MuscleMeat

Einde van de Euro?

Goed nieuw of niet?

  • Lang leven de Euro

    Stemmen: 48 45,3%
  • Terug naar de Gulden

    Stemmen: 38 35,8%
  • Wat is een Gulden?

    Stemmen: 20 18,9%

  • Totaal stemmers
    106
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

UnCompress

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
9 dec 2005
Berichten
23.972
Waardering
3.517
Angela Merkel waarschuwt voor einde van de euro

vrijdag 14 mei 2010 08:50

De Duitse bondskanselier Angela Merkel doet een oproep voor eenheid binnen de Europese Unie. Ze waarschuwt voor het einde van de euro. 'De EU wordt geconfronteerd met de grootste test sinds het ineenstorten van het communisme.'

Merkel waarschuwt voor het einde van de euro Merkel waarschuwt voor het einde van de euro

Bekijk Miss Moneypenny
Is de euro gered met het megasteunfonds?

Megasteunfonds
Om de euro te redden heeft de EU vorige week een noodregeling bereikt van 500 miljard euro om eurolanden die hun schulden niet meer kunnen betalen te redden. Het IMF stopt 220 miljard in het fonds. Lees ook het Elsevier-commentaar Griekse redding: eens maar nooit weer

Dat zei Merkel bij de uitreiking van de Karel de Grote-prijs in Aken, meldt Der Spiegel. Het einde van de euro betekent volgens Merkel tevens het einde van de Europese Unie.

'Europa zal dan mislukken, niet het idee van Europese Eenheid.'

Polen
Merkel reikte de prijs uit aan de Poolse premier Donald Tusk en riep Europa op om nauw samen te werken in het economische en financiële beleid.

De EU-regeringen hebben de burgers stabiliteit van de euro beloofd 'en we moesten onze belofte houden.' Merkel is positief over de toekomst van de munt. 'Als het lukt zal Europa sterker zijn dan ooit tevoren'.

Waarschuwing
Twee weken geleden waarschuwde de bondskanselier ook voor het einde van de EU door de Griekse schuldencrisis.

Merkel zei verder dat het contraproductief zou zijn geweest, indien Griekenland al eerder, voordat het extra bezuinigingsmaatregelen had aangekondigd, financiële hulp had gekregen.

Ze reageerde daarmee op beschuldigingen dat Duitsland te lang getwijfeld zou hebben over financiële hulp voor Griekenland.
http://www.elsevier.nl
Euro daalt onder 1,25 dollar
Uitgegeven: 14 mei 2010 11:34
Laatst gewijzigd: 14 mei 2010 11:34
AMSTERDAM - De euro is vrijdag tot onder de 1,25 dollar gedaald. Dat is het laagste niveau sinds begin maart vorig jaar.
© ANP

De Europese eenheidsmunt staat onder druk door aanhoudende zorgen over de financiële problemen in de eurozone.

De euro noteerde om 11.15 uur een stand van 1,2475 dollar. Bij het slot van de Europese beurshandel donderdag was de euro 1,2555 dollar waard. Een dag eerder noteerde de munt nog boven de 1,26 dollar.
http://www.nu.nl
Of we willen of niet maar misschien is het einde van de Euro wel heel dichtbij.
Voor de haters van de Euro goed nieuws of niet?
 
Volgens mij is de minister van financien De Jager Pro-euro.
 
Een eenheidsmunt is op zich geen verkeerde gedachte, maar je zal wel rekening moeten houden met de economische stabiliteit van de landen waarmee je deze munt deelt.
Voor de export handel is een lagere euro niet per definitie slecht, het zal juist de export meer stimuleren. Overall is het natuurlijk wel kwalijk dat deze euro nu zo kwetsbaar is.
 
Er komt geen einde van de euro, beetje paniekzaaierij dit.
 
Er komt geen einde van de euro, beetje paniekzaaierij dit.
Mensen zitten nog in de ontkenningsfase, binnen nu en 2jaar is het vanzelf sprekend dat de gulden terug is.
 
Er komt geen einde van de euro, beetje paniekzaaierij dit.

+1
Daarbij staat de euro al sinds de start veel te hoog. De bedoeling was om het gelijk te laten lopen met de dollar. Dit gaat onze export stimuleren en is eigenlijk een goede zaak.
 
Mensen zitten nog in de ontkenningsfase, binnen nu en 2jaar is het vanzelf sprekend dat de gulden terug is.

Tuurlijk en de mensen achter de euro zullen zeggen "We hebben het geprobeerd maar het was eigenlijk toch niet zo'n goed idee, hier hebben jullie je gulden terug, want het was onze fout" ?

+1
Daarbij staat de euro al sinds de start veel te hoog. De bedoeling was om het gelijk te laten lopen met de dollar. Dit gaat onze export stimuleren en is eigenlijk een goede zaak.

Voor het BBP helemaal waar, maar als ik wat uit het buiteland wil kopen vind ik een dure euro toch wel prettig, met export heb ik immers niks te maken.
 
Tuurlijk en de mensen achter de euro zullen zeggen "We hebben het geprobeerd maar het was eigenlijk toch niet zo'n goed idee, hier hebben jullie je gulden terug, want het was onze fout" ?



Voor het BBP helemaal waar, maar als ik wat uit het buiteland wil kopen vind ik een dure euro toch wel prettig, met export heb ik immers niks te maken.

Nee misschien heb jij zelf niks met export te maken maar de Nederlandse Economie is afhankelijk van de export. Het eigenbelang is in deze dus ondergeschikt aan het algemeen belang Pat ;)
 
Als Spanje en Portugal de zaken niet op orde krijgen en zich serieus melden, dan is het einde van de euro in zicht. Voorlopig nog niet.
 
Nee misschien heb jij zelf niks met export te maken maar de Nederlandse Economie is afhankelijk van de export. Het eigenbelang is in deze dus ondergeschikt aan het algemeen belang Pat ;)

Als je het niet erg vind kijk ik toch eerst naar me eigen uitgave en rekeningen, of is dat erg egoistisch?
Dat Nederland een export land is is mij bekend. :)
 
De dag dat de gulden terug komt zal te boek gaan als één van de gelukkigste dagen in mijn leven.
 
True. :D Verder zie ik niet zoveel voordelen.
 
Ik geloof niet dat we de gulden terug gaan krijgen...
Eerst die hele heisa om die euro in te voeren en dan weer terug?
Daarnaast kost het enorm veel geld om het hele systeem weer terug te draaien.

Ik denk dat veel mensen de gulden graag terug willen omdat ze het koppelen aan de koopkracht die ze toen hadden.
Of je nou met de gulden of euro betaald je bent met geen van 2 goedkoper uit.
 
Ik geloof niet dat we de gulden terug gaan krijgen...
Eerst die hele heisa om die euro in te voeren en dan weer terug?
Daarnaast kost het enorm veel geld om het hele systeem weer terug te draaien.

Ik denk dat veel mensen de gulden graag terug willen omdat ze het koppelen aan de koopkracht die ze toen hadden.
Of je nou met de gulden of euro betaald je bent met geen van 2 goedkoper uit.

Hey Veronique :hello:

Dat laatste is trouwens niet helemaal waar. Het gaat om de waarde die de gulden in gaat nemen. Dat is weer gekoppeld aan de geldmarkt en dollarkoers enz enz. Er zitten wat meer haken en ogen aan dan dat je in eerste instantie zou denken.
 
Laatst bewerkt:
Hey peoples!! :wave2:
 
Ik geloof niet dat we de gulden terug gaan krijgen...
Eerst die hele heisa om die euro in te voeren en dan weer terug?
Daarnaast kost het enorm veel geld om het hele systeem weer terug te draaien.

Ik denk dat veel mensen de gulden graag terug willen omdat ze het koppelen aan de koopkracht die ze toen hadden.
Of je nou met de gulden of euro betaald je bent met geen van 2 goedkoper uit.

Heee lekkerding...!
 
Zonder de euro was de situatie voor veel Europese landen nog veel slechter geweest. Het grootste probleem in Europa is dat er te weinig eenheid is en bepaalde landen gewoon onvoldoende bijdragen. Dat krijg je als je veel te snel wil uitbreiden zonder over de gevolgen na te denken...
 
Hey Veronique :hello:

Dat laatste is trouwens niet helemaal waar. Het gaat om de waarde die de gulden in gaat nemen. Dat is weer gekoppeld aan de geldmarkt en dollarkoers enz enz. Er zitten wat meer haken en ogen aan dan dat je in eerste instantie zou denken.


ja klopt ik snap wat je bedoeld, maar dat de prijzen bij ons nou zoveel hoger zijn dan toen we de gulden hadden heeft te maken met de inflatie en met de crisis. Oftewel die oude prijzen en dus je koopkracht krijg je niet terug met die gulden.
Mensen denken oh dan verdubbelt mijn salaris, maar de prijzen gaan evengoed aangepast worden aan guldennormen en niet meer aan die van de euro.

Ach ja we kunnen wel een hele discussie hierover voeren, maar ik denk toch niet dat we die gulden terug krijgen...

---------- Toegevoegd om 16:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:01 ----------

Zonder de euro was de situatie voor veel Europese landen nog veel slechter geweest. Het grootste probleem in Europa is dat er te weinig eenheid is en bepaalde landen gewoon onvoldoende bijdragen. Dat krijg je als je veel te snel wil uitbreiden zonder over de gevolgen na te denken...

Inderdaad! :bow:


Handig voor de armere landen die mee omhoog getrokken worden en wat minder voor de rijkere landen die bij mogen lappen...
 
Back
Naar boven