AndroidHealthClinic

Eiwitten in groenten??

Bezoekers in dit topic

nicodemus6

Competitive Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
25 feb 2003
Berichten
2.026
Waardering
5
Iedereen weet waar je eiwitten weet te vinden. Elke leek weet dat Kip of tonijn dé eiwitbron is voor bodybuilders. Maar geen enkele leek weet met duidelijkheid te vertellen welke groenten eiwitten bevatten. Een leek zou zoiets hebben van;

"Eu... Eiwitten in groenten?? Vezels zeker?"" ???


Wat is de tonijn, de kip der groenten??
 
tonijn groente ???

Tonijn is bij mij vis, maargoed.

Ja in een hoop groente zit wel eiwit, zeker in bruine bonen etc.

Maar wel plantaardig en wat betreft biologische waarde erg laag en kwa aminozuren niet erg compleet meen ik...
 
Originally posted by Jerry Bracke
Iedereen weet waar je eiwitten weet te vinden. Elke leek weet dat Kip of tonijn dé eiwitbron is voor bodybuilders. Maar geen enkele leek weet met duidelijkheid te vertellen welke groenten eiwitten bevatten. Een leek zou zoiets hebben van;

"Eu... Eiwitten in groenten?? Vezels zeker?"" ???


Wat is de tonijn, de kip der groenten??
Aardappels en sojabonen hebben bijna hetzelfde aminozuurprofiel als vlees.
Ze zijn dus compleet maar kwalitatief nog steeds minder.

Andere groenten bevatten niet alle 8 essentiele aminozuren en moet je dus altijd combineren met elkaar om een bruikbaar scala amino's beschikbaar te hebben voor spiergroei.
 
Originally posted by Jerry Bracke


Wat is de tonijn, de kip der groenten??

Hij bedoelt, welke soort groente, de kip en de tonijn van de groente soorten zijn, oftwel de eiwit grootheden. ( denk ik :D )
 
Re: Re: Eiwitten in groenten??

Originally posted by Jefro


Hij bedoelt, welke soort groente, de kip en de tonijn van de groente soorten zijn, oftwel de eiwit grootheden. ( denk ik :D )

Ja, dat bedoel ik.. Lijkt me vrij logisch denk ik.. ???
 
Aardappels en sojabonen hebben bijna hetzelfde aminozuurprofiel als vlees.


Aardappelen??? Mij werd altijd aangeleerd dat het een groente was dat niet veel voedingswaarde bevatte? Een aardappel, is dat niet puur zetmeel? En als er dan toch eiwitten in een aardapel zitten.. Hoeveel eiwitten zitten er dan in 1 patat??
 
waarom wil je eiwitten halen uit je groente (overigens moet je het dan bij bonen zoeken maar goed) ??
 
Over het algemeen zijn peulvruchten redelijk eiwitrijk. Maar dan nog...ik denk dat je groenten niet specifiek moet gebruiken om aan je eiwitbehoefte te komen. Zoals hier al gezegt is...het aminozuurprofiel is niet compleet, en de BV is relatief laag.
 
Originally posted by Ilya
waarom wil je eiwitten halen uit je groente (overigens moet je het dan bij bonen zoeken maar goed) ??

Ah das een simpele.. Omdat... In de eiwit FAQ van deze site staat:


5.Welke eiwitten moet ik eten?
De mens is een omnivoor. Dat wil zeggen: hij eet zowel plantaardig als dierlijk voedsel en krijgt dus beide eiwitsoorten binnen.


Dus ik dacht... Ik eet veel dierlijke eiwitten, maar amper plantaardige.. Dus...
 
Algemene Informatie

De betekenis van het woord proteïne (eiwit) is, "van levensbelang". Ons lichaam is afhankelijk voor groei en onderhoud van eiwitten. Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstoffen van ons lichaam. Als ons lichaam een huis is, zijn eiwitten de muren.

Het lichaam breekt tijdens de spijsvertering de opgenomen (opgegeten) eiwitten af tot afzonderlijke aminozuren ("kralen"). Deze losse bouwsteentjes worden opgenomen in het bloed. Het lichaam bouwt van deze losse bouwsteentjes opnieuw eiwitten op, precies de soorten die we nodig hebben.

Er zijn allerlei voedingsmiddelen die eiwitten bevatten. Vlees, vis, melkproducten en eieren bevatten het meeste eiwit. Graanproducten, bonen en peulvruchten bevatten ook eiwitten.

Er is een indeling in dierlijke en plantaardige eiwitten. Waarom eten we dan dierlijke producten als de eiwitten ook in plantaardige producten voorkomen?

Om met het laatste te beginnen: ons lichaam is niet in staat om alle aminozuren zelf te maken! Er zijn 9 aminozuren die wij nodig hebben om in leven te blijven, maar die wij niet (of in onvoldoende mate) zelf kunnen maken. Deze aminozuren worden de "essentiële aminozuren" genoemd.

In dierlijke eiwitten komen naast de andere aminozuren al deze essentiële aminozuren voor, in plantaardige eiwitten vaak niet! Een gezond mens eet dus een combinatie van plantaardige en dierlijke eiwitten.

Als we besluiten om het lichaam grotere arbeid te laten verrichten (zwaar werk of intensieve sporten), dan heeft het lichaam naast meer energierijke voeding ook meer eiwitrijke voeding nodig. Eiwitten zijn nodig om te herstellen, maar ook voor de opbouw van het lichaam, denk hierbij bijv. aan het herstel en de opbouw van spierweefsel.

Hoeveel eiwitten

Als je regelmatig zwaar sport, dan heeft je lichaam minimaal1,5 tot 2,5 gram eiwit nodig per kg lichaamsgewicht. Voor iemand die 80 kg weegt komt dat bijv. neer op +/- 80 x 1,5 tot 80 x 2,0 = 120 tot 200 gram eiwit per dag! 120 tot 200 gram eiwitten per dag is helemaal veel wanneer je bedenkt dat de gemiddelde Nederlander tussen de 40 en 70 gram per dag binnen krijgt. Het is onmogelijk om voldoende te herstellen of te groeien na een training zonder voldoende eiwitten per dag te eten. Je lichaam zal om zich te herstellen eigen spierweefsel afbreken. Je bouwt dus op door te trainen, maar je valt weer af, door dat je niet voldoende bouwstoffen hebt.

Als je weet dat een liter magere melk +/-35 gram eiwit bevat, een ons vleeswaren zo'n 20 gram, een ei slechts 7 a 9 gram, een ons vis gemiddeld 20-22 gram en een ons vlees ook ongeveer 20 gram, dan valt al snel op dat je aardig wat van deze producten moet eten wil je de (in ons voorbeeld) 120 tot 200 gram eiwitten halen. Je moet er niet aan denken dat je zes liter melk zou moeten drinken!

Gelukkig wordt door de combinatie van plantaardige eiwitten uit de graanproducten die we eten (bijv. brood) en de eiwitten uit dierlijke producten toch nog wel een redelijke score gehaald. Je begrijpt nu ook gelijk waarom er eiwitpreparaten in de handel zijn voor sportende mensen. Eiwit supplementen moeten dus altijd uw eerste supplementen keus zijn, als u niet voldoende eiwit in uw dagelijkse voeding binnenkrijgt.

Eiwitten = eiwitten?

Er is dus duidelijk een verschil tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. Er zijn echter ook grote verschillen tussen eiwitten onderling. De mate waarin ons lichaam de eiwitten kan gebruiken, en de snelheid waarmee ze opgenomen en verteerd worden verschilt per eiwit. Het is daarom voor sporters enorm belangrijk om, om de 2 - 3 uur een eiwit rijke maaltijd of product te nemen. Zo zorgt u ervoor dat uw lichaam de hele dag door van voldoende bouwstoffen voorzien wordt. Niet genoeg eiwitten = geen vooruitgang.

· Melk eiwit: goedkope vorm van eiwitten. Worden moeilijk opgenomen en moeilijk verteerd. Bevat lactose; een stof die door veel mensen nauwelijks verteerd wordt. Hierdoor ontstaan diaree en spijsverteringsproblemen.

· Soja eiwit: plantaardig eiwit, echter met een aantal positieve eigenschappen. Soja eiwit bevat een aantal stoffen die de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk kan verkleinen. Soja wordt tevens erg makkelijk verteerd.

· Ei-eiwit: uitstekende eiwit vorm. Goed verteerbaar en bruikbaar voor het lichaam. Bevat echter wel vet.

· Whey eiwit concentraat: Bijna ideale eiwit vorm. Wordt optimaal door het lichaam gebruikt. Whey eiwitten worden gemakkelijk verteerd en zijn bijna lactose vrij. Een nadeel is weer dat de eiwitten vaak te snel verteerd worden.

· Whey eiwit isolaat: Nog hogere kwaliteit dan Whey eiwit concentraat. Wordt echter nog sneller verteerd, en is veel duurder.

· Potassium eiwit: Ideale eiwit vorm. Wordt optimaal door het lichaam benut. Wordt gemakkelijk verteerd, is lactose vrij en wordt over een periode van 3 uur verteerd. Nadeel is dat deze eiwit vorm erg duur is.

Zoals u dus kunt lezen is er eigenlijk geen een eiwit wat helemaal perfect is. Wij adviseren u om minimaal voor een whey-eiwit product te kiezen of een produkt dat een combinatie van de diverse eiwitten bevat (zoals bijv. Isomatrix van Syntrax).


Graag gedaan hoor! :D
 
Graag gedaan hoor!

Heb je veel werk aangehad om dat allemaal te typen? Bedankt hoor...

Fantastisch, sla ik meteen op

(snap je em?? sla = eiwitten??)

:thumbs:
 
Originally posted by Jerry Bracke


Heb je veel werk aangehad om dat allemaal te typen? Bedankt hoor...

Fantastisch, sla ik meteen op

(snap je em?? sla = eiwitten??)

:thumbs:

Welcome!
Nee maar je typt je vraag in google en je vind vele informatie erover. Dus heb ik ff opgezocht voor je en CTRL + C, CTRL + V en huppekeej! AUB! Ik heb er ook weer van geleerd! :D

:study:

p.s. en ja ik snap hem je slaat je eiwtten op :yawn:
 
p.s. en ja ik snap hem je slaat je eiwtten op


hahaha die had ik zelf ook niet door!! Nee ik bedoel

SLA !! Je weet wel, dat groen verfrommelde ding dat konijnen eten...

SLA...

(er zitten toch eiwitten in sla, anders zou het niet grappig zijn)
 
Klein moeilijk vraagje nog.. Als je een ei zou invriezen of in conserven zou steken, verliest het dan zijn eiwitten? Vraag ik me af omdat groenten en andere eetwaren hun vitaminen verliezen, of gedeeltelijk verliezen, bij het invriezen of bij het conserveren natuurlijk...
 
hmmm doe wat je niet laten kan :D
 
Originally posted by Jerry Bracke



Aardappelen??? Mij werd altijd aangeleerd dat het een groente was dat niet veel voedingswaarde bevatte? Een aardappel, is dat niet puur zetmeel? En als er dan toch eiwitten in een aardapel zitten.. Hoeveel eiwitten zitten er dan in 1 patat??
Je vraagt wat de beste eiwitbron voor groenten is, de enige groente die alle amino's bevat zijn aardappelen en sojabonen.
Dit wil zeggen dat de kwaliteit goed is en ze dus alle amino's bevatten om spiergroei mogelijk te maken.

Over de kwantiteit van eiwitten die ligt niet zo hoog bij aardappelen. (ong. 2.6 gram per 100 gram, komt toch nog in de buurt van magere melk)

Maar zoals ik al zei, je kan 100 gram eiwit uit bonen eten en nog geen mm groeien, omdat het aminozuurprofiel niet compleet is.

Zorg er dus voor dat je altijd gevarieerd eet wanneer je eiwitten uit groenten bruikbaar wil maken.
 
Originally posted by Elmar
hmmm doe wat je niet laten kan :D
Ik vind dat stukje eigenlijk niet goed Elmar, staat een hoop nonsens in en komt denk ik van een reclame voor eiwitsuppletie.

Ten eerste kan je wel zonder dierlijke eiwitten groeien en zo zijn er nog wel wat zaken die niet kloppen.
 
Originally posted by Jerry Bracke


Ah das een simpele.. Omdat... In de eiwit FAQ van deze site staat:


5.Welke eiwitten moet ik eten?
De mens is een omnivoor. Dat wil zeggen: hij eet zowel plantaardig als dierlijk voedsel en krijgt dus beide eiwitsoorten binnen.


Dus ik dacht... Ik eet veel dierlijke eiwitten, maar amper plantaardige.. Dus...
Nee dat stukje betekend gewoon dat we in staat zijn om beide soorten te verteren en te gebruiken.Wi ,niet zeggen dat je noodzakelijk ook eiwitten uit groenten moet halen.
Maar het kan zeker geen kwaad....
 
Ja, jij bent de kenner :D Dus maar goed ik zag het stukje en tja ik kan neit weten of het wel of niet zo is het komt van een fitness & health webpagina.
 
Back
Naar boven