AndroidHealthClinic

Elke week andere oefeningen?

Bezoekers in dit topic

Voorgoud

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
20 feb 2018
Berichten
258
Waardering
136
Lengte
1m85
Massa
100kg
Vetpercentage
17%
Hallo, ik vraag me af, is het slecht/minder goed als je elke week af en toe wisselt van oefeningen. Of moet je lichaam echt een bepaalde tijd wennen aan oefeningen,
Of maakt dat helemaal niks uit?
 
De reden dat men vaak kiest om langere tijd dezelfde oefeningen te gebruiken is dat het zo veel makkelijker is om progressie te maken en dat bij te houden.
 
De reden dat men vaak kiest om langere tijd dezelfde oefeningen te gebruiken is dat het zo veel makkelijker is om progressie te maken en dat bij te houden.
Dus eigelijk is het niet goed om, ineens een andere oefening te pakken?
 
Dus eigelijk is het niet goed om, ineens een andere oefening te pakken?
Denk dat het in de beginnersfase verstandig is om niet te veel te wisselen, in die periode kan je enorm snel vooruitgang boeken door simpelweg sterker te worden en de techniek te verbeteren. Voor (ver) gevorderden komt het -afhankelijk van je doelen- iets minder nauw.
 
Hallo, ik vraag me af, is het slecht/minder goed als je elke week af en toe wisselt van oefeningen. Of moet je lichaam echt een bepaalde tijd wennen aan oefeningen,
Of maakt dat helemaal niks uit?

Interessante vraag, die ook bij mij regelmatig opkomt. Misschien is het toch wel het beste, om op een aantal oefeningen "goed" proberen te worden. Ik moet dan denken aan die mannen met enorme pecs, die je altijd ziet bankdrukken of de benenmannetjes die vaak in het squatrek te vinden zijn. Zelf hou ik van variatie, maar sommige oefeningen durf ik nauwelijks over te slaan.
 
Interessante vraag, die ook bij mij regelmatig opkomt. Misschien is het toch wel het beste, om op een aantal oefeningen "goed" proberen te worden. Ik moet dan denken aan die mannen met enorme pecs, die je altijd ziet bankdrukken of de benenmannetjes die vaak in het squatrek te vinden zijn. Zelf hou ik van variatie, maar sommige oefeningen durf ik nauwelijks over te slaan.

Serieuse minderheid die mensen.

En hangt ook van hun doelen af. Mss is veel gewicht squaten hun doel.
 
Mijn tweede trainer was voorstander van 2 spiergroepen per training, maar liet me bij elke training een variatie doen bij de oefeningen. Dit gaf matige resultaten.
Mijn derde trainer liet me steeds een full body workout doen met dezelfde oefeningen (die ik binnen het uur moest zien uit te voeren) en na 2 weken werd dit schema aangepast in een andere full body workout. Dit gaf slechte resultaten.
Daarna ben ik zelf maar voor een hele tijd 5 x 5 stronglifts gaan doen wat voor mij het beste resultaat gaf.
Persoonlijk denk ik dat je best een tijd bij hetzelfde schema blijft. Hoe kan je anders controleren of je vooruitgang boekt?
 
Serieuse minderheid die mensen.

En hangt ook van hun doelen af. Mss is veel gewicht squaten hun doel.

Ik kan me de tijd herinneren dat ik squatten vreselijk vond, maar ook de periode erna, dat ik het eigenlijk de leukste oefening vond. Dat klinkt me nu weer vreemd in de oren, maar als het een tijd steeds beter lukt kan dat echt een verslavende activiteit zijn waarbij het uitvoeren van de beweging het voornaamste doel wordt. Ook heb ik gezien, zowel in de gym als in de tijdschriften van vroeger/youtube filmpjes van nu, dat iemand die een bepaalde oefening zeer goed beheerst, ook andere oefeningen kan oppakken en de bijbehorende spiergroep enorm kan ontwikkelen. Mooiste voorbeeld hiervan vind ik nog steeds de kuiten van Arnold, de voormalig kuitloze pec/biceps koning.
 
Hallo, ik vraag me af, is het slecht/minder goed als je elke week af en toe wisselt van oefeningen. Of moet je lichaam echt een bepaalde tijd wennen aan oefeningen,
Of maakt dat helemaal niks uit?
Of dat wel of niet goed is hangt af van de voorwaarden waaronder je dit doet en op welke oefeningen je dit doet. Ben je een nog een beginner? Wat voor oefeningen wissel je af en met welke oefeningen vervang je ze dan? Wordt je begeleidt door iemand die daar ervaring mee heeft?

Ik ben zelf geen fan van wekelijks wisselen met varianten op grote compoundoefeningen zoals bij de conjugate method (Westside Barbell), hoewel sommigen er weer bij zweren. Ik doe zelf liever zoveel mogelijk de basisoefeningen met af en toe wat varianten in bepaalde specifieke trainingsblokken.

Voor kleine oefeningen als bicepcurls boeit dat een stuk minder. De ene week een EZ bar curl en de andere week een concentration curl gaat geen wereld van verschil maken op de lange termijn.
 
Hallo, ik vraag me af, is het slecht/minder goed als je elke week af en toe wisselt van oefeningen. Of moet je lichaam echt een bepaalde tijd wennen aan oefeningen,
Of maakt dat helemaal niks uit?


Hoe lang train je al? als je nog in een beginfase zit zou ik niet constant veranderen. Naar mate je meer gevorderd ben kan je meer variatie toepassen
 
Hoe lang train je al? als je nog in een beginfase zit zou ik niet constant veranderen. Naar mate je meer gevorderd ben kan je meer variatie toepassen
Ik train zelf al 3 jaar, ik bedoel eigelijk ook niet dat je alle oefeningen anders doet elke week, maar inplaats van bijvoorbeeld een keer cgbp inplaats van een skullcrusher, of dan een keertje millitary press inplaats van dumbell press of dan weer in een keer in de smith machine. Verder probeer ik zoveel mogelijk oefeningen het zelfde te houden tot een bepaalde periode.
 
Ik train zelf al 3 jaar, ik bedoel eigelijk ook niet dat je alle oefeningen anders doet elke week, maar inplaats van bijvoorbeeld een keer cgbp inplaats van een skullcrusher, of dan een keertje millitary press inplaats van dumbell press of dan weer in een keer in de smith machine. Verder probeer ik zoveel mogelijk oefeningen het zelfde te houden tot een bepaalde periode.

Geen probleem.
 
Back
Naar boven