Fitness Seller

eigeel,opeten of weggooien?

Bezoekers in dit topic

klusserdeklus

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
76
Ik kom vaak voedingsschema's tegen op het forum met als ontbijt 8-10 eieren zonder eigeel.
Is het eigeel dan zo slecht?
Heb even gegoogled en kwam dit tegen...

Om een of andere reden is ooit de hardnekkige fabel de wereld ingeholpen dat de eidooier het meest ongezonde deel van het ei is. Als gevolg daarvan gooien veel mensen de eidooier weg en eten alleen het eiwit of kopen kant-en-klaar eiwit in de supermarkt. Wat zij niet weten is dat de eidooier juist het gezondste deel van het ei is. De eidooier zit onder andere vol kalk, ijzer, fosfor, zink, thiamine, vitamine B6 en B12, de vetoplosbare vitamines A, E en K, een natuurlijke vorm van vitamine D, alle essentiële vetzuren, foliumzuur, choline en pantotheenzuur. Het eiwit alleen bevat in tegenstelling tot de eidooier maar weinig goede voedingsstoffen, en zelfs het eiwitgehalte is niet zo krachtig zonder de aanwezigheid van de eidooier die het aminozuurgehalte in het ei uitbalanceert en daarmee de biobeschikbaarheid van de eiwitten verhoogt. Bovendien zitten eidooiers vol gezonde omega-3 vetzuren, luteïne en andere antioxidanten die je helpen bij de bescherming tegen ontstekingen in het lichaam. Vaak wordt ook beweerd dat de eidooier een ongezonde hoeveelheid cholesterol bevat. Echter, er zijn recentelijk ook veel onderzoeken uitgevoerd waarin werd aangetoond dat het eten van eidooiers je HDL (goede) cholesterol meer verhoogt dan je LDL (slechte) cholesterol, waardoor je met het eten van eieren inclusief eidooiers je algemene cholesterolverhouding in het lichaam en bloedsamenstelling verbetert en het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Onlangs werd een onderzoek aan de Amerikaanse Universiteit van Connecticut gepubliceerd waarin een groep mannen 12 weken lang 3 hele eieren per dag aten als onderdeel van een voedingspatroon met een laag koolhydraatgehalte en hoger vetgehalte. Hun HDL cholesterolgehalte nam in die periode met 20% toe terwijl hun LDL cholesterolgehalte gelijk bleef. Echter, bij de controlegroep die alleen de eiwitten van de eieren at was geen verandering waarneembaar in beide soorten cholesterolgehalte, en het HDL cholesterolgehalte verbeterde bij hen niet.

Vind je dat het teveel vetten zijn voor in je schema/eetpatroon? Dan kan je ervoor kiezen om ze eruit te halen. Vind je die paar gram geen probleem? Eten.

Edit: Als je er 8/10 eet misschien wel wat weglaten.

Niks mis mee.

Zolang het maar in je macro's past.

Inderdaad, gewoon opeten zolang aan het eind van de dag je totalen maar kloppen.
Zelf houd ik het wel bij 2 eieren per dag (inclusief dooier).

geloof niks van dat eigeel verhaal, eet er hier 4 per dag gewoon gezonde vetten.

Eieren zijn knettergezond. Ik eet al ruim 3 jaar elke dag 6 eieren en heb recentelijk (als vrijwilliger voor een medisch onderzoek van mijn universiteit) een volledige check gehad (echt álles is gecontroleerd, hart, longer, nieren, lever, ogen, bloed, urine, zenuwen etc. etc.) en ben helemaal gezond. Ook geen verhoogd cholesterol.

Is er geen groot eigeel topic?
Deze vraag blijft maar komen,keer op keer.

Doet geen zak qua cholesterol.
Mijn cholesterol bv. is superlaag(endocrinoloog was zelfs verrast) en ik eet er minstens 5 per dag.

dit is inderdaad al zo vaak gevraagt en over gediscussierd. ik zou zeggen, doe gewoon wat jij het lekkerst vind. zo veel maakt het niet uit.

Opeten dat eigeel!

komt hier elke week wel een topic over eieren voorbij, gebruik eens de zoekfunctie eitje,,.

Die eigelen zijn er niet voor niets he... Die moet je natuurlijk bij mensen in hun schooltas duwen

Terug
Naar boven