AndroidHealthClinic

EGFR waarde te laag

Bezoekers in dit topic

bloaskaak

Novice
Waardering
7
Lengte
1m79
Massa
83kg
Vetpercentage
13%
Hallo allemaal!

Heb mijn bloedwaarden laten controleren en nu zijn wat waardes afwijkend.

Ureum 7.7
Kreatine 103
eGFR 82

Nu las ik op internet dat de waardens niet betrouwbaar zijn omdat ik meer spiermassa heb. Slik non stop creatine ook.

Heb mijn voedingschema onder de loep genomen en zat wel veel te hoog in eiwit. Over de 3.5g per kilo lichaamsgewicht. Ben nu aan het cutten en nu zit ik op 160g totaal.

Over 2 weken moet ik opnieuw bloedprikken, maar ben wel wat ongerust.

Dit is ook de reden van mijn aanmelding.

Bij voorbaat dank!

Stats:
32 jaar
1.79
83kilo
13% vet

Laatst bewerkt:
Ik lees dat creatine gebruik je eGFR kan verlagen.
Allicht deze 2 weken stoppen met creatine? Hoeveel neem je?

Ik lees dat creatine gebruik je eGFR kan verlagen.
Allicht deze 2 weken stoppen met creatine? Hoeveel neem je?
Klopt inderdaad. Dit gebruik ik al paar jaar non stop. Waarschijnlijk stomme vraag. Maar als ik stop, maakt me lichaam dat nog zelf aan? Of werkt dat zo niet?

Gebruik 5mg

Als je stopt, blijft je lichaam gewoon normaal z'n werk doen.

Ik zou creatine nu 2 weken stoppen, bloedtest en urine en dan kijken wat het zegt, maar het kan 8 weken duren voordat het aanpast.
Dus ik zou wel tegen je arts zeggen dat je stopt met creatine en dus na 6 weken (na de testen in 2 weken) nog eens wilt checken om te zien of creatine de oorzak was.

IIRC is er alsnog niks aan de hand maar dan weet je in ieder geval waar het door komt.

Galen kun je hier meer over zeggen?

Als je stopt, blijft je lichaam gewoon normaal z'n werk doen.

Ik zou creatine nu 2 weken stoppen, bloedtest en urine en dan kijken wat het zegt, maar het kan 8 weken duren voordat het aanpast.
Dus ik zou wel tegen je arts zeggen dat je stopt met creatine en dus na 6 weken (na de testen in 2 weken) nog eens wilt checken om te zien of creatine de oorzak was.
Oke top. Zal er is mee stoppen en dan kijken. Bedankt!
Bij een eGFR van lager dan 59 milliliter per minuut moet pas nader onderzoek plaatsvinden. Je zit nu net onder de 90.
Zoiets las ik ook. Ook dat de waarde enorm fluctueert. Kan over 2 weken helemaal anders zijn.

Ik heb 87 op bloeduitslag van mei, en refwaarde staat >73
eGFR volgens CKD-EPI formule87 ml/min/1,73 ml/min/1, >
Ah oke, lees veel uitlopende ref waardes. Heb verder ook nergens last van. Drink ook elke dag 2.5l water en urine word ook gewoon helder.
Laat anders even een nabepaling doen van je cystatine c of die volgende keer laten meenemen.

Wat is je bloeddruk?
Zal tegen de huisarts zeggen om dit volgende keer mee te nemen. Bloeddruk heb ik geen idee van. Zal ik moeten laten meten.

Laten meten of zelf bloeddrukmeter aanschaffen.

Drukte om niks, er is niets loos.

Grote kans dat het gewoon door creatine inname is :) mee eens dus.
Al zou de bloedtest over 2 weken dan alsnog een verschil kunnen laten zien, maar de resultaten zijn niet zorgwekkend inderdaad, zeker als je jouw referentie waarden aanhoudt.

Back
Naar boven