XXL Nutrition

Efficiënt trainen - 4x per week - per training 2 spiergroepen????

Bezoekers in dit topic

Timmeken

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
2
Waardering
0
Hoiz

Ik loop al enkele dagen met een vraag rond...

Ik ga 3 a 4 keer per week naar de fitness voor anderhalfuur spiertraining.

In de fitness raden sommige mensen mij aan om niet elke training alle spiergroepen door elkaar te trainen, maar slechts TWEE spiergroepen per avond te doen.
Namelijk:
biceps en borst
triceps en rug
schouders en benen

Als ik hun advies letterlijk volg en ik train 3 keer per week, dan wil dat zeggen dat ik maar één keer per week een spiergroep doe... :-s. Dat is toch veel te weinig om spiergroei te hebben? Of toch niet?

+ ik train 90 minuten dan 2 spiergroepen. Kies je 45 minuten aan de ene en dan 45 minuten aan de andere? Of wissel je beide spiergroepen af per 2 oefeningen van 4 sets?

Thx voor een reactie
 
1 x per week een spiergroep hard aanpakken is genoeg. Doordat je op 1 dag maar 2 spiergroepen doet ga je natuurlijk ook meer voor die spiergroepen doen. Je moet wel eerst de grote spiergroepen eerst doen. Je hebt de volgorde verkeerd om, zo kan je het dan doen:
borst biceps
rug triceps
benen schouders

Je kan ook 4 keer trainen en dan herhaal je dag 4 de training van dag 1.
 
Als 'benen' één spiergroep is, dan is 'bovenlichaam' er ook één. 2 spiergroepen per training wordt dan fullbody. Probleem opgelost.
 
Probleem wat je vaak tegenkomt. Romp zijn voor mensen allerlei verschillende spiergroepen en benen word benaderd als 1 geheel.

Vandaar dat de meeste schema''s compleet uit verband zijn wat verhouding aangaat.
 
Probleem wat je vaak tegenkomt. Romp zijn voor mensen allerlei verschillende spiergroepen en benen word benaderd als 1 geheel.

Vandaar dat de meeste schema''s compleet uit verband zijn wat verhouding aangaat.

je formuleert dat voor mij nogal moeilijk , kan je dat ff uitleggen :D
 
je formuleert dat voor mij nogal moeilijk , kan je dat ff uitleggen :D

Hij bedoelt dat mensen hun bovenlichaam onderdelen in biceps, triceps, borst, rug, traps, voorkant schouders, zijkant schouders, achterkant schouders, buik, onderarmen,...
En hun benen onderverdelen in: benen

Dit schema is daar een mooi voorbeeld van: biceps en borst worden elk als één spiergroep beschouwd, terwijl benen ook maar als één spiergroep gelden. Nochtans bestaan benen ook uit hamstrings, quadriceps, kuiten, tibialis, ....
 
oh oke, maar het is toch ook handig om benen als 1 groep te trainen. gewoon alles van je benen op 1 dag.
 
Timmeken

Belangrijk hier is dat we weten hoeveel je kan trainen per week en hoelang je al getrained hebt.

In het begin van je fitnesscarrière kan je gerust 3x per week lichtjes het bovenlichaam trainen. Deze 3 dagen verdeel je dan best wel verspreid over de week. Met lichtjes trainen bedoel ik ook dat je geen uur per spiergroep doet en uiteindelijk meer als 15 uur per week in de fitness bent. Nee, je bekommert je niet te veel om spiergroepen en laat je lichaam wennen aan het hele trainen-gebeuren.

Als je nu eenmaal je lichaam hebt laten wennen aan het trainen, kan je in mijn ogen beginnen je spieren wat hardere labeur laten ondervinden.
Dan begin je dus best een splitschematje op te stellen.
Borst-triceps samen met rug-biceps is een schematje dat je vaak hoort, maar dat is ook hetgeen wat ze zeggen tegen iemand waarvan ze verwachten dat hij niet zo lang zal trainen dat hij ooit op een wijnglas zal lijken.
Train je liever je gehele lichaam goed en deftig en ben je van plan lang en goed te trainen, dan neem je best je benen ook op in dit schema.
Aangezien de meer ervaren bodybuilders hier nogal wat tegen hebben om je benen op 1 dag te trainen, kan je misschien het volgende doen.
Je kan de kuiten en hamstrings bij je training van borst en triceps voegen, en quadriceps en eventuele andere beenspieren (adductoren e.d.) bij je training van rug en biceps.
Vind je dat te veel? Spring dan op 2 aparte dagen eventjes binnen in je fitness en train ze dan. Wil je de benen meer trainen? Train ze dan op 1 dag volledig, maar lichtjes, en op de andere dagen hard en geconcentreerd. Weeral probeer je de spiergroepen zoveel mogelijk rust te geven en dus je week goed in te delen. Dit zijn slechts enkele van vele manieren waarop je je eigen schema naar eigen wil kan indelen.

Hoe ga je trainen? Alleen of met (een) vriend(inn)(en)? Als je met anderen mee gaat trainen, dan verspil je automatisch meer tijd, zelfs als je praten probeert te vermijden.
Ga je alleen trainen, probeer dan je training klaar te spelen tussen de 45 en 80 minuten, afhankelijk of je de benen er nu wel al dan niet bijneemt. Dat is jou keuze.

Ik adviseer je ook je schouders niet te veel te benadrukken als je dat ook al doet met je rug en borst. Bij het trainen van de borst gebruik je immers ook al de voorste schouderkoppen en bij enkele rugoefeningen gebruik je dan weer de achterste schouderkoppen.
Enkel de zijkant van de schouders kan je in mijn ogen wel eens apart trainen.
Ikzelf train de voorste en achterste schouderkoppen niet, maar heb soms wel wat last van mijn voorste schouderkoppen wanneer ik incline bench-press doe. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik nu al op een punt zit dat ik beter wat minder mijn spiergroepen zou trainen per week, want hoe langer je traint, hoe meer rust je spieren nodig hebben, omdat je ze dan normaal gezien ook al meer belast (dat heb ik me toch laten wijsmaken).

Alvast goede moed en als je doel is om groot en sterk te worden, vergeet dan niet dat het meeste werk thuis aan de keukentafel wordt verricht ;).
 
Als je nu eenmaal je lichaam hebt laten wennen aan het trainen, kan je in mijn ogen beginnen je spieren wat hardere labeur laten ondervinden.
Dan begin je dus best een splitschematje op te stellen.
HAHA OMG DUDE :roflol:

probeer dan je training klaar te spelen tussen de 45 en 80 minuten, afhankelijk of je de benen er nu wel al dan niet bijneemt. Dat is jou keuze.

En waarom dan wel als ik vragen mag? :rolleyes:
 
Igunick, only the fools rush in. Als je van in het begin door en door hardcore er tegenaan vliegt, dan zijn velen gebonden om kwetsuren op te lopen, waaronder ikzelf. Maar ja, terwijl mensen iets aan het bijleren waren, lag jij waarschijnlijk op de grond te rollen van het lachen, omdat je het allemaal wel beter wist, he.
En daarboven heb ik ook niet gezegd dat hij niet wat gewichten mocht tillen, he. Ik doelde erop dat hij begreep dat hij gewoon niet als een gek in de gym gewichten moest staan sleuren, waarvan hij de uitvoering amper onder de knie heeft.
Ik ben het eerlijk gezegd wel wat beu met de overbodige, uit de pan zwierende kritische reacties die hier gegeven worden van mensen die alles letterlijk en absoluut nemen en daar dan helemaal beginnen over doordraaien en doordrammen. Op zoek naar karma of wil je wat meer aandacht, wat is het?

En over het tweede, heb altijd gehoord dat als je te lang bezig bent en uit voorraden bent, je dan je spieren begint af te breken (of dat het spierbouwen minder vlot gaat). En heb ook al vaker op dit forum gelezen dat een goede training rond 60 minuten duurt. Hierin kan ik me vergissen, maar ik betwijfel ook dat het tegendeel beter zou zijn.

Achja, denk daar maar eens over na (cf. :rolleyes:) en kom dan eens met een staalharde reply terug, waar je zo goed in bent. Kunnen we lekker eeuwig discussieren over dingen die uiteindelijk niets meer met de topic zullen te maken hebben, he? Doe ik niet aan mee, maar geef het alvast een zetje.


Sorry als dit te hard aankomt en als ik je reply helemaal verkeerd geïnterpreteerd heb, maar dan geef ik de schuld aan de examenstress.
 
Igunick, only the fools rush in. Als je van in het begin door en door hardcore er tegenaan vliegt, dan zijn velen gebonden om kwetsuren op te lopen, waaronder ikzelf. Maar ja, terwijl mensen iets aan het bijleren waren, lag jij waarschijnlijk op de grond te rollen van het lachen, omdat je het allemaal wel beter wist, he.
En daarboven heb ik ook niet gezegd dat hij niet wat gewichten mocht tillen, he. Ik doelde erop dat hij begreep dat hij gewoon niet als een gek in de gym gewichten moest staan sleuren, waarvan hij de uitvoering amper onder de knie heeft.
Kerel, ik heb helemaal niets te zeggen op het feit dat hij eerst alles rustig moet opbouwen voor hij er serieus invliegt.
Mijn reactie was op het feit dat jij een split schema als harde labeur beschouwd. Er bestaan wel wat zwaardere vormen van training als dat hoor.


En over het tweede, heb altijd gehoord dat als je te lang bezig bent en uit voorraden bent, je dan je spieren begint af te breken (of dat het spierbouwen minder vlot gaat). En heb ook al vaker op dit forum gelezen dat een goede training rond 60 minuten duurt. Hierin kan ik me vergissen, maar ik betwijfel ook dat het tegendeel beter zou zijn.
Het vetgedrukte is ook waar, maar wil dat zeggen dat je die domme regel moet volgen? Hell no, als je wat verder nadenkt erover dan kom je er misschien achter dat voorraden= voedsel. Logisch gevolg is dus: voorraden op? Meer eten!
Ik train gemiddeld 2-2.5u per training en ik slaag er nog steeds in om bij te komen. Gewoon kwestie van daar naartoe te eten. Als ik maar een uur trainde per dag zou ik over een maand al 10kg zwaarder zijn.
 
igunick is de man...:eyes:
 
Ik zei:
'Ik ben het eerlijk gezegd wel wat beu met de overbodige, uit de pan zwierende kritische reacties die hier gegeven worden van mensen die alles letterlijk en absoluut nemen en daar dan helemaal beginnen over doordraaien en doordrammen.'

Waarop jij zei:
'Kerel, ik heb helemaal niets te zeggen op het feit dat hij eerst alles rustig moet opbouwen voor hij er serieus invliegt.
Mijn reactie was op het feit dat jij een split schema als harde labeur beschouwd. Er bestaan wel wat zwaardere vormen van training als dat hoor.'

Hier heb je mijn punt dus bewezen.

'Het vetgedrukte is ook waar, maar wil dat zeggen dat je die domme regel moet volgen? Hell no, als je wat verder nadenkt erover dan kom je er misschien achter dat voorraden= voedsel. Logisch gevolg is dus: voorraden op? Meer eten!
Ik train gemiddeld 2-2.5u per training en ik slaag er nog steeds in om bij te komen. Gewoon kwestie van daar naartoe te eten. Als ik maar een uur trainde per dag zou ik over een maand al 10kg zwaarder zijn.'

Iets dat als feit wordt beschouwd, noem jij dom. Iedereen zijn mening natuurlijk. En denk je dat jij de eerste bent om achter het schitterend idee te komen dat als je voorraden op zijn, je gewoon meer moet eten? Denk je dat je ongelimiteerd voorraden kan opslaan? 'Ok dan'
En de meeste mensen hun doel hier is bijkomen, en de meeste doen dit door te cutten en te bulken en doen over deze cyclus ongeveer een volledig jaar. Mooi, jij kan deze cyclus gewoon halveren, want in 1 maand kan jij zoveel bijkomen als mensen proberen op een half jaar. (Heerlijk toch, alles letterlijk nemen.)
Even dit nog benadrukken:
'Ik train gemiddeld 2-2.5u per training en ik slaag er nog steeds in om bij te komen. Gewoon kwestie van daar naartoe te eten. Als ik maar een uur trainde per dag zou ik over een maand al 10kg zwaarder zijn.'

Als je doel is om bij te komen, waarom train je dan niet gewoon een uur, dan ben je in februari 10 kg zwaarder!

En dan als laatste puntje: heel volwassen om iemand namen te noemen, hoor.
 
Korte teentjes, jongeman?
 
Ik zei:
'Ik ben het eerlijk gezegd wel wat beu met de overbodige, uit de pan zwierende kritische reacties die hier gegeven worden van mensen die alles letterlijk en absoluut nemen en daar dan helemaal beginnen over doordraaien en doordrammen.'

Waarop jij zei:
'Kerel, ik heb helemaal niets te zeggen op het feit dat hij eerst alles rustig moet opbouwen voor hij er serieus invliegt.
Mijn reactie was op het feit dat jij een split schema als harde labeur beschouwd. Er bestaan wel wat zwaardere vormen van training als dat hoor.'

Hier heb je mijn punt dus bewezen.

Zucht, Ik dacht dat je niet meer ging antwoorden?
Anway, Wat denk je dat echte newbies gaan doen als ze lezen dat je een splitschema moet doen voor deftig te trainen?
Idd ja, dat letterlijk nemen en een split doen want ze weten immers niet beter.

'Het vetgedrukte is ook waar, maar wil dat zeggen dat je die domme regel moet volgen? Hell no, als je wat verder nadenkt erover dan kom je er misschien achter dat voorraden= voedsel. Logisch gevolg is dus: voorraden op? Meer eten!
Ik train gemiddeld 2-2.5u per training en ik slaag er nog steeds in om bij te komen. Gewoon kwestie van daar naartoe te eten. Als ik maar een uur trainde per dag zou ik over een maand al 10kg zwaarder zijn.'

Iets dat als feit wordt beschouwd, noem jij dom. Iedereen zijn mening natuurlijk. En denk je dat jij de eerste bent om achter het schitterend idee te komen dat als je voorraden op zijn, je gewoon meer moet eten? Denk je dat je ongelimiteerd voorraden kan opslaan? 'Ok dan'
En de meeste mensen hun doel hier is bijkomen, en de meeste doen dit door te cutten en te bulken en doen over deze cyclus ongeveer een volledig jaar. Mooi, jij kan deze cyclus gewoon halveren, want in 1 maand kan jij zoveel bijkomen als mensen proberen op een half jaar. (Heerlijk toch, alles letterlijk nemen.)
Even dit nog benadrukken:
'Ik train gemiddeld 2-2.5u per training en ik slaag er nog steeds in om bij te komen. Gewoon kwestie van daar naartoe te eten. Als ik maar een uur trainde per dag zou ik over een maand al 10kg zwaarder zijn.'

Als je doel is om bij te komen, waarom train je dan niet gewoon een uur, dan ben je in februari 10 kg zwaarder!

En dan als laatste puntje: heel volwassen om iemand namen te noemen, hoor.

Wie zegt dat men doel is om zwaarder te worden? Mijn primaire doel is sterker worden. En als ik maar een uur per dag zou trainen, train ik imo niet genoeg om al die potentiele kracht uit het bijkomen te behalen.
Ik zei alleen maar dat het een domme regel is omdat hij makkelijk ontkracht kan worden door meer te eten.
'Na 45-80min zit je door je voorraden', tja niet als je ervoor zorgt dat je meer voorraden hebt. Logisch.
En kan je voorraden ongelimiteerd opslaan? Sure, gewoon blijven eten. Kom je niet bij eet je nog niet genoeg. Eet je teveel word je overschot omgezet naar vet. Het is maar kwestie van balans te zoeken.

En tja, als je jezelf 'kaka' noemt mag je wel verwachten dat men daar iets op zegt.
 
Back
Naar boven