MuscleMeat

elke week andere oefeningen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dandyman

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
7.925
Waardering
1
ik ben beniwud naar de mening van de members omtrent t afwisselen van schemas. ok, om de zoveel weken je schema veranderen qua spiergropen per training, dagen omver gooien, herhalingen afwisselen, dan weer op kracht, dan weer specifiek op massa of conditie. dan 3 dagen dan 5 dagen..genoeg keuze.

Nu train ikzelf 4 dagen in de week en doe ii tvolgende:

ma-schouders+biceps
di-benen
wo-rust
do-triceps-borst
vr-rug/traps

ik heb wel een bepaald arsnaal aan oefeningen die ik vaak uitvoer. voor benen voer ik wekelijks dezelfde oefeningen uit in dezelfde volgorde..squats, stlegged dl, leg extension/leg curl (doe om de week een ander) en eindig ik met staand calve raise en donkey..alhowel ik die laatste wel eens verwissel

rug idem. altijd zelfde oefeningen, laatste tijd begin ik met barbell row, dan deadlift en dan chins en eindigen met dumb.shrugs en sitting dumbbell row voor mn traps
maar vaak gooi ik per week ook de boel om en begin ik met chins..

maar voor de biceps bijv pak ik dan weer incline alt curl, dan weer sitting alt curl (voelt fijner dan staand en minder smokel) en eindig ik dan met conc.curl, en dan weer met spider curl. (2 oiefeingen waarvan laatste isolatieoefeining)

jw komt er idd minder snel achter welke oefeing voor je beter werkt dan de ander maar is dat wel zo nodig als je toch keer op keer gerenommeerde oefeingen pakt.
voor biceps heb ik bijv de barbell curl geskipped omdat ik t idee had dat ik met dumbbell curl beter mn biceps aanpak. en heel af en toe pak ik dan een andere oefening die ik ee tijd niet gedaan heb. ben morgen van plan om te eindigen met de cable curl..hoog of laag ben ik nog niet over uit, zie ik ter plekke wel

mijn vraag luidt dus: hoe kijken jullie aan tegen t per week afwisselen van de oefeingen. afwisseling vind ik zelf erg fijn. t maakt mn training een stuk aangenamer dan elke week dezelffde oefeningen. was wel van plan om een tijdje dat te gaan volhouden maar had na 2 weken al genoeg van elke week dezefde oefeningen en had dus toch maar lekker afgewisseld.
Meen dat BOS pas op t moment ter plekke bedenkt welke oefeingen hij gaat doen dus ik ben niet de enige die err zo over denkt.

hangt er uiteraard ook vanaf wat vrij is en waar ik dus mee kan beginne ik hou er niet van om te wachten dus t is zowiezo vaak inporviseren
 
dandyman zei:
ik ben beniwud naar de mening van de members omtrent t afwisselen van schemas. ok, om de zoveel weken je schema veranderen qua spiergropen per training, dagen omver gooien, herhalingen afwisselen, dan weer op kracht, dan weer specifiek op massa of conditie. dan 3 dagen dan 5 dagen..genoeg keuze.

Nu train ikzelf 4 dagen in de week en doe ii tvolgende:

ma-schouders+biceps
di-benen
wo-rust
do-triceps-borst
vr-rug/traps

ik heb wel een bepaald arsnaal aan oefeningen die ik vaak uitvoer. voor benen voer ik wekelijks dezelfde oefeningen uit in dezelfde volgorde..squats, stlegged dl, leg extension/leg curl (doe om de week een ander) en eindig ik met staand calve raise en donkey..alhowel ik die laatste wel eens verwissel

rug idem. altijd zelfde oefeningen, laatste tijd begin ik met barbell row, dan deadlift en dan chins en eindigen met dumb.shrugs en sitting dumbbell row voor mn traps
maar vaak gooi ik per week ook de boel om en begin ik met chins..

maar voor de biceps bijv pak ik dan weer incline alt curl, dan weer sitting alt curl (voelt fijner dan staand en minder smokel) en eindig ik dan met conc.curl, en dan weer met spider curl. (2 oiefeingen waarvan laatste isolatieoefeining)

jw komt er idd minder snel achter welke oefeing voor je beter werkt dan de ander maar is dat wel zo nodig als je toch keer op keer gerenommeerde oefeingen pakt.
voor biceps heb ik bijv de barbell curl geskipped omdat ik t idee had dat ik met dumbbell curl beter mn biceps aanpak. en heel af en toe pak ik dan een andere oefening die ik ee tijd niet gedaan heb. ben morgen van plan om te eindigen met de cable curl..hoog of laag ben ik nog niet over uit, zie ik ter plekke wel

mijn vraag luidt dus: hoe kijken jullie aan tegen t per week afwisselen van de oefeingen. afwisseling vind ik zelf erg fijn. t maakt mn training een stuk aangenamer dan elke week dezelffde oefeningen. was wel van plan om een tijdje dat te gaan volhouden maar had na 2 weken al genoeg van elke week dezefde oefeningen en had dus toch maar lekker afgewisseld.
Meen dat BOS pas op t moment ter plekke bedenkt welke oefeingen hij gaat doen dus ik ben niet de enige die err zo over denkt.

hangt er uiteraard ook vanaf wat vrij is en waar ik dus mee kan beginne ik hou er niet van om te wachten dus t is zowiezo vaak inporviseren

Ik vind juist een tijd lang ( 6-8 weken ) dezelfde schema lekkerder dan elke week afwisslen.. Maar volgens mij kan je spieren niet na 1 weekje gewend worden aan de oef die doet.
 
ik doe elke week wel andere oef bij.

bv week 1=barbell row
week 2=single row

of week1=latpulldown week2=chins

Meestel 6-8 reps. Om de 6 weken 180graden dagen omgooien.

En i week 4 reps verhogen naar 15.
 
Ik hou vast aan een schema, anders kan je je progressie nooit bijhouden...
 
frietbakker zei:
Ik hou vast aan een schema, anders kan je je progressie nooit bijhouden...

dat zie ik wel in de spiegel :D
 
Ik heb wel een schema, maar als ik na een opwarmsetje oid voel dat het niet leker aanvoelt dan doe ik wat anders.
Ik ben van mening dat je niet echt vastgebakken moet zitten, maar naar je lichaam moet luisteren.

Ik zeg er wel direct bij dat dit niet iets is wat je als beginner moet doen, maar na verloop van jaren moet je toch instinctief gaan trainen.
 
dus mij wordt aangeraden om toch vast te houden aan dezelfde oefeningen?

en hoe zit t dan met t afwisselen van de oefeningen per training. dan beginnen met bijv. laterals en dan bent over laterals en dat de week daarop juist omdraaien?

daarbij is t vaak zo dat bij binnenkomst op de dinsdag het squatrek veelvuldig bezet is, t is vaak ook een sprintwedstrijd ernaar toe om vervolgens als overwinnaar te kunne beginnen met squatten.

vorige week bijv. waren er 2 grote gasten net begonnen..elk zouden ze behoorlijk lang bezig zijn en om daar niet op te willen wachten heb ik toch besloten om te gaan squatten maar dan met dumbbells..niet ideaal nee, mmaar t was niet anders.

En hoe doen de mensen dat dan als je geplande oefening bezet is oftwel dat je gweoonweg je schema uit onmacht wel MOET omgooien?

wachten lijkt me geen optie
 
die vraag stel ik me de laatste tijd ook wel eens dandy

daarom ga ik een 2e schema opstellen, ga die dan wekelijks wisselen.

ga dat systeem dan een maand of 2 uitproberen...

:)
 
Gewoon niet vastgeroest gaan zitten in een schema.

Als er iets bezet is gewoon wat anders gaan doen.
 
bart82 zei:
die vraag stel ik me de laatste tijd ook wel eens dandy

daarom ga ik een 2e schema opstellen, ga die dan wekelijks wisselen.

ga dat systeem dan een maand of 2 uitproberen...

:)


idd, dat is een goed plan. ga nu nog een weekje lekker afwisseln met mn oefeningen om vervolgens na de zomervakantie ook een om de week schema te maken. toch de afwisseling mar dan wel in een bepaald stramien. elke week andere oefenngen dus:thumb: maar dan hou ik me ook beter aan dat shema

zie ik idd wel vaker hier. 3XL, jij doet dat ook toch voor bep. spiergroepen?
 
aapie80 zei:
dat zie ik wel in de spiegel :D

Wat vaak heel psychologisch is, bovendien kan je dan pas zien na een paar maanden/weken of je ook echt achteruitgaat. Want het duurt een aantal trainingen voordat je ook het effect ziet.
 
dandyman zei:
dus mij wordt aangeraden om toch vast te houden aan dezelfde oefeningen?

en hoe zit t dan met t afwisselen van de oefeningen per training. dan beginnen met bijv. laterals en dan bent over laterals en dat de week daarop juist omdraaien?

daarbij is t vaak zo dat bij binnenkomst op de dinsdag het squatrek veelvuldig bezet is, t is vaak ook een sprintwedstrijd ernaar toe om vervolgens als overwinnaar te kunne beginnen met squatten.

vorige week bijv. waren er 2 grote gasten net begonnen..elk zouden ze behoorlijk lang bezig zijn en om daar niet op te willen wachten heb ik toch besloten om te gaan squatten maar dan met dumbbells..niet ideaal nee, mmaar t was niet anders.

En hoe doen de mensen dat dan als je geplande oefening bezet is oftwel dat je gweoonweg je schema uit onmacht wel MOET omgooien?

wachten lijkt me geen optie
Je kunt ook vragen of je mee kan trainen, zo niet dan toch maar legpresses denk ik...
 
dandyman zei:
zie ik idd wel vaker hier. 3XL, jij doet dat ook toch voor bep. spiergroepen?

Ja.
 
Laatst bewerkt:
Ik houd me aan "if aint broken, don't fix it"", dus als een programma goed werkt ga ik er niet snel aan sleutelen. Natuurlijk wel soms een shock workout er tussendoor maar dan dezelfde oefeningen alleeen aantal herhalingen hoger of lager.
 
frietbakker zei:
Je kunt ook vragen of je mee kan trainen, zo niet dan toch maar legpresses denk ik...

nou, ik train met een maatje van me dus dan worden de wachttijden voor 4 personen aanzinelijk, mede doordat die gasten wel wat schijven meer op de stang leggen.

ik vraag meestal hoe lang ze nog moeten, als ze dan aangeven dat ze nog zoveel sets moeten doen ga ik me eiegn niet uitnodigen om tussendoor te kunnen, mede omdat ik niet alleen ben zodat t al een ander verhaal wordt.

voor dumbbells is dat een ander verhaal, dan vraag ik of ik die tussendoor kan pakken wat meestal geen probleem is

en @3Xl bij benen en rug was dat geloof ik he, waarom dan voor die spiergroepen wel en bij bijv. borst niet.
borst reageer je dus enkel goed bij die oefeningen en bij de spiergroepen van een om-en-om schema ben je daar dan nog niet echt over uit of reageer je gewoon goed op al die oefeningen?
 
Heeft ermee te maken dat ik er persoonlijk geen fan "meer" van ben om squat en deads in 1 week te doen.

Met deze verdeling doe ik de ene week squats en de week erna deads

Is dus puur persoonlijk.
 
dandyman zei:
idd, dat is een goed plan. ga nu nog een weekje lekker afwisseln met mn oefeningen om vervolgens na de zomervakantie ook een om de week schema te maken. toch de afwisseling mar dan wel in een bepaald stramien. elke week andere oefenngen dus:thumb: maar dan hou ik me ook beter aan dat shema

ok m'n 2e schema is klaar, heb nu ook de dagen verwisseld...

week1;
MA:benen/buik
DI:borst/triceps
DO:schouders/biceps
VR:rug/onderarmen

week2;
MA:schouders/biceps
DI:rug
DO:benen/buik
VR:borst/triceps

de basisoefeningen (BP, DL, SQ,...) heb ik wel behouden, de rest van de oefeningen verschillen

ben eens benieuwd...

:)
 
biceps voor de rug?

en wel zelfde oefeningen die week daarop?

wel weer meer dan een week voor je o.a. de borst en benen pakt he
 
Laatst bewerkt:
dandyman zei:
biceps voor de rug?

en wel zelfde oefeningen?

wel weer meer dan een week voor je de borst en benen pakt he

-geeft bij mij echt geen problemen hoor, heb de dag na m'n biceptraining geen last meer van zwakkere armen

-heb alleen m'n basisoefeningen behouden

-daar heb je wel een punt... iemand die er ervaring mee heeft?
 
frietbakker zei:
Wat vaak heel psychologisch is, bovendien kan je dan pas zien na een paar maanden/weken of je ook echt achteruitgaat. Want het duurt een aantal trainingen voordat je ook het effect ziet.

Maar als je schema goed is en je goed eet, kan je bijna niet achteruit gaan.
 
Back
Naar boven