AndroidHealthClinic

Sticky Effect van cafeïne en catechines op energieverbruik en vetoxidatie.

Bezoekers in dit topic

Area1990

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
4 jun 2009
Berichten
1.225
Waardering
154
Gezien cafeïne nog steeds het meest gebruikte (legale) supplement is om af te vallen, is het wel interessant om na te gaan hoe groot dat effect van cafeïne nou precies is. Samen met groene thee-extract is dit vaak de 'backbone' van ieder fatloss supplement.

Een recente meta-analyse(*) heeft die effecten eindelijk eens op een rijtje gezet. Hierbij werd een overzicht gemaakt van studies die keken naar 24-uurs energieverbruik en vetoxidatie. De effecten op energieverbruik lijken hoger bij mensen met een hoger BMI (zeer waarschijnlijk door hogere VVM). Positief voor bodybuilders dus.

* Notie: gezien de kleine onderzoeksgroepen moeten deze gegevens wel met voorzichtigheid worden overgenomen.

Gemiddeld genomen hebben de auteurs deze formules samengesteld:

1. Invloed op energieverbruik
Cafeïne: 0,105kcal/mg
Catechines (waaronder EGCG): 0,127kcal/mg

2. Invloed op vetoxidatie
Cafeïne:0,01 g/mg (cafeïne solo geen significant effect)
Catechines (waaronder EGCG):0,02g/mg.

Dus, stel dat je verspreid over de dag een supplement neemt met 500mg cafeïne en 400mg EGCG dan heeft dit gemiddeld de volgende invloed;

Energieverbuik: 0,105x500+0,127x400= 103,3kcal
Vetoxidatie: 0,01x500+0,02x400= 9g

Aan jezelf dus de keuze of deze gemiddelde effecten de kosten en eventuele bijwerkingen waard zijn. :)




(*) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21366839
** Ik heb zelf al de formules aangepast van kJ naar kcal.
 
Je moet dat energieverbruik met een grotere korrel zout nemen. De werking van cafeïne hangt ook af van de gebruikte dosis, de intensiteit van de training, de duur van de training, de conditionele staat van de atleet, ... Verder heeft cafeïne ook een synergetisch effect zoals je hier weergeeft. Natuurlijk ga je dan meer resultaat halen dan een cafeïne-only supplementatie. Verder vind ik dat je met meta-analyses alles wel kunt bewijzen maar dat is meer persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Je moet dat energieverbruik met een grotere korrel zout nemen.
Vandaar de disclaimer.
De werking van cafeïne hangt ook af van de gebruikte dosis,
Goh, die formule staat er Jan L.
de intensiteit van de training,
Bron?
Heb je bewijs dat de intensiteit, of een training an sich, de MOA's van cafeïne versterkt? Het zou me niet verbazen als dit inderdaad onderzocht is, al heb ik me er niet in verdiept en zou dus graag een referentie zien.
de duur van de training,
Bron?
de conditionele staat van de atleet,
Bron?
... Verder heeft cafeïne ook een synergetisch effect zoals je hier
weergeeft.
Het kan synergetisch werken ja. Bij een eph+caf combi is dit bewezen. Bij catechines+caf zijn er aanwijzingen.
Natuurlijk ga je dan meer resultaat halen dan een cafeïne-only supplementatie. Verder vind ik dat je met meta-analyses alles wel kunt bewijzen maar dat is meer persoonlijk.
Uit de formules kun je gewoon halen wat een cafeïne-only supplementatie voor effect heeft op energieverbruik en vetoxidatie (niet-significant effect).

Volgens mij heb je de OP niet goed doorgelezen. Nogmaals, ik claim nergens een volmaakt antwoord te hebben. Maar als we de effecten van cafeïne en catechines in een wetenschappelijk context willen samenvatten zijn er bepaalde richtlijnen (ie. formules nodig). Anders blijven we bij een onzin discussie waarbij Pietje roept dat cafeïne helemaal niets doet, terwijl Jantje roept dat het je metabolisme GIGANTISCH stuwt.

Er wordt daarbij gewoon van te voren gewaarschuwd dat deze formules niet perse heel nauwkeurig hoeven te zijn.
 
Ik dacht dat Catechines minder bijwerkingen hadden en het werkt beter?
 
idd ik had het artikel eigenlijk niet gelezen maar enkel gereageerd op hetgeen je getypt had. Ik heb alles van cafeïne uit mijn eindwerk omtrent supplementen (de bron zal ik wel moeten opzoeken). Ik had het idd niet goed verwoord. Cafeïne kan een synergetisch effect hebben. Bewijs is er wel al langer dat combinaties van cafeine met iets anders meer resultaat oplevert dan cafeine alleen.
Ik sta trouwens te kijken van je kennis omtrent voeding en supplementen :)
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic. Ga je het nog uitbreiden?
 
idd ik had het artikel eigenlijk niet gelezen maar enkel gereageerd op hetgeen je getypt had. Ik heb alles van cafeïne uit mijn eindwerk omtrent supplementen (de bron zal ik wel moeten opzoeken). Ik had het idd niet goed verwoord. Cafeïne kan een synergetisch effect hebben. Bewijs is er wel al langer dat combinaties van cafeine met iets anders meer resultaat oplevert dan cafeine alleen.
Ik sta trouwens te kijken van je kennis omtrent voeding en supplementen :)

True, and thanks. Heel erg kritisch zijn, op onderzoek uitgaan en de juiste bronnen proberen te vinden zijn de 'toverformule' :P

Leuk topic. Ga je het nog uitbreiden?
Thanks J. Hoe bedoel je uitbreiden? De effecten van andere supplementen(combinaties) erbij opsommen, of de effecten van cafeïne en training erbij betrekken? Bij genoeg tijd en zin wil ik dat best doen. :)

Ik begin trouwens zeer te twijfelen of ik de formules wel juist heb. In de abstract staat namelijk:
A dose-response effect on 24 h energy expenditure and fat oxidation occurred with a mean increase of 0.53 kJ mg(-1 ) (P < 0.01) and 0.02 g mg(-1) (P < 0.05) for catechin-caffeine mixtures and 0.44 kJ mg(-1) (P < 0.001) and 0.01 g mg(-1) (P < 0.05) for caffeine-only.
waaruit je dus zou opmaken dat het effect van catechin alleen maar 0,09kJ/mg is. Maar bij results staat weer
Finally, a clear dose–response relationship was
found for both catechins and caffeine: A 1 mg increase in
the catechins dosage was estimated to yield a 0.53-point
increase in mean energy expenditure (95% CI: 0.20 to
0.86; P < 0.002), while for caffeine, mean energy expenditure
was estimated to increase by 0.44 points (95% CI:
0.23 to 0.65; P < 0.001) per mg.
En wordt nog een herhaald bij 'discussion'.
A dose–response effect on energy expenditure
occurred with a mean increase of 0.53 kJ mg-1 for catechins
and 0.44 kJ mg-1 for caffeine.

De abstract noemt dus een toename van energievebruik (0,53kJ/mg) bij catechine-cafeïne mix. Terwijl de 'results' en 'discussion' alleen catechine noemen. Dat er bij geen enkele studie geen cafeïne werd gebruikt, maakt het er niet makkelijk op. Wat denk jij dat juist is DR_P?:)
 

Bijlagen

  • j.1467-789X.2011.00862.x.pdf
    265,1 KB · Weergaven: 223
Laatst bewerkt:
Dit zijn acute effecten, maar die zijn er wel meer, zoals onderdrukking eetlust. Die zul je allemaal op een rijtje moeten zetten voor een compleet beeld. En aangezien je het hebt over afvallen, hoe doet caffeine het mbt weight and/or fat loss op langertermijn?
 
Dit zijn acute effecten, maar die zijn er wel meer, zoals onderdrukking eetlust. Die zul je allemaal op een rijtje moeten zetten voor een compleet beeld. En aangezien je het hebt over afvallen, hoe doet caffeine het mbt weight and/or fat loss op langertermijn?

Ik heb even heel snel Pubmed afgestruind en hoewel er gigantisch veel anecdotisch bewijs is laat de literatuur tot nu toe geen vermindering zien van cafeïne op eetlust/energie inname. Een studie correleert cafeïne inname zelfs met hogere energie inname.

De lange termijn effecten van cafeïne-catechine combies op gewichtsverlies heb ik nog niet bekeken. Hopelijk is er ergens een meta-analyse beschikbaar, al betwijfel ik dat. Gaat natuurlijk ontzettend veel tijd en moeite in zitten om alle studies methodologies te controleren en naast elkaar te leggen. Wellicht iets voor de komende tijd.
Een redelijk groot Maastrichts cohort in AJCN laat iig geen effect van een combisupplent zien op body weight maintenance.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17882140
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21346100 (koffie)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21186925 (hogere inname)
 
Obes Res. 2005 Jul;13(7):1195-204.
Body weight loss and weight maintenance in relation to habitual caffeine intake and green tea supplementation.
Westerterp-Plantenga MS, Lejeune MP, Kovacs EM.

Department of Human Biology, Maastricht University, PO Box 616, NL-6200 MD Maastricht, The Netherlands. m.westerterp@hb.unimaas.nl.
Abstract
OBJECTIVE: Investigation of the effect of a green tea-caffeine mixture on weight maintenance after body weight loss in moderately obese subjects in relation to habitual caffeine intake.

RESEARCH METHODS AND PROCEDURES: A randomized placebo-controlled double blind parallel trial in 76 overweight and moderately obese subjects, (BMI, 27.5 +/- 2.7 kg/m2) matched for coïtus, age, BMI, height, body mass, and habitual caffeine intake was conducted. A very low energy diet intervention during 4 weeks was followed by 3 months of weight maintenance (WM); during the WM period, the subjects received a green tea-caffeine mixture (270 mg epigallocatechin gallate + 150 mg caffeine per day) or placebo.

RESULTS: Subjects lost 5.9 +/-1.8 (SD) kg (7.0 +/- 2.1%) of body weight (p < 0.001). At baseline, satiety was positively, and in women, leptin was inversely, related to subjects' habitual caffeine consumption (p < 0.01). High caffeine consumers reduced weight, fat mass, and waist circumference more than low caffeine consumers; resting energy expenditure was reduced less and respiratory quotient was reduced more during weight loss (p < 0.01). In the low caffeine consumers, during WM, green tea still reduced body weight, waist, respiratory quotient and body fat, whereas resting energy expenditure was increased compared with a restoration of these variables with placebo (p < 0.01). In the high caffeine consumers, no effects of the green tea-caffeine mixture were observed during WM.

DISCUSSION: High caffeine intake was associated with weight loss through thermogenesis and fat oxidation and with suppressed leptin in women. In habitual low caffeine consumers, the green tea-caffeine mixture improved WM, partly through thermogenesis and fat oxidation.


Deze laat dan wel weer een effect zien. Zelfs op verzadigingsgevoel.
Dit wordt een lijdensweg om allemaal naast elkaar te leggen:p
 
Never mind:D

The effects of green tea on weight loss and weight maintenance: a meta-analysis.
Hursel R, Viechtbauer W, Westerterp-Plantenga MS.

Department of Human Biology, Nutrition and Toxicology Research Institute Maastricht (NUTRIM) Maastricht University, Maastricht, The Netherlands. rick.hursel@hb.unimaas.nl
Abstract
INTRODUCTION: Different outcomes of the effect of green tea on weight loss (WL) and weight maintenance (WM) have been reported in studies with subjects differing in ethnicity and habitual caffeine intake.

PURPOSE: To elucidate by meta-analysis whether green tea indeed has a function in body weight regulation.

METHODS: English-language studies about WL and WM after green tea supplementation were identified through PubMed and based on the references from retrieved articles. Out of the 49 studies initially identified, a total of 11 articles fitted the inclusion criteria and provided useful information for the meta-analysis. Effect sizes (mean weight change in treatment versus control group) were computed and aggregated based on a random-effects model. The influence of several moderators on the effect sizes was examined.

RESULTS: Catechins significantly decreased body weight and significantly maintained body weight after a period of WL (microcirc=-1.31 kg; P<0.001). Inhibition of this effect by high habitual caffeine intake (>300 mg per day) failed to reach significance (microcirc=-0.27 kg for high and microcirc=-1.60 kg for low habitual caffeine intake; P=0.09). Also, the seemingly smaller effect of catechins in Caucasian (microcirc=-0.82 kg) subjects compared with Asians (microcirc=-1.51 kg; P=0.37) did not reach significance. Interaction of ethnicity and caffeine intake was a significant moderator (P=0.04).

CONCLUSIONS: Catechins or an epigallocatechin gallate (EGCG)-caffeine mixture have a small positive effect on WL and WM. The results suggest that habitual caffeine intake and ethnicity may be moderators, as they may influence the effect of catechins.
 

Bijlagen

  • ijo2009135a.pdf
    151,3 KB · Weergaven: 255
Goed topic Area1990, blijf ik volgen voor eventuele toevoegingen.
 
Een recente meta-analyse(*) heeft die effecten eindelijk eens op een rijtje gezet. Hierbij werd een overzicht gemaakt van studies die keken naar 24-uurs energieverbruik en vetoxidatie. De effecten op energieverbruik lijken hoger bij mensen met een hoger BMI (zeer waarschijnlijk door hogere VVM). Positief voor bodybuilders dus.

Met een hoger BMI kan het ook betrekking hebben op vetzakken he dus hoe kom je dan tot je conclusie 'waarschijnlijk door hogere VVM'?
 
Met een hoger BMI kan het ook betrekking hebben op vetzakken he dus hoe kom je dan tot je conclusie 'waarschijnlijk door hogere VVM'?

Ik heb dezelfde vraag Area, hoe kom je tot deze conclusie?
Ik denk nl (ook), dat ze met een hogere BMI, de vetzakken bedoelen....

Verder vind ik het erg interessant wat je allemaal aan het uitzoeken bent, ben verder ook benieuwd naar een eventuele uitbreiding hiervan op sporters: BB'ers!
 
Waar ik dus naar op zoek ben(al een heel tijdje maar tevergeefs) is het volgende.

Legale stoffen die de werking van caffeïne beïnvloeden. Dus een soort placebo te creeëren waardoor caffeïne beter zijn werk gaat doen. Geen flauw idee of dit bestaat maar op zoek gaan kan nooit kwaad ;)
 
Met een hoger BMI kan het ook betrekking hebben op vetzakken he dus hoe kom je dan tot je conclusie 'waarschijnlijk door hogere VVM'?

Ik heb dezelfde vraag Area, hoe kom je tot deze conclusie?
Ik denk nl (ook), dat ze met een hogere BMI, de vetzakken bedoelen....

Verder vind ik het erg interessant wat je allemaal aan het uitzoeken bent, ben verder ook benieuwd naar een eventuele uitbreiding hiervan op sporters: BB'ers!

Mensen met een hogere BMI hebben gemiddeld gezien ook een hogere VVM, klinkt misschien vreemd in de oren maar is wel zo. BMI is een nogal absoluut meetmiddel en word dan ook gebruikt omdat het zo "makkelijk" is.
 
Mensen met een hogere BMI hebben gemiddeld gezien ook een hogere VVM, klinkt misschien vreemd in de oren maar is wel zo. BMI is een nogal absoluut meetmiddel en word dan ook gebruikt omdat het zo "makkelijk" is.

idd, ooit eens een artikel gelezen dat de sport met het grootste aantal VVM niet bodybuilding maar sumo-worstelen is :D
 
Ik heb dezelfde vraag Area, hoe kom je tot deze conclusie?
Ik denk nl (ook), dat ze met een hogere BMI, de vetzakken bedoelen....

Verder vind ik het erg interessant wat je allemaal aan het uitzoeken bent, ben verder ook benieuwd naar een eventuele uitbreiding hiervan op sporters: BB'ers!

Wat isnogood zegt is correct. Het bijgevoegde pdfje is trouwens de fulltext van het artikel. Dus je kunt gewoon alles wat ik zeg controleren:p

Another moderator that might add some heterogeneity is
BMI. Subjects with a higher BMI at baseline correspond to
higher energy expenditure, although this is not the case for
fat oxidation. Having a higher BMI and therefore higher
energy expenditure is logical as heavier subjects have more
fat-free mass, which is the main determinant of basal metabolic
rate.

Ik ben trouwens bang dat de effecten van caffeine-catechine mixen niet goed onderzocht zijn in sporters. Tenminste niet op de lange termijn. Caffeine als een potentieel ergogeen middel is wel vaker onderzocht.
 
Back
Naar boven