MuscleMeat

Elke spiergroep dubbel trainen, goed/slecht?

Bezoekers in dit topic

HelemaalWortel

Cool Novice
Elite Member
Lid geworden
1 apr 2016
Berichten
232
Waardering
129
Lengte
1m89
Massa
93kg
Vetpercentage
21%
Hallo!

Ik ben een beginnende bodybuilder, en vroeg me af of het slecht is om elke spiergroep met bijvoorbeeld twee oefeningen te trainen of dat dat dan slecht voor je spieren is..

Misschien een domme vraag, maar ik vind het toch belangrijk om het even te stellen.

Alvast bedankt
 
Sommige trainen een spier groep wel 20x of meer. Ligt aan je doelstelling, bodybuilding je spieren "kapot" trainen en weer harder, beter en groter the laten groeien doormiddel van rust, tijd, doorzettingsvermogen, voeding, motivatie en kei harde trainingen
 
Hangt o.a. van het schema af wat je volgt, de indeling van spiergroepen en ook hoe vaak je iedere spiergroep per week traint.

Vuistregels zijn:

- Bij een fullbody schema, dat meestal 3x per week wordt gedaan doet men meestal ook maar 1 'grote' oefening pér spiergroep.
Dat moet ook wel, want anders heb je niet voldoende energie om de training af te maken, je traint immers je hele lichaam in 1 keer achter elkaar.
Sommigen hebben daarbij dan het gevoel dat ze dan te weinig doen voor iedere spiergroep, maar je moet beseffen dat daar tegenover staat dat je daarom juist frequenter per week elke spiergroep belast. Vaker een spier trainen is ook een vorm van overload waar het lichaam op reageert met sterker en groter worden.

- Bij split-schema's (waar lichaamsdelen/spiergroepen over meerdere trainingsdagen worden verdeeld), zie je dat men meestal ook meerdere oefeningen per spiergroep doet. (2-4 bijvoorbeeld)
De logica hierachter is dat je meer aandacht en energie kunt besteden doordat je de zaken opsplitst.
Je traint dan iedere spiergroep wat minder vaak, maar wel met meer volume (=meer oefeneningen, sets en reps) wat op zich weer een wat andere vorm van overload is.

Beide vormen van aanpak hebben overigens hun nut, afhankelijk ook van je doelstellingen, trainingsniveau en persoonlijke voorkeur.
 
Dank voor de reply's, goed om van mensen te horen die er veel van weten.

Ik volg inderdaad een full body schema 3x per week, en vroeg me daarbij af, of dan 2x ''zware'' compound oefening per spiergroep te veel van het goede was, wat kennelijk het geval is.
Zelf volg ik mijn training voor, meerdere uiteenlopende redenen. 1. Super-ripped body, 2. gezondheid, 3. Om een volledige training aan te kunnen met 40 kilo dumbbells.
Ik weet niet of mijn trainingsaanpak zal leiden tot de gewenste resultaten, ben ook een zware beginner dus vandaar dat ik het ook allemaal niet zo goed weet.
 
Zelf volg ik mijn training voor, meerdere uiteenlopende redenen. 1. Super-ripped body, 2. gezondheid, 3. Om een volledige training aan te kunnen met 40 kilo dumbbells.
Super ripped en gezond gaan vaak niet echt samen, helaas. En wat bedoel je eigenlijk met een volledige training met 40 kg dumbbells doen? Dat is toch helemaal niet realistisch, of ga je net zoveel pressen als deadliften? En squats en deadlifts met dumbbells zijn sowieso al helemaal niet optimaal, want je kunt totaal niet zwaar gaan.
 
Super ripped en gezond gaan vaak niet echt samen, helaas. En wat bedoel je eigenlijk met een volledige training met 40 kg dumbbells doen? Dat is toch helemaal niet realistisch, of ga je net zoveel pressen als deadliften? En squats en deadlifts met dumbbells zijn sowieso al helemaal niet optimaal, want je kunt totaal niet zwaar gaan.

Dat worden nogal dumbbell curls en triceps kickbacks :D
 
Super ripped en gezond gaan vaak niet echt samen, helaas. En wat bedoel je eigenlijk met een volledige training met 40 kg dumbbells doen? Dat is toch helemaal niet realistisch, of ga je net zoveel pressen als deadliften? En squats en deadlifts met dumbbells zijn sowieso al helemaal niet optimaal, want je kunt totaal niet zwaar gaan.

Eerlijk gezegd had ik daarover niet nagedacht, ik weet dat het is te doen , want ik kende iemand die dat deed en hij had echt een killer physique, maar voor de rest weet ik het niet.. maar ik zal nadenken over wat je hebt gezegd, het is zeker een interessant punt dat je raised
 
Eerlijk gezegd had ik daarover niet nagedacht, ik weet dat het is te doen , want ik kende iemand die dat deed en hij had echt een killer physique, maar voor de rest weet ik het niet.. maar ik zal nadenken over wat je hebt gezegd, het is zeker een interessant punt dat je raised
Over wel gedeelte heb je het? Over ripped en gezond zijn of over de 40 kg dumbbells?
 
Over wel gedeelte heb je het? Over ripped en gezond zijn of over de 40 kg dumbbells?
De 40 kilo, eerlijk gezegd dacht ik dat super ripped zijn en niet gezond zijn onmogelijk was (aangezien je zoveel gezond moet eten en je techniek goed moet zijn), dus dacht juist dat die twee hand in hand gaan.
Maar, ik merkte wel dat sommigen oefeningen vrij lastig gingen, zoals kickbacks en side lateral raises, maar ik dacht dat dat meer met mij eigen spier onontwikkeldheid te maken had en niet dat het onrealistische was ofzoiets dergelijks.
 
40 kg sideraises :o
 
Lach maar, ik weet niet waarom het me niet zou lukken
 
De 40 kilo, eerlijk gezegd dacht ik dat super ripped zijn en niet gezond zijn onmogelijk was (aangezien je zoveel gezond moet eten en je techniek goed moet zijn), dus dacht juist dat die twee hand in hand gaan.
Maar, ik merkte wel dat sommigen oefeningen vrij lastig gingen, zoals kickbacks en side lateral raises, maar ik dacht dat dat meer met mij eigen spier onontwikkeldheid te maken had en niet dat het onrealistische was ofzoiets dergelijks.
Ik denk eerlijk gezegd dat je een heel vertekend beeld hebt van trainen en het stellen van realistische doelen. De AAS gebruikende Youtube helden die natty claimen te zijn werken hier ongetwijfeld aan mee. Je kunt natural een heel goed fysiek krijgen, maar je zult nooit compleet super shredded en ook nog eens beresterk zijn en zonder dat je eruit ziet als iemand die stelselmatig ondervoed is.

Wat jij als beginner moet volgen is een serieus kracht- en massabouw programma gebaseerd op de grote compounds. Bijvoorbeeld Stronglifts 5x5, Greyskull LP, Icecream Fitness 5x5 of Starting Strength.

Lach maar, ik weet niet waarom het me niet zou lukken
Dit is niet serieus toch?
 
Ik wist niet beter, I stand corrected.

Wat zou wel een goed doel zijn voor kickbacks/side raises? (15 of 20 kg?)
Ik weet het allemaal niet zo goed, en op zich waar ik naar streef (en vraag me nu af of dit wel realistisch is) is dit:
http://i2.mirror.co.uk/incoming/article6617941.ece/ALTERNATES/s615b/Ricky-Whittle-main.jpg (rechter foto)
Lol, je moet helemaal geen doelstellingen voor zulke miniscule oefeningen hebben, doelstellingen heb je voor grote oefeningen als de squat, bench, deadlift, powerclean etc.
 
Ik doe side raises met 16 max. Kan ook 40ers slingeren tho, maar daar verneukt ik eerder mn delts mee.
 
Ik wist niet beter, I stand corrected.

Wat zou wel een goed doel zijn voor kickbacks/side raises? (15 of 20 kg?)
Ik weet het allemaal niet zo goed, en op zich waar ik naar streef (en vraag me nu af of dit wel realistisch is) is dit:
http://i2.mirror.co.uk/incoming/article6617941.ece/ALTERNATES/s615b/Ricky-Whittle-main.jpg (rechter foto)
Zonder stats nogal moeilijk te beoordelen. Maar met average genen gaat het sowieso een aantal jaren duren voordat je er zo bij staat.
 
Bij een fullbody schema, dat meestal 3x per week wordt gedaan doet men meestal ook maar 1 'grote' oefening pér spiergroep.
Dat moet ook wel, want anders heb je niet voldoende energie om de training af te maken, je traint immers je hele lichaam in 1 keer achter elkaar.
Sommigen hebben daarbij dan het gevoel dat ze dan te weinig doen voor iedere spiergroep, maar je moet beseffen dat daar tegenover staat dat je daarom juist frequenter per week elke spiergroep belast. Vaker een spier trainen is ook een vorm van overload waar het lichaam op reageert met sterker en groter worden.

Dit is interessant.....

Ik doe 3x per week een full body schema met per spiergroep 2 oefeningen van 4x 10 sets en train daarmee bijna 2 uur......dit is dus teveel als je een full body doet 3x per week?
 
Dit is interessant.....

Ik doe 3x per week een full body schema met per spiergroep 2 oefeningen van 4x 10 sets en train daarmee bijna 2 uur......dit is dus teveel als je een full body doet 3x per week?

Wat je in dit opzicht aan kunt is afhankelijk van verschillende factoren.
O.a. leeftijd, trainingsniveau, voeding, herstellend vermogen en weerstand tegen (trainings)stress spelen allemaal een rol.
Ook bepalend is de mate van 'effort' in je sets. Als je (bijna) tot falen gaat met zeer zware gewichten, dan is de hoeveelheid volume die je aan kunt altijd minder, dan wanneer je in iedere set stopt wanneer je nog makkelijk 1 of 2 reps had kunnen doen.

Als ik 'volgas' ga in een fullbobody met de volgende 6 oefeningen achter elkaar, zoals bijvoorbeeld:

(25-50 reps totaal pér oefening)

1. squats
2. hanging leg raises
3. bench press
4. rows
5. dips
6. barbell curls

of

1. deadlifts
2. ab wheel rollouts
3. pullups
4. OH press
5. wide upright rows
6. incline curls


Dan ben ik een uur bezig en daarna echt kapot.
Deze 12 oefeningen met volledige toewijding in één training doen gaat mij persoonlijk niet lukken.


Aan de andere kant............niets is te veel binnen een bepaalde trainingsvorm als je in staat bent om:

- Alle oefeningen, dus tot en met de laatste- met volle energie en toewijding te doen.
- Je steeds weer volledig herstelt van je trainingen.
- duidelijke progressie blijft boeken.


Mits je (in alle eerlijkheid naar jezelf toe) voldoet aan alle 3 de criteria, dan zou ik zeggen "ga lekker zo door".

Voor de meesten echter is dit op den duur toch te veel van het goede....
 
Back
Naar boven