Fitness Seller

Eet ik te weinig om vet te verliezen en spier te behouden/te gainen?

Bezoekers in dit topic

ricardobiem

Cool Novice
Lid geworden
22 apr 2018
Berichten
63
Waardering
21
Vetpercentage
> 50%
Hey allemaal,

Ik ben 20 jaar, 1.82m en weeg ongeveer 76,5kg.
Ik ga sinds dit jaar februari naar de sportschool (tot corona), ben in juli weer begonnen. Sport ongeveer drie volle maanden nu over het jaar gezien.

Mijn doel is om te cutten tot ongeveer 70kg (ik heb nog veel vet, ik denk zelf dat het komt omdat ik te snel ben afgevallen van 110kg tot nu en veel spiermassa heb verloren). Na het cutten beginnen met een bulk en dan verder.

Ik wil dus zo’n 6,5kg kwijtraken. Mijn doel is om dit in 2,5-3 maanden te doen. Half kilootje per week ongeveer. Waarbij ik ook spiermassa behoud of zelfs beetje gain, aangezien ik nog een beginner ben. Ik eet momenteel rond de 1900kcal en ga 4-5x per week naar de gym en doe als cardio vooral wandelen, rond de 10.000 stappen per dag.

Ik vroeg me af of ik te weinig eet? Ik heb over juli ong een kilo verloren, maar ik denk dat het niet heel representatief is omdat ik weer begon met creatine. Dus dat ik eigenlijk meer heb verloren en dus te weinig eet.
Raden jullie aan om dit aantal te blijven eten en te kijken wat er met mijn gewicht gebeurt of toch gelijk maar het kcal aantal opschroeven? Thanks alvast!
 
Te veel variabelen om er iets zinnigs over te zeggen.
Probeer een beetje hetzelfde te doen over een langere periode, en dan kijken wat er gebeurt.
 
Te veel variabelen om er iets zinnigs over te zeggen.
Probeer een beetje hetzelfde te doen over een langere periode, en dan kijken wat er gebeurt.

Ja precies. Dus gewoon ff een weekje/twee weken kijken wat er gebeurt als ik een x aantal calorieën eet en vanuit daar verder kijken om 0.5kg per week af te vallen?

Ben alleen bang dat ik te weinig eet. Mijn behoefte zou rond de 2175 zijn (inactief levensstijl). Eet nu 1900 maar doe 5x krachttraining + 10.000 stappen per dag. Ik wil voorkomen dat ik weer spiermassa ga inleveren en vet blijf aanhouden.
 
Hou maar op met denken in weken en maanden. En richt je op sterker worden. Dan wordt je ook gespierder, en daardoor verbrand je de calorieën wel. Je bent 1.80 dus je mag gerust naar de 80 85kilo toe werken.
 
Als je nu met eten 275 onder je behoeft zit, moet de andere 225 per dag uit die andere trainingen komen (alle trainingen opgeteld / 7). Dat valt prima te meten en te berekenen.

Val je dan over een aantal weken niet gemiddeld 0,5 kilo per week af, dan sport je minder dan je denkt en/of eet je meer dan je denkt.

Aantal weken is 3 a 4 weken trouwens om iets zinnigs te kunnen zeggen.
 
Online tdee calculator
Ik ben zelf 1.75m en weeg 76 kg. Op 2300 kcal val ik een halve kilo per week af. Ik ga 3 tot 4 keer naar de sportschool en daarnaast niet echt veel in de weer.

Met 4/5 keer in de week naar de gym en 10k stappen per dag, lijkt 1900 kcal me erg weinig!
 
Online tdee calculator
Op basis van een geschat vetpercentage enzo? Zonde. Je bent zoveel afgevallen, en het was zo waardevol geweest als je op basis daarvan had geleerd wat je verbruik is.

200 kcal tekort komt wel aardig overeen met wat je deze maand bent verloren. Als jij je kcal wil ophogen, zou ik het vetpercentage even los laten. Even op onderhoud eten, of net iets onder onderhoud eten, maar zorgen dat je wel hard kan trainen, kan je lijf best goed doen nu. Kcal ophogen of verlagen is dus meer afhankelijk van of je doel een korte of lange termijn doel is
 
Ik ben zelf 1.75m en weeg 76 kg. Op 2300 kcal val ik een halve kilo per week af. Ik ga 3 tot 4 keer naar de sportschool en daarnaast niet echt veel in de weer.

Met 4/5 keer in de week naar de gym en 10k stappen per dag, lijkt 1900 kcal me erg weinig!

Dat dacht ik dus ook, maar ben de afgelopen twee weken niks afgevallen. Ik denk zelf dat het komt omdat ik begon met creatine. Je zou kunnen zeggen dat ik niet goed mn voeding track, wat ook een logische verklaring zou kunnen zijn, maar ik ben eerder al veel afgevallen en heb Myfitnesspal veel gebruikt de afgelopen 2-3 jaar. Ik weeg ook zo goed als alles, op dingen als sneetjes kipfilet, bananen en eieren na.

Ik denk dat ik even mijn kcal inname verhoog en kijk hoe het dan gaat met gewicht/omtrek/gymprestaties de komende tijd.
 
Je zou kunnen zeggen dat ik niet goed mn voeding track, wat ook een logische verklaring zou kunnen zijn
Dit kan zeker een verklaring zijn. Met schatten gaat het al snel 2/300 kcal de mist in.

Ik woog afgelopen week ook gemiddeld meer dan de vorige week, maar vanochtend weer flink gezakt. Gewichtsverlies gaat altijd schommelend. Daarom bekijken over langere termijn en niet te snel reageren.
 
Op basis van een geschat vetpercentage enzo? Zonde. Je bent zoveel afgevallen, en het was zo waardevol geweest als je op basis daarvan had geleerd wat je verbruik is.

200 kcal tekort komt wel aardig overeen met wat je deze maand bent verloren. Als jij je kcal wil ophogen, zou ik het vetpercentage even los laten. Even op onderhoud eten, of net iets onder onderhoud eten, maar zorgen dat je wel hard kan trainen, kan je lijf best goed doen nu. Kcal ophogen of verlagen is dus meer afhankelijk van of je doel een korte of lange termijn doel is

Toen ik aan het afvallen was wist ik eigenlijk niet veel qua voeding en gym. Ik ging erg onder mijn onderhoud eten om zo snel mogelijk resultaat te zien, wat idd achteraf zonde is. Heb geen vp ingevuld omdat ik deze simpelweg niet weet, en de calculator alleen gebruikte om even een begin te hebben qua kcal inname.

Ik ga mijn inname denk ik even verhogen, omdat ik mij niet kan voorstellen dat 1900 genoeg is.
 
Dit kan zeker een verklaring zijn. Met schatten gaat het al snel 2/300 kcal de mist in.

Ik woog afgelopen week ook gemiddeld meer dan de vorige week, maar vanochtend weer flink gezakt. Gewichtsverlies gaat altijd schommelend. Daarom bekijken over langere termijn en niet te snel reageren.

Ik denk ook dat ik te snel reageer en het even langer moet aankijken. Vond het alleen apart dat ik vandaag evenveel woog als precies een maand geleden (houd elke dag mijn gewicht bij), ik had dit nog niet eerder meegemaakt met het afvallen.
 
Dat dacht ik dus ook, maar ben de afgelopen twee weken niks afgevallen.

Hoevaak weeg je je ? altijd op zelfde moment / tijdstip ?

Ik weeg mezelf iedere ochtend direct uit bed na eerste toiletbezoek.
Ik pak dan na 7 dagen een gemiddelde
 
Toen ik aan het afvallen was wist ik eigenlijk niet veel qua voeding en gym. Ik ging erg onder mijn onderhoud eten om zo snel mogelijk resultaat te zien, wat idd achteraf zonde is. Heb geen vp ingevuld omdat ik deze simpelweg niet weet, en de calculator alleen gebruikte om even een begin te hebben qua kcal inname.

Ik ga mijn inname denk ik even verhogen, omdat ik mij niet kan voorstellen dat 1900 genoeg is.
In neem aan dat je beseft dat je van meer eten niet afvalt?
 
Hoevaak weeg je je ? altijd op zelfde moment / tijdstip ?

Ik weeg mezelf iedere ochtend direct uit bed na eerste toiletbezoek.
Ik pak dan na 7 dagen een gemiddelde

Precies hetzelfde voor mij, na het opstaan en na toiletbezoek, voor het ontbijten. En ook idd met gemiddeldes.

Ik zat net te kijken in de app waarmee ik mijn gewicht bijhoud en het viel me op dat mijn gewicht langzaamaan omlaag ging tot ik weer begon met creatine. Zou dit het kunnen verklaren en is mijn overreactie totaal overbodig?
 
In neem aan dat je beseft dat je van meer eten niet afvalt?

Ja snap ik haha, alleen vond 1900 in eerste instantie ook wel weinig. Toen mijn gewicht begon te stagneren heb ik ook besloten om meer te wandelen. Wil niet dezelfde fout maken en te snel afvallen, wil ook echt aan mijn lichaam werken en minder letten op de weegschaal
 
Ik zat net te kijken in de app waarmee ik mijn gewicht bijhoud en het viel me op dat mijn gewicht langzaamaan omlaag ging tot ik weer begon met creatine. Zou dit het kunnen verklaren en is mijn overreactie totaal overbodig?

Die vraag heb ik eerder in dit topic al beantwoord , nogmaals hieronder het antwoord :

Creatine is vocht vasthoudend, maw : je kan in gewicht stijgen / gelijk blijven door gebruik van Crea
 
Die vraag heb ik eerder in dit topic al beantwoord , nogmaals hieronder het antwoord :

Overheen gelezen, excuus. Dan ga ik ervan uit dat het (deels) daardoor komt en aankijken de komende tijd. Bedankt voor je hulp iig.
 
Back
Naar boven