MuscleMeat

ELEL / EMEM cyclen?

Bezoekers in dit topic

snowke90

Competitive Bodybuilder
Waardering
3.731
Lengte
1m90
Massa
110kg
Vetpercentage
30%
Ik heb zelf ook gemerkt dat het alom aangeraadde "Eat Less, Excersise More" (ELEM) voor mij niet werkt. Tuurlijk, je valt af, maar mijn verbranding was dusdanig verneukt dat ik uiteindelijk (@ 90kg bodyweight) moest leven op 1200kcal om af te vallen, zelfs al had ik toen nog 15% bf. Ik heb mij veel ingelezen. Ik ben sowieso bezig met Intermettent Fasting (IM) en dit vind ik een prima systeem. Echter, je moet altijd vooruit kijken en switchen.

Ik heb veel gelezen over ELEL OF EMEM, dus:
1) minder eten, maar ook minder bewegen
2) meer eten, maar ook meer bewegen

Feit is dat je met beiden natuurlijk op een calorie deficit moet zitten om vet te verliezen. Ik geloof echter steeds meer dat één van beiden doen beter is dan ELEM. Één aanhouden is echter niet ideaal. Mentaal niet (je hebt constant honger bij ELEL), qua tijd niet (je hebt niet altijd tijd om veel te bewegen, dus EMEM kan ook niet altijd). Nu heb ik bedacht om na mijn vakantie te cyclen. Ik had een 2 plannnen:
A) per week cyclen. Dus week 1: lage carbs, lage totaal calorieën, hooguit 30 min. per dag extra bewegen (excl. krachttraining). Dan week 2: medium carbs, medium totaal calorieën, elke dag minimaal 30 min. stevige cardio, eender HIIT of steady state. etc.
B) per dag cyclen. Beetje IIFYM onder het cyclen. Op dagen dat het uitkomt weinig eten maar ook minder bewegen. Op dagen dat ik meer eet (bijvoorbeeld omdat ik een bbq heb) gewoon meer bewegen zodat ik alsnog een deficit creëer.

B is een beetje wat ik nu doe. Makkelijk en goed vol te houden. A lijkt me echter beter. Iemand hier ervaringen mee?

Ik cycle ook wel tussen dagen. Als ik 1500 kcal verbrand met sporten eet ik een paar honderd kcal meer.

Op een rustige dag eet ik dan vrij weinig. En ontbijt en lunch is weinig, avondmaaltijd vrij groot. Meestal sport ik in de avond. Om enig fast/feast regime te maken en mijn lichaam niet helemaal uit te hongeren. Daarnaast ook eiwit en carbs beschikbaar te hebben bij en na trainen. Werkt vrij goed voor mij, maar dat is natuurlijk geen natuurwet.

Terug
Naar boven