AndroidHealthClinic

eitjes bakken of koken, scheelt het? (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

MagnusMarvin

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
299
Waardering
23
Lengte
1m88
Massa
111kg
Stond vanmorgen lekker wat eitjes te bakken (in olijfolie) en ik vroeg me opeens af; zou het schelen? gebakken of gekookt? wat is beter?

graag jullie visie. Dat je bakt met boter of olie graag buiten beschouwing laten. ;)
 
Wat is beter ???

Eieren blijven eieren als je ze nu kookt of bakt of whatever je ermee wil doen.
 
ei (gebakken) 1 stuk 110 7.0 0.5 9.0 (excl boter/olijfolie etc)
ei (gekookt) 1 stuk 74 7.0 0 5.0
ei-eiwit 1 stuk 16 4.0 0.0 0.0 (dus zonder dooier)

Ligt eraan in welke fase je zit: bulk of cut
 
Wat is beter ???

Eieren blijven eieren als je ze nu kookt of bakt of whatever je ermee wil doen.

fail

---------- Post toegevoegd Sat 3 Sep 2011 om 21:34 ----------

ei (gebakken) 1 stuk 110 7.0 0.5 9.0 (excl boter/olijfolie etc)
ei (gekookt) 1 stuk 74 7.0 0 5.0
ei-eiwit 1 stuk 16 4.0 0.0 0.0 (dus zonder dooier)

Ligt eraan in welke fase je zit: bulk of cut


thanks
 
Hoe verklaar je dan de toename aan vet (of afname bij gekookt) bij een gebakken ei. Terwijl er duidelijk staat excl. boter/olie..
 
Ik heb geen idee, wellicht heb je gelijk. Ik heb het van www.calorietabel.nl (erg handige site).
Daar staat niet excl olijfolie of boter, maar ik neem aan dat dit het geval is om de reden dat de manier waarop je het bakt enorm uitmaakt in vet: hetzij olijfolie of (room)boter.
 
Ik zal het nog eens zeggen.

Een ei blijft een ei, hoe je het bereidt daar zit het verschil
Dus wat bedoel je eigenlijk met wat is er beter??

Als je het in de frituur doet zal het natuurlijk meer vet bevatten dan als je het kookt.
Of als je het bakt in 2l olijfolie of gewoon met een beetje PAM klaarmaakt. Dan is het toch vrij logisch dat de voedingswaarden lichtjes veranderen. ???
 
lekker koken die eitjes..
elke ochtend 8 stuks yummmmmie
 
Nou door verhitting op een bepaalde manier kan er zeker verandering optreden in de chemische samenstelling... Allicht dat er verschil in zit was mijn gedachte
 
Wtf hoe kan een ei nu toenemen in calorische waarde als er niets verandert aan de bereidingswijze? Dat een gebakken ei meer kcal bevat kan goed zijn, maar dat is dan te wijten aan de vetstof die je gebruikt.

Zonder vetstof etc, gebakken ei = gekookt ei op vlak van calorische waarde. Ik heb verder al eens eerder gehoord dat de biologische beschikbaarheid van eiwitten verhoogt naarmate het ei meer verhit is. Ik dacht iets van een 90% voor gekookt ei tov 60% voor een rauw ei (ruwe schattingen). Dus de logica lijkt mij dat indien je ei nog niet hardgekookt is, de biologische beschikbaarheid wat lager ligt dan het gebakken ei.
 
Weleens bedacht dat een ei ook water bevat en je bij bakken een gedeelte van dat water verdampt? De voedingswaarde van een gebakken is dan logischerwijs ook anders als je meet per 100 gram.
 
Wtf hoe kan een ei nu toenemen in calorische waarde als er niets verandert aan de bereidingswijze? Dat een gebakken ei meer kcal bevat kan goed zijn, maar dat is dan te wijten aan de vetstof die je gebruikt.

Zonder vetstof etc, gebakken ei = gekookt ei op vlak van calorische waarde. Ik heb verder al eens eerder gehoord dat de biologische beschikbaarheid van eiwitten verhoogt naarmate het ei meer verhit is. Ik dacht iets van een 90% voor gekookt ei tov 60% voor een rauw ei (ruwe schattingen). Dus de logica lijkt mij dat indien je ei nog niet hardgekookt is, de biologische beschikbaarheid wat lager ligt dan het gebakken ei.

wtf man je bent 22 jaar oud.
Ben je nou serieus?
 
Wtf hoe kan een ei nu toenemen in calorische waarde als er niets verandert aan de bereidingswijze? Dat een gebakken ei meer kcal bevat kan goed zijn, maar dat is dan te wijten aan de vetstof die je gebruikt.

Zonder vetstof etc, gebakken ei = gekookt ei op vlak van calorische waarde. Ik heb verder al eens eerder gehoord dat de biologische beschikbaarheid van eiwitten verhoogt naarmate het ei meer verhit is. Ik dacht iets van een 90% voor gekookt ei tov 60% voor een rauw ei (ruwe schattingen). Dus de logica lijkt mij dat indien je ei nog niet hardgekookt is, de biologische beschikbaarheid wat lager ligt dan het gebakken ei.

Correcto.

Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren[2]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)

En als je een ei in PAM bereid heeft dat ei gewoon dezelfde voedingswaarde als een gekookt ei. Er komt niks bij, en er gaat niks af. Vrij logisch toch? Er vallen niet zomaar extra eiwitten uit het plafond die op je eitje blijven plakken in de pan.

Koken vs bakken groot verschil? Nee, hooguit in de voedingswaarde die eventueel veranderen door het toevoegen van vet/olie. De kwaliteit van de macronutriënten blijven gewoon gelijk..
 
Weleens bedacht dat een ei ook water bevat en je bij bakken een gedeelte van dat water verdampt? De voedingswaarde van een gebakken is dan logischerwijs ook anders als je meet per 100 gram.

@ Eric, dat klopt. Per 100gram zal dit de samenstelling veranderen, maar niet als je de voedingswaarden uitdrukt PER ei. Het vocht mag dan wel verdampen, het ei zal nog steeds zijn hoeveelheid eiwitten, vetten etc bevatten. Hoe het lichaam hiermee zal omgaan qua vertering etc, dat is een andere zaak ...

wtf man je bent 22 jaar oud.
Ben je nou serieus?

Zucht ... roidrage ?
Vertel me nu eens wat er niet klopt beste man. Over de biologische beschikbaarheid : http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716.full , maar dat zal je wellicht niet gaan lezen ?

---------- Post toegevoegd Sun 4 Sep 2011 om 16:11 ----------

In de tabel die hierboven werd gekopieerd staan de waardes PER ei genoteerd, niet per 100gram, verklaar dit dan eens ?
 
Back
Naar boven