AndroidHealthClinic

Effecten van kaas smelten, brood roosteren, boter/olie verhitten, voedsel in de blender, enz.

Bezoekers in dit topic

Rzr

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
367
Waardering
8
Lengte
1m75
Massa
78kg
Vetpercentage
13%
Wie kan me wat meer vertellen over de effecten van de bovenstaande (en vergelijkbare) handelingen?

Voor zover ik het weet (of denk te weten) is het zo dat als je onverzadigde vetten verhit, deze verzadigd raken, en dat wil je weer liever niet. Maar, even er van uitgegaan dat dit klopt, als ik als voorbeeld kaas neem, wanneer gebeurt dit? Is dit alleen als je een plakje kaas verwarmt en hij zachter wordt? Of pas op het punt dat hij vloeibaar wordt?

Wat ik me ook afvraag is wat er gebeurt als je een boterham in de rooster gooit. En dan niet eens tot hij keihard is en goed bruin aan beide kanten, maar gewoon een minuutje zodat hij net iets knapperig is (in ieder geval niet meer "soepel" is). Gebeurt er dan ook nog iets mee wat wellicht niet goed is?

De 2 bovenstaande samengevat. Stel je neemt 2 volkoren boterhammen, een paar plakjes kaas en een plak magere ham. Is het dan (veel) gezonder om deze zo op te eten dan dat je er een tosti van maakt?

Nog een vraag, voedsel in de blender gooien. Stel je kookt of stoomt een broccoli of wat andere groenten en je gooit het in de blender, wat water of zo erbij en blenden die hap en opdrinken. Is dat net zo gezond als dat je het niet had gedaan en gewoon had gekauwd en opgegeten? Of is dit misschien zelfs gezonder? (omdat je vaak leest dat je voedsel goed moet kauwen omdat je darmen anders niet alle voedingsstoffen eruit kunnen halen voordat het bij het eindstation weer naar buiten komt)

Zijn er nog andere dingen die ik hierboven niet genoemd heb en die aan of af te raden zijn?

Ik ben benieuwd naar de reacties!
 
Nog een vraag, voedsel in de blender gooien. Stel je kookt of stoomt een broccoli of wat andere groenten en je gooit het in de blender, wat water of zo erbij en blenden die hap en opdrinken. Is dat net zo gezond als dat je het niet had gedaan en gewoon had gekauwd en opgegeten? Of is dit misschien zelfs gezonder? (omdat je vaak leest dat je voedsel goed moet kauwen omdat je darmen anders niet alle voedingsstoffen eruit kunnen halen voordat het bij het eindstation weer naar buiten komt)
Interessante vraagstukken zeg :) Ik kan je daarbij helaas niet helpen, om dat ik de antwoorden niet weet, maar wat betreftt blenden etc wel. Wat ik zelf doe is dingen wel rauw groente in de blender. Groene groentes kan prima. Wanneer je voeding verhit, gaan er vaak wel voedingstoffen verloren. Vandaar mensen vaak gaan kijken naar ongebrande noten, niet te veel verhitte cacao etc etc. Ik zou ook niet te veel groene groentes rauw eten in de week, vanwege de nitraat ophoping in je lichaam (wat weer winderigheid geeft). Af en toe eens een flinke vitamine en mineralenboost lukt dan zeker.

Mijn basis bestaat eigenlijk elke ochtend uit havermout, whey, pindakaas/olijfolie in de blender. Waar ik soms bevoren vruchten (bijv. diepvries van de lidl, de bosvruchten) of bevroren groenten zoals spinazie of brocolli.
 
Thanks voor de tips Sylve. Hoe maak jij trouwens je groente blends? Gewoon groente met wat water of iets anders? Of mix je ook groente met fruit?

Nu hopen dat iemand anders met de rest kan helpen :)
 
Wie kan me wat meer vertellen over de effecten van de bovenstaande (en vergelijkbare) handelingen?

Voor zover ik het weet (of denk te weten) is het zo dat als je onverzadigde vetten verhit, deze verzadigd raken,

nog nooit van gehoord.

en dat wil je weer liever niet. Maar, even er van uitgegaan dat dit klopt, als ik als voorbeeld kaas neem, wanneer gebeurt dit? Is dit alleen als je een plakje kaas verwarmt en hij zachter wordt? Of pas op het punt dat hij vloeibaar wordt?

kaas heeft al veel verzadigd vet en dat wordt niet erger als je hem smelt

Wat ik me ook afvraag is wat er gebeurt als je een boterham in de rooster gooit. En dan niet eens tot hij keihard is en goed bruin aan beide kanten, maar gewoon een minuutje zodat hij net iets knapperig is (in ieder geval niet meer "soepel" is). Gebeurt er dan ook nog iets mee wat wellicht niet goed is?

De GI daalt als je brood roostert (en volgens sommige mensen is dat juist goed)

http://www.ergogenics.org/op-dieet-geroosterd-brood-uit-de-vriezer-is-beter.html

De 2 bovenstaande samengevat. Stel je neemt 2 volkoren boterhammen, een paar plakjes kaas en een plak magere ham. Is het dan (veel) gezonder om deze zo op te eten dan dat je er een tosti van maakt?

nee, maakt niets uit.

Nog een vraag, voedsel in de blender gooien. Stel je kookt of stoomt een broccoli of wat andere groenten en je gooit het in de blender, wat water of zo erbij en blenden die hap en opdrinken. Is dat net zo gezond als dat je het niet had gedaan en gewoon had gekauwd en opgegeten? Of is dit misschien zelfs gezonder? (omdat je vaak leest dat je voedsel goed moet kauwen omdat je darmen anders niet alle voedingsstoffen eruit kunnen halen voordat het bij het eindstation weer naar buiten komt)

Zijn er nog andere dingen die ik hierboven niet genoemd heb en die aan of af te raden zijn?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Kauwen voegt enzymen (amylase) toe die opdrinken niet doet. Amylase breekt vooral zetmeel af, en zoveel zetmeel zit er niet in wat groente.

Aan de andere kant: soep rulez !
 
Dus heel kort door de bocht, het maakt allemaal niet zoveel uit wat je met je eten doet voordat je het naar binnen werkt.

Super interessant stuk trouwens over dat brood! (al ging het daar wel om wit brood en ik eet alleen volkoren, het idee is wel duidelijk).
 
Ik doe het veelal met water inderdaad, voornamelijk ook de reden dat de hoeveelheid calcium in de zuivel (zuivel, amandelmelk, sojamelk etc etc kan wel) de opname van micronutriënten tegenwerkt.

Veelal doe ik altijd een banaan bij mijn smoothies. Bananen (geen idee waarom) zorgt dat alles veel beter bind en het niet zo waterig is. Waardoor het een veel lekkerder geheel is :) Zeker bij groente zoals spinazie is het mega lekker. Voor recepten en tips, gewoon even googlen. Ik ben een praktische alles-eter, ik eet gewoon wat ik nodig acht om bouwstenen binnen te krijgen. Dan kan ik soms best wel eens iets minder lekkers eten haha.
 
In de chemische structuur zitten dubbele bindingen, waardoor een onverzadigd vet minder 'stabiel' is dan een verzadigd vet. Wanneer je een onverzadigd vet verhit, gaat het veel eerder reacties aan dan een verzadigd vet. Wanneer zo'n onverzadigd vet dan een reactie aangaat ontstaan stoffen die in het lichaam negatieve effecten teweeg kunnen brengen. Lees dit als je geïnteresseerd bent: http://lipidlibrary.aocs.org/frying/c-newcpds/index.htm
In kaas zitten vooral verzadigde vetten, en het verhitten hiervan is niet erg. Gesmolten kaas is daarom niet ongezonder dan normale kaas.
Bij het roosteren van brood ontstaan, net als wanneer je bijvoorbeeld vlees braadt of pinda's roostert, smaakstoffen doordat de suikers en eiwitten in het product met elkaar reageren door de hitte. Op zich is het niet mega slecht, maar op hoge temperaturen ontstaan acrylamides die kankerverwekkend zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction

Wat betreft het maken van soep: soep is niks minder goed voor je dan gewone gekookte groenten. Wat betreft rauwe groenten: je lichaam kan de celwanden van planten niet zelf stukmaken. Koken zorgt ervoor dat de celwanden al kapotgaan. Door groenten te koken verhoog je de hoeveelheid stoffen en vitamines die je kan opnemen. Veel vitamines (behalve vitamine c) kunnen best goed tegen hitte waardoor koken de voedingswaarde niet significant verlaagt. Het toevoegen van wat vet kan de opname van vitaminen verhogen omdat een aantal vitaminen vetoplosbaar zijn.

Misschien is dit handig voor je (ik vind t zelf niet significant maar t is wel leuk om te zien). http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml
 
Laatst bewerkt:
In de chemische structuur zitten dubbele bindingen, waardoor een onverzadigd vet minder 'stabiel' is dan een verzadigd vet. Wanneer je een onverzadigd vet verhit, gaat het veel eerder reacties aan dan een verzadigd vet. Wanneer zo'n onverzadigd vet dan een reactie aangaat ontstaan stoffen die in het lichaam negatieve effecten teweeg kunnen brengen. Lees dit als je geïnteresseerd bent: http://lipidlibrary.aocs.org/frying/c-newcpds/index.htm
In kaas zitten vooral verzadigde vetten, en het verhitten hiervan is niet erg. Gesmolten kaas is daarom niet ongezonder dan normale kaas.
Bij het roosteren van brood ontstaan, net als wanneer je bijvoorbeeld vlees braadt of pinda's roostert, smaakstoffen doordat de suikers en eiwitten in het product met elkaar reageren door de hitte. Op zich is het niet mega slecht, maar op hoge temperaturen ontstaan acrylamides die kankerverwekkend zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction

Wat betreft het maken van soep: soep is niks minder goed voor je dan gewone gekookte groenten. Wat betreft rauwe groenten: je lichaam kan de celwanden van planten niet zelf stukmaken. Koken zorgt ervoor dat de celwanden al kapotgaan. Door groenten te koken verhoog je de hoeveelheid stoffen en vitamines die je kan opnemen. Veel vitamines (behalve vitamine c) kunnen best goed tegen hitte waardoor koken de voedingswaarde niet significant verlaagt. Het toevoegen van wat vet kan de opname van vitaminen verhogen omdat een aantal vitaminen vetoplosbaar zijn.

Misschien is dit handig voor je (ik vind t zelf niet significant maar t is wel leuk om te zien). http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml

Perfect antwoord, top!
 
In de chemische structuur zitten dubbele bindingen, waardoor een onverzadigd vet minder 'stabiel' is dan een verzadigd vet. Wanneer je een onverzadigd vet verhit, gaat het veel eerder reacties aan dan een verzadigd vet. Wanneer zo'n onverzadigd vet dan een reactie aangaat ontstaan stoffen die in het lichaam negatieve effecten teweeg kunnen brengen. Lees dit als je geïnteresseerd bent: http://lipidlibrary.aocs.org/frying/c-newcpds/index.htm
In kaas zitten vooral verzadigde vetten, en het verhitten hiervan is niet erg. Gesmolten kaas is daarom niet ongezonder dan normale kaas.
Bij het roosteren van brood ontstaan, net als wanneer je bijvoorbeeld vlees braadt of pinda's roostert, smaakstoffen doordat de suikers en eiwitten in het product met elkaar reageren door de hitte. Op zich is het niet mega slecht, maar op hoge temperaturen ontstaan acrylamides die kankerverwekkend zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction

Wat betreft het maken van soep: soep is niks minder goed voor je dan gewone gekookte groenten. Wat betreft rauwe groenten: je lichaam kan de celwanden van planten niet zelf stukmaken. Koken zorgt ervoor dat de celwanden al kapotgaan. Door groenten te koken verhoog je de hoeveelheid stoffen en vitamines die je kan opnemen. Veel vitamines (behalve vitamine c) kunnen best goed tegen hitte waardoor koken de voedingswaarde niet significant verlaagt. Het toevoegen van wat vet kan de opname van vitaminen verhogen omdat een aantal vitaminen vetoplosbaar zijn.

Misschien is dit handig voor je (ik vind t zelf niet significant maar t is wel leuk om te zien). http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml

Celwanden van rauwe groenten worden door bepaalde enzymen in je darm afgebroken. Ik zou ook niet weten hoe hitte deze afbreken.

En er zijn veel vitamines die door koken afbreken. Meeste kunnen niet goed tegen hitte.
 
Celwanden van rauwe groenten worden door bepaalde enzymen in je darm afgebroken. Ik zou ook niet weten hoe hitte deze afbreken.

En er zijn veel vitamines die door koken afbreken. Meeste kunnen niet goed tegen hitte.

Vitamine C breekt inderdaad af en na langer koken ook andere vitaminen.
En ik lees toch echt dat 'thermal processing disrupts the cell walls and cell membranes and releases lycopene ...' bla bla, mijn zoektermen op scholar waren: thermal processing carrot cell wall.

Ik weet het niet zeker hoor ;) wel leuk om uit te vogelen.

Dus OP, als je rauwe groenten super lekker vindt, misschien is het zelfs beter, maar misschien krijg je er buikpijn van. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dát je groenten eet, en het verschil tussen rauw en gekookt is waarschijnlijk zo klein dat je je er geen zorgen om hoeft te maken. Eet gewoon zo veel mogelijk groenten. Gefrituurd telt niet (:
 
Mwah ik ben geen grote groente liefhebber. Ik eet ze wel elke dag hoor, gewoon bij het avond eten en soms wat "kleins" tussendoor (wat komkommer of cherry tomaatjes). Over een maand of 2 maanden wil ik weer gaan cutten en dan worden groentes weer belangrijker.
Rauw eten vind ik niet zo, meestal kook ik het gewoon. Blenden en drinken is een prima optie voor me. Of de staafmixer er in en er een soepie van maken, ook best. Ach, dat is eigenlijk hetzelfde als blenden maar dan warm :D
Maar het is goed om te weten dat het eigenlijk allemaal niet zo heel veel uit maakt wat je er mee doet, dat geeft me weer wat vrijheid straks.
 
Vitamine C breekt inderdaad af en na langer koken ook andere vitaminen.
En ik lees toch echt dat 'thermal processing disrupts the cell walls and cell membranes and releases lycopene ...' bla bla, mijn zoektermen op scholar waren: thermal processing carrot cell wall.

Ik weet het niet zeker hoor ;) wel leuk om uit te vogelen.

Dus OP, als je rauwe groenten super lekker vindt, misschien is het zelfs beter, maar misschien krijg je er buikpijn van. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dát je groenten eet, en het verschil tussen rauw en gekookt is waarschijnlijk zo klein dat je je er geen zorgen om hoeft te maken. Eet gewoon zo veel mogelijk groenten. Gefrituurd telt niet (:

Carrot idd, wortel dus. Maar dit verschilt tov andere groentes. Ik zal alle info/onderzoeken hierover eens posten. Ook ivm verhittingsprocessen en effect op elke vitamine.
 
In de chemische structuur zitten dubbele bindingen, waardoor een onverzadigd vet minder 'stabiel' is dan een verzadigd vet. Wanneer je een onverzadigd vet verhit, gaat het veel eerder reacties aan dan een verzadigd vet. Wanneer zo'n onverzadigd vet dan een reactie aangaat ontstaan stoffen die in het lichaam negatieve effecten teweeg kunnen brengen. Lees dit als je geïnteresseerd bent: http://lipidlibrary.aocs.org/frying/c-newcpds/index.htm
In kaas zitten vooral verzadigde vetten, en het verhitten hiervan is niet erg. Gesmolten kaas is daarom niet ongezonder dan normale kaas.
Bij het roosteren van brood ontstaan, net als wanneer je bijvoorbeeld vlees braadt of pinda's roostert, smaakstoffen doordat de suikers en eiwitten in het product met elkaar reageren door de hitte. Op zich is het niet mega slecht, maar op hoge temperaturen ontstaan acrylamides die kankerverwekkend zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction

Wat betreft het maken van soep: soep is niks minder goed voor je dan gewone gekookte groenten. Wat betreft rauwe groenten: je lichaam kan de celwanden van planten niet zelf stukmaken. Koken zorgt ervoor dat de celwanden al kapotgaan. Door groenten te koken verhoog je de hoeveelheid stoffen en vitamines die je kan opnemen. Veel vitamines (behalve vitamine c) kunnen best goed tegen hitte waardoor koken de voedingswaarde niet significant verlaagt. Het toevoegen van wat vet kan de opname van vitaminen verhogen omdat een aantal vitaminen vetoplosbaar zijn.

Misschien is dit handig voor je (ik vind t zelf niet significant maar t is wel leuk om te zien). http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml
Je tanden zijn prima in staat om celwanden kapot te maken. De druk aanwezig in het maagdarmstelsel helpt verder ook wel om het e.e.a. aan celwanden kapot te maken. Dit geldt natuurlijk niet voor alle groenten, maar dat zijn doorgaans dan ook degenen die we koken. Maar neem bijv. een tomaat, de buitenste 'laag' kauw je zelf al kapot met je tanden, en wat erin zit kan slecht tegen mechanische druk en je hebt direct het vocht en alles te pakken.

Hitte verbreekt 'makkelijk' veel van de chemische verbindingen die de koolhydraten (e.g. de celluloseketens) van de celwanden vormen. Cellulose blijft uiteraard niet verteerbaar (m.u.v. enige fermentatie in de dikke darm), maar die celwanden gaan echt wel kapot.
 
Laatst bewerkt:
Nog wat interessants ivm bewaar en kookmethodes hun effect op het vitaminegehalte. Stomen geeft het minste verlies, moet de info nog even opzoeken.

Nog even nachecken of onderstaande info ook volledig klopt, want heb in bepaalde onderzoeken andere resultaten gezien.

Typical Maximum Nutrient Losses (as compared to raw food).
http://nutritiondata.self.com/topics/processing
 
Laatst bewerkt:
Interessante vraagstukken zeg :) Ik kan je daarbij helaas niet helpen, om dat ik de antwoorden niet weet, maar wat betreftt blenden etc wel. Wat ik zelf doe is dingen wel rauw groente in de blender. Groene groentes kan prima. Wanneer je voeding verhit, gaan er vaak wel voedingstoffen verloren. Vandaar mensen vaak gaan kijken naar ongebrande noten, niet te veel verhitte cacao etc etc. Ik zou ook niet te veel groene groentes rauw eten in de week, vanwege de nitraat ophoping in je lichaam (wat weer winderigheid geeft). Af en toe eens een flinke vitamine en mineralenboost lukt dan zeker. Mijn basis bestaat eigenlijk elke ochtend uit havermout, whey, pindakaas/olijfolie in de blender. Waar ik soms bevoren vruchten (bijv. diepvries van de lidl, de bosvruchten) of bevroren groenten zoals spinazie of brocolli.
Is er eigenlijk een groot verschil tussen ongebrande en gebrande noten? Hier in de winkels zijn er maar heel soms ongebrande noten te vinden, meestal gebrand. Omdat ik elke dag wel een goed handje noten eet, zou ik dit wel willen weten.
 
Back
Naar boven