AndroidHealthClinic

Eiwit vraagje ...

Bezoekers in dit topic

Just_Cruisin

Novice
15 jaar lid
Waardering
0
Ik ben pas terug begonnen met krachttraining na een tussenstop van 3 jaar. Vroeger gebruikte ik eiwitshakes om die extra benodigde eiwitten binnen te halen, nu wil ik dit opnieuw doen.

Maar, er zijn zoveel verschillende merken op de markt dat ik naar de locale apotheek gestapt ben om daar raad te vragen. De brave man raadde mij "Protifar" aan van "Nutricia" ...
Dit heb ik gekocht, maar ik zou moeten 30 à 35 scheppen (2,5g) van dit product nemen om aan mijn 70 gram eiwit te komen en ik vind dit persoonlijk niet haalbaar :(

Is deze vorm van eiwit inname wel de juiste ?
Is "protifar" wel ideaal ?
Is 70 gram extra eiwit iname per dag niet teveel ? (ik weeg +/- 82kg)

Specificaties van het product:

Samenstelling

per 100g

Eiwitten 88,5g; vetten ≤ 2g; koolhydraten ≤ 1g; energie 370 kcal (1570 kJ); mineralen (Na ≤ 40mg; Kalium ≤ 90mg; Cl ≤ 120mg; Calcium 1350mg; Fosfor 700mg; Magnesium ≤ 30mg).

Eigenschappen

Eiwitrijk poeder (88%) bereid op basis van melkeiwitten, vetarm en natriumarm. Protifar Plus zorgt voor de eiwitverrijking van de voeding bij patiënten met slechte eetlust, oncologische patiënten, decubitus, geriatrie, brandwonden, trauma, sportcarrières, enz., zonder het volume van de maaltijden te vergroten.

(@ de moderatoren, sorry voor het vermelden van een merk dat niet eigen is aan de sponsoring, maar ik kon niet anders in dit geval ...)

Just_Cruisin zei:
Ik ben pas terug begonnen met krachttraining na een tussenstop van 3 jaar. Vroeger gebruikte ik eiwitshakes om die extra benodigde eiwitten binnen te halen, nu wil ik dit opnieuw doen.

Maar, er zijn zoveel verschillende merken op de markt dat ik naar de locale apotheek gestapt ben om daar raad te vragen. De brave man raadde mij "Protifar" aan van "Nutricia" ...
Dit heb ik gekocht, maar ik zou moeten 30 à 35 scheppen (2,5g) van dit product nemen om aan mijn 70 gram eiwit te komen en ik vind dit persoonlijk niet haalbaar :(

Samenstelling

per 100g

Eiwitten 88,5g; vetten ≤ 2g; koolhydraten ≤ 1g; energie 370 kcal (1570 kJ); mineralen (Na ≤ 40mg; Kalium ≤ 90mg; Cl ≤ 120mg; Calcium 1350mg; Fosfor 700mg; Magnesium ≤ 30mg).

Eigenschappen

Eiwitrijk poeder (88%) bereid op basis van melkeiwitten, vetarm en natriumarm. Protifar Plus zorgt voor de eiwitverrijking van de voeding bij patiënten met slechte eetlust, oncologische patiënten, decubitus, geriatrie, brandwonden, trauma, sportcarrières, enz., zonder het volume van de maaltijden te vergroten.

(@ de moderatoren, sorry voor het vermelden van een merk dat niet eigen is aan de sponsoring, maar ik kon niet anders in dit geval ...)

Ik weet helemaal niets van eiwitshakes, maar je neemt toch wel extra eiwitten behalve dan alleen de shakes??? Vis, kwark, kip etc...

En om te weten hoeveel eiwitten je ongeveer nodig hebt, moet je je vetvrije massa met 2 vermenigvuldigen en door 1000 delen om te weten hoeveel gram eiwit je per dag nodig hebt.

Voorbeeld: (ik weeg 83kg), waarvan circa 70kg vetvrij, dus per dag zou ik dan ongeveer (2x70)/1000 = 140 gram eiwit per dag nodig hebben.

Echter het eiwit uit whey of iets dergelijks wordt zeer snel opgenomen en kan dan ook het beste direct na je training genomen worden. De eiwitten uit kwark/vis/vlees worden langzamer opgenomen en kan je het best verspreid over de dag innemen. Neem per keer niet meer dan max 50 gram eiwit op.

Wat de hoofdvraag betreft, dat laat ik over aan de andere users :D

DumphuiZ zei:
(2x70)/1000 = 140

uhhh, ik denk dat het niet onverstandig is de man die jou dit geleerd heeft voor de rechter te slepen... :D

Makkelijker is gewoon je vetvrijemassa (dus je lichaamsgewicht * 1 - je vet%; voor mij dus 70 * 1 - 0,07 = 65,1 kg) met ongeveer 2 a 3 (afhankelijk van het voor de voor jou geschikte voedingswaardes) te vermenigvuldigen (voor mij dus 65,1 * 3 = ongeveer 200 gram per dag).

Just_Cruisin zei:

Samenstelling

per 100g

Eiwitten 88,5g; vetten ? 2g; koolhydraten ? 1g; energie 370 kcal (1570 kJ); mineralen (Na ? 40mg; Kalium ? 90mg; Cl ? 120mg; Calcium 1350mg; Fosfor 700mg; Magnesium ? 30mg).

Eigenschappen

Wanneer je net begint met dieeten, is het zinloos om meteen beginnen met duurdere eiwitten zoals wei-eiwitten, omdat je lichaam niet meteen gewend is aan het 'verteren' ervan, je lichaam moet nl. eerst de hoeveelheid eiwit-afbrekende enzymen vergroten; dit duurt een tijdje. Omdat in deze periode een groot deel van de eiwitten niet wordt benut (dit uit zich hoorbaar door winderigheid), kun je beter beginnen met een eiwit-preparaat dat een lager percentage eiwitten bevat, zoals de goedkopere caseine (melkeiwit) preparaten. Caseine is goedkoop omdat het een makkelijk te produceren, simpel eiwit is, opgebouwd uit minder soorten aminozuren. Later kun je over stappen op de duurdere preparaten zoals het eerder genoemde whey-protein (wei-eiwit).

Met protifar is dus niets mis wanneer je net begint met dieeten, het enige nadeel zijn de hogere kosten.

Waar je ff op moet letten met de eerder genoemde formules voor het berekenen van de benodigde hoeveelheid eiwit, is dat je deze hoeveelheid niet uit shakes moet gaan halen. Men weet niet precies waarom, maar eiwitten uit gewoon 'natuurlijk' voedsel laten zich veel beter opnemen, en het streven is dan ook om, zeker in het begin, de grootste hoeveelheid eiwitten hieruit te halen. Uiteindelijk moet je dieet in je levensstijl gaan passen, zodat je het kunt volhouden over een langere periode. En in dat geval geldt dus, hoe minder shakes, hoe beter.

suc6!

Back
Naar boven