AndroidHealthClinic

elektrolytenbalans ervaring? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dutchgirl

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
280
Waardering
1
Hoi allemaal,

Ik blijf al een tijdje op hetzelfde gewicht en wist niet waarom, omdat ik gezond at en ook trainde.
M.a.w. ik viel niet af en ook niet met een fatburner. Robin heeft naar mijn voeding gekeken en het blijkt dat ik een onevenwichtige elektrolytenbalans heb.

Voeding inclusief supplementen zit ik op:

Kalium: 100%
Natrium 50%

Beste verhoudingen zijn:

Kalium 100%
Natrium 93%

Verder is er ook gekeken naar mijn magnesium en calcium inname.

Ik heb opnieuw naar mijn voeding gekeken en twee theelepels zout toegevoegd en nu is mijn elektrolytenbalans beter in balans.

Ik gebruik idd. nooit extra zout al jaren, omdat ik dacht dat zout slecht was en ook vocht vasthoudt

Trouwens in mijn vitaminenboek staat niets over elektrolytenbalans. Waar kan ik meer info vinden over dit onderwerp.

Ik weet wel dat anorexia patienten door braken en laxeren een tekort kunnen hebben aan kalium en hierdoor dus ook een onevenwichtige elektrolytenbalans hebben. Ik heb een tekort aan natrium volgens mijn voedingsanalyse.

1. Waar moet ik nog meer opletten of vinden jullie het onzin dat mijn elektrolytenbalans het probleem is?
2. Wie heeft ook last gehad van een onevenwichtige elektrolytenbalans?
3. Hoe lang duurt het voordat ECA ingredienten uit je lichaam verdwijnen?

Misschien kan ik naar de dokter gaan, maar welke onderzoeken kan ik aanvragen? Bloedonderzoek is logisch.

groetjes Daffy
 
Laatst bewerkt:
Denk je dat je op hetzelfde gewicht blijft door een verkeerde verhouding van kalium/ natrium? Natrium krijg je al zoveel binnen in 'gewone' voeding dat je daar bijna geen tekort in kan krijgen. Als de verhoudingen die jij aangeeft kloppen dan is er niks aan de hand, zeker niet m.b.t. afvallen. Afvallen heeft eigenlijk niks met de vochthuishouding te maken. Je wordt wel zwaarder door meer vocht, maar dit is tijdelijk. Het is geen vet. Je kunt ook gewoon afvallen wanneer je veel vocht vasthoudt.
2 eetlepels zout toevoegen is sowieso dom(niet verstandig is misschien een betere woordkeuze ;)) en veeel te veeel. En nogmaals een tekort aan natrium kan gewoon bijna niet.
 
Laatst bewerkt:
Sorry theelepels.

Volgens de berekening kwam ik uit op ongeveer 4000 mg kalium en ongeveer 2000 natrium.

Bedankt voor je vriendelijke post, je hoeft niet meteen te zeggen dat ik dom ben, niet verstandig is een betere woordkeuze!
 
Laatst bewerkt:
Blijft veel en onzinnig.
 
Kalium werkt samen met natrium om de waterbalans in het lichaam te reguleren en het hartritme te normaliseren. Een verstoring van het natrium-kalium evenwicht heeft een nadelige invloed op de zenuw- en spierfuncties.

Natrium en kalium zijn beide essentieel voor een normale groei. Verder zorgt natrium ervoor dat calcium en andere mineralen in het bloed opgelost blijven. Door een tekort aan natrium kan een slechte vertering van koolhydraten ontstaan.

Dus zo onzinnig is het ook niet.
 
Originally posted by Dutchgirl
Sorry theelepels.

Volgens de berekening kwam ik uit op ongeveer 4000 mg kalium en ongeveer 2000 natrium.

Bedankt voor je vriendelijke post, je hoeft niet meteen te zeggen dat ik dom ben, niet verstandig is een betere woordkeuze!
Je hebt je post veranderd zie ik.

Ik bedoel niet dat jij dom bent, maar ok. Volgende keer zal ik er rekening mee houden.
 
Originally posted by Dutchgirl
Ik blijf al een tijdje op hetzelfde gewicht en wist niet waarom, omdat ik gezond at en ook trainde.
M.a.w. ik viel niet af en ook niet met een fatburner.

Ik heb je al een tijdje geleden via pm en via messenger en ook via posts adviezen gegeven.
Heb je die ooit opgevolgd??

Misschien wordt het nu dan tijd?
 
Originally posted by burn
Denk je dat je op hetzelfde gewicht blijft door een verkeerde verhouding van kalium/ natrium?

Normaal gesproken niet zomaar nee. Maar als alles op het eerste gezicht verder perfect lijkt, dan ga je verder zoeken. En dit was voor mij het volgende punt. Feit blijft dat een verkeerde electrolyten balans de boel kan verknoeien...en goed ook.
 
Ik ben toch 7 ons afgevallen sinds ik meer zout toevoegd.:D


Originally posted by Robin


Normaal gesproken niet zomaar nee. Maar als alles op het eerste gezicht verder perfect lijkt, dan ga je verder zoeken. En dit was voor mij het volgende punt. Feit blijft dat een verkeerde electrolyten balans de boel kan verknoeien...en goed ook.
 
@ Dutchgirl
Als je antwoord geeft op deze vraag kunnen we je misschien verder helpen.
Hoelang ben je al op dieet?
Hoe zwaar ben je?
Op hoeveel kcal. zit je?
Wat zijn de verhoudingen(k/e/v/)?
 
Originally posted by burn
@ Dutchgirl
Als je antwoord geeft op deze vraag kunnen we je misschien verder helpen.
Hoelang ben je al op dieet?
Hoe zwaar ben je?
Op hoeveel kcal. zit je?
Wat zijn de verhoudingen(k/e/v/)?

:rolleyes: Hallo... we've been there before...
 
hier geef ik al te kennen dat dat al gedaan is:


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by burn
Denk je dat je op hetzelfde gewicht blijft door een verkeerde verhouding van kalium/ natrium?
--------------------------------------------------------------------------------



Normaal gesproken niet zomaar nee. Maar als alles op het eerste gezicht verder perfect lijkt, dan ga je verder zoeken. En dit was voor mij het volgende punt. Feit blijft dat een verkeerde electrolyten balans de boel kan verknoeien...en goed ook.


__________________
BW:260lbs
BL:6''3
BF:12%
 
Ik ken het probleem niet, maar het zou best kunnen dat iets meer mineralen het verschil kunnen maken. Ik denk wel, dat in principe een voedingsschema met daarin brood, brinta, kipfilet, rookvlees etc. geen tekort op kan leveren wat betreft natrium e.d...
Laat zelf ook regelmatig een bloedtest doen, en ik heb snel een tekort aan magnesium, dus voeg ik dat extra toe, ieder lichaam is anders :) gewoon proberen dus!
 
Originally posted by Robin
hier geef ik al te kennen dat dat al gedaan is:


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by burn
Denk je dat je op hetzelfde gewicht blijft door een verkeerde verhouding van kalium/ natrium?
--------------------------------------------------------------------------------



Normaal gesproken niet zomaar nee. Maar als alles op het eerste gezicht verder perfect lijkt, dan ga je verder zoeken. En dit was voor mij het volgende punt. Feit blijft dat een verkeerde electrolyten balans de boel kan verknoeien...en goed ook.


__________________
BW:260lbs
BL:6''3
BF:12%
Hier zie ik het antwoord op mijn vragen niet. Maar jij bent dus de uitvinder van het natrium dieet?:D
 
Back
Naar boven