AndroidHealthClinic

Eiwit eierkoeken

Bezoekers in dit topic

Spawn86

Cool Novice
Lid geworden
22 feb 2012
Berichten
116
Waardering
10
Lengte
1m73
Massa
75kg
Soms maak ik wel eens zelf eierkoeken. Na wat experimenten, heb ik een recept voor proteïne eierkoeken.
*Let op!!, het is niet voor het cutten, want er zit aardig wat suiker in, ook al heb ik dit enigzins aangepast.

Benodigdheden:

  • 5 zakjes vanille suiker (5x8gr = 40 gr)
  • 160 gr sukker
  • 100 gr zoetstof (het originele recept bevat 400gr suiker!!) Je kan echter niet al het suiker vervangen voor zoetstof. Ik heb het geprobeerd, maar dan wordt het een soort dikke omelet in plaats van een eierkoek en dan is het niet te vreten!!
  • 200 gr bloem of tarwebloem
  • 200 gr Whey proteïne poeder (dit vervangt 200 gr van de 400 gr bloem in het originele recept), De smaak maakt niet uit, die proef je na het bakken toch niet goed meer.
  • 1 zakje bakpoeder
  • 8 eieren
  • 8 eetlepels melk. (Hoort niet in het originele recept, maar een eetlepel melk per ei maakt de eierkoek niet zo droog)
Het recept:



  • Zorg dat je de oven voorverwarmd op 150 graden. In ieder geval niet hoger dan 160 graden want dan verliest de zoetstof zijn werking en krijg je geen zoete eierkoek.
  • Vermeng de eieren met de suiker, vanille suiker en zoetstof.
  • Doe in een schaal de bloem, Whey proteïne poeder en de bakpoeder samen.
  • Meng hierna de bloem, Whey proteïne en bakpoeder bij je eieren en suiker.
  • Voeg tijdens het mixen de melk toe.
  • Het wordt een plakkerig en dik beslag.
  • Laat het beslag ongeveer 5 minuten rusten zodat het bakpoeder het beslag wat luchtiger kan maken.
  • Giet het mengsel hierna op een bakplaat die bedekt is met bakpapier. Het heeft geen zin om kleine koeken te maken want het beslag is zo kleverig en het loopt toch uit in de oven. Dus maak het jezelf makkelijk en giet het op één bakplaat en snij het later in stukken.
  • Bak je gigantische eierkoek af in ongeveer 25 minuten. Kijk zelf af en toe of het goed gaat.
  • Haal hierna je giga eierkoek uit de oven en snijd het in stukken en je hebt een prima tussendoortje om mee te nemen.
De eierkoeken zijn goed te bewaren. Als je ze in een afsluitbare bak doet, kan je ze zeker een week bewaren.
Wat betreft het verhitten van je Whey poeder: in meerdere topics staat dat het geen kwaad kan. Het wordt alleen niet meer zo snel opgenomen, maar daarvoor moet je deze eierkoeken ook niet maken. Het is een prima vervanging voor de dure eiwitrepen.


Mocht iemand nog verder willen experimenteren en een goede vervanger hebben voor de suiker zodat de Kcal wat omlaag gaan, dan hoor ik (en de rest) dit graag natuurlijk.


Succes en laat even weten hoe het gegaan is!!
 
je hebt een vervanger voor suiker, maar daar zit weer aspartaam enzo in.

verder lijkt het me lekker maar kan je ook de kcal erbij zetten?
 
Ben gek op eierkoeken, maar zou idd die suiker vervangen...

Misschien eens proberen met honing?
 
Waarom suiker vervangen?

In honing zit geen suiker???
 
gebruik half zoveel suiker en doe er stevia bij, dan is het al wat beter
 
Waarom suiker vervangen?

In honing zit geen suiker???
In suiker zit nog net iets meer suiker.

Nee, van honing heb je een stuk minder nodig om te zoeten en er zitten toch wel meer voedingsstoffen in :)
 
En dat is slecht?

Qua voedingstoffen heb je wel gelijk, maar misschien is het met normale suiker lekkerder dan honing. :P
 
Toen ik een die hard voedingsschema volgde, probeerde ik zo veel mogelijk suiker te vermijden omdat het gewoon lege calorieën geeft. Dan is honing imo beter als het om een echt voedingsschema gaat.

Nu heb ik gekozen voor het leven en loop ik niet meer rond met allerlei potjes kip-broccoli-rijst; gebruik honing vooral voor de smaak. Elk z'n ding ;)
 
Spawn86 (of andere die dit ook hebben gemaakt of gaan maken) kan je een foto ervan plaatsen aub? :)
 
Tuurlijk!
Zoiets moet het worden.
Iemand het recept al geprobeerd?
En wat betreft het vervangen van suiker: Honing zou kunnen, maar volgens mij bestaat dit ook grotendeels uit suiker en omdat het enigszins vloeibaar is, denk ik dat het beslag te dun wordt. Maar ik zou zeggen prbeer het eens en deel het resultaat.

eierkoeken.jpg
 
Dat ziet er zeker lekker uit. Bedankt voor de foto!!

Misschien binnenkort even proberen. :P
Heb je misschien de voedingswaarde volgens jouw recept?
 
Sorry, daar kan ik je niet aan helpen.
Ik fitness ongeveer 5 x per week en let een beetje op wat ik naar binnen werk.
Maar ik let niet echt op het aantal Kcal en gr eiwitten per maaltijd of per dag. En heb ook geen idee hoe ik dat moet uitrekenen.
Misschien zou ik er meer op moeten letten...
 
Bedankt voor het recept. Dit ga ik proberen! Ik post mijn bevindingen later.
 
Even op www.myfitnesspal.com alles invoeren wat erin zit en klaar:P
Je kunt zelfs je eigen recepten aanmaken.
 
Top!! Bedankt voor de tip. Leuke en handige site. Ga ik meer gebruiken.
Gelijk even ingevoerd. Ik ben ervan uitgegaan dat de eierkoek in 15 stukken is gesneden. Dit is voor iedereen zelf te bepalen natuurlijk.

eierkoekenKcal.jpg
 
Back
Naar boven