AndroidHealthClinic

Eerste kuur voor ziekte van Crohn (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

BarryBadpak

Novice
Lid geworden
26 mei 2021
Berichten
8
Waardering
4
Allereerst wil ik even kwijt dat ik al mijn huidige kennis over dit onderwerp in minder dan een half jaar heb opgedaan. Ik weet dat je jezelf normaal gesproken langer de tijd moet geven om je inlezen en onderzoek te doen, maar gezien mijn situatie ben ik toch van plan om in de nabije toekomst te gaan kuren.

Ongeveer een jaar geleden bleek na een darmonderzoek dat ik de ziekte van Crohn had. Hiervoor prednison gekregen (zoals iedereen). Na de 8ste week van de 9 weken dat ik prednison had kwamen alle klachten weer terug. Vervolgens nog een keer 9 weken prednison met daarbij azathioprine en een corticosteroïd. Inmiddels na wat zeuren bij mijn dokter gestopt met de azathioprine omdat dit zorgde bij mij voor vermoeidheid. Nu gebruikt ik ongeveer 6 maanden die corticosteroïd en ook hier wil ik zo snel mogelijk vanaf omdat de bijwerkingen (zeker op lange termijn) geen pretje zijn.

Al kort nadat ik de corticosteroïd kreeg ben ik gaan uitzoeken wat dit precies deed. Toen ben ik meteen naar alternatieven gaan zoeken. Zo kwam ik uit bij een Amerikaans onderzoek waar o.a. testosteron en deca succesvol worden gebruikt bij mensen met de ziekte van Crohn. Aangezien mijn dikke darm bijna volledig was ontstoken heb ik nu enige maanden de corticosteroïd gebruikt zodat deze weer rustig werd, maar inmiddels vind ik het toch tijd worden voor iets anders. Ik vond verhalen van anderen in een gelijke situatie die ervoor kiezen om te kuren en dan tussen de kuren weer gebruik maken van corticosteroïden. Dit ben ik nu ook van plan.

Mijn huidige stats zijn:
  • 1.80
  • 75 kg
  • 15% bf
  • 25 jaar

Ik weet dat mijn stats niet optimaal zijn voor de ambitieuze bodybuilder, maar bodybuilden is voor mij niet de nummer 1 prioriteit. Voor ik Crohn had waren mijn stats 83kg met 9% vet. Door mijn Crohn ben ik 15kg afgevallen in 2 maanden. Alle gains die ik nu kan meepakken zijn mooi meegenomen aangezien aankomen nu een stuk lastiger gaat.

Kuur:
21G 0,8 x 40mm naald voor ventroglutes

Week 1-12: Test-e 500mg, 250mg E3.5D
Week 13-14: /
Week 15-18: 20mg Nolva, ED
Mocht gyno optreden: 0,5mg Arimidex E3,5D

Verder is het nog belangrijk om te weten dat ik lichtelijke gyno heb van de puberteit. Ik kwam ergens tegen dat hCG ervoor kan zorgen dat gyno effecten sneller optreden omdat het voor aromatisering kan zorgen. Daarom heb ik gekozen om geen hCG te gebruiken.

Bloed onderzoek moet ik nog uitvoeren. Dit wil ik eerst nog proberen bij mij dokter of huisarts. Mocht dat niet lukken zat ik hiernaar te kijken: https://testjegezondheid.nl/overzicht-testen/compleet . Ik heb veel gezocht naar welke bloedwaardes belangrijk zijn om vooraf te checken, maar meningen verschillen hier nogal over.

Vragen die ik nog heb:
  • Is de nakuur met 20mg Nolva voor 4 weken goed?
  • Is voor een beginner Nolva of Clomid beter voor een nakuur?
  • Is Arimidex goed of kan ik beter Aromasin kiezen?
  • Zijn de bloedwaardes die worden gemeten van mijn link goed of mis ik hier nog iets?
  • Moet ik een paar dagen niet trainen voor de bloedwaardes om deze zo accuraat mogelijk te krijgen?
  • Kan ik dezelfde maat naalden gebruiken om test op te trekken? (natuurlijk pak ik een nieuwe voor injecteren)
  • Waarom zijn de kuren meestal 12 weken i.p.v. 10 of 15? Gezien de hoeveelheid van een vial is 10/15 toch logischer?

Alle tips en feedback zijn welkom!
 
  • Like
Waarderingen: 6am
Als het niet je prioriteit nummer 1 is, dan niet kuren.
 
Excuses als ik niet duidelijk was. Mijn nummer 1 prioriteit is mijn gezondheid. Omdat mijn medicatie op lange termijn slecht is voor mijn gezondheid wil ik deze afwisselen met een kuur. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat o.a. testosteron de klachten en symptomen van Crohn vermindert. Wat ik verder bedoel met dat het niet mijn nummer 1 prioriteit is, is dat ik niet de ambitie heb om een professional te worden of om mee te doen met wedstrijden. Natuurlijk blijft het sporten en bodybuilden een leuke hobby en levensstijl waar het gebruik van aas positieve effecten op heeft ;).

Iig bedankt voor je mening!
 
Ben wel benieuwd naar dat onderzoek. Zou je een linkje naar dat onderzoek hier kunnen plaatsen?
 
Galen Hier de link van het onderzoek. https://scholars.direct/Articles/gastroenterology/jgr-3-019.php?jid=gastroenterology

Edward Lichten is in Amerika bezig om Crohn te behandelen met aas en gelooft ook dat Crohn een hormoonziekte is. Ik heb het onderzoek meerdere malen gelezen en realiseer me dat hij een cocktail gebruikt van Test, Deca, Winstrol en in sommige gevallen zelfs Anavar toevoegt, maar ik heb op verschillende forums gelezen dat mensen die last hebben van Crohn er na een kuur beter uitkomen.
 
Ik dacht dat het niet mogelijk was om gyno van de puberteit weg te halen met een SERM?
 
Galen Hier de link van het onderzoek. https://scholars.direct/Articles/gastroenterology/jgr-3-019.php?jid=gastroenterology

Edward Lichten is in Amerika bezig om Crohn te behandelen met aas en gelooft ook dat Crohn een hormoonziekte is. Ik heb het onderzoek meerdere malen gelezen en realiseer me dat hij een cocktail gebruikt van Test, Deca, Winstrol en in sommige gevallen zelfs Anavar toevoegt, maar ik heb op verschillende forums gelezen dat mensen die last hebben van Crohn er na een kuur beter uitkomen.
Bedankt voor de link. Helaas is het onderzoek van zéér slechte kwaliteit. Het zijn enkele case reports waarover eveneens heel slecht gerapporteerd is. Ik begrijp dat sommige van zijn patiënten enkele jaren lang deze vorm van therapie gevolgd hebben, en hij schrijft: "There were four men and two women who remained in treatment for more than one year.". Betekent dit dat hij in al die jaren in zijn praktijk maar zes moeilijk te behandelen gevallen van IBD heeft gehad? Dat lijkt me heel sterk, het komt best vaak voor dus een arts in die hoek krijgt regelmatig IBD-patiënten. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat deze therapie het niet goed deed bij het gros van de patiënten waarop hij het heeft uitgeprobeerd. We zullen het nooit weten, want dit is gewoon niet in de paper opgenomen, en dat is kwalijk.

Ook wordt er heel weinig informatie gegeven over de patiëntkenmerken. Het is geeneens terug te vinden welke van zijn zes patiënten eventueel de ziekte van Crohn hadden, zoals jij, en welke colitis ulcerosa. Ook wordt er bijv. gesproken over een 'x% improvement' bij de patiënten. Verbetering waarin? En hoe is dit vastgesteld? En hoe is het beloop over de tijd geweest? Zijn er andere aanpassingen van medicatie geweest? We weten het allemaal niet.

Hij schrijft verder ook: "For the most severe cases that were not responsive to purely anabolic therapy, human growth hormone at 0.1 mg subcutaneously was added daily."
Vier van zijn zes patiënten gebruikten hGH, dus kennelijk waren 4 van de 6 patiënten niet responsief op de AAS. Bovendien schrijft hij ook bij 3 van de 6 patiënten dat zij "non-compliant" waren. De helft dus, dat is vrij hoog. Waarom waren ze niet compliant? Vonden ze de bijwerkingen kut? Hadden ze het idee dat het niet hielp (maar vond de auteur van wel voor deze paper)? We weten het niet. Normaliter schrijf je in een paper hoe het ervoor staat met de therapietrouw en welke factoren een rol hebben gespeeld bij een verminderde therapietrouw.

De hele hypothese hangt ook aan elkaar van een vage interpretatie van wetenschappelijke studies en drijfzand, en er staan ook kwalijke fouten in waardoor pijnlijk duidelijk wordt dat de auteur eigenlijk ook niet echt weet waarover hij het heeft. Zo schrijft hij bijv. dat nandrolon het testosteron verhoogt door testosteron te verdringen van de androgeenreceptor. (Voor de duidelijkheid: dat slaat natuurlijk nergens op.)

Ik zou dit 'onderzoek' toch wel in de prullenbak gooien, het is niet voor niets dat het ook in een nietszeggende journal is gepubliceerd. De auteur weet simpelweg niet hoe hij onderzoek verricht.

Testosteronsubstitutietherapie kán helpen bij het verbeteren van het klinische beeld van de ziekte van Crohn bij mannen met een testosterondeficiëntie. Daar is degelijk onderzoek naar, bijvoorbeeld deze: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26020563/ (hoewel hier ook het e.e.a. op is aan te merken, maar dit is tenminste echt onderzoek)
Of dit ook geldt voor een hoge dosering zoals jij die voorstelt, en ervan uitgaande dat je geen testosterondeficiëntie hebt, is natuurlijk de vraag.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je kritieke blik! Als je alles zo onder elkaar zet is het inderdaad geen al te best 'onderzoek' :duh:. Misschien dat hoop mij blind heeft gemaakt. Sowieso ga ik nu mijn testosteronlevels laten onderzoeken en afhankelijk daarvan kijken wat er mogelijk is.

Zijn er verder nog mensen met de ziekte van Crohn die kuren? Ik ben erg nieuwsgierig wat jullie ervaring is!
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Bedankt voor je kritieke blik! Als je alles zo onder elkaar zet is het inderdaad geen al te best 'onderzoek' :duh:. Misschien dat hoop mij blind heeft gemaakt. Sowieso ga ik nu mijn testosteronlevels laten onderzoeken en afhankelijk daarvan kijken wat er mogelijk is.

Zijn er verder nog mensen met de ziekte van Crohn die kuren? Ik ben erg nieuwsgierig wat jullie ervaring is!
Ik kan het me heel goed voorstellen. Het beloop van de ziekte van Crohn kan heel grillig zijn, dat hoef ik jou ongetwijfeld niet te vertellen. Als ik het had, had ik me waarschijnlijk ook in alles vastgebeten wat enigszins hoopgevend leek. Houd er dus echter rekening mee dat het kan dat het niets gaat doen voor je, of nog erger, het misschien kan leiden tot verergering van je klachten.
 
Allereerst wil ik even kwijt dat ik al mijn huidige kennis over dit onderwerp in minder dan een half jaar heb opgedaan. Ik weet dat je jezelf normaal gesproken langer de tijd moet geven om je inlezen en onderzoek te doen, maar gezien mijn situatie ben ik toch van plan om in de nabije toekomst te gaan kuren.

Ongeveer een jaar geleden bleek na een darmonderzoek dat ik de ziekte van Crohn had. Hiervoor prednison gekregen (zoals iedereen). Na de 8ste week van de 9 weken dat ik prednison had kwamen alle klachten weer terug. Vervolgens nog een keer 9 weken prednison met daarbij azathioprine en een corticosteroïd. Inmiddels na wat zeuren bij mijn dokter gestopt met de azathioprine omdat dit zorgde bij mij voor vermoeidheid. Nu gebruikt ik ongeveer 6 maanden die corticosteroïd en ook hier wil ik zo snel mogelijk vanaf omdat de bijwerkingen (zeker op lange termijn) geen pretje zijn.

Al kort nadat ik de corticosteroïd kreeg ben ik gaan uitzoeken wat dit precies deed. Toen ben ik meteen naar alternatieven gaan zoeken. Zo kwam ik uit bij een Amerikaans onderzoek waar o.a. testosteron en deca succesvol worden gebruikt bij mensen met de ziekte van Crohn. Aangezien mijn dikke darm bijna volledig was ontstoken heb ik nu enige maanden de corticosteroïd gebruikt zodat deze weer rustig werd, maar inmiddels vind ik het toch tijd worden voor iets anders. Ik vond verhalen van anderen in een gelijke situatie die ervoor kiezen om te kuren en dan tussen de kuren weer gebruik maken van corticosteroïden. Dit ben ik nu ook van plan.

Mijn huidige stats zijn:
  • 1.80
  • 75 kg
  • 15% bf
  • 25 jaar

Ik weet dat mijn stats niet optimaal zijn voor de ambitieuze bodybuilder, maar bodybuilden is voor mij niet de nummer 1 prioriteit. Voor ik Crohn had waren mijn stats 83kg met 9% vet. Door mijn Crohn ben ik 15kg afgevallen in 2 maanden. Alle gains die ik nu kan meepakken zijn mooi meegenomen aangezien aankomen nu een stuk lastiger gaat.

Kuur:
21G 0,8 x 40mm naald voor ventroglutes

Week 1-12: Test-e 500mg, 250mg E3.5D
Week 13-14: /
Week 15-18: 20mg Nolva, ED
Mocht gyno optreden: 0,5mg Arimidex E3,5D

Verder is het nog belangrijk om te weten dat ik lichtelijke gyno heb van de puberteit. Ik kwam ergens tegen dat hCG ervoor kan zorgen dat gyno effecten sneller optreden omdat het voor aromatisering kan zorgen. Daarom heb ik gekozen om geen hCG te gebruiken.

Bloed onderzoek moet ik nog uitvoeren. Dit wil ik eerst nog proberen bij mij dokter of huisarts. Mocht dat niet lukken zat ik hiernaar te kijken: https://testjegezondheid.nl/overzicht-testen/compleet . Ik heb veel gezocht naar welke bloedwaardes belangrijk zijn om vooraf te checken, maar meningen verschillen hier nogal over.

Vragen die ik nog heb:
  • Is de nakuur met 20mg Nolva voor 4 weken goed?
  • Is voor een beginner Nolva of Clomid beter voor een nakuur?
  • Is Arimidex goed of kan ik beter Aromasin kiezen?
  • Zijn de bloedwaardes die worden gemeten van mijn link goed of mis ik hier nog iets?
  • Moet ik een paar dagen niet trainen voor de bloedwaardes om deze zo accuraat mogelijk te krijgen?
  • Kan ik dezelfde maat naalden gebruiken om test op te trekken? (natuurlijk pak ik een nieuwe voor injecteren)
  • Waarom zijn de kuren meestal 12 weken i.p.v. 10 of 15? Gezien de hoeveelheid van een vial is 10/15 toch logischer?

Alle tips en feedback zijn welkom!
Ik kuur zelf met crohn. Ik heb het gelukkig niet extreem fel. Ik merk dat te fel bulken en te zwaar kuren altijd uitloopt in een opstoot. De laatste maanden kuur ik op veel lagere dosis en heb ik veel minder last. Orals lokken ook ontstekingen uit en toen ik nog off ging, was dat de zwaarste periode kwa ontstekingen.

Ik zou dus aanraden met enkel een lichte dosis test te kuren als je geen opstoot wilt uitlokken en indien je zwaarder kuurt, niet starten als er nog actieve ontstekingen zijn.
 
Deca heb ik ook enkele keren gedaan, had bij mij geen positieve invloed op de crohn.
 
Ik zou dus aanraden met enkel een lichte dosis test te kuren als je geen opstoot wilt uitlokken en indien je zwaarder kuurt, niet starten als er nog actieve ontstekingen zijn.
Veel mensen starten met 500mg test e voor hun eerste kuur, vind je dit een lichte kuur? Of raad je dan aan om te beginnen met 250/300mg?
 
Veel mensen starten met 500mg test e voor hun eerste kuur, vind je dit een lichte kuur? Of raad je dan aan om te beginnen met 250/300mg?
250/300mg is zat.
 
Veel mensen starten met 500mg test e voor hun eerste kuur, vind je dit een lichte kuur? Of raad je dan aan om te beginnen met 250/300mg?
Zoals vntl zegt zo laag mogelijk houden. Als het bij jou weinig invloed heeft op je crohn (het on en off gaan), kan je na een aantal maanden nog altijd naar 500 gaan.
 
  • Like
Waarderingen: vntl
Back
Naar boven