Fitness Seller

eiwitten direct na de training maken je dik?wtf?

Bezoekers in dit topic

'marcel-v

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
6 apr 2004
Berichten
59
Waardering
0
www.finalflex.com

Eiwitten direct na de training

maken je dik.



Je moet na het trainen helemaal geen eiwit nemen, alleen koolhydraten. Dan is je probleem opgelost. Je zult sneller groeien en minder vet afzetten.



Na het trainen worden in je spiercellen de GLUT4-tranportlichaampjes actiever. Ze kruipen van het midden van je cel naar de celwand en nemen daar suikers op van buiten de cel. De transportlichaampjes brengen de suikers dan weer de cel in, waar ze de leeggetrokken glycogeenvoorraden herstellen. Pas als dat is gebeurd gaat de spiercel eiwitten opbouwen.



Die GLUT4-activiteit betekent dat 'het venster' opengaat, en je dus je spieren vol snelle suikers kunt gooien. De zuigkracht van de spieren is zo groot dat er maar weinig van de suikers terechtkomt in je vetcellen.



Maar nou komt het: die truc werkt niet als er in je bloed veel vetten of veel eiwitten zitten. Dan klappen je spieren dicht. Neem je meteen na de training eiwitten, dan komt een groot deel van die voorraad in je vetcellen terecht. Daardoor word je dikker.



Een uur na je training sluit het venster zich. Dan heeft het geen zin meer suikers te nemen. Maar dan heeft je lichaam weer wel behoefte aan eiwitten. Dan is het dus weer wel verstandig om eiwitten te nemen.



De bewering dat je na het trainen suikers en eiwitten nodig hebt komt uit recent onderzoek naar duursporters. Daaruit bleek dat suikers en eiwitten in een verhouding van 2 op 1 de opname van aminozuren en suikers door de spieren versterken. Als je in plaats van eiwitten voorgesplitste eiwitten - peptiden - gebruikt, werkt het nog beter. En als je daarbij ook nog forse hoeveelheden van het aminozuur leucine gebruikt, dan werkt het nog-nog-nog beter.



Het mechanisme is ongeveer als volgt: de leucine en de suikers verhogen de aanmaak van insuline, de leucine versnelt ook anabole processen in de spier, en de eiwitten zorgen ervoor dat er so-wie-so aminozuren zijn om in de spier gesluisd te worden.



In totaal maak je met dit mengsel twee keer zoveel insuline aan als alleen met suikers, bleek uit een overigens zeer lezenswaardige studie van Luc van Loon.(1) Het stuk staat integraal op het web en bevat al het het materiaal dat ik voor dit stukje heb gebruikt.Maar hoe interessant de studie ook is, ik geloof niet dat bodybuilders de strategie die daarin staat beschreven moeten overnemen.



De studie is verricht op getrainde duursporters. Insulinespiegels van duuratleten reageren extreem op voedingsinterventies. Verder hadden de duursporters eerst een grondige trainingssessie ondergaan om de spieren te ontdoen van alle glycogeen. De hoeveelheid energie die ze daarbij verbruikten was een veelvoud van wat krachtsporters tijdens een sessie verbruiken. En, at last but not least, de atleten ondergingen de proef 's morgens vroeg, op de nuchtere maag. En de onderzoekers hadden de proefpersonen gevraagd 's avonds niet te eten.



(O ja. 's Ochtends. Dan is de concentratie groeihormoon en testosteron hoog. Train jij altijd 's ochtends?)



Realiseer je goed: deze mensen hadden dus twaalf uur alleen maar water in hun maag gehad, en verbrandden daarna intensief calorieën. Allicht dat ze meer insuline aanmaakten als ze eiwit kregen. Ze hadden gewoon meer aminozuren tot hun beschikking om insuline te maken. Maar voor bodybuilders, die het ontbijt nooit overslaan, veel eiwitten innemen, een minder extreme insulinerespons hebben en minder energie tijdens de training verbruiken, gaat die vlieger niet op.



Verder vraag ik me af of je vlak voor je training wel eiwitten moet nemen. Koolhydraten tijdens de training drukken het cortisol en een eiwitpreparaat voor de training blokkeert weer de opname van die suikers. Of haal ik nou teveel overhoop?



En dan is er nog iets. We hebben het tot nu toe gehad over insulinespiegels, maar niet over de uiteindelijke glycogeensynthese. De onderzoekers keken daarna in een andere studie, verricht onder dezelfde on-sportschoolachtige omstandigheden. Toen vonden ze dat een mengsel van 0,8 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht, 0,4 gram eiwitpeptiden per kilo lichaamsgewicht en leucine inderdaad de aanmaak van glycogeen meer verhoogde dan alleen suikers.



Maar…. toen ze de peptiden vervingen door suikers, en de proefpersonen gewoon 1,2 gram suikers per kilo lichaamsgewicht moesten wegwerken, bleek dat die simpele oplossing de aanmaak van glycogeen net zo goed bevorderde als het complexe mengsel. Sterker: het simpele mengsel werkte beter.



Bij de complexe oplossing was de hoeveelheid glycogeen in de spiercel 35,4. Bij de suikeroplossing was het 44,8.(2) Het verschil was trouwens niet statistisch significant.
 
Tsja, zoveel onderzoeken zoveel uitkomsten.

Ga niet alleen uit van kennis, maar gebruik ook je eigen wijsheid
 
idd... ik gebruik ook eiwit direct na de training en ben aan het cutten. Nou echt niet dat ik vetter word.. :s
 
Imo onzin.... ik eet altijd veel eiwitten na het trainen.. ook tijdens het cutten maar nog nooit dikker van geworden..

vind het zowiezo grote onzin eigenlijk.. je wordt toch alleen maar dikker wanneer je gewoon meer Kcal eet dan dat je verbruikt, ongeacht het eiwitten/vetten of KH's zijn....
 
grr.... al die onderzoeke zette mij eenn btje teveel aan het denken, en door al die dure woorden ga je t steeds meer geloven:P, gelukkg is dr dbb
 
Frenkpie zei:
vind het zowiezo grote onzin eigenlijk.. je wordt toch alleen maar dikker wanneer je gewoon meer Kcal eet dan dat je verbruikt, ongeacht het eiwitten/vetten of KH's zijn....

Tja... eiwitten kost het lichaam meer energie om te verteren dan koolhydraten, dus opzich klopt het niet helemaal wat je zegt en ook de glyco-index is van belang. Maar ik kan me er goed in vinden dat je dikker wordt als je meer eet dan je op kan :p.
 
Idd.

Ik neem al whey met dextrose met water na de training sinds een jaar. Ik ben er echt niet dikker op geworden (eerder meer gegroeid :) )
 
mmm ben het niet met jullie eens

laast had ik 6kg whey genomen na het trainen. en was wel aangekomen ???
mischien wel spiermassa dacht ik

en dus langer door gezet
en toen kon ik gaan cutten.... :rolleyes:
 
[QUOTE='marcel-v]en door al die dure woorden ga je t steeds meer geloven[/QUOTE]

[QUOTE='marcel-v]
Maar nou komt het: die truc werkt niet als er in je bloed veel vetten of veel eiwitten zitten. Dan klappen je spieren dicht. Neem je meteen na de training eiwitten, dan komt een groot deel van die voorraad in je vetcellen terecht. Daardoor word je dikker.[/quote]

Als je in plaats van eiwitten voorgesplitste eiwitten - peptiden - gebruikt, werkt het nog beter. En als je daarbij ook nog forse hoeveelheden van het aminozuur leucine gebruikt, dan werkt het nog-nog-nog beter.

Ja aan dure woorden is er idd niets tekort...
 
[QUOTE='marcel-v]www.finalflex.com

Eiwitten direct na de training

maken je dik.



Je moet na het trainen helemaal geen eiwit nemen, alleen koolhydraten. Dan is je probleem opgelost. Je zult sneller groeien en minder vet afzetten.



Na het trainen worden in je spiercellen de GLUT4-tranportlichaampjes actiever. Ze kruipen van het midden van je cel naar de celwand en nemen daar suikers op van buiten de cel. De transportlichaampjes brengen de suikers dan weer de cel in, waar ze de leeggetrokken glycogeenvoorraden herstellen. Pas als dat is gebeurd gaat de spiercel eiwitten opbouwen.



Die GLUT4-activiteit betekent dat 'het venster' opengaat, en je dus je spieren vol snelle suikers kunt gooien. De zuigkracht van de spieren is zo groot dat er maar weinig van de suikers terechtkomt in je vetcellen.



Maar nou komt het: die truc werkt niet als er in je bloed veel vetten of veel eiwitten zitten. Dan klappen je spieren dicht. Neem je meteen na de training eiwitten, dan komt een groot deel van die voorraad in je vetcellen terecht. Daardoor word je dikker.



Een uur na je training sluit het venster zich. Dan heeft het geen zin meer suikers te nemen. Maar dan heeft je lichaam weer wel behoefte aan eiwitten. Dan is het dus weer wel verstandig om eiwitten te nemen.



De bewering dat je na het trainen suikers en eiwitten nodig hebt komt uit recent onderzoek naar duursporters. Daaruit bleek dat suikers en eiwitten in een verhouding van 2 op 1 de opname van aminozuren en suikers door de spieren versterken. Als je in plaats van eiwitten voorgesplitste eiwitten - peptiden - gebruikt, werkt het nog beter. En als je daarbij ook nog forse hoeveelheden van het aminozuur leucine gebruikt, dan werkt het nog-nog-nog beter.



Het mechanisme is ongeveer als volgt: de leucine en de suikers verhogen de aanmaak van insuline, de leucine versnelt ook anabole processen in de spier, en de eiwitten zorgen ervoor dat er so-wie-so <<<(die was je vergeten te markeren oldschool:P) aminozuren zijn om in de spier gesluisd te worden.



In totaal maak je met dit mengsel twee keer zoveel insuline aan als alleen met suikers, bleek uit een overigens zeer lezenswaardige studie van Luc van Loon.(1) Het stuk staat integraal op het web en bevat al het het materiaal dat ik voor dit stukje heb gebruikt.Maar hoe interessant de studie ook is, ik geloof niet dat bodybuilders de strategie die daarin staat beschreven moeten overnemen.



De studie is verricht op getrainde duursporters. Insulinespiegels van duuratleten reageren extreem op voedingsinterventies. Verder hadden de duursporters eerst een grondige trainingssessie ondergaan om de spieren te ontdoen van alle glycogeen. De hoeveelheid energie die ze daarbij verbruikten was een veelvoud van wat krachtsporters tijdens een sessie verbruiken. En, at last but not least, de atleten ondergingen de proef 's morgens vroeg, op de nuchtere maag. En de onderzoekers hadden de proefpersonen gevraagd 's avonds niet te eten.



(O ja. 's Ochtends. Dan is de concentratie groeihormoon en testosteron hoog. Train jij altijd 's ochtends?)



Realiseer je goed: deze mensen hadden dus twaalf uur alleen maar water in hun maag gehad, en verbrandden daarna intensief calorieën. Allicht dat ze meer insuline aanmaakten als ze eiwit kregen. Ze hadden gewoon meer aminozuren tot hun beschikking om insuline te maken. Maar voor bodybuilders, die het ontbijt nooit overslaan, veel eiwitten innemen, een minder extreme insulinerespons hebben en minder energie tijdens de training verbruiken, gaat die vlieger niet op.



Verder vraag ik me af of je vlak voor je training wel eiwitten moet nemen. Koolhydraten tijdens de training drukken het cortisol en een eiwitpreparaat voor de training blokkeert weer de opname van die suikers. Of haal ik nou teveel overhoop?



En dan is er nog iets. We hebben het tot nu toe gehad over insulinespiegels, maar niet over de uiteindelijke glycogeensynthese. De onderzoekers keken daarna in een andere studie, verricht onder dezelfde on-sportschoolachtige omstandigheden. Toen vonden ze dat een mengsel van 0,8 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht, 0,4 gram eiwitpeptiden per kilo lichaamsgewicht en leucine inderdaad de aanmaak van glycogeen meer verhoogde dan alleen suikers.



Maar…. toen ze de peptiden vervingen door suikers, en de proefpersonen gewoon 1,2 gram suikers per kilo lichaamsgewicht moesten wegwerken, bleek dat die simpele oplossing de aanmaak van glycogeen net zo goed bevorderde als het complexe mengsel. Sterker: het simpele mengsel werkte beter.



Bij de complexe oplossing was de hoeveelheid glycogeen in de spiercel 35,4. Bij de suikeroplossing was het 44,8.(2) Het verschil was trouwens niet statistisch significant.[/QUOTE]

wat is glut 4?, en k zei trouwens niet dat ik die woorden niet snap he....maar omdat ze t zow mooi aan elkaar lulle ken je t nog wel is gaan geloven als je op dat gebied niks weet, toen k voordat k trainde al t telsell gedoe zag, geloofde ik t ook omdat ze t mooi weten te vertellen, en nu lach ik erom...maarrruhhhh.glut4? :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Glut4 is de venieuwde en verbeterde versie van de Glut3 natuurlijk!!

Serieus: GLUT4 is een insuline-responsieve glucose transporteerder.
Zegt dat je al wat meer? Ik hoop het maar, want anders wordt de uitleg nog langer
 
als je alle woorden die je niet kent al gaat wantrouwen kan t nog leuk worden

Glut4 is de venieuwde en verbeterde versie van de Glut3 natuurlijk

haha, t is amazing
 
Voor als het nog niet duidelijk is waar glut4 voor staat:

Glut = glucose transporter.

Glut4 is daarom 1 van de glucose transporters en is grotendeels afhankelijk van insuline.

Glucose kan niet zomaar een cel instromen, maar heeft een transporter nodig. Op die manier kan het lichaam regelen waar de glucose en energie terechtkomt.
 
wat ik altijd jammer vind is dat er wel gesproken wordt over studie dit en studie dat maar er geen referenties gegeven wordt. dan kan je er dus niks mee. zomaar iets aannemen doe ik zeker niet.

ten tweede wanneer jij een combi van dextrose en whey neemt wordt de dextrose veel sneller opgenomen als de whey, dus zelfs al zou het kloppen wat ze zeggen, wat ik overigens betwijfel, dan nog is het probleem er niet.
 
bestoldschool zei:
Glut4 is de venieuwde en verbeterde versie van de Glut3 natuurlijk!!

Serieus: GLUT4 is een insuline-responsieve glucose transporteerder.
Zegt dat je al wat meer? Ik hoop het maar, want anders wordt de uitleg nog langer

ik kan t uit de context opmake jah, oke, thnx
 
In de 1e helft van het verhaal beweren ze dat je eerst kh's moet nemen en na een uur pas eiwitten. En dan beginnen ze te verkondigen dat je een combi van kh's en eiwitten moet nemen. Die jongens weten ook niet wat ze willen...
 
soulreaver zei:
wat ik altijd jammer vind is dat er wel gesproken wordt over studie dit en studie dat maar er geen referenties gegeven wordt. dan kan je er dus niks mee. zomaar iets aannemen doe ik zeker niet.

ten tweede wanneer jij een combi van dextrose en whey neemt wordt de dextrose veel sneller opgenomen als de whey, dus zelfs al zou het kloppen wat ze zeggen, wat ik overigens betwijfel, dan nog is het probleem er niet.

is het niet zo dat de whey en dextrose als 1 papje in je darmkanaal zit en zo dus ongeveer tegelijk wordt opgenomen. Daarom is het ook zo dat als je iets met een hoge en een lage GI tegelijk eet dat het met een gemiddelde GI wordt opgenomen, toch? Maar ik weet dat whey geen GI heeft.
 
Het is het beste om eerst snelle koolhydraten te nemen na de training. Dat is hetgeen je spieren ook op dat moment nodig hebben. Als dat is opgenomen door je spieren is het na een half uurtje, tijd voor eiwitten.
 
Back
Naar boven