AndroidHealthClinic

Eiwitshakes en Creatine (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
24 jan 2022
Berichten
5
Waardering
3
Lengte
1m68
Massa
48kg
Hey guys.
Ik had een vraagje over het gebruik van eiwit-poeders/shakes en creatine. Ik ben een jongen, 14 (bijna 15), 1.68m, 48 KG.
Wil graag beginnen met eiwitten en creatine. Ik ben zelf een hoog niveau wandklimmer (boulderaar) en gym daarnaast ook. Zou voor mij eiwit en creatine verantwoord, en nuttig zijn? Zo ja… laat ff weten welke producten jullie zouden aanraden!
 
Waarom wil je ermee beginnen?
Wat zie jij als toegevoegde waarde?
 
Ik denk dat het altijd nuttig is voor je recuperatie als je sport.
 
Waarom wil je ermee beginnen?
Wat zie jij als toegevoegde waarde?
Omdat ik intensief sport en persoonlijk net als wat te weinig eiwitten binnenkrijg ivm met een allergie zou het voor mij een goede aanvulling op m’n eiwitten zijn. En creatine omdat dit vooral voor mijn sport (boulderen/gymmen) veel kan helpen met meer explosieve kracht. Maar gezien m’n leeftijd wou ik toch ff zeker weten of het verantwoord is :)
 
Omdat ik intensief sport en persoonlijk net als wat te weinig eiwitten binnenkrijg ivm met een allergie zou het voor mij een goede aanvulling op m’n eiwitten zijn. En creatine omdat dit vooral voor mijn sport (boulderen/gymmen) veel kan helpen met meer explosieve kracht. Maar gezien m’n leeftijd wou ik toch ff zeker weten of het verantwoord is :)
Je bent goed bezig. Op dit moment kun je beter eerst je gewone voeding optimaliseren. Vanwege het klimmen neem ik aan dat je geen beest wil worden.
Je bent erg jong en sport veel, je kunt dus behoorlijk veel eten. Als je genoeg eet (probeer rond de 120 gr eiwit te halen) heb je nog lang geen shakes nodig. Ik zou wel proberen iets zwaarder (spiermassa) te worden zodat je meer kracht hebt, zal ook je klimmen helpen. Ga nog niet te zwaar trainen, maar bouw rustig op. In creatine zie ik geen voordelen voor jou, jouw hormonen storm heb je meer dan genoeg aan voorlopig. Succes!

Als het echt niet lukt vanwege je allergie, is casseine een prima toevoeging, om je vraag te beantwoorden.
 
Je weegt 48 kg.
Je zou aan 100 gr eiwit al genoeg hebben. Dat moet eenvoudig te halen zijn.
Wat voor allergie heb je?
 
Als het echt niet lukt vanwege je allergie, is casseine een prima toevoeging, om je vraag te beantwoorden.
Klopt helaas niet helemaal. Als het een INTOLERANTIE is dan is caseine, hydrolisaat of in sommige gevallen zelfs isolaat nog prima qua eiwitten.
Als het een ALLERGIE is, dan is het hoogstwaarschijnlijk een koemelk allergie. Dan mag je alles van die middelen niet.
 
Je bent goed bezig. Op dit moment kun je beter eerst je gewone voeding optimaliseren. Vanwege het klimmen neem ik aan dat je geen beest wil worden.
Je bent erg jong en sport veel, je kunt dus behoorlijk veel eten. Als je genoeg eet (probeer rond de 120 gr eiwit te halen) heb je nog lang geen shakes nodig. Ik zou wel proberen iets zwaarder (spiermassa) te worden zodat je meer kracht hebt, zal ook je klimmen helpen. Ga nog niet te zwaar trainen, maar bouw rustig op. In creatine zie ik geen voordelen voor jou, jouw hormonen storm heb je meer dan genoeg aan voorlopig. Succes!

Als het echt niet lukt vanwege je allergie, is casseine een prima toevoeging, om je vraag te beantwoorden.
Yes thx voor je reactie! Ik hoor van meerdere mensen dat een goed afgestemde dosis creatine wel erg goed kan zijn qua explosieve kracht, en dat het helpt met vocht opname in de spieren waardoor je spieren net wat zichtbaarder zijn (tevens ook het doel wat ik deels wil bereiken.) Zou hierbij creatine wel helpen of zal ik beginnen met proteïne om eerst m’n lichaamsgewicht wat te verhogen?
 
Hey hey nog ff een aanvulling. Lees op een klim-forum dat micro-dosissen creatine (1,5 á 2 gram per dag) zeker qua explosieve kracht voordeel kan hebben. Dus gaat me nu ook eventjes om of creatine gebruik op mijn leeftijd gezondheid risico’s kan hebben. Ik hoor namelijk dat omdat je vanaf jongs af aan al creatine aanmaakt het een prima middel zou zijn voor jongeren. Dus als mensen echt concreet antwoordt hebben over gezondheid risico’s hoor ik het graag :), en dan nog ff extra, is puur creatine gebruik oke, of zal ik dit moeten combineren met bijvoorbeeld proteïnepoeders (hoge calorieën, laag vet percentage) dit aangezien ik natuurlijk qua gewicht ook redelijk laag zit.
 
Misschien kun je beter twee uur eerder naar bed gaan. En dus niet om 2300 nog internetten.
Ik denk niet dat er serieus onderzoek is gedaan naar creatine gebruik door 14 jarigen.
Ik denk dat alle onderzoeken een vanaf leeftijd hebben van 18 jaar.
Waarom zal dat zo zijn ?

Daarnaast kun je de benodigde eiwitten wel uit je voeding halen. Die eiwitpoeders zijn bedoeld als supplementen, dat is een toevoeging voor als je veel eiwitten moet eten. 100gr is prima te doen.

Ga deze week voor de fun eens klimmen met een rugzak met 5kilo er in. Misschien is zwaarder niet beter als je omhoog wilt.

Maar wel respect er voor hoe jij je sport benaderd.
 
Misschien kun je beter twee uur eerder naar bed gaan. En dus niet om 2300 nog internetten.
Ik denk niet dat er serieus onderzoek is gedaan naar creatine gebruik door 14 jarigen.
Ik denk dat alle onderzoeken een vanaf leeftijd hebben van 18 jaar.
Waarom zal dat zo zijn ?

Daarnaast kun je de benodigde eiwitten wel uit je voeding halen. Die eiwitpoeders zijn bedoeld als supplementen, dat is een toevoeging voor als je veel eiwitten moet eten. 100gr is prima te doen.

Ga deze week voor de fun eens klimmen met een rugzak met 5kilo er in. Misschien is zwaarder niet beter als je omhoog wilt.

Maar wel respect er voor hoe jij je sport benaderd.
Haha, niet ik die om 22:30 thuiskwam van sport ;) maar zal ff research gaan doen. En die 5 kilo… goed idee, zal kijken hoe het gaat! En ja, sport is voor me inderdaad belangrijk en waardeer je compliment!
 
Zou gewoon creatine nemen als ik jou was
 
Hey guys.
Ik had een vraagje over het gebruik van eiwit-poeders/shakes en creatine. Ik ben een jongen, 14 (bijna 15), 1.68m, 48 KG.
Wil graag beginnen met eiwitten en creatine. Ik ben zelf een hoog niveau wandklimmer (boulderaar) en gym daarnaast ook. Zou voor mij eiwit en creatine verantwoord, en nuttig zijn? Zo ja… laat ff weten welke producten jullie zouden aanraden!
Met 30-60g eiwit oer dag doe je nooit iets fout maar creatine is in mijn ogen nog niet nuttig genoeg voor t geld. Ik ben begonnen met protein powder op mn 13, nooit iets extra gedaan en nu op mn 17 creatine geprobeerd maar deed minder dan wat ze zeggen.
 
Back
Naar boven