Fitness Seller

Eiwitrepen van o.a. Bodyenfit en Myprotein bevatten veel meer koolhydraten dan geclaimd?

Bezoekers in dit topic

Vantage72

Cool Novice
Lid geworden
28 nov 2014
Berichten
85
Waardering
3
Eiwitrepen van o.a. Bodyenfit (clean protein bars) en Myprotein (mybar zero) bevatten veel isomalto-oligosaccharides. Dit wordt aangegeven op het label als vezel. Daardoor kunnen ze een laag aantal koolhydraten en een hoog vezel gehalte claimen.

Uit deze nieuwe studie blijkt dat isomalto-oligosaccharides eenzelfde repons op de bloedsuiker hebben als pure dextrose.

7S4nKWH.png


Gastrointestinal Tolerance and Glycemic Response of Isomaltooligosaccharides in Healthy Adults
 
Ik snap het niet goed, isomalto-oligosaccharides zijn toch gewoon koolhydraten en geen fibers?
Edit: Blijkbaar worden ze geclassificeerd als dietary fiber:
IMO is considered a dietary fiber for the following reasons: it consists of glucose units linked together (mostly) by digestion-resistant linkages; it has a prebiotic effect; it retains moisture, producing a bulking effect and helping to move the stool forward.
 
Ik snap het niet goed, isomalto-oligosaccharides zijn toch gewoon koolhydraten en geen fibers?
Edit: Blijkbaar worden ze geclassificeerd als dietary fiber:
IMO is considered a dietary fiber for the following reasons: it consists of glucose units linked together (mostly) by digestion-resistant linkages; it has a prebiotic effect; it retains moisture, producing a bulking effect and helping to move the stool forward.

Ja klopt ja, blijkbaar wordt het gekwalificeerd als fiber. Maar uit deze studie blijkt het dus hetzelfde effect te hebben als dextrose.

Mensen die een laag koolhydraat dieet of ketose dieet volgen kunnen daarom beter van deze repen afblijven volgens mij.
 
Twijfelachtig of dit te kwalificeren valt als oplichting, aangezien IMOs gekwalificeerd mogen worden als vezel blijkbaar.

Maar dat dit soort "vezel" net zo'n bloedsuiker reactie veroorzaakt als dextrose was wel nieuws voor mij.

Overigens is het niet alleen B&F maar ook veel andere merken.
 
Twijfelachtig of dit te kwalificeren valt als oplichting, aangezien IMOs gekwalificeerd mogen worden als vezel blijkbaar.

Maar dat dit soort "vezel" net zo'n bloedsuiker reactie veroorzaakt als dextrose was wel nieuws voor mij.

Overigens is het niet alleen B&F maar ook veel andere merken.
Denk dat als je echt moest weten wat er met onze voeding allemaal gaande is je niet meer zou eten. Maar geldt voor veel dingen.
 
Door gebruik te maken van zijdeurtjes in de regelgeving worden steeds meer koolhydraten bewerkt tot vezels. Dan kan je
inderdaad mooi op je verpakking zetten dat er bijna geen koolhydraten in zitten en lekker veel "gezonde" vezels.

Maar je vindt nog meer oligosaccharides op deze etiketten: Oligofructose en Polydextrose.

Dus er zitten 3 oligosaccharides in deze repen.

Uit onderzoek bleek dat deze vezels bepaalde bacteriën stimuleren die lactaat en korte keten vetten produceren.
Deze vetten verhinderen de fermentatie van eiwitten in de darmen, waardoor de productie van giftige stoffen zoals ammonia toeneemt.
 
Deze nieuwe studie laat een vergelijkbare bloedglucoserespons zien als dat van glucose, maar dat IMO veel calorieën bevat weten we al héél lang. Namelijk zo'n 75% van dat van normaal verteerbare koolhydraten: Metabolism of (13)C-Isomaltooligosaccharides in Healthy Men. - PubMed - NCBI

Dit is niet uniek aan IMO, veel van de polyolen en andere vezels zijn grotendeels gewoon verteerbaar en/of fermenteerbaar, waardoor ze toch aardig wat calorieën leveren.

Die producenten staan overigens volledig in hun recht om dit als vezels op het etiket te plaatsen. Ik weet alleen niet in hoeverre ze de energie mee moeten rekenen.
 
Back
Naar boven