XXL Nutrition

Eieren (voor NewbieNeo!)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Zat net ff te spitten in Fitness net.. en Ilya had daar een sticky neergezet over eieren. Nu heb ik Newbie Neo laatst proberen te overtuigen dat hij (zij???) gerust veel eieren kon eten en ook de dooiers niet moest weggooien. Hier het bewijs!

Nutritional contribution of eggs to American diets.

Song WO, Kerver JM.

Food and Nutrition Database Research Center, Department of Food Science and Human Nutrition, Michigan State University,
East Lansing 48824-1224, USA. song@pilot.msu.edu

OBJECTIVES: The main purposes of this study were (1) to assess the nutritional significance of eggs in the American diet and (2) to estimate the degree of association between egg consumption and serum cholesterol concentration.

METHODS: Data from the most recent National Health and Nutritional Examination Survey (NHANES III, 1988-94) were utilized to compare the nutritional quality indicators of diets that contained eggs (USDA food grouping system) with those that did not.
Nutrient intake (from 24-hour dietary recall), egg intake (from food frequency questionnaire), sociodemographic data and blood cholesterol levels of subjects who met inclusion criteria (n = 27,37 were grouped according to the occurrence and frequency of egg consumption and were analyzed using SUDAAN.

RESULTS: Daily nutrient intake of egg consumers (EC) was significantly greater than that of nonconsumers (NC) for all nutrients studied (except dietary fiber and vitamin B6).
Eggs contributed < 10% of daily intake of energy and vitamin B6, 10% to 20% of folate and total, saturated and polyunsaturated fat, and 20% to 30% of vitamins A, E and B12 in EC.
Compared to EC, NC had higher rates of inadequate intake (defined by Estimated Average Requirements (EAR) or < 70% Recommended Dietary Allowance (RDA)) for vitamin B12 (10% vs. 21%), vitamin A (16% vs. 21%), vitamin E (14% vs. 22%) and vitamin C (15% vs. 20%).
After adjusting for demographic (age, gender and ethnicity) and lifestyle variables (smoking and physical activity), dietary cholesterol was not related to serum cholesterol concentration.
People who reported eating > or = 4 eggs/wk had a significantly lower mean serum cholesterol concentration than those who reported eating < or = 1 egg/wk (193 mg/dL vs. 197 mg/dL, p < 0.01).
More frequent egg consumption was negatively associated with serum cholesterol concentration (beta = -6.45, p < 0.01).

CONCLUSIONS: In this cross-sectional and population-based study, egg consumption made important nutritional contributions to the American diet and was not associated with high serum cholesterol concentrations.

PMID: 11023007 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Nou ja, meer dan 4 eieren /week is nog altijd heel weinig vergeleken met de 3-6 eieren/dag die ik meestal eet... ;)

Espi
 
hehehe Espi, dat is een hele leuk, maar op EHF hebben we het ook al met Neo over dit artikel gehad.
Neo is namelijk ook bekend op EHF.

Het liep een beetje uit op welles, nietes, dus ik denk dat everybody agreed to disagree.
 
lol, ik ben een hij langs de weg espi... :D

ja, 3XL had dit artikel ook gespost op 't andere forum...

't ging mij eigenlijk niet om 't aantal eieren, maar om 't aantal eidooiers die je consumeert...
't eiwit van een ei lijkt mij gewoon eiwit... :D
in dit artikel wordt dus gezegd dat 4 of meer dooiers per week gezond zou moeten zijn voor je...

kijk, en daar zit 't em nou juist, omdat dit artikel een zeer verkorte versie is van 't echte onderzoek is, kan ik hieruit niet afleiden wat nou echt de bovengrens is qua hoeveelheid eidooiers per week. 3XL gaf op 't andere forum al aan dat hij zo'n 10 eieren per dag eet, waarvan 4 dooiers in bulk- en 2 in cut-periode.
dit zijn dus maximaal 28 dooiers per week. nou is dat redelijk veel hoger dan de 4 in 't artikel (ik eet zo'n 14 dooiers per week), maar wat als je nou 10 eieren per dag eet incl. dooiers???

volgens T, wat ik best geloof :p, zit er in de dooier alleen onverzadigde vetten, wat niet bijdraagt aan 't vetter worden, maar alleen extra calorieen toevoegt.

zelf heb ik opgezocht dat in de eidooier wel cholestrol zit, maar 't minder ernstige 'voedings-cholestrol' wat veel minder bijdraagt aan een hoger cholestrol gehalte in je bloed. MAAR, ja en nu komt mijn MAAR, :D ook al draagt 't cholestrol uit de dooier minder bij aan 't totale cholestrol-gehalte in je bloed, als je ergens maar teveel van eet, dan zal die bijdrage toch wel relevant worden denk ik... en zou 70 dooiers deze bijdrage kunnen zijn???

zo, das er ook weer uit... :p
dit alles om de wereld maar weer wat beter te kunnen begrijpen he... :rolleyes:
 
o ja, Espi, weet jij misschien de link naar 't HELE onderzoek van deze samenvatting?
wil wel es weten hoe ze die proeven hebben opgezet, want ik vind 't maar moeilijk te geloven dat, WANNEER ze iemand 70 dooiers per week hebben laten eten, diegene na een paar weken nog een gezond cholestrol-gehalte heeft...

vergeleken met die 4 wat ze opgeven is 't wel een errug groot verschil vind je niet? :D
 
Nee, ik heb het ook maar bij Fitness gezien.

Maar wat ik WEL weet is dat het lichaam perfect aanvoelt hoeveel cholesterol het binnenkrijgt. Als je heel veel cholesterol zou eten, wat nog altijd maar een tiende tot vijfde deel van je eigen produktie is, dan trapt het gewoon op de rem en vermindert de aanmaak.
En als je heel weinig cholesterol eet, gaat het gewoon meer produceren ;).

Gelukkig ben je dus een hij .. toch goed geraden, maar wel verwarrend met zo'n avatar!

Espi
 
Laatst bewerkt:
lol, ik vind em wel tof die avatar... :p

maar goed, wat je zei van die cholestrol-productie, heb ik toch liever dat ik in me voeding laag zit qua cholestrol, en me lever de rest laat aanmaken... :)
 
hmmz ik eet eigenlijk nooit eieren :D
 
Back
Naar boven