Fitness Seller

Eerste oefening tot failure of juist niet? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Is het nou 4x12 of 4x10?
Dat is helemaal niet aan de orde.

Wat is het doel, beetje trainen of hard core bodybuilding of powerlifting.
Eerst zal hij iets meer over trainen moeten leren. Zodat hij weet wat hij mag verwachten, realistische verwachtingen, en hoeveel werk daar bij komt kijken.
Op basis daarvan een schema wat aansluit bij zijn wensen. En oefeningen die bij zijn doel aansluiten.
Ts lijkt weinig kennis te hebben van krachttraining en oefeningen en traint thuis.
Mijn advies zou zijn, om zeker de basis te leren in de sportschool, daar kun je altijd om uitleg vragen.

Of als hij haast heeft, een coach die hem op het juiste spoor zet.
 
Dat is helemaal niet aan de orde.

Wat is het doel, beetje trainen of hard core bodybuilding of powerlifting.
Eerst zal hij iets meer over trainen moeten leren. Zodat hij weet wat hij mag verwachten, realistische verwachtingen, en hoeveel werk daar bij komt kijken.
Op basis daarvan een schema wat aansluit bij zijn wensen. En oefeningen die bij zijn doel aansluiten.
Ts lijkt weinig kennis te hebben van krachttraining en oefeningen en traint thuis.
Mijn advies zou zijn, om zeker de basis te leren in de sportschool, daar kun je altijd om uitleg vragen.

Of als hij haast heeft, een coach die hem op het juiste spoor zet.
Wel kenmerkend.
 
Hi allemaal,

Ik heb een vraag waar jullie vast en zeker antwoord op weten te geven. Op het internet vind ik namelijk wat tegenstrijdige verhalen dus geen idee wat nu het beste is om te doen.

Ik heb als voorbeeld vier oefeningen voor het trainen van mijn borst. Elke oefening bestaat uit 4 sets van 12 herhalingen.

Is het nu de bedoeling dat je in het laatste setje van je eerste oefening echt alles moet geven om die laatste rep er uit te halen of niet? Want als ik op die manier train (persoonlijk) dan ben ik niks meer
waard voor de andere oefeningen en moet ik het gewicht behoorlijk omlaag krikken wil ik mijn 4 x 10 überhaupt kunnen halen.

Wanneer het gewoon "moeilijk/ zwaar" is maar ik niet tot failure ga, dan kan ik de andere sets natuurlijk met iets wat meer gewicht doen. Ben ik aan het eind van de 4 set maal 12 reps toch wel kapot, maar
op een heel andere manier.

Hebben jullie hier een onderbouwd antwoord op, wat beter is? Kapot zijn aan het einde van je training of kapot zijn bij de laatste rep van je eerste oefening (voor een specifieke spiergroep) en dan de overige drie oefeningen op een lager gewicht uitvoeren?
De verhalen zijn waarschijnlijk tegenstrijdig in jouw beleving.
Mogelijk, omdat je nog geen volledig zicht heb op alle mogelijkheden die er zijn om trainingsprikkels te maximaliseren.

In principe zijn er 4 manieren om zogenaamde "progressive overload" te bereiken:
1. Je doet je sets/reps zo zwaar mogelijk (intensiteit) en met maximale inspanning (effort) tot het absoluut uiterste. (=to failure)
2. Je doet meer oefeningen, set/reps gedurende je trainingen (volume)
3. Je traint en belast spiergroepen vaker (frequentie)
4. Je doet hetzelfde in minder tijd (densiteit)

De meeste trainingsmethoden leggen de nadruk op 1 van deze factoren.
Voor bodybuilding doelen zie je meestal dat dit 1 of 2 is.

Belangrijk is om te beseffen, dat het onmogelijk is om langere tijd alle 4 te benadrukken.

Zoals RonnReeves al terecht aangaf, er dient een zeker balans te zijn tussen intensiteit, volume en frequentie. (en densiteit)

- Train je heel erg vaak en zwaar (qua gewicht) dan beperk je volume en de mate waarmee je tot falen gaat in je trainingen.

- Ga je zwaar en steeds tot falen, dan beperk je volume en frequentie.

Als ik kijk naar alleen al het aantal oefeningen, sets en reps dat je doet voor de borstpieren, dan ligt daar duidelijk een nadruk op volume.
Als dit ook geldt voor alle ander oefeningen en je traint daarbij ook nog eens 4 a 5 dagen per week, dan zou ik het tot falen gaan beperken.

Wil je toch op alle sets tot falen gaan, dan zou ik het aantal oefeningen en zeker het aantal sets verminderen.

Hoe dan ook, je hoort aan het einde van een training op een normale manier moe te zijn
Niet al halverwege de training helemaal gesloopt, want dan doe je iets niet goed.
 
Thanks voor jullie antwoorden guys, veel interessante opmerkingen en links, ik ga ze eens rustige lezen/ bekijken het weekend. Erg interessant!
Wat voor mij, nu ik jullie antwoorden zo lees, het meest logisch lijkt is om gewoon je ding te doen en alleen de laatste set tot faillure te gaan en dan af-en-toe een keer een eerste set tot faillure zodat je weet wanneer je het gewicht kan verhogen.
 
Back
Naar boven