MuscleMeat

Effect van antidepressiva (SSRI's) op spiergroei?

Bezoekers in dit topic

Pokkapit

Novice
Lid geworden
25 mrt 2019
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
70kg
Vetpercentage
18%
Hoi, is er iemand die kennis heeft van het effect van SSRI's (zoals Citalopram) op spiergroei? Ik heb ergens gelezen dat SSRI's een negatief effect heeft op de eiwitsynthese, maar kan weinig zeggen over de betrouwbaarheid van de bron.

Ik ben je erg dankbaar als je mij meer duidelijkheid kunt bieden, of als je me kunt vertellen waar ik meer te weten kan komen. Ik kan online weinig info vinden.

Alvast bedankt!
 
SSRI's kunnen wel je insulineresistentie verhogen maar ik heb zelf nog een onderzoek gelezen dat SSRI's een effect hebben op je eiwitsynthese.
Wel op een hoop andere dingen in je lichaam.

Aan de andere kant van de munt zorgen SSRI's (Mits je ze echt nodig hebt) wel voor een verhoogde kwaliteit van leven.
Je bent sneller uitgerust, voelt je vrolijker, hebt meer energie en dus ook meer zin om te sporten.
Met meer energie en meer zin om te sporten kan je zwaarder gaan en in die zin ook 'meer progressie' maken.
 
Valandinz, bedankt voor je reactie. Je noemt insulineresistentie en “een hoop andere dingen in je lichaam”. Hebben SSRI’s via insulineresistentie of op een andere manier effect op spiergroei, voor zover je weet?
 
Misschien weet Galen hier meer over.
 
Ik denk dat het 2de deel van wat Valandinz zegt niet onderschat moet worden. Dat zijn waarschijnlijk meer positief effect hebben dan het middel zelf negatief effect heeft.
 
Valandinz, bedankt voor je reactie. Je noemt insulineresistentie en “een hoop andere dingen in je lichaam”. Hebben SSRI’s via insulineresistentie of op een andere manier effect op spiergroei, voor zover je weet?

Het probleem is dat er geen onderzoek naar gedaan is omdat het niet echt 'relevant' is.
Er is uit onderzoeken wel gekomen dat 5HT medicatie (SSRI's e.d. dus) voor een verhoogde EMG activiteit zorgt, dat zou dus het beeld kunnen schetsen dat het zou kunnen zorgen voor een positief effect.
Echter zijn die resultaten niet goed onderzocht en ook tegensprekend met resultaten van andere onderzoeken.
Er is tot zover ik heb gelezen nog nooit een onderzoek gekomen waaruit blijkt dat SSRI's een negatieve impact hebben op het sporten.

Dus om je vraag te beantwoorden;
Nee, SSRI's kunnen geen kwaad. Mits je baat hebt bij de medicatie zal het gezien de mentale effecten je sportprestaties verhogen wat als reactie zal geven dat je ook meer spiermassa kan aanzetten.
Ligt een beetje aan waarvoor je het krijgt, als je anxiety/depressie hebt zal het zorgen dat je relaxter bent en meer slaapt. Laat stress en slaaptekort nou echt killing zijn voor je sportprestaties.
 
Helder, wederom bedankt!
 
Back
Naar boven