Fitness Seller

Elk rondje is anders!

Heeft iemand al ideeën over het zeer koude en natte weer wat eraan komt?

  • 2. Wat doe je met je schema, sla je die dagen over over of stel je uit?

    Stemmen: 0 0,0%
  • Nee mij te koud

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal stemmers
    11
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Het gaat erom dat je interval training doet, waar je normaal meestal op 60% loopt, kun je er bij interval voor kiezen om je hartslag richting de 80-90% te pushen.
Verder kies ik bij interval vaak voor Bos/Strand hier heb je vaak meer weerstand, ook beter voor de knieën. Mijn interval trainingen zijn tussen de 30 - 40 minuten.
En wat die snelle gast zegt.
 
Ohh qua stappen loopt het wel mooi


Screenshot_20210719-185532_Samsung Health.jpg
 
Maar vertaal snel eens in hartslag, stel ik loop normaal 145, dan trek ik door naar 165?
tevens noet ik oppassen dat als ik te snel ga, het niet denderen wordt, dat vinden m’n pezen enkels en knieen niet leuk
Jij lijkt alleen maar in zone 3 te lopen, dan is het vervangen van een training door een nog intensievere vorm niet de beste keuze voor knieën en enkels.

Google eens op 80/20 en/of polarized.

Let wel op dat het idee wel is dat je de meeste trainingen juist onder V1 (zeg zone 2) loopt en maar 20% erboven. Van die 20% loop je het grootste aantal van de trainingen boven V2 (zeg zone 4 of 5). Een interval training geldt geheel als boven V2 als je dat bereikt tijdens de intervallen.

<V1: je kan praten
V1-V2: korte zinnen
>V2: woordjes of niets

Althans als je het 80/20 of polarized model volgt dat oa Sparks79 min of meer gebruikt.
 
Gewoon gaan lopen en je wordt vanzelf sneller. Ik train er ook niet op en ben ook niet super snel 🤡
 
Jij lijkt alleen maar in zone 3 te lopen, dan is het vervangen van een training door een nog intensievere vorm niet de beste keuze voor knieën en enkels.

Google eens op 80/20 en/of polarized.

Let wel op dat het idee wel is dat je de meeste trainingen juist onder V1 (zeg zone 2) loopt en maar 20% erboven. Van die 20% loop je het grootste aantal van de trainingen boven V2 (zeg zone 4 of 5). Een interval training geldt geheel als boven V2 als je dat bereikt tijdens de intervallen.

<V1: je kan praten
V1-V2: korte zinnen
>V2: woordjes of niets

Althans als je het 80/20 of polarized model volgt dat oa Sparks79 min of meer gebruikt.
Yip. Dat geblesseerd raken was mij ook bijna gebeurd. Tenminste, beetje geblesseerd en net niet serieus. Zeker als je sterk en zwaar bent echt wel risico.

Polarized is trouwens goed bewezen. Beter dan alles in z3 lopen. Er zijn ook andere methoden die goed werken, allemaal hebben ze gemeen dat je het grootste deel van je volume rustig aan diet en een klein beetje serieus doorloopt.

Bij mij is 145 nog net z2 trouwens qua power. Heel relaxed, zine3 begint pas bij 150. Bij 160 zit ik in 4 en 193 is mijn Max. Maar kom zelden hoger dan 175.

Omdat ik op power loop en niet op hartslag is het allemaal’ongeveer’. Met warm weer is het dus een stuk harder werken dan met koeler weer.
 
Yip. Dat geblesseerd raken was mij ook bijna gebeurd. Tenminste, beetje geblesseerd en net niet serieus. Zeker als je sterk en zwaar bent echt wel risico.

Polarized is trouwens goed bewezen. Beter dan alles in z3 lopen. Er zijn ook andere methoden die goed werken, allemaal hebben ze gemeen dat je het grootste deel van je volume rustig aan diet en een klein beetje serieus doorloopt.

Bij mij is 145 nog net z2 trouwens qua power. Heel relaxed, zine3 begint pas bij 150. Bij 160 zit ik in 4 en 193 is mijn Max. Maar kom zelden hoger dan 175.

Omdat ik op power loop en niet op hartslag is het allemaal’ongeveer’. Met warm weer is het dus een stuk harder werken dan met koeler weer.
Al is er wel de nuance dat veel lopers hun jaar opbouwen uit verschillende blokken en bij voorbeeld ook een blok in de pyramide en ook een blok veel in zone 3 lopen.

Maar er is inderdaad niemand adviseert alleen maar "comfortabel moeilijk" te lopen.
 
Zometeen uurtje zone 3 proberen, zal als rustig joggen voelen dan.
 
Zometeen uurtje zone 3 proberen, zal als rustig joggen voelen dan.
Mijn suggestie is om praattempo te doen.

De zones voor polarized trainen komen niet helemaal overeen met de 5 zones gebaseerd op HRmax of HR reserve.
 
Al is er wel de nuance dat veel lopers hun jaar opbouwen uit verschillende blokken en bij voorbeeld ook een blok in de pyramide en ook een blok veel in zone 3 lopen.

Maar er is inderdaad niemand adviseert alleen maar "comfortabel moeilijk" te lopen.
Zone 3 is vaak wedstrijdtraining. Specifiek voor een halve marathon oid. Pyramide en polarized maakt niet zoveel uit als je de wetenschap moet geloven. Zolang je maar voldoende in zone 1-2 loopt en niet te veel volume intensief loopt.
 
Hoppa! Laatste 4km’s onder de 6min :flexgrin:
 

Bijlagen

ThnX, nee nog geen last, probeer wel te lopen op souplesse, begon als jog van 07:15sec/km maar inmiddels loop ik ook al weer km’s van 05:48sec
de eerste 500m zijn vaak wel stram, maar daarna glij ik er zo weer in.
 
Gisteren vergeten te loggen en tevens vandaag
 

Bijlagen

Hier nog eens interval gedaan deze ochtend. Na 10' opwarmen reverse pyramid gedaan. Afwisselend snel/rustig 7'/2'/6'/2'/5'/2'/4'/2'/3' en dan nog kwartiertje rustig uitgelopen. Kwam net aan 10km in totaal met gemiddeld tempo van 5'30" per km. Ging lekker :).
 
Back
Naar boven