Fitness Seller

Effect van (te) veel Soja? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Goedendag,

Na jarenlang kwark als onderdeel van m'n voedingspatroon te hebben gehad, is de smaak van kwark me een beetje tegen gaan staan. Bovendien ging ik ook niet zo lekker meer op de lactose (winderigheid, bloated gevoel), waardoor ik kort geleden overgestapt ben op soja ter vervanging, puur om te proberen of dat verschil maakt.

De soja variant bevalt mij opzich prima, al kom ik tot de conclusie dat ik nu wel (relatief) veel soja binnen krijg. ik ontbijt vaak met een bak soja en fruit/noten/zaden, en ergens tussen 3-5 eet ik over 't algemeen nog een bak (soja) kwark op werk, vooral omdat de smaak me prima bevalt en het makkelijk mee te nemen & 'snel' tussendoor te eten.

Qua winderigheid en bloated merk ik ook een enorme verbetering ten opzichte van de periodes dat ik nog veel zuivel at, alleen hoor ik hier en daar toch ook geluiden dat soja zelf ook negatieve effecten met zich mee gaan brengen. Als gevolg ben ik wat research op internet gaan doen, maar de bronnen die ik kan vinden spreken elkaar redelijk sterk tegen. Het is me nu niet eenduidig of (de hoeveelheid) soja (die ik consumeer) nu wel van schadelijke/negatieve gevolgen op de gezondheid kan zijn of niet.

Kan iemand hier een helder (onderbouwd) licht op schijnen? Als de hoeveelheden die ik consumeer inderdaad niet gezond zijn, dan stap ik beste af van deze hoeveelheden. Echter kan ik niet echt een eenduidig beeld hiervoor vinden.

Alvast bedankt,
Groet
 
Je kunt ook kwark/yoghurt op basis van amandel of kokos krijgen. Dan heb je 0 soja.
 
Bedoel je i.v.m. met hormonen? Want daar heeft soja in ieder geval geen invloed op.

En dan nog zit er in sojayogurt niet zot veel soja (10% oid.).
 
Ik ben allergisch voor soja. Moet altijd enorme vieze scheten laten als ik eens sojamelk of saus of wat dan ook gebruik.

Bovendien schijnt het oestrogeen te verhogen... Dat is nou ook niet bepaald bevorderlijk.
 
Goedendag,

Na jarenlang kwark als onderdeel van m'n voedingspatroon te hebben gehad, is de smaak van kwark me een beetje tegen gaan staan. Bovendien ging ik ook niet zo lekker meer op de lactose (winderigheid, bloated gevoel), waardoor ik kort geleden overgestapt ben op soja ter vervanging, puur om te proberen of dat verschil maakt.

De soja variant bevalt mij opzich prima, al kom ik tot de conclusie dat ik nu wel (relatief) veel soja binnen krijg. ik ontbijt vaak met een bak soja en fruit/noten/zaden, en ergens tussen 3-5 eet ik over 't algemeen nog een bak (soja) kwark op werk, vooral omdat de smaak me prima bevalt en het makkelijk mee te nemen & 'snel' tussendoor te eten.

Qua winderigheid en bloated merk ik ook een enorme verbetering ten opzichte van de periodes dat ik nog veel zuivel at, alleen hoor ik hier en daar toch ook geluiden dat soja zelf ook negatieve effecten met zich mee gaan brengen. Als gevolg ben ik wat research op internet gaan doen, maar de bronnen die ik kan vinden spreken elkaar redelijk sterk tegen. Het is me nu niet eenduidig of (de hoeveelheid) soja (die ik consumeer) nu wel van schadelijke/negatieve gevolgen op de gezondheid kan zijn of niet.

Kan iemand hier een helder (onderbouwd) licht op schijnen? Als de hoeveelheden die ik consumeer inderdaad niet gezond zijn, dan stap ik beste af van deze hoeveelheden. Echter kan ik niet echt een eenduidig beeld hiervoor vinden.

Alvast bedankt,
Groet
Interessant vraagstuk, maar volgens mij staat soja niet bekend als ongezond of schadelijk voor de gezondheid. Er zijn heel veel vega's/vegans, dus als soja schadelijk zou zijn dan was dit nu wel algemeen bekend gemaakt lijkt me. Je geeft zelf aan positieve effecten te hebben door het vervangen van zuivel door soja, dus dat geeft al aan dat het in ieder geval wel positieve effecten heeft.

Er zullen vast wel onderzoeken zijn die uitwijzen dat bepaalde stoffen in soja in bepaalde hoeveelheden mogelijk schadelijk kunnen zijn, maar datzelfde geldt voor een heleboel voedingsmiddelen. Ik denk dat je je er niet zo druk over hoeft te maken.
 
Doet het niet. Je bent geen plant dus heeft fyto-oestrogeen ook geen invloed op jou.
Heeft wel (voordelige) invloed in allerlei studies naar gezondheid in vrouwen met borstkanker, mannen met prostaatkanker, en in ratten, dus je hoeft geen plant te zijn.

Maar er is (volgens de meta analyse van de directeur van de soja bond) gemiddeld geen significant effect op hormonen en vruchtbaarheid gemeten. Pfjiew.

Van andere xenoestrogenen is wel bekend dat ze schadelijk zijn voor sex hormonen, vruchtbaarheid, en sex organen in mens en dier. Mja ik houd er een hard hoofd in.
 
Heeft wel (voordelige) invloed in allerlei studies naar gezondheid in vrouwen met borstkanker, mannen met prostaatkanker, en in ratten, dus je hoeft geen plant te zijn.
Het ging dan ook over invloed op je hormonen. Had het enkel daarover.
 
Back
Naar boven