XXL Nutrition

Eiwitten/aminozuren -> spiermassa. Verhoudingen en haalbare resultaten

Bezoekers in dit topic

TFivez

Novice
Lid geworden
18 feb 2019
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
80kg
Vetpercentage
18%
Hallo,

Waarschijnlijk is hij al zo vaak voorbij gekomen op dit forum dat ik me voor kan stellen dat ik door de bomen het bos niet meer zal zien dus ik zal mezelf de moeite besparen. Bij deze de vraag;

Met betrekking tot spiermassa;
Eiwitten/aminozuren zorgen dat je spiermassa ontwikkeld. Mijn vraag gaat specifiek over in welke mate dat spiermassa ontwikkeld aan de hand van de hoeveelheid ingenomen eiwitten/aminozuren. En hoe staan eiwitten in verhouding tot aminozuren? Zijn hier interessante (wetenschappelijke) artikelen over die jullie kunnen aanraden?

BIjvoorbeeld: Ik neem een shake met 30 gram eiwitten. Hoeveel gram daarvan zal dan ook werkelijk in spiermassa worden omgezet?
Ik weet dat dit van heel erg veel factoren afhankelijk is, maar mijn vraag moet je meer in de richting zoeken van; kun je, in de ideale situatie(qua training en rust), aan een eiwitshake met 30 gram eiwitten ook bijv. 60 gram spier overhouden? Of kun je stellen dat 30 gram eiwitten ook maximaal omgezet kan worden in 30 gram spier?
En hoe staan aminozuren in verhouding tot eiwitten? BCAA neem je namelijk in veel kleinere porties in, maar is de spieropbouw daardoor ook minder?

Hoe meer wetenschappelijke literatuur hoe beter.

Mijn dank is groot.

Mvg
 
Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Een reeks aan aminozuren die aan elkaar zijn geknoopt noemen we eiwitten.

Spierweefsel bestaat voor circa één vijfde massadeel uit eiwit (en dus uit aminozuren).

Je vraag is wat moeilijk te beantwoorden, omdat dit van veel factoren afhangt. Realiseer je echter dat de grote hoeveelheid eiwitten die we in onze voeding nemen niet zo zeer zorgen voor meer spiergroei omdat er anders een 'tekort' is aan eiwit om dit op te bouwen, maar simpelweg omdat het fungeert als anabool signaal. Stel je voor dat je bijvoorbeeld 1 kg spiermassa kweekt in een maand tijd, dat is aardig wat. Dat zou neerkomen op zo'n 33 gram per dag. Één vijfde deel van je spiermassa bestaat uit eiwit, dus slechts zo'n 6 tot 7 gram eiwit per dag wordt netto in je spieren ingebouwd als je zo snel groeit. Dat terwijl je bijvoorbeeld 100 gram méér eiwit eet per dag dan je nodig zou hebben om gezond te zijn. Slechts een klein deel wordt dus netto gebruikt om spiermassa op te bouwen. Het overschot dient vooral als signaal om dat voor elkaar te krijgen.

Hoe die signalering werkt heb ik enkele jaren geleden een review over geschreven: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-016-0118-y
 
Indrukwekkend artikel. Beetje lastig te lezen maar interessant zeker!
 
Indrukwekkend artikel. Beetje lastig te lezen maar interessant zeker!

Wat eenvoudiger;


Mechanism-by-which-mTORC1-senses-amino-acids-Amino-acids-signal-to-mTOR-through-two.png


aging-and-insulin-leucine-growth-factors.png

fx1_lrg.jpg
 
Als Leucine het enige aminozuur is dat de eiwitsynthese stimuleert dan hoef je niet zo moeilijk te doen met 100 g of meer volwaardig eiwitoverschot per dag in je voeding. Een beetje extra Leu (of BCAA) is dan voldoende. Maar dat betwijfel ik ......
 
Indrukwekkend artikel. Beetje lastig te lezen maar interessant zeker!
Om dat artikel te kunnen begrijpen heb je wel 'wat basiskennis' (understatement) nodig. Als je vraagt hoe aminozuren staan in verhouding tot eiwitten, ontbreekt die waarschijnlijk.
 
Vergeet je netto eiwit benutting ook niet.
NEB = (BW) x (V) /100
Indien de biologische waarde 70 is en de verteerbaarheid 90%, dan is de NEB dus 70 x 90 /100 = 63. Ook nog afhankelijk van het essentiële aminozuur dat het minst aanwezig is. Daarnaast de prikkel die je hebt gehad om te groeien en overige factoren.
 
Back
Naar boven