AndroidHealthClinic

Effect van Carb Backloading op lichaamscompositie: zin of onzin?

Bezoekers in dit topic

BB_

💪
Elite Member
Challenge x2
Foto Contest
Lid geworden
25 sep 2016
Berichten
26.377
Waardering
45.268
Lengte
1m89
Massa
117kg
Vetpercentage
12%
Regelmatig 'roepen' mensen dat koolhydraten in de avond slecht zijn of tot vetopslag zouden leiden. Aangezien aankomen/afvallen simpelweg het gevolg is van je ingenomen kcal - je verbruikte kcal, is dit allang weerlegd en onzin gebleken.

Nu lees ik recent e.e.a over het tegengestelde: Carb Backloading, waarbij je het overgrote deel van je carbs in de avond nuttigt (ervan uitgaande dat je eind v/d middag / begin v/d avond traint). Carb Backloading zou tot gevolg hebben dat je minder gauw vet opslaat over spiermassa verliest (of zelfs wint). E.e.a. zou gerelateerd zijn aan o.a. je insulinerespons, die over de dag zou variëren.

Zie hier een artikel, waar m.i. geen onzin verkocht wordt, maar kritisch de zin en onzin hiervan besproken worden:
Is The "Carb Backloading Diet" Effective? The No B.S Facts

Onderstaande sectie hieruit snijdt m.i. wel hout:
"There are a few possible reasons why this approach can be a good fit for some people…
1) They’re able to hit their overall calorie and macronutrient targets more closely, since allotting more of their calories into a shorter eating window reduces their appetite and decreases the chances of over-eating.
2) They enjoy the physical and mental satisfaction that comes with eating larger portions of carbohydrates in a shorter period of time rather than spacing them out into smaller feedings.
3) They find that their overall diet becomes simplified since they’re able to spend less time thinking about food and having to plan out meals in the earlier portions of the day.
4) They tend to get particularly hungry after workouts, and thus consuming more food during the post workout period at the expense of eating earlier on makes sense"

Zelf houd ik mijn macro's bij, waar ik mijn avondmaaltijd vaak vrij laat nuttig en dit tevens de grootste maaltijd van de dag is. Dit doe ik enkel omdat ik het prettig vind en het in mijn schema en bij mijn levensstijl prima past.

Wat denken jullie van Carb Backloading? Een hype of zit er echt iets in?
 
Ik doe het ook, maar niet om deze reden. Heb gewoon minder honger voor de training. Denk wel dat als je je meeste carbs post-workout eet je de beste glycogen storage en recovery response krijgt, zeker als je zwaar hebt getraind. Maar het gaat uiteindelijk om je macro-verdeling, heb je genoeg eiwit binnengekregen bijvoorbeeld voor spierherstel. Timing is minder belangrijk.
 
Ik doe het ook, maar niet om deze reden. Heb gewoon minder honger voor de training. Denk wel dat als je je meeste carbs post-workout eet je de beste glycogen storage en recovery response krijgt, zeker als je zwaar hebt getraind. Maar het gaat uiteindelijk om je macro-verdeling, heb je genoeg eiwit binnengekregen bijvoorbeeld voor spierherstel. Timing is minder belangrijk.
Dat denk ik ook. Het heeft ook wel wat overlap met Intermittent Fasting. Doordeweeks eet ik overdag wel heel de dag carbs (i.i.g. in de bulk). In het weekend kom ik in bulk overdag vaak niet aan mijn kcals en eet ik daarom in de avond meer (zeker als ik een cheatmeal neem), dan is het bij mij meer IIFIYM.
Als ik aan het cutten ben, stel ik liever overdag het eten uit (behalve eiwitten), zodat er voor de avond meer overblijft en ik toch verzadigd naar bed ga.
 
Dat denk ik ook. Het heeft ook wel wat overlap met Intermittent Fasting. Doordeweeks eet ik overdag wel heel de dag carbs (i.i.g. in de bulk). In het weekend kom ik in bulk overdag vaak niet aan mijn kcals en eet ik daarom in de avond meer (zeker als ik een cheatmeal neem), dan is het bij mij meer IIFIYM.
Als ik aan het cutten ben, stel ik liever overdag het eten ook wat uit (behalve eiwitten), zodat er voor de avond meer overblijft en ik toch verzadigd naar bed ga.
Martin Berkhan heeft ook wat protocols waarbij hij carb backloading aanraadt, vooral op trainingsdagen.
 
Carb backloading heeft geen voordelen tov reguliere verdeling van carbs over de dag heen (met uitzondering van wat carbs rondom je training --> energie e.d. maar dat is pretty much neuken in de marge).
Carb backloading in de zin van carbs LADEN heeft alleen nut en kan alleen voordelen bieden wanneer je glycogeenvoorraden zijn uitgeput.
Dit wordt bijvoorbeeld gedaan bij wedstrijdpreps en het Ultimate Diet 2.0 van Lyle McDonald. Geloof me, dit is geen pretje. 4 dagen <50 gram carbs met depletion trainingen (pepper ur angus) om vervolgens 12gr/kg aan carbs te nuttigen in een tijdspanne van ~30 uur. Rustig 1000gram carbs.

Carb backloading kan wel gewoon voordelen voor je levensstijl bieden als je dit gemakkelijker vindt natuurlijk, zoals de genoemde redenen in de openingspost. Maar qua lichaamscompositie gaat het je geen voordelen brengen.
 
Overigens is IF ook al ontkracht wat betreft de geclaimde voordelen die Martin voorstelt (bijvoorbeeld insulinegevoeligheid neemt toe omdat je in een kcal deficit zit, niet omdat je vast). Het enige voordeel is dus gemak.
 
Back
Naar boven