XXL Nutrition

Eiwitshakes zijn onmisbaar voor de bodybuilder (1 bezoeker)

Stelling: Eiwitshakes Zijn Onmisbaar Voor De Bodybuilder


  • Totaal stemmers
    251

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor optimale groei heb je whey nodig imo. Snelle opname van eiwit na training en als je wakker wordt 's ochtends.
 
Oneens.

Wel ontzettend handig om mee te nemen of op momenten te nuttigen waarop je lichaam snelle eiwitten nodig heeft.
Ook lekker door de kwark:), enz. enz.
 
Eens ... maar enkel voor bodybuilders die niet alle tijd van de wereld hebben om te koken etc ...
 
oneens, maar geef toe, het is wel verdomd handig.. zeker smorgens heb ik meer trek in een lekker shakie dan 8 eiwitten.
 
je kan zonder, makkelijk zelfs. Echter maken shakes het af en toe wel wat makkelijker IMO:D
 
eiwitshakes zijn een supplement en enkel onmisbaar voor de bb'er indien deze denkt een algemeen tekort aan eiwitten bij de dagdagelijkse maaltijden te hebben.

niet geheel onmisbaar dus, maar wel handig als eventuele aanvulling bij je andere voeding.
 
Eens, mensen die oneens hebben gestemd zien eiwitshakes waarschijnlijk als maaltijdvervangers.
 
Nope . Veel vis en kip eten . Maar of dat zo gezond is ...
 
Eens, mensen die oneens hebben gestemd zien eiwitshakes waarschijnlijk als maaltijdvervangers.
De échte vraag is: wat voegt een eiwitshake toe buiten puur het gegeven van de grammen eiwit?

Bodybuilder 1 eet 350gr eiwit uit vlees
Bodybuilder 2 eet 200gr eiwit uit vlees en 75 gr whey in de ochtend en na/voor de training

Om een verschil te maken moet de whey iets doen wat het vlees niet kan:

- meer anti-katabool?
- meer anabool?
- andere functies van whey eiwit die de spiergroei stimuleren?

Indien whey géén toevoeging biedt bij een globaal gelijk aantal gr eiwit, dan is het inderdaad niets anders dan een maaltijdvervanger (of beter gezegd een eiwit-uit-maaltijd-vervanger).
 
Zie vorige reply's T:

Hogere biologische beschikbaarheid waardoor het een hoogwaardiger eiwitproduct wordt. Verder is door de snellere opname tov van normale voeding makkelijker om een aminozuurpiek te creëren op momenten waar die geliefd zijn.
 
De échte vraag is: wat voegt een eiwitshake toe buiten puur het gegeven van de grammen eiwit?

Bodybuilder 1 eet 350gr eiwit uit vlees
Bodybuilder 2 eet 200gr eiwit uit vlees en 75 gr whey in de ochtend en na/voor de training

Om een verschil te maken moet de whey iets doen wat het vlees niet kan:

- meer anti-katabool?
- meer anabool?
- andere functies van whey eiwit die de spiergroei stimuleren?

Indien whey géén toevoeging biedt bij een globaal gelijk aantal gr eiwit, dan is het inderdaad niets anders dan een maaltijdvervanger (of beter gezegd een eiwit-uit-maaltijd-vervanger).

whey is juist NIET antikatabool.

maar whey heeft met zn l-leucine (ofzo) een vetverbrandende functie .

en jongere mensen groeien sneller op langzaam eiwit, dus dit zou whey al helemaal onnodig maken. alleen oudere mensen hebben baat bij whey. (BUITEN de ochtend en voortraining periode om he)
 
Zie vorige reply's T:

Hogere biologische beschikbaarheid waardoor het een hoogwaardiger eiwitproduct wordt. Verder is door de snellere opname tov van normale voeding makkelijker om een aminozuurpiek te creëren op momenten waar die geliefd zijn.
Biologische beschikbaarheid.. m.a.w hoeveel van de aminozuren in het eiwit dat je eet komen door de dunne darm, poortader tot in de lever? Blijkt dat dit sterk afhangt van hoe die vertering verloopt. Eiwit dat via de dunne darm slecht wordt opgenomen zal door bacteriën verwerkt worden = winderigheid.

Is het zo dat de biologische beschikbaarheid bij shakes werkelijk hoger ligt? M.a.w. zal meer eiwit opgenomen worden dan bij de vaste voeding als vlees of gebakken eieren? Ik geloof het niet. Veel belangrijker is hoe de vertering van een maaltijd verloopt.

Wel is het zo dat gehydrolyseerd eiwit (voorverteerd) heel snel en makkelijk opgenomen kan worden. Mogelijk kan dit een iets hogere biologische beschikbaarheid tot stand brengen. Of dat verschil genoeg is om de prijs te verantwoorden? Moeilijk te zeggen.

Het andere argument is inderdaad de snelheid waarmee een piek aan aminozuren in het bloed tot stand kan komen. We weten ondertussen dat dit bij goedkoop whey eiwit veel minder snel is dan gedacht (tot enkele uren). Om een piek te creëren kom je sowieso uit bij de duurdere whey's , en dan kan je je afvragen of aminozuren geen beter alternatief zijn.

whey is juist NIET antikatabool.

maar whey heeft met zn l-leucine (ofzo) een vetverbrandende functie .

en jongere mensen groeien sneller op langzaam eiwit, dus dit zou whey al helemaal onnodig maken. alleen oudere mensen hebben baat bij whey. (BUITEN de ochtend en voortraining periode om he)
Whey bevat BCAA's en die zijn bewezen anti-katabool te zijn. Maar de vraag die je jezelf moet stellen is: kan traditionele voeding die anti-katabole functie niet net zo goed vervullen?
 
De researchers concludeerden dat caseine te preferen was over whey omdat de totale synthese tov van afbraak ratio's hoger waren bij caseine en voor langere perioden aanhielden. Ook omdat er geen slechts een 50% verschil was in de eiwit synthese maar een complete afwezigheid van anti-catabole actie bij whey en een afwezigheid van catabole actie bij caseine. ook dit is erg aannemelijk.

^^
 
Ik gebruik al een aantal maanden geen whey, pro80 en casseine shakes meer. Op een vollere portemonnee na merk ik totaal geen verschil.
 
Shakes zijn theoretisch misbaar, maar elke grote buidybuilder gebruikt wel shakes.

Dus ik kies voor shakes zijn onmisbaar. ;)
 
Ik weet niet over welke studie het gaat, maar het is er sowieso slechts ééntje. Vele andere studies hebben aangetoond dat whey anti-katabool kan zijn. Dat is toch ook logisch. Alleen moet je goed weten wanneer je je whey neemt. Neem je de whey te vroeg of te laat dan kan deze ook niet anti-katabool zijn, ook dat is logisch.

Wat je met dit citaat wel aantoont is dat inderdaad casseïne (melk, kwark) op zich prima die functie kan overnemen. Alleen ben ik zelf geneigd tijdens de training het gebruik van amino's de voorkeur te geven. Deze zijn licht verteerbaar en zeer doeltreffend.
 
Als je een bodybuilder bent in de dagen voor z'n wedstrijd of je wilt een foto shoot waarop de aders eruit knallen is whey een methode om mooi plat te blijven met een adembenemend lijnenspel.

Vaste voeding maakt op zo'n moment optisch wel een verschil omdat zelfs kipfilet je wat opblaast.

Als je tijdens je cardiosessies amoniak ruikt en je wilt eigenlijk door is even zitten en een pure shake of amino een tactiek om de catabole fase uit te stellen. ****t je darmkanaal totaal niet.

Maar tegenwoordig eet ik gewoon 3 groene appels of 2 bananen + 2 blikken tonijn naar m'n training, niet eens meer dextrose en whey. De oplading en pomp duurt wat langer omdat het wat langer onderweg is, maar een uur later is dat verschil bijgetrokken.
 
Onmisbaar in de zin van dat het makkelijker in gebruik is + goedkoper, als ik naar mijn werk ging nam ik altijd een thermosfles mee met eiwitshake.
Het is toegestaan om onder werktijd even een bekertje eiwitdrank op te drinken, maar je kunt niet even een kipfiletje gaan zitten opeten.

Ik neem standaard altijd de smaak vanille omdat je daar veel meer mee kan kan mixen, bv. vruchtensiropen,diksap etc. als je een smaak als aardbei neemt dan ben je ook echt gebonden aan die smaak en dat komt gauw je strot uit 3x op een dag x 7dagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven