Eitwitten pal na de training maken dik!?!?

Discussie in 'Voeding' gestart door Elmar, 20 okt 2002.

MuscleMeat to webshop
Tags:

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

  1. Elmar

    Elmar Competitive Bodybuilder +10 jaar member Topic Starter

    Berichten:
    1.514
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Dit kwam ik tegen op ergonics. En ik vraag me af of dat nou waar is, want alle grote lui die ook in mijn sportschool trainen, die nemen altijd een eiwit shake pal na de training en de begeleiders zeggen dat ook. Komt ie:

    "'Ik ben graatmager van mezelf. Dun maar hard. Na het trainen neem ik op aanbevelen van een sportmagazine altijd een eiwitpreparaat. Maar ik word alleen maar dikker, niet groter. Moet ik een duurder preparaat nemen? Whey of zo?'

    Niet nodig. Je moet na het trainen helemaal geen eiwit nemen, alleen koolhydraten. Dan is je probleem opgelost. Je zult sneller groeien en minder vet afzetten.

    Na het trainen worden in je spiercellen de GLUT4-tranportlichaampjes actiever. Ze kruipen van het midden van je cel naar de celwand en nemen daar suikers op van buiten de cel. De transportlichaampjes brengen de suikers dan weer de cel in, waar ze de leeggetrokken glycogeenvoorraden herstellen. Pas als dat is gebeurd gaat de spiercel eiwitten opbouwen. [ErGs]

    Die GLUT4-activiteit betekent dat 'het venster' opengaat, en je dus je spieren vol snelle suikers kunt gooien. De zuigkracht van de spieren is zo groot dat er maar weinig van de suikers terechtkomt in je vetcellen.

    Maar nou komt het: die truc werkt niet als er in je bloed veel vetten of veel eiwitten zitten. Dan klappen je spieren dicht. Neem je meteen na de training eiwitten, dan komt een groot deel van die voorraad in je vetcellen terecht. Daardoor word je dikker.

    Een uur na je training sluit het venster zich. Dan heeft het geen zin meer suikers te nemen. Maar dan heeft je lichaam weer wel behoefte aan eiwitten. Dan is het dus weer wel verstandig om eiwitten te nemen.

    De bewering dat je na het trainen suikers en eiwitten nodig hebt komt uit recent onderzoek naar duursporters. Daaruit bleek dat suikers en eiwitten in een verhouding van 2 op 1 de opname van aminozuren en suikers door de spieren versterken. Als je in plaats van eiwitten voorgesplitste eiwitten - peptiden - gebruikt, werkt het nog beter. En als je daarbij ook nog forse hoeveelheden van het aminozuur leucine gebruikt, dan werkt het nog-nog-nog beter.

    Het mechanisme is ongeveer als volgt: de leucine en de suikers verhogen de aanmaak van insuline, de leucine versnelt ook anabole processen in de spier, en de eiwitten zorgen ervoor dat er so-wie-so aminozuren zijn om in de spier gesluisd te worden.

    In totaal maak je met dit mengsel twee keer zoveel insuline aan als alleen met suikers, bleek uit een overigens zeer lezenswaardige studie van Luc van Loon.(1) Het stuk staat integraal op het web en bevat al het het materiaal dat ik voor dit stukje heb gebruikt.Maar hoe interessant de studie ook is, ik geloof niet dat bodybuilders de strategie die daarin staat beschreven moeten overnemen.

    De studie is verricht op getrainde duursporters. Insulinespiegels van duuratleten reageren extreem op voedingsinterventies. Verder hadden de duursporters eerst een grondige trainingssessie ondergaan om de spieren te ontdoen van alle glycogeen. De hoeveelheid energie die ze daarbij verbruikten was een veelvoud van wat krachtsporters tijdens een sessie verbruiken. En, at last but not least, de atleten ondergingen de proef 's morgens vroeg, op de nuchtere maag. En de onderzoekers hadden de proefpersonen gevraagd 's avonds niet te eten.

    (O ja. 's Ochtends. Dan is de concentratie groeihormoon en testosteron hoog. Train jij altijd 's ochtends?)

    Realiseer je goed: deze mensen hadden dus twaalf uur alleen maar water in hun maag gehad, en verbrandden daarna intensief calorieën. Allicht dat ze meer insuline aanmaakten als ze eiwit kregen. Ze hadden gewoon meer aminozuren tot hun beschikking om insuline te maken. Maar voor bodybuilders, die het ontbijt nooit overslaan, veel eiwitten innemen, een minder extreme insulinerespons hebben en minder energie tijdens de training verbruiken, gaat die vlieger niet op.

    Verder vraag ik me af of je vlak voor je training wel eiwitten moet nemen. Koolhydraten tijdens de training drukken het cortisol [ErGs] en een eiwitpreparaat voor de training blokkeert weer de opname van die suikers. Of haal ik nou teveel overhoop?

    En dan is er nog iets. We hebben het tot nu toe gehad over insulinespiegels, maar niet over de uiteindelijke glycogeensynthese. De onderzoekers keken daarna in een andere studie, verricht onder dezelfde on-sportschoolachtige omstandigheden. Toen vonden ze dat een mengsel van 0,8 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht, 0,4 gram eiwitpeptiden per kilo lichaamsgewicht en leucine inderdaad de aanmaak van glycogeen meer verhoogde dan alleen suikers.

    Maar…. toen ze de peptiden vervingen door suikers, en de proefpersonen gewoon 1,2 gram suikers per kilo lichaamsgewicht moesten wegwerken, bleek dat die simpele oplossing de aanmaak van glycogeen net zo goed bevorderde als het complexe mengsel. Sterker: het simpele mengsel werkte beter.

    Bij de complexe oplossing was de hoeveelheid glycogeen in de spiercel 35,4. Bij de suikeroplossing was het 44,8.(2) Het verschil was trouwens niet statistisch significant.

    Bronnen

    1. Van Loon LJ, Kruijshoop M, Verhagen H, Saris WH, Wagenmakers AJ. Ingestion of Protein Hydrolysate and Amino Acid-Carbohydrate Mixtures Increases Postexercise Plasma Insulin Responses in Men. J Nutr 2000 Oct;130(10):2508-13. [PubMed] [Volledig artikel].
    2. Van Loon LJ, Saris WH, Kruijshoop M, Wagenmakers AJ. Maximizing postexercise muscle glycogen synthesis: carbohydrate supplementation and the application of amino acid or protein hydrolysate mixtures. Am J Clin Nutr 2000 Jul;72(1):106-11. [PubMed] [Volledig artikel]

    Tekst: Willem Koert"
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2002
  2. Elmar

    Elmar Competitive Bodybuilder +10 jaar member Topic Starter

    Berichten:
    1.514
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Hoezo reageerd niemand?
     
  3. Robin

    Robin Competitive Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    2.786
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Oke dan...reactie. WHAHAHAHAHA :D

    Die willem he... dit verhaaltje van hem is dus BS!!
     
  4. NewbieNeo

    NewbieNeo Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    406
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    [Link niet meer beschikbaar]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 okt 2017
  5. bestoldschool

    bestoldschool Competitive Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    2.611
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    eiwit, glucose, glutamine en creatine is de drank voor na de training
     
  6. ErEf

    ErEf Advanced Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    768
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    bump

    dat "luik" blijft trouwens 2 uur open. test daarover op lange afstandlopers gelezen.
     
  7. Diver2000

    Diver2000 Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    584
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    klopt. na het trainen is je lichaam niet in staat om direct eiwit te consumeren. Je lichaam gaat het eiwit opbranden tot glycogeen en dat is waardeloos voor je lichaam. Koolhydraten worden wel snel opgenomen en daarna pas eiwit nemen. ook zorgen koolhydraten ervoor dat de aanmaak van cortisol vermindert wordt na het trainen tot bijna 80 %.

    Het principe achter koolhydraatsuppletie is simpel. Als je lichamelijk actief bent, maak je je spiercellen gevoeliger voor insuline, een hormoon dat suikers de cellen van je lichaam in loodst. Na een beetje inspanning hebben je spiercellen zo weinig insuline nodig, dat alle suikers in je bloedbaan moeiteloos de spiercellen instromen. Zo kunnen je spiercellen sneller hun energievoorraad aanvullen. Omdat spiercellen pas nieuwe eiwitten aanmaken als ze over voldoende suikers beschikken, bevorderen je zo met simpele suikers je spiergroei.


    Een ander effect van koolhydraten na de training is dat het immuunsysteem zo op peil blijft. Zware trainingen zorgen ervoor dat het lichaam moeilijker ziektekiemen doodt. Sommige sporters worden daardoor ziek als ze een tijd achter elkaar hard trainen. De belangrijkste oorzaak is de gestegen concentratie van het stresshormoon cortisol dat energie onttrekt aan het immuunsysteem. Koolhydraten na de training steken echter een stokje voor de stijging van cortisol. Ook dat hormonale effect versnelt je spiergroei.

    Heb ook nog wat lesboeken van school waar dit ook in staat. Koolhydraten eiwit combi kan wel maar alleen eiwit is zonde van je geld direct na het trainen. Daarom lach ik ook altijd als ik die jongens tijdens het trainen naar de bar zie rennen voor een eiwitshake van 1,60. Zonde van de euro's

    succes

    PS EIWITTEN MAKEN WEL DEGELIJK DIK, STAAT OOK IN EEN HOOP VOEDINGSBOEKEN.
     
  8. ErEf

    ErEf Advanced Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    768
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    kwou niet zeggen dat het compleet waardeloos voor je lichaam is. glycogeen is juist wat de spieren willen. glucose wordt ook als glycogeen opgeslagen. Als je bijv een kh vrij dieet volgt dan moet je wel genoeg eiwitten innemen na de training. Dit om te voorkomen dat je spieren opgesouppeerd worden, maar ipv daarvan de eiwitten die je net hebt ingenomen.
     
  9. bestoldschool

    bestoldschool Competitive Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    2.611
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    leg eens uit waarom de dieten om wedstrijdvoorbereidingen meestal bestaan uit laag koolhydraat diet en hoog proteinen dieet?
     
  10. Big-T

    Big-T Administrator Admin Founder - R.I.P.

    Berichten:
    55.978
    Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    16
    Allemaal bull! Tuurlijk word eiwit wel opgenomen na een training!
    Eiwit+suikers+creatine+ event. gluta in 1 shake, maakt je helemaal niet dik.
    Ik geloof nog altijd eerder een onderzoek dan een paar ongeschoolde fantasten.
     
  11. Big-T

    Big-T Administrator Admin Founder - R.I.P.

    Berichten:
    55.978
    Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    16
    Onzin, eiwit KAN omgezet worden tot uiteindelijk vet maar doet dat niet.
    Waarom niet? Omdat er geen enkele reden toe is tenzij je vel over been bent.
    Je voeding (koolhydraten, vetten) leveren genoeg energie dus eiwit word gebruikt als BOUWSTOF niet als vetreserve.
     
  12. bestoldschool

    bestoldschool Competitive Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    2.611
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Met beide posten eens T :clap:
     
  13. Diver2000

    Diver2000 Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    584
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Dit is niet uit de lucht gegrepen maar komt gewoon uit mijn schoolboeken die ik bij voedingleer gebruikt heb. Ook op het ezboard is deze vraag een keer door iemand beantwoord die ook een hbo studie doet voor voedingleer en die zegt ook dat je de eiwitten omzet tot glycogeen maar de aminozuren die overblijven zijn niet meer te gebruiken voor het lichaam en je piest ze uit.

    Volgend stukje heb ik overgenomen van een kennis die zelf dietist is en BB. Weet heel goed waar hij mee bezig is.

    je lichaam heeft na intensieve training zo'n grote behoefte aan glycogeen (energie) dat als je eiwitten eet de aminozuren die glycogeen zijn direct omgezet worden in glycogeen.

    de aminozuren die dan overblijven zijn waardeloos.

    dus...mijn mening: koolhydraten en eiwitten tegelijk of eerst koolhydraten en dan eiwitten.

    Anders stukje uit een lesboek omschrijft het volgende.

    Neem vlak na training een koolhydraat+eiwit maaltijd en een half uur daarna nog een maaltijd waarin de samestelling koolhydraten snel en langzaam 30:70 is. Dit halve uur is ook weer met het oog op de maximale piek van insuline die dan is bereikt.
     
  14. Diver2000

    Diver2000 Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    584
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Als jij hoog in je eiwit gaat zitten, meer dan je gebruikt als BB gaat je lichaam het teveel opslaan als reserve. Aangezien je lichaam een klein deel eiwit kan opslaan in de lever wordt het merendeel als vet weggezet. Dit is de enigste manier hoe je lichaam het kan opslaan.

    Volgend stuk heb ik gescand uit een lesboek genaamd Sport en Voeding van Willem stuijvenberg.

    eiwit.jpg
     
  15. bestoldschool

    bestoldschool Competitive Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    2.611
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    eiwit die glycogeen is?
    glutamine kan omgezet worden in glucose door gluconeogenese en kan dus vervangen worden door glucose, wat sommige bb prefereren bij een koolhydraat laag dieet.
    maar waarom zou je je dure glutamine verspillen daar aan?
    glucose is veel goedkoper en doet hetzelfde.

    niet waar: Proteine heeft een structurele rol in het menselijk lichaam en is nodig voor groei en herstel van zowat alle cellen en weefsels: onze organen, huid, spieren, haar, hormonen, botten, bloedcellen, enzymen, hersencellen, nagels, DNA noem maar op, is gemaakt van aminozuren
     
  16. wateengedoe2

    wateengedoe2 Advanced Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    987
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Ik verslikte me in mijn glas water toen ik dit las! :D Insuline is idd een (zeer klein) eiwit, maar het is een hormoon, wat betekent dat zeer kleine hoeveelheden al voldoende zijn om te werken. Het is volkomen flauwekul te suggereren dat er niet voldoende bouwstof voor de insuline ZELF aanwezig zou zijn. Dat is er zelfs nog in een hongerend Afrikaans kindje (alleen heeft dat weinig reden tot insulineaanmaak :()
     
  17. Big-T

    Big-T Administrator Admin Founder - R.I.P.

    Berichten:
    55.978
    Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    16

    Ja tuurlijk, al eens een dieet van een wedstrijdbb goed bekeken? 500-600 gram eiwit/dag, ik zie die jongens niet vetter worden hoor.
    Punt is dat eiwit niet dik maakt, het kan bijdragen in calorieën maar dat is nog geen reden om te zeggen dat je er dik van wordt.
    koolhydraten en vetten samen is wat mensen dik maakt.
     
  18. Big-T

    Big-T Administrator Admin Founder - R.I.P.

    Berichten:
    55.978
    Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    16
    Dat gebeurd alleen als er een tekort is aan energie en aangezien dat niet het geval is wanneer je een shake met proteine+ suikers hebt hoef je je daar geen zorgen over te maken.

    Waarom zijn aminozuren waardeloos in een lichaam dat smakt naar bouwstoffen om te kunnen herstellen???

    Mijn mening: onderzoek heeft bewezen dat eiwit+ carbs een hogere/stabielere SLIN afgifte heeft, je gaat toch geen onderzoek tegenspreken hoop ik?

    Hmz...precies wat je moet doen, maar dat ondersteund niet wat je eerder zei.

    BTW: dus je mening is dat eiwit ofwel na ofwel tijdens de koolhydraat maaltijd moet? Dan ben ik het eens met die stelling.
    Ervoor zou idd niet zo goed werken.
     
  19. Diver2000

    Diver2000 Dutch Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    584
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    dat was ook het hele punt, koolhydraten direct na de training ipv eiwitten..

    Zie nu ook dat ik voor niks 3 jaar MBO gedaan heb en die kennis 4 jaar HBO. Iedereen hier weet het zonder lesboeken allemaal op te noemen. Kan ik mijn boeken wel verbranden en mijn Diploma wel versnipperen.


    Greetz
     
  20. Big-T

    Big-T Administrator Admin Founder - R.I.P.

    Berichten:
    55.978
    Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    16
    Big Cat heeft ook een diploma in biochemie geloof ik maar is wel voorstander van een combi eiwit/suikers na de training.
     

Deel Deze Pagina

  1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie