Fitness Seller

Elke spiergroep één keer per week trainen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

En of ik dat meen. Wanneer jij maandag een normale bicepstraining bijvoorbeeld doet, dan hebben je biceps op zaterdag/zondag echt geen groei-impuls meer. Waarom denk je dat je na gemiddeld 48 uur een spier weer kan trainen? Omdat hij dan weer 'hersteld' is. Leg jij anders maar uit hoe het zit.

Wie zegt dat hij na 48uur weer "hersteld" is?
 
En of ik dat meen. Wanneer jij maandag een normale bicepstraining bijvoorbeeld doet, dan hebben je biceps op zaterdag/zondag echt geen groei-impuls meer. Waarom denk je dat je na gemiddeld 48 uur een spier weer kan trainen? Omdat hij dan weer 'hersteld' is. Leg jij anders maar uit hoe het zit.

Normale bicep training ?

Normale mensen trainen ook rug en bij rug gebruik je veel biceps.

Met een goed schema, kan je alles 1x trainen en toch vaker gebruiken. Bijv op maandag rug en donderdag bicep.
dinsdag borst, donderdag tricep
etc..

En hoe denk je dat HIT werkt dan..
 
herstelvermogen valt ook te trainen, en zowieso hoeft een spier niet volledig hersteld te zijn voordat hij opnieuw belast kan worden. Wat ik begreep was dat vaker in de week trainen een betere respons van je cns geeft, dus betere adaptatie op dat gebied zorgt voor dat je spieren beter progressief kan belasten, dus meer hypertrofie.
 
Met een normale training bedoel ik dus een training waarbij je niet zover traint dat je pijn gaat krijgen. Het is een feit dat een spiergroep 48 tot 72 uur moet rusten voor je hem weer kan belasten mits je maximale spiergroei als doel hebt en daar doen we het toch voor niet? Wanneer jij maandag de biceps helemaal afbeult met veel setjes en een hoog volume dan is het niet verstandig om hem woensdag weer te gaan trainen. Maar om dan een week te wachten is ook slecht, dan behaal je zeker geen maximale groei en dat is zonde.
 
Normale bicep training ?

Normale mensen trainen ook rug en bij rug gebruik je veel biceps.

Met een goed schema, kan je alles 1x trainen en toch vaker gebruiken. Bijv op maandag rug en donderdag bicep.
dinsdag borst, donderdag tricep
etc..

En hoe denk je dat HIT werkt dan..


HIT gebruikt niet zo'n splitschema zoals jij hier beschrijft hoor.

Btw:
Training Frequency: Two to three nonconsecutive training sessions per week.

En hier gebruik je dus bijna je max. Het hangt allemaal daar vanaf, het aantal setjes, aantal kilo's en je volume.
 
De bicep is ook één van de weinige spiergroep die je naast gerichtte trainingen ook redelijk zwaar belast bij het uitvoeren van andere niet biceps gerichtte oefeningen. Wanneer jij triceps of borst bijvoorbeeld 1 x in de week traint dan gebruik je deze spiergroepen maar heel matig tot zelfs niet(benen) een tweede keer per week. Zo'n splitschema waarbij je alles eens per week traint is misschien een keer goed voor de afwisseling waarbij je je lichaam een beetje rust gunt(als je gewoon traint en je dus niet tot je max bij elke training gaat) maar het is zeker niet het beste schema dat er is.
 
Het probleem zit er in wat je onder "normaal" trainen vertstaat.

Ja, onder bepaalde omstandigeden en bij een bepaalde intensiteit en volume kan je na 48 uur de spier weer opnieuw belasten.
Maar onder andere omstandigheden met een andere intensteit en volume kan dit wel oplopen tot bv 10 dagen

De manier van trainen waar je voor kiest bepaald dus hoelang het herstel duurt.

Zomaar stellen dat het voor iedereen altijd ..... uur duurt is te generaliserend



maar het is zeker niet het beste schema dat er is.

Ook dat ligt er maar aan hoe je traint, wat je doel is, wat voor tijd je ter beschikking heb, enz enz.
 
herstel is afhankelijk van de manier waarop je traint..

overigens hoeft een spier niet hersteld te zijn om hem opnieuw te trainen, maar ik zal jullie niet van jullie split-illusie afhelpen :)
 
Ik heb inderdaad voor een aantal groepen het idee dat 1 x in de 7 dagen te weinig is...

Ik zou bijv. bij triceps/bicep training een 4 dagen er tussen willen hebben en dan opnieuw direct willen knallen.

Soms hetb ik het idee dat dit wel kan, soms ook niet. Ik heb er een haat, lievde verhouding mee.

Alleen met rug en benen weet ik wel dat 1 x in 6-7 dagen voldoende is...
 
mm ja ik heb dat ook. btje klote dat onze gym op za/zo dicht is.
 
Snap je kerel .. zeer hinderlijk dat de meeste sportscholen of 's weekends vroeg in de middag al sluiten, of in ergere gevallen zelfs gedurende de hele dag gesloten zijn. Maar goed da's offtopic.
 
Dat ik begon met trainen heb ik een schema gehad waar ik 3x in de week full body deed, 3 oefeningen voor de grote spieren 2 voor de kleine, ik was dan ook wel zowat 1,5 uur aan t trainen, maar dan had ik r de dag erna rust. De meeste zouden zeggen dat is veelste veel maar ben gruwelijk gegroeit daardoor. Ik ben later naar 2x full body gaan doen in de week omdat ik overtraint raakte door die 3x.

Maar ik zou zeggen vooral als je net begin knallen in die gym en zo vaak mogelijk, je kan het hebben
 
Dat ik begon met trainen heb ik een schema gehad waar ik 3x in de week full body deed, 3 oefeningen voor de grote spieren 2 voor de kleine, ik was dan ook wel zowat 1,5 uur aan t trainen, maar dan had ik r de dag erna rust. De meeste zouden zeggen dat is veelste veel maar ben gruwelijk gegroeit daardoor. Ik ben later naar 2x full body gaan doen in de week omdat ik overtraint raakte door die 3x.

Maar ik zou zeggen vooral als je net begin knallen in die gym en zo vaak mogelijk, je kan het hebben

Precies zo train ik nu ook, vooral qua kracht ben ik vooruit gegaan en ik gain er daardoor ook aardig mee.
 
Ben helaas alleen doordat ik 3x in de week full body deed bij me oksel uitgescheurt zeg maar de bekende striae :(. Min puntje dus ik groeide ff te hard denk ik
 
3 x in de week zal voor mij niet gaan werken denk ik.

als ik train wil ik hard gaan en heb niet zo zin om me in te gaan houden omdat ik een paar dagen later weer moet trainen.

niks voor mij dus!!
 
Ben helaas alleen doordat ik 3x in de week full body deed bij me oksel uitgescheurt zeg maar de bekende striae :(. Min puntje dus ik groeide ff te hard denk ik

Je kunt nooit "te" hard groeien. Ik denk dat die striae trouwens niet veel van doen heeft met je full body schema. Probeer eens een gewoon split schema, misschien groei je dan nog wel beter.


En of ik dat meen. Wanneer jij maandag een normale bicepstraining bijvoorbeeld doet, dan hebben je biceps op zaterdag/zondag echt geen groei-impuls meer. Waarom denk je dat je na gemiddeld 48 uur een spier weer kan trainen? Omdat hij dan weer 'hersteld' is. Leg jij anders maar uit hoe het zit.

daar ging het niet om.
Jij beweert:
1 x in de week een spiergroep trainen. Nee daar groei je zeker niet van nee. Je zegt zelf al dat je spieren de groeiimpuls verliezen na 48 uur. Hoe zal dat zijn na 144 uur:rolleyes:

Probeer dat maar eens hard te maken.
Ik ken genoeg mensen die het tegendeel hebben bewezen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren alleen biceps en triceps getraind. Zo, wat is dát lekker zeg. Ik had veel meer kracht dan normaal en kon de oefeningen ook gewoon lekkerder uitvoeren. Ik heb nu praktisch in mijn hele lichaam spierpijn.

monster werkcapaciteit.
 
Dude ik denk dat je het allemaal wel goed bedoelt hoor, maar snap je je eigen posts nog wel als je ze terugleest? Ik heb deze post van je 2x gelezen en de post ervoor van 3XL, maar ik kan maar erg weinig raakvlak vinden tussen beide posts. Was dit een discussie die al gaande was tussen jullie of snapte je niet wat hij schreef, of misschien dacht je iets te lezen maar dat dat er eigenlijk niet staat (heb ik ook weleens last van).

Discussie was eerder gaande. 3xl vroeg in een thread om de bronnen waar mensen de x uur herstel of verhoogde eiwitsynthese vandaan haalde, omdat dat zover hij wist alleen betrekking had op endurance weenies. Ik poste de bronnen, maar hij reageerde er niet op. (hij kan het niet gezien hebben natuurlijk, maar imo beetje raar als je niet terugkijkt in een thread waar je zelf een doorvraag stelt)

Heb jij eigenlijk nog wel tijd om te trainen met al die wetenschappelijke benaderingen die je bijhoudt? (No pun intended) ;)

Ja hoor.

Het maakt niet uit welke grafiek je neemt, ook als je bij de Fitness-Fatigue theorie kijkt zie je dat naarmate de tijd verstrekt toe/afname vermindert (speciaal specific fatigue after effect laat een snelle stijging met een gelijdelijke uitloop zien)


Waar het omgaat is dat al deze theorien een gelijdelijke uitloop laten zien en geen "val" op het eind

Ik weet niet of ik helemaal begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat je erop doelt dat je beter een dag te laat opnieuw kan trainen dan ervoor? Maar in dat geval is de curve wel degelijk van belang.
-single factor: gebaseert op glycogeen. Als je een dag te vroeg traint en je glycogeen dus nog niet optimaal gepiekt is, boeidt niet voor eiwitsynthese, en daar gaat het om toch?
-Wat hebben deze curve ermee te maken? Ze gaan over fatigue en fitness. Train je te vroeg dan moedigt dit systeem dat juist eerder aan, omdat het toch allemaal cumulatief is, zolang de fatigue niet uit de spuigaten loopt?

Volgens mij hangt het ene niet rechtstreeks aan het ander vast.

Je kan myofibilaire hypertrofie (functionele hyprtrofie) bewerkstelligen zonder signifikantetoename van het sarcoplasma, je kan sarcoplasmische hypertrofie (non functionele hypertrofie) bewerkstelligen zonder signifiekante myofibrilaire toename..

Voor een duursporter zal sarcoplasmische hypertrofie belangrijker zijn, voor een sporter die 1 korte maximale inspanning moet geven myofibrilaire hypertrofie.

Alleen als je maximale hypertrofie zoek zal je je op beiden moeten richten.

Although it appears that the rep range will have an impact on metabolic shifts in isoform content this does not change the sarcoplasmic vs. contractile protein synthesis ratio but merely dictates which fiber type will experience the greater amount of hypertrophy.

RapidShare Webhosting + Webspace

Jouw conclusie.

Er zijn genoeg trainers en trainee die er juist vanuitgaaan dat naarmate je verder gevordert raakt en de belasting die je aan een spier kan geven groter wordt, het volume juist naar beneden moet.

Maw beginners kunnen bijna iedere dag een spiergroep belasten terwijl naarmate de ervaring stijgt de frequentie naar beneden moet

Maar dit blijft een 1 factor / 2 factor trainings discussie die al geruime tijd gaande is (niet alleen hier) en waar, zolang bijde theorien als werkend ervaren worden, ook voorlopig nog wel geen end aan zal komen.

Feit is gewoon dat je iets wat als veel mensen als "werkend" wordt ervaren niet zomaar afkan doen als onzin, en dat HIT en aanverwanten werk is een ding dat zeker is.

Tuurlijk is het 'mijn' conclusie.

Maar feit blijft dat eiwitsynthese is verhoogd tot zon 48 uur na training, mag iedereen verder zn eigen conclusies trekken :D
 
nu ff mijn mening. er is geen perfect schema mijn mening is dat je net zo goed kan groeien op een normaal split als met een fullbody schema. waarom dat is alemaal al gezegt. afwisseling is the key to suc6. in het begin gainde ik goed met een normaal split waarbij ik alle spieren 1 keer per week ging belasten, maar dan wel ieder laatste setje van iedere oef tot failure. toen dee ik een tijdje ub/lb ging ik ook goed op. direct wat meer kracht ermee gewonnen. nu doe ik ook een ub/lb schema een combi van bb en pl style moet nog ff kijken hoe dit werk. ik heb ook een tijd lang 4 week fulbody gedaan direct erna een gewoon split 4 week en daarna ub/lb, 6week. en door al die variatie in een korte tijd heeft me ook goed gedaan. mijn mening is dus dat bijna alle soorten trainingschema's gewoon goed werken als je maar regelmatig gaat afwisselen.
 
Back
Naar boven