XXL Nutrition

Stelling Eiwitten en voeding

Bezoekers in dit topic

freggel88

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
31 aug 2006
Berichten
227
Waardering
3
Lengte
1m93
Massa
96kg
Vetpercentage
12%
"Krachttrainers hoeven niet meer dan 2,0 gr. eiwit / kg lichaamsgewicht per dag binnen te krijgen om hypertrofie te waarborgen" (Poole et al., 2010; Ziegenfuss et al., 2010)

"Meer dan 20 gr. eiwit na een training heeft geen extra voordeel, omdat het dan wordt uitgescheiden via de urine" (Ziegenfuss et al., 2010)


Dit zijn twee stellingen waar topsporters vooral op focussen. Wat vinden jullie zelf? Kom dan ook met een concreet antwoord en onderzoek? Dit zijn overigens onderzoeken die ondersteund worden door tientallen onderzoeken.
 
Wat wil je nou weten? Wat we vinden of een onderzoek?

Big T is volgens mij van mening dat je wel degelijk meer dan 20 gr eiwit na je training naar binnen moet werken, correct me if im wrong.

Wat betreft die 2 gr E per kg lichaamsgewicht, om hypertrofie te waarborgen denk ik ook dat dat genoeg is, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid die je beweegt/sport. (dat geldt natuurlijk ook voor de hoeveelheid E na je training)
 
Laatst bewerkt:
Wat jullie van die stellingen vinden. Dat staat er toch echt duidelijk in. Als jij zegt: "Ik ben al jaren op een inname van 4,0 gr. eiwit / kg lichaamsgewicht per dag en merk geen nadelen" ... Waarop baseer je dat dan weer? Gewoon advies van iemand of?
 
"Krachttrainers hoeven niet meer dan 2,0 gr. eiwit / kg lichaamsgewicht per dag binnen te krijgen om hypertrofie te waarborgen" (Poole et al., 2010; Ziegenfuss et al., 2010)

"Meer dan 20 gr. eiwit na een training heeft geen extra voordeel, omdat het dan wordt uitgescheiden via de urine" (Ziegenfuss et al., 2010)


Dit zijn twee stellingen waar topsporters vooral op focussen. Wat vinden jullie zelf? Kom dan ook met een concreet antwoord en onderzoek? Dit zijn overigens onderzoeken die ondersteund worden door tientallen onderzoeken.

Geef eens een linkje van het tweede onderzoek. Naar mijn weten verspilt het lichaam niks (alleen bij ernstige ziektes zoals taaislijmziekte). Het lijkt me dan ook sterk dat je genuttigde eiwitten uitplast.
 
Je plaatst nu wel een stukje tekst neer, alleen vermeldt je geen bron. Kun je de bron plaatsen a.u.b?
 
een stuk kip: 50 gr eiwit. lijkt me sterk dat 60% nooit wordt opgenomen. weeg je 100kg dan heb je dus 200gr eiwit nodig, maar dat betekend dat wel dat je 10x op verschillende tijdstippen moet eten???

ik zie dat dit onderzoek tot opmerkelijke conclusies zal lijden. Echt een doorbraak in de wetenschap :D
 
Deze bron is niet van internet, maar van de universiteit van Nijmegen. Vandaar dat hier geen link staat. Het is gewoon een APA verwijzing naar het artikel.

Burnside0575: vandaar dat ik dit plaats. Het is wel zo dat ik met na een training bedoel: meteen erna. Echter ben ik wel van mening dat iemand gerust 30 - 40 gr. eiwit per maaltijd kan verwerken.

Termuijn: Het is zo dat aminozuren in de nieren worden verwerkt en zo efficiënt mogelijk worden gebruikt. Echter worden het "plashormoon" ook gestimuleerd. Ik ben gewoon benieuwd wat jullie gelezen hebben (onderzoeken vooral).
 
Ik ben gewoon benieuwd wat jullie gelezen hebben (onderzoeken vooral).

Eerste stelling klopt wel redelijk met de meeste onderzoeken die ik ken, de tweede stelling is volgens mij onzin (het uitscheiden via de urine dan).
 
Laatst bewerkt:
Voor beoordelen moeten we ook eigenlijk weten hoe hij het onderzocht heeft (urine onderzoek ofzo, dat zou dan weer redelijk geloofwaardig zijn als hij daarin 30 gram proteine vindt als de sporter 50 innam) (een slecht voorbeeld is ook een voorbeeld :D)

Maar op die manier zal het wel niet gegaan zijn.
Ik geloof gewoon pas wat als 10 andere onderzoeken het bevestigen en dat is bij dat uitpissen en de max van 20gr niet zo d8 ik. rest wel.
 
Back
Naar boven