Fitness Seller

Sticky Effects of Arachidonic Acid Supplementation on Skeletal Muscle Mass, Strength, and Power

Bezoekers in dit topic

De consument leest dit soort studies niet. Desalniettemin moeten dergelijke resultaten wel onder de loep genomen worden, zeer zeker als een van de auteurs (of diens collega's) in het verleden lijkt te hebben gefraudeerd. Gezien ik van Area1990 in het verleden genoeg interessante posts heb gezien lijkt zijn uitspraak me dan ook niet uit de lucht gegrepen (ben zeer benieuwd).

Het idee van Llewellyn dat arachidonzuur mogelijk anabool is, is echter ook alles behalve uit de lucht gegrepen. Zeer kort samengevat komt het erop neer dat een van de metabolieten van arachidonzuur (PGF2a, gecatalyseerd door COX) een zeer belangrijke rol lijkt in te nemen bij spierhypertrofie. Enerzijds door diens effect op IL-4 expressie als paracriene factor voor satelliet cel fusie, en anderzijds direct op de mTOR pathway via PI3K, zoals bevestigd in celstudies.

Klopt. Supplementenfabrikanten (en anderen) hebben hier een handje in though en gebruiken vaak misleidende studies om hun product kracht bij te zetten. Denk bijvoorbeeld recent aan clear muscle pill met HMB-FA, deze resultaten zijn buitensporig grappig en gaan zelf een test kuur te boven. Dikke bullshit en misleiding natuurlijk.

Dit is stukken geloofwaardiger, maar aan de andere kant is het geen vernieuwing. Arachidonzuur is niet nieuw en is al ruime tijd beschikbaar. Waarom nemen we het dan allemaal niet is mijn vraag als het redelijk potent is als supplement? Blijkbaar is het in het verleden tegengevallen, dat is dan mijn eerste gedachte.

Aan de andere kant kost dit helemaal niks en kan het geen kwaad om het is uit te proberen imo.
 
Veel mensen ervaren ArA overigens wel als een zeer effectief supplement (X-Factor is erg populair op bb.com)
 
Dit is stukken geloofwaardiger, maar aan de andere kant is het geen vernieuwing. Arachidonzuur is niet nieuw en is al ruime tijd beschikbaar. Waarom nemen we het dan allemaal niet is mijn vraag als het redelijk potent is als supplement? Blijkbaar is het in het verleden tegengevallen, dat is dan mijn eerste gedachte.

Aan de andere kant kost dit helemaal niks en kan het geen kwaad om het is uit te proberen imo.

Omdat suppletie pas werkt en zich sterk uit op het moment dat voeding nagenoeg 100% in orde is (zowel macro, micro, timing en de combinatie van alle drie). En laat dat nou juist het grootste probleem zijn...
 
ik krijg vd week een potje met pure Arachidonic acid binnen. ga het over een maandje proberen.

I'll keep you posted!

Mag ik vragen waar je dit hebt besteld?
 
Wat voor dosering ga je nemen?

er staat max 4 pillen per dag, en bij het onderzoek hadden de mensen 1500mg, in elke capsule zit 450mg dus ik neem er 4 er ga iets over de 1500mg (1800mg per dag)
 
er staat max 4 pillen per dag, en bij het onderzoek hadden de mensen 1500mg, in elke capsule zit 450mg dus ik neem er 4 er ga iets over de 1500mg (1800mg per dag)


Probeer het juiste timing protocol aan te houden, op een lege maag innemen of 30 min pre WO.
 
Probeer het juiste timing protocol aan te houden, op een lege maag innemen of 30 min pre WO.

maar op de pot staat innemen tijdens het eten. maar zal het op een lege maag voortaan doen
 
Effects of Arachidonic Acid Supplementation on Skeletal Muscle Mass, Strengt...

maar op de pot staat innemen tijdens het eten. maar zal het op een lege maag voortaan doen


Background
After ingestion, fatty acids like arachidonic acid are emulsifed and taken up into enterocytes where they are esterfied on a glycerol backbone to form a triglyceride. Next, the triglycerides and cholesterol esters are bound together to form a chylomicron. This entity can now diffuse into the lymphatics and then into the blood. Once in the blood, the chylomicrons are free to interact with various tissue receptors depending on energy homeostasis. When needed, they can interact with an enzyme called Lipoprotein Lipase (LPL) that will hydrolyze the triglycerides back into fatty acids to be used as fuel or for storage purposes.

The point being...
In which tissue the fatty acids are deposited is a function of the energetic state of the organism overall. In a post-prandial, high fed, state, the dominant hormone is insulin. Similarly, the only isoform of LPL that is active with insulin is located on adipocytes. It should be obvious now that consuming fats when eating will direct them to adipose. This isn't necessarily a bad thing in the context of fish oil, as adipose is now recognized as a great contributer to endogenous hormone production like the prostanoids.

But...
In the context of Arachidonic Acid, the final destination should be skeletal muscle. Luckily, there is an energetic state which favors fatty acid delievery to this tissue: Exercise (or acute starvation) [1]. In an exercise-induced environment, LPL on skeletal muscle becomes active which serves as an adjunct to glycolysis for the TCA cycle via beta-oxidation. Similarly, the enzyme DGAT also becomes active in skeletal muscle which functions to store excess fatty acids as triglycerides. Since both of these enzymes are heavily active during exercise, it is clear that an excess of fatty acids are being removed from blood plasma into skeletal muscle as a reservoir (this also serves to decrease insulin insensitivity [2]).

Based on these observations
To maximize ArA supplemention it is advisable to supplement 30-40 minutes prior to exercise in order to ensure plasma delievery of ArA and also to reduce exercises effects on gastric motility.

[1] http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/268/2/E229
[2] http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/294/5/E882

Credits: neuron van bb.com
 
Volgens mij klopt dat niet, arachidonzuur wordt niet veresterd aan glycerol getransporteerd, het komt vrij in het plasma na absorptie als vrij vetzuur of als fosfolipide (al kan ik me voorstellen dat als je aardig wat roomboter erbij neemt en/of omega 3 vetzuren voor competitie, dat er een significant deel wel aan glycerol gebonden in het plasma terechtkomt). Ook wordt arachidonzuur niet opgeslagen als triglyceride, ook niet in spierweefsel. Het komt vrijwel strict voor in de vorm als fosfolipide wat dat betreft.

---------- Post added at 00:44 ---------- Previous post was at 00:35 ----------

Ben wat wezen googlen en kom onze Big Cat tegen:
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=154364001
 
Laatst bewerkt:
ik snap van allebei de posts letterlijk geen kut
 
Volgens mij klopt dat niet, arachidonzuur wordt niet veresterd aan glycerol getransporteerd, het komt vrij in het plasma na absorptie als vrij vetzuur of als fosfolipide (al kan ik me voorstellen dat als je aardig wat roomboter erbij neemt en/of omega 3 vetzuren voor competitie, dat er een significant deel wel aan glycerol gebonden in het plasma terechtkomt). Ook wordt arachidonzuur niet opgeslagen als triglyceride, ook niet in spierweefsel. Het komt vrijwel strict voor in de vorm als fosfolipide wat dat betreft.

---------- Post added at 00:44 ---------- Previous post was at 00:35 ----------

Ben wat wezen googlen en kom onze Big Cat tegen:
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=154364001

Volgens mij was meer het punt dat deze manier van timen er voor zorgt dat LPL ArA (vnl) naar spierweefsel stuurt. Wellicht is de uitleg niet meer up to date maar ik meen, ook gezien de ervaringen met dit protocol, dat het alsnog wel de juiste (althans idealere) manier blijft. Maar dat topic is 50 pagina's lang, zal m als ik weer in NL ben nog eens doorspitten.
 
dus wanneer is het beste om dat spul te pakken?
 
dit ook op rustdagen pakken? of alleen op trainingsdagen?
 
Back
Naar boven