AndroidHealthClinic

eiwitten voor t slapen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

NasiSpeciaal

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 dec 2012
Berichten
385
Waardering
85
Lengte
1m90
Massa
95kg
Vetpercentage
12%
Beste forumleden,

Ik vroeg me af of het echt zo belangrijk is om eiwitten voor het slapen gaan te nemen. Nu neem ik soms een caseine shake maar daardoor moet ik snachts ook naar de wc. Wat uiteindelijk ten koste gaat van mijn slaap. Ik vraag me dan af wat de winst nog is van de shake. Zijn er ook forumleden die ervoor kiezen om geen eiwitten voor het slapen gaan te consumeren? Of heeft iemand iets bijzonders gemerkt toen hij/zij begon met eiwitten consumeren voor het slapengaan?
 
Is niet noodzakelijk als je gewoon aan je eiwitten komt door de dag.
Zelf vind ik het wel prettig om voor t slapen nog te eten, slaap slecht met een lege maag (ook gewenning i guess)
Als je het niet prettig vindt en er zelfs slechter/ minder van slaapt dan niet doen.
Je kunt ook proberen andere eiwitten te consumeren voor t slapen, een shake voor het slapen zorgt er logischerwijs wel voor dat je sneller moet plassen natuurlijk
 
  • Like
Waarderingen: 6am
Idem, maak bij voorkeur een ommesletje met gamba's en groente half uur voor het slapen.
 
Ik eet gewoon een bak kwark een dik anderhalf uur op voorhand, en ik stop met drinken een drietal uren voor ik ga slapen.
 
Hier merk ik ook dat ik moet naar de wc moet van bepaald voedsel (nog steeds zoekende wat precies). In jou geval is het de caseine shake en s'nachts naar de wc is dus wel een aanzienlijk nadeel t.o.v de mogelijke voordelen.

Wil je eiwitten voor het slapen gaan? Zoek uit welke wel werken


Je hebt het nu erover dat het grosso modo niet van belang is, terwijl je daarvoor reageerde met twee uitersten van maaltijdfrequentie (10 vs 1) en dat dat niet zou uitmaken zolang je het totaal aantal kcal en macros behaalt. Dat is wat anders dan dat het grosso modo niet van belang is.

Grosso modo is de impact beperkt (maar aanwezig) ja bij een normaal voedingspatroon (lees: 3 - 6 maaltijden per dag). Zodra je 10 maaltijden of 1 maaltijd uit de kast haalt pak je twee zeer extreme voedingspatronen.

Maar neem bijvoorbeeld de volgende studie:
Timing and distribution of protein ingestion during prolonged recovery from resistance exercise alters myofibrillar protein synthesis. - PubMed - NCBI

Ze krijgen exact hetzelfde voorgeschoteld, alleen met een andere spreiding over de dag. En toch vinden ze significante verschillen in de spiereiwitsynthese. Deze studie falsificeert al de zwartwitclaim dat spreiding absoluut niet uitmaakt, ongeacht de limitaties van deze studie. Nu is een belangrijke limitatie van deze studie dat de groep met de hoogste eiwitfrequentie niet 'boven' de leucinedrempel komt, je kunt daarom aan de hand van deze resultaten moeilijk concluderen dat 3 maaltijden per dag beter zou zijn dan 6. Een andere belangrijke limitatie is het gebrek aan overige nutriënten, al lijkt dat op zo'n korte termijn eigenlijk vrij weinig invloed nog te hebben op de spiereiwitsynthese (hier is ook onderzoek van). Maar goed, los van dat, dit falsificeert al het gegeven dat het niet uit kan maken.

Dan een volgende studie:
Dietary protein distribution positively influences 24-h muscle protein synthesis in healthy adults. - PubMed - NCBI
Hierbij wordt gekeken of het uitmaakt hoe je je eiwitten distribueert over de dag. Hierbij werd er gecontroleerd voor het totaal aantal maaltijden, de totale energie-inname en macronutrienteninhoud, maar kreeg de ene groep zijn eiwit gelijkmatig over de dag verdeeld, terwijl de andere het overgrote merendeel van zijn eiwitten tegen het einde van de dag kreeg. Ook hier werd een verschil tussen beide groepen van de spiereiwitsynthese waargenomen over een tijdsbestek van 7 dagen.

Ik zou m'n betoog nog verder kunnen vervolgen door in te haken op 'zolang het aantal macro's maar in orde is' door alle studies aan te halen die een grotere spiereiwitsynthese aantonen bij wei-eiwit vs. tragere bronnen (meestal caseine-eiwit), waarbij gecontroleerd wordt op de hoeveelheid eiwit. Dat zijn er nogal wat. Er is zelfs nog een studie van Cribb & Hayes die bij een gelijke eiwitinname in atleten na 8 weken meer spiergroei vond in de groep die zijn eiwitinname concentreerde rondom de training t.o.v. ochtend en avond. Denk ook aan plantaardig eiwit vs. dierlijk eiwit; zelfde macros, niet zelfde effect op je spiermassa wanneer je het combineert met krachttraining.

En nee, ik heb geen verdere studies voor handen waarbij na een <x> aantal weken meer LBM wordt gevonden in atleten (m.u.v. die van Cribb & Hayes) door eiwit anders te distribueren over de dag. Het punt is dat je daarvoor een hele grote studie zou moeten opzetten met veel proefpersonen, anders ga je niks statistisch significants vinden. Het merendeel van de studies vindt, individueel gezien, zelfs geen significant verschil wanneer je je totale eiwitinname verhoogt (!). Als je met het verhogen van je totale eiwitinname al vaak geen significant verschil vindt kun je je wel voorstellen dat eenzelfde proefopzet bij eiwitdistributie de kans waarschijnlijk nog geringer maakt dat je iets vindt. Er moest voor de totale eiwitinname ook een meta-analyse aan te pas komen om te bewijzen dat dat werkt en die vond dat het gemiddeld 0.7 kg meer spiermassa leverde wanneer je je totale eiwitinname verhoogde i.c.m. >6 weken krachttraining (toch geen triviale hoeveelheid extra spiermassa). Het meten van de spiereiwitsynthese is daarom een veel praktischere en gevoeligere methode om verschillen bloot te leggen en is ook de reden dat veel onderzoek daarnaar kijkt en niet z'n tijd verspilt met het meten van LBM-veranderingen over een beloop van enkele weken met een groepje van tientallen atleten, dat is ontzettend gevoelig voor [Link niet meer beschikbaar].

Als ik zou moeten gokken aan de hand van de beschikbare data: eet 4-6 maaltijden per dag met een enigszins gelijkmatige verspreiding van eiwitten over deze maaltijden, en dan valt er waarschijnlijk nog vrij weinig te optimaliseren wat betreft nutriëntendistributie.

En er is ook nog zoiets als interindividuele variatie: als ik al mijn maaltijden na mijn training eet, en helemaal niets voor mijn training, dan hollen mijn prestaties tijdens mijn training achteruit. Het behoeft geen uitleg dat dat op termijn een nadelig effect heeft op mijn voortgang, in mijn geval zou het dus onverstandig zijn om dat te doen. (Dit is dus een extreem voorbeeld in lijn met je initiele post).


Klopt, Miss Sunshine maakt de initiele 'one-liner'-claim dat het niet uitmaakt, dus de burden of proof ligt in principe ook bij haar.

Mijn conclusie, verdeel het over de dag, maar doe wel wat voor jou werkt. Want als 20.00 beter werkt dan 23.00 dan zou ik niet meer gaan nadenken over die timing.
 
Beste forumleden,

Ik vroeg me af of het echt zo belangrijk is om eiwitten voor het slapen gaan te nemen. Nu neem ik soms een caseine shake maar daardoor moet ik snachts ook naar de wc. Wat uiteindelijk ten koste gaat van mijn slaap. Ik vraag me dan af wat de winst nog is van de shake. Zijn er ook forumleden die ervoor kiezen om geen eiwitten voor het slapen gaan te consumeren? Of heeft iemand iets bijzonders gemerkt toen hij/zij begon met eiwitten consumeren voor het slapengaan?
Er zijn toch veel meer eiwitten dan enkel shakes?
 
Er zijn toch veel meer eiwitten dan enkel shakes?

Blink Omg GIF
 
bak kwark is bij mij ook pissen, lekker boeiend
 
Hier merk ik ook dat ik moet naar de wc moet van bepaald voedsel (nog steeds zoekende wat precies). In jou geval is het de caseine shake en s'nachts naar de wc is dus wel een aanzienlijk nadeel t.o.v de mogelijke voordelen.

Wil je eiwitten voor het slapen gaan? Zoek uit welke wel werken




Mijn conclusie, verdeel het over de dag, maar doe wel wat voor jou werkt. Want als 20.00 beter werkt dan 23.00 dan zou ik niet meer gaan nadenken over die timing.
Kan me niet herinneren dat ik dat had getypt, maar snap nu ook wel waarom: 4 jaar oude post :o
 
Kan me niet herinneren dat ik dat had getypt, maar snap nu ook wel waarom: 4 jaar oude post :o
Zolang het anno 2021 maar niet direct uit het raam gegooid mag worden dan is het goed. (zoekfuncties zijn je vriend)
 
Er zijn toch veel meer eiwitten dan enkel shakes?
Jazeker maar caseïne is toch het beste voor het slapengaan vanwege de langzame afbreekbaarheid? Of is dit inmiddels alweer ontkracht?
 
Jazeker maar caseïne is toch het beste voor het slapengaan vanwege de langzame afbreekbaarheid? Of is dit inmiddels alweer ontkracht?
Je kunt prima elke vorm van eiwit eten. En desnoods combineer je eiwitten met vetten. Vetten zorgen namelijk ook voor vertraagde opname van andere voedingsstoffen.
 
4 Gekookte eitjes in plakjes rookvlees.
Heerlijke avond snack met prima eiwitten.
 
4 Gekookte eitjes in plakjes rookvlees.
Heerlijke avond snack met prima eiwitten.
Je kunt prima elke vorm van eiwit eten. En desnoods combineer je eiwitten met vetten. Vetten zorgen namelijk ook voor vertraagde opname van andere voedingsstoffen.


Bedankt voor de tips.

Ik heb ooit ergens gelezen of gezien (kan het me echt niet herinneren, ook niet wat precies de reden was) dat het beter was om eiwitten te combineren met koolhydraten voor het slapen gaan dan eiwitten met vet. Ondanks dat ik niet meer weet waarom heeft het nog jaren bepaald dat ik voor het slapengaan nooit op het idee was gekomen om 4 eieren te consumeren. Niet te geloven. Maar ik zal weer eens een keer de zoekmachine weer aangooien. Afgelopen dagen niet echt een shake hoeven nemen omdat ik mijn laatste maaltijd pas ongeveer een uur voor het slapengaan at. Dan lijkt het me overbodig.
 
Bedankt voor de tips.

Ik heb ooit ergens gelezen of gezien (kan het me echt niet herinneren, ook niet wat precies de reden was) dat het beter was om eiwitten te combineren met koolhydraten voor het slapen gaan dan eiwitten met vet. Ondanks dat ik niet meer weet waarom heeft het nog jaren bepaald dat ik voor het slapengaan nooit op het idee was gekomen om 4 eieren te consumeren. Niet te geloven. Maar ik zal weer eens een keer de zoekmachine weer aangooien. Afgelopen dagen niet echt een shake hoeven nemen omdat ik mijn laatste maaltijd pas ongeveer een uur voor het slapengaan at. Dan lijkt het me overbodig.
Dat kan voortkomen uit het feit dat koolhydraten kunnen zorgen voor slaperigheid. Echter is dit afhankelijk van gewenning en hoe de koolhydraten verder over de dag verspreid worden.
 
Back
Naar boven