AndroidHealthClinic

Elastic fantastic - cutting with myo (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

drbrik

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
1.859
Waardering
509
Sommigen hebben al eerdere logs van me gelezen.

Voor diegene die dat nog niet gedaan hebben even een korte intro:

Altijd erg sportief geweest en geen grammetje vet te veel. Totdat ik een aantal jaar geleden een darmperforatie kreeg. Kantje-boord-situatie geweest in het ziekenhuis, en een half jaar met een stoma gelopen. Als we het over metabolisme naar de kloten helpen hebben telt dit wel mee ja! Opeens van 3 keer in de week sporten (vechtsport en hardlopen) naar in bed liggen en een stuk darm missen.
Na een half jaar stoma weer opgeheven en toen begon de pret. Ik mocht alles doen, alleen niks waarbij ik mijn buikspieren gebruikte ..... bijna niks dus! Veel te veel aangekomen hoogte/diepte punt was 112-113kg (bij 1.87m)

Zonder echte kennis van voeding en training (trainde ook niet, was blij als ik half uur kon wandelen aan 1 stuk) Toch af weten te vallen tot 108kg. Totdat op mijn 31ste verjaardag de knop om ging. Potdomme nog jong zat en ik ben te dik en out-of-shape om gewoon met mijn dochtertjes te kunnen spelen en ravotten. Dit kon niet meer! Eens inet af gaan struinen en uiteindelijk BFFM tegen gekomen.

Ja daar gaat het ook over trainen. Daar ingedoken! Hier terecht gekomen en uiteindelijk gestart met stronglifts. Na een tijd overgestapt op madcow en ook hier lekker op getraind. Hierna eigenlijk de 5x5 een beetje moe en nog wat aangeklooid en geprobeerd met andere schema's. Niet de meeste effectieve periode voor de gains, maar wel veel oefeningen en mijn lichaam goed leren kennen.

Tldr;
Dik door medische omstandigheden 113kg
zonder trainen en goede voeding naar 108kg
juni 2014 gestart met stronglifts 5x5
Dec 2014 overgestapt op madcow

beste stats
sq 5x102,5
bench 5x82,5
dl 5x137,5

Nu inmiddels 95kg en middel omtrek van 113cm naar 92cm

Door omstandigheden kan ik niet meer naar de sportschool (althans niet vaak genoeg)

Op zoek gegaan naar opties om thuis te trainen.

Wegens budget en plaatsgebrek terecht gekomen bij:

bodylastics (set weerstandsbanden)
http://www.fitness-seller.nl/bodylastics-set-extreem/

binnenkort nog aanschaffen

soort bijbehorende 'halter'
http://www.fitness-seller.nl/bodylastics-workout-stick/

en voor het gemak
http://www.fitness-seller.nl/marbo-inklapbare-trainingsbank-ms-l114/

Na een beetje gestoeid te hebben met de oefeningen op een upper lower split terecht gekomen die ik met de myo rep systematiek wil gaan toepassen

trainingsschema:
upper1
push up (met extra band) 10-15 3x
decline fly 15-20 4x
incline fly 15-20 4x
pull up 10-15 3x (nu nog amrap 2x lol)
Rows 10-15 3x
shoulder press 10-15 3x
reverse fly 15-20 4x
shrugs 20-25 5x
Bicep curl 20-25 5x
tricep ext 20-25 5x

lower 1
squat 10-15 3x
stiff legged pull through 15-20 4x
leg ext 15-20 4x
calf raise 20-25 5x
kneeling crunch 20-25 5x
twist 10-15 3x
side bend 20-25 5x

upper2
Incline press 10-15 3x
decline press 10-15 3x
pull over 15-20 4x
chin up 10-15 3x (nu nog amrap 2x lol)Face pull 3x12
front raise 15-20 4x
lateral raise 15-20 4x
preacher 20-25 5x
kneeling tri ext 20-25 5x
curl supp. grip 20-25 5x

lower 2
donkey kick 10-15 3x
reverse lunge 10-15 3x
ham curl 15-20 4x
calf raise 20-25 5x
pull trough 10-15 3x
kneeling crunch 20-25 5x
twist 10-15 3x

Welke banden en hoe kan ik hiermee opbouwen:
het zijn verschillende banden. Heb eens zitten tellen, kan redelijk precies de weerstand vergroten.

Er zijn nameljik kilo's trekkracht aan verbonden per kleur.
Hieruit kun je het volgende progressie model opmaken:

Ik heb:

geel 2 kg
groen 3 kg
rood 6 kg
blauw 8,5 kg
zwart 10 kg
oranje (2x) 13,5 kg

Hiermee kun je maken:

geel 2 kg
groen 3 kg
groen+geel 5 kg
rood 6 kg
rood+geel 8 kg
blauw 8,5 kg
rood+groen 9 kg
zwart 10 kg
blauw+ geel 10,5 kg
Rood+groen+geel 11 kg
blauw+groen 11,5 kg
zwart+geel 12 kg
zwart+groen 13 kg
oranje 13,5 kg
blauw+rood 14,5 kg
zwart+groen+geel 15 kg
oranje+geel enz
enz

Okeej het is niet optimaal ga daar niet over zeuren aub.
want:
a. ik zit in ieder geval niet te vegeteren op de bank en mijn genen de schuld te geven
b. naar mijn idee het best mogelijke gezien mijn situatie nu
c. ik toch progressive overload kan toepassen aan het einde van het verhaal
d. voeding toch misschien nog wel het grootste en belangrijkste deel van 'mijn weg' is

Doelen:
a. Looking sexy naked
b. De lol blijven houden in trainen ondanks beperkte middelen
c. de dbb to-go-guy worden als het gaat over resistance band training.

Verdere richtlijnen en tips over dit logje:
Ik spreek vloeiend sarcasme
Zelfspot modus zal vaak ingeschakeld zijn
Neem in dit logje net zoals in het leven niet alles te serieus

---------- Toegevoegd om 09:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:46 ----------

Training van gisteren

upper 2

incline press blauw (8,5kg) 16+3+3+3+3+3 -> volgende keer zwart (10kg)
decline press zwart+blauw (18,5kg) 15+3+3+3+3+3 -> Volgende keer oranje+blauw (22kg)
pull over oranje (13,5kg) 20+4+4+4+4+4 -> volgende keer oranje+geel (15,5kg)
chin up 9+2+2 toen ging de telefoon dus uit de groove
front raise groen (3kg) 18+4+4+4+4+4 -> volgende keer meer uit startset halen
lat raise groen (3kg) 14+4+4+4+4+3
preacher curl blauw (8,5kg) 22+5+5+5+4
triceps kickback blauw (8,5kg) 25+5+5+5+5+5 -> volgende keer zwart (10kg)
overhandse curl blauw (8,5kg) 20+5+5+5+4

Heerlijke train. I think me gonna like norwegian myo stuff :p
 
Succes met je doelen
Ik weet nog weinig over myo, is het ook om te cutten?
 
Succes met je doelen Ik weet nog weinig over myo, is het ook om te cutten?
Niet per defenitie, eigenlijk komt myo er op neer om veel volume te draaien zonder veel volume te draaien. (if that makes sense) Het doel is een vermoeide spier niet de kans te geven om te herstellen. Hierdoor blijf je dus in het 'effectieve' gedeelte van een set zitten.

Bijvoorbeeld een setje van 12 daar zijn de laatste 3 a 4 reps (qua aanspreken alle spiervezels) pas effectief. Door maar een korte pauze 10-30sec te doen zorg je dat je spieren vermoeid genoeg blijven om in die effectieve reps te blijven. Dus een set/serie myo reps wordt dan bijvoorbeeld.... 12+3+3+3+3+3 In principe zou dit dus (enigszins verlies heb je toch wel) op een gelijkwaardig effect terecht moeten komen van 3sets van 12 reps met 'normale rust'
Op deze manier kun je dus in korte tijd 'veel volume' pakken.

Nu is laag volume over het algemeen aangeraden in de cut, maar ik vind dit zelf nu erg moeilijk met die resistance bands. Maar naar mijn idee zou ik door op deze manier te trainen toch een intensiteit bereiken die hoog genoeg is om niet te veel spiermassa te verliezen tijdens de cut. (er zijn onderzoeken die er op wijzen dat het eenzelfde reactie in de spieren opwekt als werken met een 5rm en 5x5 tijdens de cut is toch wel een bewezen concept)
Tevens is een aandachtspuntje tijdens de cut fatigue control. Daarom heb ik gekozen voor de autoregulerende versie van myo-rep methode. (dit laatste zul je toch even google moeten inschakelen is een lang verhaal)

Ikzelf kies er voor omdat heel low volume <5rm nog lastig is met die resistance bands, dit is wel te doen maar zal ik als eerst de techniek helemaal onder de knie moeten hebben en me er goed bij voelen.

Het is namelijk wel heel anders trainen. Hoe verder in de beweging hoe zwaarder het wordt. En de excentrische fase is ook een stuk zwaarder/anders dan met losse gewichten. Dit zijn geen negatieve dingen maar wel even flink wennen.

tldr; Niet speciaal voor de cut, maar het kan er wel goed voor gebruikt worden.
 
Ik vind het zo niet gelijk, maar wat is dan de max resistance bij die dingen?
 
Ik vind het zo niet gelijk, maar wat is dan de max resistance bij die dingen?
staat in de openingspost in de spoiler. Maar ik vind het niet te vergelijken. Bench is 70kg een eitje, als de 2 oranje banden eraan hang (2x13,5kg) dan krijg ik toch echt geen beweging er in. Ik bekijk die kg's ook maar meer als een indicatie van de banden ten opzichte van elkaar. En gebruik het nu alleen om zo klein mogelijke stapjes te maken zodat er zo lang mogelijk rek in blijft (pun intended)
 
Het is vrijdag :p Ik heb geen zin meer om te rekenen :D
 
Het is vrijdag :p Ik heb geen zin meer om te rekenen :D
In de spoiler staat het allemaal uitgerekend totaal al die banden bij elkaar is 56,5 kg (heb een extra zwaarste oranje band) en dat is dan x 2 want je rekt ze 2 keer uit ten opzichte van een vast punt = 113kg
 
En kan je dan nog elastieken bijbestellen? Dat het nog zwaarder word?
 
En kan je dan nog elastieken bijbestellen? Dat het nog zwaarder word?

Zou kunnen idd, maar dan hoop ik eigenlijk weer naar de sportschool te kunnen gaan, tegen de tijd dat dat nodig is!
 
Toch schema beetje aan moeten passen! Single limb oefeningen werkt natuurlijk niet bij myo reps! Duh! Blondtt!

Eens lekker gepuzzeld. Lekker full body schema gebouwd. Met nu focus op borst en schouders, over een tijdje misschien weer focus verleggen. Lekker flexibel trainen!

Maar goed training van gisteren:

Squat oranje+zwart (23,5kg) 18+4+4+4+4+4 volgende keer die start set naar de 20 proberen te knallen
Pull through zwart+rood (16kg) 10+3+3+3
Chest press oranje+blauw (22kg) 12+4+4+4+3
Fly blauw (8,5kg) 17+4+4+4+4+4 Begin meer uit halen
pull up bw 6+2+2+1 mwah viel tegen vandaag
Row zwart+blauw (18,5kg) 18+3+3+3+3+3 volgende keer 4x
Face pull blauw (8,5kg) 20+4+4+4+4+4 volgende keer zwart
Shoulder press blauw (8,5kg) 18 5+4+4+4+2 volgende keer zwart en 10-15 3x
Front raise groen (3kg) 18 5+5+5+5+5 volgende keer 20-25 5x
Lat raise geel 15 +4+4+4+4+4 meer uit startset halen
bi curl zwart 23+5+5+5+4
tri kickback blauw 25+5+5+5+5+5 mwah tri overhead ext volgende keer die voel ik beter
kneeling crunchblauw 36 volgende keer meteen door naar oranje dit was veel te makkelijk

Heerlijke train voelt nu nog goed getraind!

---------- Toegevoegd om 17:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:02 ----------

Eens kijken of ik dit om de dag vol kan houden. En als ik hier dan een beetje aan gewend ben, gaan we eens een beetje meer stoeien met rep-ranges of zo. Net als het materiaal waar ik nu mee werk moeten mijn trainingen rekbaar en elastisch blijven. Wil mezelf niet te veel vast leggen. Gewoon aan de hand van het logje bijhouden of er nog progressie in zit. En dit per week/ 2 weken bekijken. Ik hoef niet elke training pr te zetten.
 
Elestieken mee naar werk?
 
ja was beter geweest maar een beetje drukjes hiero :P
 
Train vandaag

Squat oranje+zwart (23,5kg) 25+5+5+5+5+5 volgende 2 keer oranje (27,5kg)
Pull through zwart+rood (16kg) 12+3+3+3+3
Chest press oranje+blauw (22kg) 13+3+3+1
Fly blauw (8,5kg) 20+5+5+5+5+5 volgende keer zwart
pull up geen plek geskipped
Row zwart+blauw (18,5kg) 25+5+5+5+5+5 volgende keer oranje + rood
upright row zwart (8,5kg) 18+4+4+4+2
ohp blauw (8.5kg) 17+4+4+4+3
Front raise groen (3kg) 21+5+5+4
Lat raise geel (2kg) 19+4+4+3
bi curl zwart 26+5+5+5+4
tri exr zwart 23+5+5+5+5+2
kneeling crunchoranje 36 volgende keer gewoon plank want dit werkt nie fijn.

Lekkere train nu ff maffen want onverwacht nachtdienst
 
Aparte trainingen zo met die elastieken! Ga je log hier ook weer volgen.
 
Aparte trainingen zo met die elastieken! Ga je log hier ook weer volgen.
Welkom. Ja bij gebrek aan beter moet ik het voorlopig even met die elastieken doen. Maar ik blijf me verbazen wat je met creativiteit kunt bereiken. Toch elke keer het gevoel iig dat ik goed hard gewerkt heb. Enige nadeel is soms dat het niet met werken met losse halters te vergelijken valt. Dus geen idee of kracht nu achteruit gegaan is of niet.
 
Tja, dat valt lastig te zeggen inderdaad. Het is in ieder geval 100% beter dan het andere alternatief: niet trainen. En dat is wat telt! :)
 
Back
Naar boven