AndroidHealthClinic

Eigenlijk is "normaal" eten slecht/wat nu? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Nosferatu010

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
20 sep 2006
Berichten
1.247
Waardering
107
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
15%
Als ik t zo goed begrijp zitten in alle dingen die je van huis uit hebt leren eten teveel koolhydraten : brood, aardappelen, (witte) rijst, etc..
Ik word er een beetje moedeloos van.. Ik heb het afgelopen half jaar bijna alleen maar kwark en yoghurt gegeten als ontbijt en lunch en soms wat brood met gekookt ei en ook veel water gedronken. Ik werd er echt simpel van :( . Het heeft ook niets geholpen. Ben weer normaal gaan eten en er komt geen vet aan ook ??? .
Ik heb nu 19% bf bij 90 Kilo @ 1m86 en wil er genoeg af halen zodat ik mijn broodjes weer is zie. Maar ik wil ook mijn spieren opbouwen. Ik train 4/5 x per week en doe 3 x per week 25 mins hardlopen op de band.

Wie kan me helpen aan wat ik WEL kan eten, desnoods een voedselschema dat bij mij hoort en WERKT? Ik zou zeer dankbaar zijn:cool:
 
goede koolhydraatbronnen:

groente
fruit
volkoren granen (havermout, haverzemelen etc.)
bonen

goede vetbronnen:

olijfolie
avocado's
noten en zaden
vette vis

goede eiwitbronnen:
kip
tonijn/andere vissoorten
mager rundvlees
magere kwark
soja
eieren

zuivel is verder weinig mis mee tenzij je intolerant bent.
een goede vuistregel is: hoe minder bewerkt, hoe beter.
 
Alleen kwark, yogurt en gekookte eieren gaat je in ieder geval niet helpen.

Er zijn genoeg dingen... Bruin (volkoren) brood, volkoren pasta, zilvervlies rijst, kipfilet, veeel soorten vis. Met alleen deze dingen zijn al talloze combinaties te maken. Maak d'r nog wat groentes bij en voilá. (ik eet nu als 2e maaltijd wat zilvervlies rijst met 2 eieren, wat sambal erbij, wat paprika/ui/knoflook en wat tonijn uit blik).
 
Kh - bronnen

Pasta
Havermout
Bambix
Aardappelen
Brinta
Brood
Rijst
Tarwe
Fruit (varia)
WG shake

Ei - bronnen

Eieren
(onbewerkt) Vlees (kip, kalkoen, paard...)
Vis (zalm, koolvis)
Whey/Proteine shake
Kwark
Cottage cheese

Vet - bronnen

Pindakaas
Olie (varia)
zalm
noten
Omega3 Caps
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, maar zie nog steeds door de bomen het bos niet.
Mij is verteld dat als je vet wilt verliezen je HEEL weinig kh moet nemen en meer op eiwitten gaan (en trainen). Nu zie ik allemaal kh bronnen enzo waar ik allemaal zo min of meer van af moest blijven. ??? Ik volg het niet echt meer, wie kan me meer duidelijkheid verschaffen?
 
Bedankt voor de reacties, maar zie nog steeds door de bomen het bos niet.
Mij is verteld dat als je vet wilt verliezen je HEEL weinig kh moet nemen en meer op eiwitten gaan (en trainen). Nu zie ik allemaal kh bronnen enzo waar ik allemaal zo min of meer van af moest blijven. ??? Ik volg het niet echt meer, wie kan me meer duidelijkheid verschaffen?

Gewicht veliezen = minder eten dan je verbruikt.

Vet verliezen en spierverlies minimaliseren =

- minder eten dan je verbruikt
- regelmatig eten (6x per dag)
- bij elke maatijd flink wat eiwit (kip, tonijn, etc)
- bij elke maaltijd een complexe koolhydratenbron (bruine paste, bruine rijst, volkoren brood)
 
koolhydraten zijn niet ‘essentieel’ omdat daar geen minimumhoeveelheid voor gesteld is. wél heb je vezel nodig. vezel vertraagt het verteringsproces en ‘zwelt’ in de maag waardoor je je langer vol voelt. verder houdt het de darmen schoon. vezel zit in groente/fruit, peulvruchten en volkoren granen.

meervoudig onverzadigde vetzuren (omega 3 en 6) zijn essentieel daar het lichaam ze zelf niet kan aanmaken. eiwit is ook essentieel omdat je dagelijks 70-80 gram afbreekt. als je geen krachttraining doet is die hoeveelheid voldoende. echter, om voor spierherstel en groei te zorgen moet je meer innemen. 1-1.5 gram per pond droge massa is genoeg.

dieten die op lage KH inname zijn gebaseerd werken omdat je a. door het verminderen van KH vocht verliest, b. door mindere afgifte van insuline (insuline is een opslaghormoon) het aanwenden van vet voor energie makkelijker is en c. als je KH uit je dieet weghaalt je minder calorieen eet.
mijns inziens is het doorsnee hollands dieet en de schijf van vijf voornamelijk op KH eten gebaseerd. als je een beetje gaat minderen (geen boterhammen met jam) lijkt het al gauw op ‘low carb’. er is geen echt goede reden om géén KH te eten (let wel dat ik in dit geval groente niet als KH beschouw). die zijn de voornaamste energiebron voor je lichaam. de hersenen en rode bloedlichaampjes draaien uitsluitend op glucose = suiker = koolhydraat, de rest kan ook vet en ketonen gebruiken als voeding.

uiteindelijk komt het altijd neer op minder tot je nemen dan je gebruikt. in die zin is je druk maken om wat je eet niet belangrijk. wel presteer je beter op goed samengestelde voeding en is het gezonder.
 
Kleine aanvulling na Proppie:

Vet verliezen en spierverlies minimaliseren =

- minder eten dan je verbruikt
- regelmatig eten (6x per dag)
- bij elke maatijd flink wat eiwit (kip, tonijn, etc)
- bij elke maaltijd een complexe koolhydratenbron (bruine paste, bruine rijst, volkoren brood)
- bij elke maaltijd vezels (groene groente)

:)
 
Kleine aanvulling na Proppie:

Vet verliezen en spierverlies minimaliseren =

- minder eten dan je verbruikt
- regelmatig eten (6x per dag)
- bij elke maatijd flink wat eiwit (kip, tonijn, etc)
- bij elke maaltijd een complexe koolhydratenbron (bruine paste, bruine rijst, volkoren brood)
- bij elke maaltijd vezels (groene groente)

:)

niet het vet vergeten he? :)
 
Technisch eten dus ;)
Bedankt, ik snap het nu allemaal wat beter.
En inderdaad, het NL dieet bestaat uit haast alleen maar kh :( .
Ik vind ook dat slecht eten beter word gepromoot ( vooral door de prijzen )
De wereld word vetter.
Maar goed, even nadenken wat ik allemaal ga eten de komende tijd :rolleyes:

Op naar de 10% !
 
Vet krijg je sowieso wel voldoende binnen imo, maar supplementeren met visvetcapsules is slim.

vet heb je 0.3-0.4 gram per pond droge massa nodig. je hebt het nodig voor verschillende hormonale functies binnen het lichaam. te weinig is ongezond.

imo moet men het verschil tussen 'gewoon' dieten en wedstrijdvoorbereiden beter zien. als je niet idioot laag in je vet wilt gaan zitten, hoef je niet ver achter de komma te gaan mierennken.
 
ik eet massa's muesli met meer dan 50% koolhydraten...
gans de vakantie op m'n luie reet gezeten en nog 2 kilo afgevallen!

zoals hier al veel zullen gezegd hebben ... niet alle koolhydraatbronnen zijn hetzelfde!
 
ik eet massa's muesli met meer dan 50% koolhydraten...
gans de vakantie op m'n luie reet gezeten en nog 2 kilo afgevallen!

zoals hier al veel zullen gezegd hebben ... niet alle koolhydraatbronnen zijn hetzelfde!

Zolang je minder eet dan je verbruikt kan je bij wijze van spreken de hele dag aan de chips. Afvallen doe je dan toch wel.
 
tenzij je heel erg vet bent moet je sowieso niet op de weegschaal letten. vet is erg volumineus. een pond veren weegt even veel als een pond lood.

als je laag in je vet zit, kun je procenten omlaag gaan zonder dat het op de weegschaal veel uitmaakt. vet verliezen en gewicht verliezen zijn twee verschillende dingen. vooral als je veel in weinig tijd kwijt bent. dan verlies je vooral vocht en/of glycogeen.
 
Als ik t zo goed begrijp zitten in alle dingen die je van huis uit hebt leren eten teveel koolhydraten : brood, aardappelen, (witte) rijst, etc..
Ik word er een beetje moedeloos van.. Ik heb het afgelopen half jaar bijna alleen maar kwark en yoghurt gegeten als ontbijt en lunch en soms wat brood met gekookt ei en ook veel water gedronken. Ik werd er echt simpel van :( . Het heeft ook niets geholpen. Ben weer normaal gaan eten en er komt geen vet aan ook ??? .
Ik heb nu 19% bf bij 90 Kilo @ 1m86 en wil er genoeg af halen zodat ik mijn broodjes weer is zie. Maar ik wil ook mijn spieren opbouwen. Ik train 4/5 x per week en doe 3 x per week 25 mins hardlopen op de band.

Wie kan me helpen aan wat ik WEL kan eten, desnoods een voedselschema dat bij mij hoort en WERKT? Ik zou zeer dankbaar zijn:cool:

IK denk dat jij jezelf op een weegschaal meet ... je vetpercentage...?
dus al die tijd raak je vet kwijt en komt er voor in de plaats spier massa... de weegschaal meet dat niet omdat deze de stroom kring door je benen meet en niet die door de getrainde delen... misschien zou je eens moeten gaan denken aan squaten en meer been training. waarschijnlijk dat de broodjes dan wel weer gaan komen.
 
Back
Naar boven