)
 
Ik eet altijd iets van groente met het avondeten (meestal brocolli) of salade (een hele tomaat + halve komkommer oid). Ik heb het niet genoemd, omdat ik dacht dat het amper kcal bevat dus niet veel voor mijn macro's doet.
Los hiervan neem ik dagelijks 3gr creatine, 's morgens 1 omega3 pil, multivitamine pillen en voor het slapen gaan 1 pil ZMA. (allemaal bodyandfitshop huismerk)
Zou voor minimaal 0,5kg groente p/d gaan. Kan ook gewoon rauw, wortel komkommer, bleekselderij etc kun je zo tussendoor knabbelen. Vergis je niet, er zijn groenten die echt wel wat kcals bevatten, zeker bonen. ALLES tellen wat je in je gaffel duwt (bv koffiemelk, bakvet) zeker tijdens cut. Een paar omega pillen zijn zo 50 kcal, tel al die kleine afwijkingen op en opeens ben je onbedoeld aan het bulken (overdreven).
 
Zou voor minimaal 0,5kg groente p/d gaan. Kan ook gewoon rauw, wortel komkommer, bleekselderij etc kun je zo tussendoor knabbelen. Vergis je niet, er zijn groenten die echt wel wat kcals bevatten, zeker bonen. ALLES tellen wat je in je gaffel duwt (bv koffiemelk, bakvet) zeker tijdens cut. Een paar omega pillen zijn zo 50 kcal, tel al die kleine afwijkingen op en opeens ben je onbedoeld aan het bulken (overdreven).
Helemaal niet bij stil gestaan en te makkelijk gedacht erover inderdaad!
Ik neem dit mee in mijn aangepaste schema. Bedankt!
 
Ik mis de noten (amandelen, pinda's etc), aangezien je vetten vrij laag zijn. Dan kan je misschien wel 1 whey shake voor laten staan.

En die andere whey shake zou ik vervangen voor voedsel, ik zou zelf een 100g tonijn opeten.
 
Zie hieronder een aangepaste schema met dingen die ik zelf ook dagelijks lust en geen straf wordt voor mij.
Rijst heb ik helemaal weggelaten om iets minder koolhydraten te nemen en vervangen voor noodles, omdat dat meer vetten bevat.
1 whey vervangen voor amandelen en 1 whey in de middag vervangen voor een blik tonijn.

Ontbijt
Magere kwark 250gr
50gr cruesli

Tussendoor
Banaan
25gr ongezouten amandelen

Lunch
70gr noodles
100gr kipfilet onbereid
1/2 el olijfolie

Tussendoor
tonijn in water 100gr

Avondeten
70gr noodles
100gr kipfilet(onbereid)
1/2 el olijfolie

Voor het slapen
Magere kwark 250gr
50gr cruesli

Na trainen
1x whey scoop

Supplementen
1x 1000mg visolie
1x multivitamine tablet
1x ZMA tablet
3gr creapure

Macros
kcal 2282
eiwit 165gr
vetten 72gr
koolhydraten 230gr
 
Zie hieronder een aangepaste schema met dingen die ik zelf ook dagelijks lust en geen straf wordt voor mij.
Rijst heb ik helemaal weggelaten om iets minder koolhydraten te nemen en vervangen voor noodles, omdat dat meer vetten bevat.
1 whey vervangen voor amandelen en 1 whey in de middag vervangen voor een blik tonijn.

Ontbijt
Magere kwark 250gr
50gr cruesli

Tussendoor
Banaan
25gr ongezouten amandelen

Lunch
70gr noodles
100gr kipfilet onbereid
1/2 el olijfolie

Tussendoor
tonijn in water 100gr

Avondeten
70gr noodles
100gr kipfilet(onbereid)
1/2 el olijfolie

Voor het slapen
Magere kwark 250gr
50gr cruesli

Na trainen
1x whey scoop

Supplementen
1x 1000mg visolie
1x multivitamine tablet
1x ZMA tablet
3gr creapure

Macros
kcal 2282
eiwit 165gr
vetten 72gr
koolhydraten 230gr
Je kunt die creatine nog iets verhogen (5 á 6g per dag), maar dat zijn maar kleine details wat niet het verschil gaat maken.
 
Back
Naar boven