XXL Nutrition

Eerste poging cutten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Carlo1313

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
5 aug 2008
Berichten
17
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
70kg
Hallo allemaal,

Mijn eerste post heeft betrekking op starten met cutten. Tot op dit moment heeft het forum al mijn vragen beantwoord, maar nu kom ik er toch echt niet meer uit.

Ik train al bijna drie jaar, maar sinds een jaar serieus. In dat jaar ben ik vooral erg veel gaan eten, waardoor ik eindelijk meer (spier)massa heb opgebouwd, maar op dit moment ben ik toch te vet geworden en wil ik beginnen met cutten.

Mijn plan is om het volgende schema aan te houden:

xls.gif
[Link niet meer beschikbaar]

De tijden in dit schema wijken een beetje af van de werkelijkheid. Krachttraining doe ik 3x per week om 16:30. Pre-workout neem ik vaak dextro-energy, melk en iets kleins. (dit valt dus niet samen met de maaltijd zoals in schema aangegeven, omdat de tijden niet kloppen).

Om 22:00 ren ik 45 minuten. Na 20:30 eet ik niks, zodat zoveel mogelijk lichaamsvet wordt verbrand tijdens de cardio (zoals een sticky op dit forum aangegeven). Na deze training eet ik nog wat kwark en drink ik nog wat melk voor het slapen.

Nu dit bekend is hoop ik dat jullie met met het volgende kunnen helpen:

Heeft iemand aanmerkingen/verbeterpunten m.b.t. dit voedingsschema? Ik wil zo min mogelijk spiermassa verliezen, dus mijn calorie-inname ligt tussen de cut en mijn onderhoudsniveau.

Hoe kan ik de verhoudingen tussen eiwit - koolhydraten - vetten verbeteren? Het zou jammer zijn als dit niet klopt, waardoor de cut geen nut heeft.

Kan iemand mij vertellen wat de optimale tijdsperiode is tussen de maaltijd voor de cardio en de cardio zelf? Dit schijnt erg belangrijk te zijn voor optimale vetverbranding.

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • Cutten.xls
    316,5 KB · Weergaven: 141
Ten eerste bedankt voor het handig schemaatje ik kan gewoon zelf aanpassen :P

Wat is de reden dat je s'morgens andijvie neemt???

S'morgens juist eiwitten en de meeste kcal.
Verder zou ik pindakaas, boterhamworst, dextro, vla, iig vervangen.
Neem op je brood bijv. kipfilet, of tonijn.

Verder zou ik over het algemeen dus meer eiwitten in je schema gooien,
aantal koolhydraten wat naar beneden doen, en je vetten nog iets omhoog.
Denk hierbij ook aan (vette) vis, lijnzaadolie en noten.

Melk hebben ook sommingen hun twijvels over maar persoonlijk vind ik melk geen probleem. Het kan alleen wel vocht vasthouden, zodat je wat "papperig" kan ogen.
Maar met een halve liter per dag zal dat wel meevallen.
 
Bedankt voor je reactie!

Dat van de andijvie moet een foutje zijn haha..Bij mij staat dat er iig niet in namelijk :D In de ochtend neem ik meestal twee volkoren boterhammen met pindakaas (wat ik dus moet vervangen), een halve liter melk en een visoliecapsule.

p.s. dat schema heb ik hier op het forum gevonden. Als ik de link vindt zal ik die wel even posten..:thumb:
 
haha bij mij staat dat je om 7:30 200g andijvie neemt, en dan nog 5 gram andijvie, met een appel :D

en om half 11 dan idd die maaltijd die je hierboven noemt.

Als ontbijt vind ik persoonlijk meusli/brinta met magere yoghurt en rozijnen en (wal)noten heel handig. Of iets in die richting. En dan daarbij nog iets eiwitrijks.

Misschien kun je ook eens denken aan whey? Dat is gewoon een handig en een niet te duur suplement die s'morgens en bij de workout prima kan gebruiken.
 
Om 22:00 ren ik 45 minuten. Na 20:30 eet ik niks, zodat zoveel mogelijk lichaamsvet wordt verbrand tijdens de cardio (zoals een sticky op dit forum aangegeven). Na deze training eet ik nog wat kwark en drink ik nog wat melk voor het slapen.

Nu dit bekend is hoop ik dat jullie met met het volgende kunnen helpen:

Heeft iemand aanmerkingen/verbeterpunten m.b.t. dit voedingsschema? Ik wil zo min mogelijk spiermassa verliezen, dus mijn calorie-inname ligt tussen de cut en mijn onderhoudsniveau.

Hoe kan ik de verhoudingen tussen eiwit - koolhydraten - vetten verbeteren? Het zou jammer zijn als dit niet klopt, waardoor de cut geen nut heeft.

Kan iemand mij vertellen wat de optimale tijdsperiode is tussen de maaltijd voor de cardio en de cardio zelf? Dit schijnt erg belangrijk te zijn voor optimale vetverbranding.

Alvast bedankt voor de hulp!

Ik heb even snel naar je schema gekeken en net als wat Obeb zegt, neem meer eiwitten. Een goede verhouding is 40 - 40 - 20 ekv.

Hoe dieper je gaat, hoe meer eiwit en hoe minder kh's je neemt.
Ook al zou je hetzelfde aantal kcal per dag nemen, dan geeft dat altijd nog een beter resultaat op je afname van bf dan andersom.

Je kunt ook byv. een schema met carb cycling maken over 3 tot 4 dagen.
Je start met bijv. 60/70 gr kh's en dan doe je er de volgende dag hetzelfde bij enz., na 3 tot 4 dagen begin je weer opnieuw.
Voordeel hiervan is dat je de laaste dag weer wat meer energie binnen krijgt om goed te kunnen blijven trainen.

Zelf eet ik voor mijn cardio het laatst 2 uur vantevoren of alleen whey max. een uur vantevoren.

Begrijp ik nu goed dat je 's avonds 45 min. rent?
Zo ja, kan je niet 's morgens byv. nuchter, je cardio doen. Je hebt er meer voordeel van. Zeker als je het gescheiden van je kt houdt.
Moeilijk om niets meer te eten erna...zou ook wel een beetje bang zijn voor spierverlies.
Ik zou zeker erna wel BCAA'tjes en amino's nemen!
 
Bedankt voor de reactie.

Het klopt inderdaad dat ik 's avonds ren. Dit komt omdat ik 's ochtends geen tijd heb..Ik zet mijn programma voor de avond nog een keer op een rijtje, omdat deze volgens mij niet helemaal duidelijk is. ;)

18:00 uur - Avondeten

20:00 uur - eten (komende 2 uur niet i.v.m. cardio)

22:00 uur - cardio

23:00 uur - eten (kwark, melk) voor slapen.

Op deze manier verbrand ik zo veel mogelijk vet tijdens de cardio (doordat ik 2 uur van te voren eet) en vallen de maaltijden alsnog om de 2 - 3 uur..Het is trouwens toch juist goed dat ik na de cardio voornamelijk eiwitten binnenkrijg? Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit maar laat het dan maar even weten haha :dunno:

Ik denk dat ik eerst mijn huidige schema maar eens in de juiste verhoudingen ga brengen en kijken hoe dit bevalt. Carb cycling had ik nog niet van gehoord, maar hier ga ik zeker meer informatie over zoeken. Bedankt voor de tip! :thumb:

p.s. deze tijden wijken af van de tijden in het excel bestand. Deze tijden komen beter voor mij uit.
 
Hoe kun je nu advies over een cutschema vragen als je niet lengte, leeftijd, gewicht, en vetpercentage geeft ? (of staat dat in dat xls-je dat ik moet downloaden ? (wat ik toch niet ga doen... sorry)).
 
Hoe kun je nu advies over een cutschema vragen als je niet lengte, leeftijd, gewicht, en vetpercentage geeft ? (of staat dat in dat xls-je dat ik moet downloaden ? (wat ik toch niet ga doen... sorry)).

heeft hij wel gedaan Grumpy;), behalve zijn bf%.
 
Bedankt voor de reactie.

Het klopt inderdaad dat ik 's avonds ren. Dit komt omdat ik 's ochtends geen tijd heb..Ik zet mijn programma voor de avond nog een keer op een rijtje, omdat deze volgens mij niet helemaal duidelijk is. ;)

18:00 uur - Avondeten

20:00 uur - eten (komende 2 uur niet i.v.m. cardio)

22:00 uur - cardio

23:00 uur - eten (kwark, melk) voor slapen.

Op deze manier verbrand ik zo veel mogelijk vet tijdens de cardio (doordat ik 2 uur van te voren eet) en vallen de maaltijden alsnog om de 2 - 3 uur..Het is trouwens toch juist goed dat ik na de cardio voornamelijk eiwitten binnenkrijg? Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit maar laat het dan maar even weten haha :dunno:

Dat is goed hoor, eiwitten na je cardio.
Ik was alleen bang dat je helemaal niets meer na je cardio nam, want dat zou je massa niet ten goede komen!

Ik zou iig kwark nemen en niet alleen melk(te weinig eiwit), en ik zou of een uur voordat je gaat rennen of erna een wheyshake nemen.


Succes!:)
 
- Leeftijd: 20
- Lengte: 178
- Gewicht: 79

Body fat volgens de digitale weegschaal thuis: 17,7 %
(volgens mij is dit niet erg betrouwbaar, daarom heb ik in het voedingsschema de "Harris-Benedict" methode aangehouden).

Als de 17,7 % wel klopt bedraagt mijn vetvrijemassa 67,12 kg.
 
Back
Naar boven