XXL Nutrition

Eiwitten niet tellen in groenten, brood, noten...

nicodemus6

Competitive Bodybuilder
Elite Member
Waardering
5
Laatst las ik in een of ander artikel dat je de proteïnen van groenten, brood, noten e.d. niet moest meetellen (als je met voedingsschema werkt)..

Ik begrijp de auteur z'n beredenering ergens wel, maar langs de andere kant heb ik ook m'n twijfels.. Nu eet ik bv 200ml vloeibaar eiwit (gebakken uiteraard) met 4 sneden volkoren brood.. Als ik de eiwitten niet meetel van het brood moet ik 300ml eiwitten eten...

Als ik deze beredenering zou moeten toepassen kom ik met als gevolg op andere verhoudingen: 30 50 20 => 40 40 20 (P K V)

Ben een beetje achterdochtig met 40 40 20, mits me dit dan wat te hoog in proteïnen lijkt, met 30 50 20 zit ik al ongeveer aan de 3gr eiwitten per kg lichaamsgewicht!!

Iemand hier ervaring mee?

waarom kan je dat niet meetellen dan? eiwitten zijn eiwitten toch..

lijkt mij onzin.

:nowai: heel vreemd verhaal.

Eiwitten uit groente en dergelijk hebben niet een compleet profiel (dit in tegenstelling tot ei, vlees, zuivel) dus wellicht zit er iets in, maar als je gevarieerd eet krijg je toch wel wat extra eiwit binnen met al die "andere" voedingsstoffen dan zuivel, vlees en eieren. Persoonlijk tel ik ze gewoon wel (en neem ik mijn totaal voor de veiligheid iets hoger dan 2xVVM)

Zoiezo grappig dat mensen hun eiwitten gaan tellen.
Als ik maar ongeveer 30 gram per keer binnen krijg, je weet toch nooit waar je goed aan doet.

Eiwitten uit groente en dergelijk hebben niet een compleet profiel (dit in tegenstelling tot ei, vlees, zuivel) dus wellicht zit er iets in, maar als je gevarieerd eet krijg je toch wel wat extra eiwit binnen met al die "andere" voedingsstoffen dan zuivel, vlees en eieren. Persoonlijk tel ik ze gewoon wel (en neem ik mijn totaal voor de veiligheid iets hoger dan 2xVVM)
En dan heb je nog leuke dieetboekjes die je vertellen dat je beter plantaardige eiwitten kunt eten; die zijn namelijk beter en completer...

(er stonden wel meer eyebrowraisers in dat boekje, dus ik eet gewoon mijn kip en biefstuk)

Gewoon alle eiwitten meetellen!

Boeien dat niet alle eiwitten een even hoge biologische waarde hebben. Het gaat om het gemiddelde.

30 Energie% eiwitten is al enorm hoog. 40% gaat nergens meer over (misschien tijdens cutten).

idd eiwitten zijn eiwitten, who cares of ze uit ijs of uit oatmeal komen.

In dit geval, beter teveel dan te weinig.

Tja het is zo dat je met de meeste plantaardige producten geen compleet aminozuurprofiel hebt, wat dus nodig is voor spiergroei en andere processen waar bepaalde amino's een belangrijke rol spelen. Daarom is het ook belangrijk dat er verschillende bronnen gecombineerd worden. Zolang je dat doet, kan je ze wel meetellen. Stel dat je niets anders dan brood zou eten als plantaardige bron, en daarbovenop te weinig dierlijk eiwit binnenkrijgt, terwijl je met de eiwitten uit brood+dierlijk denkt genoeg eiwit te eten, dan zit je met een probleem.

Voorbeelden om alle essentiele amino's uit plantaardig voedsel te halen:granen+groenten, noten/zaden+groenten en mais+groenten of soya producten.

Combinatie is overbodig en een standpunt ergens uit de jaren 70, iets wat al lang is losgelaten. Zolang je maar over de hele dag een compleet aminozuurprofiel binnen krijgt zit het wel goed.

Wat die plantaardige bronnen aangaat bedoel idd de hele dag, dus niet per maaltijd. Maar op hoger niveau in de sport, ben ik van mening dat elke maaltijd alle essentiele amino's dient te verzorgen, zeker pre training :)

Vind sowieso dat elke maaltijd altijd alle essentiele amino's hoort te bevatten. Als we het althans over serieus bodybuilden hebben, op wat voor niveau dan ook. Maar als je bij elke maaltijd een stuk vlees, vis, eitjes of wat kwark eet is dat natuurlijk geen probleem. Dan zit je altijd goed.

Vind sowieso dat elke maaltijd altijd alle essentiele amino's hoort te bevatten. Als we het althans over serieus bodybuilden hebben, op wat voor niveau dan ook. Maar als je bij elke maaltijd een stuk vlees, vis, eitjes of wat kwark eet is dat natuurlijk geen probleem. Dan zit je altijd goed.

Alexander Dargatz begs to differ, wereld en Europees kampioen in zijn klasse. Veganist en natural (laatste nemen we dan maar aan) :

comp_front1.jpg

comp_back1.jpg

Uitzonderingen zijn er altijd. Of wil je nu beweren dat we er allemaal zo uit kunnen zien als we vegetariër worden?

Als hij een keer goed zou eten zou ie misschien nog wel wat maatjes groter zijn.. ;)

Ik tel altijd alles mee, als je eiwitten uit groenten of zo hebt zijn die niet compleet dan eet je er gewoon een beetje dierlijk eiwit bij en dan heb je in je maag alle benodigde amino zuren dus word het goed opgenomen

Terug
Naar boven