XXL Nutrition

Eindigen met zwaar gewicht

Bezoekers in dit topic

Zeldaza

Cool Novice
Lid geworden
31 jul 2018
Berichten
147
Waardering
11
Lengte
1m78
Massa
75kg
In een nieuwe filmpje van eddy hall zegt hij dat je altijd moet eindigen op zwaar gewicht ivm muscle memory.
Dus als voorbeeld. Je werkt eerst richting je max 100kg bench, daarna doe je nog 80kg voor reps.
Is dit niet handig, dus had ik beter kunnen stoppen bij de 100kg bench? Zodat mijn spieren die 100kg "onthoud".
Ik meende dat het ging om de totale volume wat je weg drukt. En dus geen kwaad kon

grtz
 
In een nieuwe filmpje van eddy hall zegt hij dat je altijd moet eindigen op zwaar gewicht ivm muscle memory.
Dus als voorbeeld. Je werkt eerst richting je max 100kg bench, daarna doe je nog 80kg voor reps.
Is dit niet handig, dus had ik beter kunnen stoppen bij de 100kg bench? Zodat mijn spieren die 100kg "onthoud".
Ik meende dat het ging om de totale volume wat je weg drukt. En dus geen kwaad kon

grtz
Wat is je vraag nou precies?
 
Gooi er 110kg op dan onthouden ze dat:rolleyes:
 
Spieren hebben geen geheugen voor zover ik weet.
 
Opbouwen tot een daily max of een primer wordt veel gebruikt in schema's. Laat dat filmpje eens zien, dat is duidelijker dan jouw uitleg denk ik.
 
Wat is het IQ van jouw biceps dan? :p
IQ heeft niets met geheugen te maken :P

Maar ik heb het al een paar keer persoonlijk mogen ondervinden dat spiergeheugen geen mythe is :)
 
Opbouwen tot een daily max of een primer wordt veel gebruikt in schema's. Laat dat filmpje eens zien, dat is duidelijker dan jouw uitleg denk ik.
Kijk vanaf 20:30
 
IQ heeft niets met geheugen te maken :P

Maar ik heb het al een paar keer persoonlijk mogen ondervinden dat spiergeheugen geen mythe is :)
Is muscle memory niet gewoon het feit dat je meerdere spiercelkernen aanmaakt als je veel traint en deze nog bestaan na een tijd niet trainen? Zou dus niet uit moeten maken of je aan het eind van je training zwaar of licht traint.
 
IQ heeft niets met geheugen te maken :P

Maar ik heb het al een paar keer persoonlijk mogen ondervinden dat spiergeheugen geen mythe is :)
Dus in principe de verloren spiermassa tijdens je cut, heb je ook zo weer terug in je bulk?
 
Dus in principe de verloren spiermassa tijdens je cut, heb je ook zo weer terug in je bulk?
Dat komt omdat er blijvende veranderingen in de spier zijn opgetreden na jarenlange krachttraining, die ook blijven bestaan nadat je voor langere tijd bent gestopt met trainen. Als je dat spiergeheugen wilt noemen, prima. Maar dit fenomeen staat helemaal los van de vraag van TS, die zijn bench press wil afsluiten met een pompsetje op een lichter gewicht.
 
Kijk vanaf 20:30
Ok, hij geeft het voorbeeld van gasten die opbouwen naar een rep met 200 kg op de bench en vervolgens 100 kg doen voor 500 reps en zegt dat dit weinig zin heeft. Hij heeft het ook over het feit dat je lichaam "onthoudt" wat je als laatste gedaan hebt.

Beide uitspraken zijn nogal extreem als voorbeeld.. 500 reps op 50% van je max is natuurlijk waanzinnig, 5 sets van 10 kan wel nuttig zijn voor wat extra hypertrofiewerk na je zware sets. Dat je lichaam "onthoudt" wat je als laatste hebt gedaan is een neurologisch ding. Als je bijvoorbeeld langere tijd vooral op massa traint duurt het weer even voordat je lichaam weer gewent is aan het handelen van zware gewichten en zal je 1 RM lager liggen.
 
Hij zal best wel goed zijn in wat hij doet, maar ik vind de man een berg onzin uitkramen :(
 
Is muscle memory niet gewoon het feit dat je meerdere spiercelkernen aanmaakt als je veel traint en deze nog bestaan na een tijd niet trainen?

Dit o.a.

Spier-"geheugen" is eigenlijk een bijzonder slecht gekozen en zéér verwarrende term. Ik irriteer me hier al jaren aan.

Je kunt geen vergelijking maken tussen wat als geheugen gedefinieerd wordt (een zeer complexe functie van o.a. zenuwcellen) en blijvende, sluimerende adaptaties in de spiercel als gevolg van jarenlang zwaar trainen

Waar we namelijk op duiden zijn fysiologische basisstructuren in de spiercel, die bij hervatten van training direct een hogere mate van eiwitsynthese begunstigen, dan bij iemand die nooit eerder zwaar heeft getraind.
 
IQ heeft niets met geheugen te maken :P

Maar ik heb het al een paar keer persoonlijk mogen ondervinden dat spiergeheugen geen mythe is :)


Nieuw onderzoek in Frontiers Physiology heeft aangetoond dat de kernen van spiercellen blijven bestaan, zelfs wanneer de spiercellen krimpen of beginnen af te breken.
 
Daar gaat de Texas methode :p
 
Eddie vergeet er bij te zeggen dat ie een paar gram roids in z'n poepie plant.
 
Back
Naar boven