MuscleMeat

elke set tot failure?

RoAX

Novice
Waardering
0
momenteel train ik 3xweek
1spiergroep de week
ik train voor spiermassa

Ik deed vroeger 4 sets van 8 herhalingen (sommige oefeningen 4*10/12)
nu las ik net in een boek dat je best 12-10-8-6 herhalingen doet voor massa
moet je dan bij elke set tot in de fout gaan? of beter rustig de oefening opbouwen en in de laatste set in de fout gaan?

bv met biceps curl neem ik 1RM 24kg
ik begin met 12kg 12x 14kg 10x 16kg 8x en dan 18kg 6x?
of beter met 2kg meer starten en elke set in de fout gaan bij de laatste herhaling?

als je voor massa gaat zou ik idd 12-10-8-6 of 10-8-8-6 doen en dan met opbouwend gewicht en de laatste set tot failure.

wat houd dat in tot fout gaan? failure?

@ mkmk het punt dat je spieren het begeven en dus je laatste herhaling niet afkan maken

ik ga 8-8-8-8 want ik ben te lui om steeds extra gewicht op mijn dumbbells te zetten, dat doe ik alleen als ik switch van spiergroep.

Maar is dat echt zo goed wil je massa gainen om 10-8-8-6 te gaan?

Maar het is eigenlijk beter om niet te vaak tot failure te gaan.
Het belangrijkste is dat je alles geconcentreerd en nauwkeurig uitvoerd.
Men heeft bij de laatste (failure set) vaak de neiging uit balans of evenwicht te raken, en zoekt een manier om toch alsnog de set helemaal af te maken (door er andere spieren bij te gaan gebruiken)
Af en toe is het wel eens lekker om helemaal off te gaan :D

Natuurlijk niet alles tot faillure, en de beste manier om massa aan te zetten is veruit persoonlijk en niet te beoordelen... echter werkt 12 10 8 6 ofzo wel voor de meeste, maar je moet echt gaan filteren wat voor jou het beste werkt, met alles trouwens.

• Topic Starter Topic Starter
owkay, bedankt! Kga dan 12-10-8-6 doen en geregeld afwisselen. De laatste set in failure gaan.

Ik wissel momenteel om de 6 weken van schema(oefeningen), niet van trainingsmethode. Nu las ik in die andere topic dat je dan beter een half jaar met 1 schema doet, en binnen dit schema wat aanpassingen doet of las ik dit nu verkeerd?

Laatst bewerkt:
12 10 8 6 reps. Waar baseer je het gewicht op. Schrijf je dat op of pakken jullie gewoon een bepaald gewicht wat lekker aanvoelt. Stop je dan als je je reps hebt gehaald terwijl je er nog meer kan?

Na een paar keer trainen krijg je een richtlijn met de gewichten.
Dus weet je welk gewicht je bij welke spiergroep en set moet pakken.

Terug
Naar boven