AndroidHealthClinic

Eiwitpoeder is veilig tot 50-100 gram per dag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Kixat

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
20 feb 2011
Berichten
4.417
Waardering
305
Lengte
1m83
Eiwitpoeder is veilig tot 50-100 gram per dag

DopingAutoriteit heeft op zijn website EigenKracht.nl richtlijnen gepubliceerd waarmee krachtsporters die veel eiwitten willen eten dat zo veilig mogelijk kunnen doen. [EigenKracht.nl 10 augustus 2011] De teneur van het verhaal: als je je eiwitten uit verschillende bronnen haalt, dan is er niks mis met een eiwitrijk voedingspatroon. Maar als je te zwaar leunt op een specifieke bron, dan kan je kans op kanker of hart- en vaatziekten stijgen. Zelfs de onschuldige eiwitsupplementen zijn niet helemaal veilig.

Wat die eiwitsupplementen betreft: die komen meestal uit zuivel. Het probleem met zuiveleiwitten is dat er calcium aan vastzit. Dagelijks hebben we ongeveer een gram calcium nodig, maar teveel calcium is niet gezond. Het verhoogt de kans op prostaatkanker.

De theorie daarachter komt uit het brein van de epidemioloog Edward Giovannucci. [Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):567-82.] Volgens Giovannucci remt de actieve vorm van vitamine D kanker in de prostaat. Gaat de inname van calcium omhoog, dan vermindert de concentratie vitamine D in het bloed. Volgens Giovannuccis theorie remt calcium de enzymen die vitamine D omzetten in zijn actieve vorm.



Volgens Giovannucci zijn er nog meer voedingsfactoren die de kans op prostaatkanker kunnen verhogen. In vlees zitten veel zwavelhoudende aminozuren, theoretiseerde hij. Die zijn extra zuur. Het lichaam neutraliseert de zuren met calcium uit het skelet. Omdat daardoor de bone turnover toeneemt, en dat proces het verbruik van vitamine D door botweefsel laat toenemen, zakt de concentratie vitamine D in het bloed en stijgt de kans op prostaatkanker.

Grote epidemiologische studies hebben eigenlijk nooit een bevestiging van Giovannuccis vleestheorie gevonden, maar wel van zijn zuiveleiwittheorie. Een voorbeeld is de grote European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition [EPIC]. In 2008 verscheen een EPIC-studie waarin de onderzoekers in meer dan 140.000 Europese mannen gedurende 9 jaar keken naar het effect van eiwitten op de kans op prostaatkanker. De uitkomsten waren eerlijk gezegd verontrustend. Volgens dat onderzoek stijgt met elke 35 gram zuiveleiwit die je dagelijks binnenkrijgt je kans op prostaatkanker met 32 procent. Ugh.

In de tabel en de figuur hieronder moet je kijken naar de P voor trend. Zit die onder de 0.05, dan is het effect statistisch significant. Zoals je ziet zijn alleen eiwit en calcium uit zuivel risicofactoren.



cancerdairyprotein.gif



cancerdairyprotein2.gif



Dopingautoriteit stelt dat een dagelijkse inname van 50 gram zuivel-eiwit of caseïne veilig is. Voor whey is dat 100 gram. Whey bevat immers de helft minder calcium dan caseïne.

Voor die richtlijn is iets te zeggen. In 2003 publiceerden Amerikaanse epidemiologen bijvoorbeeld een grote studie waarin mannen dagelijks 1500 mg calcium konden consumeren zonder dat daarbij hun kans op prostaatkanker steeg. [Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2003 Jul;12(7):597-603.] Werd de inname hoger, dan steeg de kans op prostaatkanker snel. Bij een inname van meer dan 2000 mg per dag was hij 50 procent hoger.

Andere epidemiologische studies komen tot een soortgelijke conclusie en stellen dat bij een inname van 2000 mg calcium per dag of meer de kans op prostaatkanker flink toeneemt. [Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2007 Dec;16(12):2623-30.] [Int J Cancer. 2007 Jun 1;120(11):2466-73.]

Aan een gram zuiveleiwit in melk zit ongeveer 34 mg calcium vast. Bij een dagelijkse inname van 50 gram zuiveleiwit of 100 gram whey per dag of zit je op 1700 mg zuivelcalcium per dag. Het effect op prostaatkanker is daarbij nog beperkt.

Als de theorie van Giovannucci klopt, dan zouden krachtsporters die toch veel zuiveleiwitten willen eten hun prostaat kunnen beschermen door suppletie met vitamine D. Jammer genoeg is het niet duidelijk of die theorie klopt. [Urol Clin North Am. 2011 Aug;38(3):333-42.] Volgens fundamenteel onderzoek helpt vitamine D prostaatkanker voorkomen, maar in sommige epidemiologische studies hebben mannen met veel vitamine D in hun bloed juist een verhoogde kans op prostaatkanker. [Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2011 Aug 9. [Epub ahead of print].]

Morgen gaan we verder. Dan schrijven we over een strategie waar verstokte maar gezondheidsbewuste consumenten van zuiveleiwitten misschien meer aan hebben.

Bron:
Br J Cancer. 2008 May 6;98(9):1574-81.


Comments?

:eek:, ik drink ongeveer anderhalf liter melk per dag dat is al 50 gram eiwit, puur uit zuivel en op trainingsdagen neem ik meestal ook nog whey/casseine voor/na de training. Ik zit dus net op die 100/ eroverheen denk dat een groot deel van dit forum er ook wel overheen zit. Uit veiligheid toch vitamine D supplementeren ookal is het niet bewezen?
 
Is al een keer gepost volgens mij.

Daarom word er ook altijd aangeraden om je eiwitten uit verschillende bronnen te halen. Jammer genoeg lezen de meesten mensen hier snel over heen en zien ze alleen dat magische getal van 200 of 300 gram eiwit. En dan maar shakies en melk Pompuuuuuuh.

good luck with your prostate goals in 2012.
 
Als je meer dan 100 gram eiwitpoeder eet per dag, is er ook iets systematisch fout aan je voedingsschemalijkt me
 
Als je meer dan 100 gram eiwitpoeder eet per dag, is er ook iets systematisch fout aan je voedingsschemalijkt me


klopt, maar daar gaat het artikel eigenlijk ook niet exact over( ookal is het het onderwerp), er staat dieper in het artikel dat het gaat om 50-100 gram uit zuiveleiwit, en omdat de meeste eiwitpoeders schijnbaar uit melkeiwit bestaan.
 
Als je een bak kwark op hebt kun je, op basis van deze studie, al geen Whey meer nemen. Dus systematisch of niet, iedereen die fanatiek aan zijn lichaam werkt zit al boven die calciuminname..
 
Is al een keer gepost volgens mij.

Daarom word er ook altijd aangeraden om je eiwitten uit verschillende bronnen te halen. Jammer genoeg lezen de meesten mensen hier snel over heen en zien ze alleen dat magische getal van 200 of 300 gram eiwit. En dan maar shakies en melk Pompuuuuuuh.

good luck with your prostate goals in 2012.

Ik zag hem niet in de lijst staan, en het artikel is afgelopen vrijdag pas uitgekomen
 
Er zijn 1000000den factoren die invloed kunnen hebben op die meetresultaten. Ik neem deze studies niet zo serieus. Maar toch bedankt voor de moeite.
 
Ik neem al meer dan een jaar 2000iu vit D3 per dag. Ik heb deze morgen mijn bloed laten nemen en heb ook gevraagd om mijn vit D te meten. Zo weet ik of ik de dosis moet aanpassen. Ik neem voor het ogenblik ook veel whey en eet toch ook minstens 1 kg kwark per dag.
 
Als je een bak kwark op hebt kun je, op basis van deze studie, al geen Whey meer nemen. Dus systematisch of niet, iedereen die fanatiek aan zijn lichaam werkt zit al boven die calciuminname..

Jij moet perse whey nemen ? Hoezo ?
 
Er wordt trouwens wel vanalles door elkaar gehaald.

Grote boosdoener is niet eiwit maar calcium en dat wordt direct gekoppeld aan caseine. Alleen is een extra hoeveelheid calcium niet gekoppeld aan caseine, maar aan de manier waarop de caseine wordt gewonnen, maw de caseinaatvorm die wordt verkregen door het win proces.

Mensen die ipv calciumcaseinaat, natriumcaseinaat (of een andere vorm) gebruiken of gewoon (submicille) caseine gebruiken hebben daar dus geen last van.
 
50-100g klinkt wel erg ongeloofwaardig konden ze geen preciezere getallen nemen? of iets wat wat dichter bij elkaar ligt
 
50-100g klinkt wel erg ongeloofwaardig konden ze geen preciezere getallen nemen? of iets wat wat dichter bij elkaar ligt

50-100gram is toch duidelijk of niet?
En neem deze studies niet te serieus a.u.b

Of had je verwacht van getallen zoals 75.005469 gram en tussen de 99,898653211 gram is het slecht.
 
Op de verpakkingen van eiwittenpoeder staat vaak ook dat je niet meer dan 3 shakes per dag moet nemen.
 
Alleen is een extra hoeveelheid calcium niet gekoppeld aan caseine, maar aan de manier waarop de caseine wordt gewonnen, maw de caseinaatvorm die wordt verkregen door het win proces.

Mensen die ipv calciumcaseinaat, natriumcaseinaat (of een andere vorm) gebruiken of gewoon (submicille) caseine gebruiken hebben daar dus geen last van.

Ik begrijp niet wat je hier bedoelt. Gaat dit over verschillende soorten voeding?
 
Zoals 3XL aangeeft moet je goed lezen wat er staat.

Het volledige artikel waarnaar wordt verwezen (de EPIC studie), staat hier: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2391107/?tool=pubmed

Inderdaad lijkt de consumptie van eiwit uit zuivel het risico op prostaatkanker te verhogen in dit onderzoek.
Maar als je gaat kijken naar de specifieke bronnen van zuivel, zie je dat alleen yoghurt in verband kon worden gebracht met prostaatkanker (+ 17% risico voor 135 g vs 12 g yoghurt/dag). Er werden geen significante effecten gevonden van kaas en melk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2391107/table/tbl3/

Verder is in andere onderzoeken vooral magere melk in verband gebracht met prostaatkanker. Dit effect werd niet gevonden van volle melk.
 
Volgens dat onderzoek stijgt met elke 35 gram zuiveleiwit die je dagelijks binnenkrijgt je kans op prostaatkanker met 32 procent. Ugh.
Welke wetenschapper durft nu zo'n conclusies maken op basis van 1 onderzoek!
Ben ik nu zo onderricht of is dit gezien de opstelling van het experiment gewoon een heel overdreven conclusie? Ze negeren alle externe factoren gewoon.
 
Welke wetenschapper durft nu zo'n conclusies maken op basis van 1 onderzoek!
Ben ik nu zo onderricht of is dit gezien de opstelling van het experiment gewoon een heel overdreven conclusie? Ze negeren alle externe factoren gewoon.


Ik zat naar die quote te kijken, en heb vervolgens al mijn posts wel 3x nagekeken of ik dat daadwerkelijk had neergezet. Blijkt het gewoon in dat artikel te staan o.0 . Geloofwaardigheid van het artikel keldert wel meteen heel erg door dat zinnetje ja.
 
Ben ik nu zo onderricht of is dit gezien de opstelling van het experiment gewoon een heel overdreven conclusie? Ze negeren alle externe factoren gewoon.

Welke factoren bedoel je? :)

Er is in ieder geval rekening gehouden met de volgende factoren:

Stratified by centre and adjusted for education, marital status, height, weight and energy intake.
Further adjustment for combined occupational and recreational physical activity, smoking, and alcohol made no appreciable difference to the results so these covariates were not included in the final models.
 
dus...als je 200+ gram per dag neemt, is het schadelijk? ongeacht uit welke producten je het haalt?

of lees/begrijp ik het nu verkeerd?
 
dus...als je 200+ gram per dag neemt, is het schadelijk? ongeacht uit welke producten je het haalt?

of lees/begrijp ik het nu verkeerd?

Naar dit soort hoeveelheden is niet gekeken. Dat er een stijging in risico is van X% per 35 gram eiwit, is een aanname gebaseerd op wiskundige modellen. Dit soort modellen zou ik met een flinke korrel zout nemen.

Hoge consumptie van eiwitten werd in verband gebracht met een niet-significante stijging in het risico op prostaatkanker. Maar zowel dierlijk- als plantaardig eiwit was hier niet verantwoordelijk voor.
Alleen eiwit uit zuivel liet het risico stijgen. Maar van de verschillende zuivelproducten liet alleen yoghurt het risico stijgen.
 
Back
Naar boven