XXL Nutrition

eieren en jicht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

AnaboliC

Huge Freak
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
9.602
Waardering
3
Ik hoorde laatst van iemand dat eieren jicht kunnen veroorzaken als je er veel van eet. Bullshit of...? Iemand hier al eerder van gehoord?
 
Volgens mij geldt dit niet zozeer voor eieren, maar meer voor eiwitrijk voedsel.

Dat kan een trigger zijn voor een jichtaanval.
 
ik weet wel dat jicht niet fijn is. maar denk ook dat het niet door eieren komt hoor, kijk teveel eieren eten is nooit goed. zou er zeker niet meer dan 6 per dag eten.
 
ik dacht altijd dat het door het eten van voornamelijk rood vlees komt. Maar zeker weten doe ik dit niet.
 
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=135

Als je weet dat je erfelijk belast bent met jicht, is het verstandig alle risicofactoren te vermijden. Het nuttigen van orgaanvlees, schelpdieren en alcohol kun je het beste zoveel mogelijk beperken. Mensen met overgewicht moeten afvallen en zorgen voor voldoende lichaamsbeweging. Bovendien moet je regelmatig je urinespiegel laten controleren.
Mensen bij wie jicht is vastgesteld, moeten naast hun geneesmiddelen ook een aantal voedingsvoorschriften in acht nemen:
• zwaarlijvige jichtpatiënten moeten eerst en vooral afvallen. Dit moet onder medische begeleiding gebeuren omdat snel afvallen het gehalte aan urinezuur kan verhogen en tot een nieuwe aanval leiden.
• Purinerijke voedingsmiddelen moeten worden vermeden of beperkt.
-Zeer purinerijke voedingsmiddelen zijn o.m. varkensvlees, gans, wild, sardines, haring, ansjovis, forel, zalm, kabeljauw, orgaanvlees, peulvruchten en spinazie.
-Volgende voedingsmiddelen hebben een gemiddeld gehalte aan purines: rund, kalf, konijn, schaap, kip, kalkoen, eend, duif, schaaldieren, asperges, bloemkool en paddestoelen.
-Weinig of geen purine: bladgroenten, fruit, melk, kaas, eieren, rijst en andere granen, deegwaren, aardappelen, brood, jam.
• Alcohol vermindert de afscheiding van urinezuur door de nieren. Jichtlijders moeten daarom matig omspringen met alcohol, maar wel heel veel water drinken

Eieren worden in dit artikel niet genoemd
 
Back
Naar boven